Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 13:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Så er tiden ved at nærme sig, hvor kagerne skal sættes over i akvariet.
Har fundet ud af svampene nok vil vokse op i den skrå glas plade, så har besluttet mig for at holde fugtigheden oppe på en anden måde, nemlig ved athave 1 cm vand i bunden og 2 cm Vermicolite...

Der står godt nok Perlite i alle de guides jeg har fundet, men kan ikke se at det skulle gøre nogen forskel, da begge suger vandet op til overfladen så det kan fordampe...

Eller tager jeg fejl ?

...Der går nok en uges tid endnu, men vil gerne være sikker så hurtigt som muligt, så jeg kan finde på noget andet, hvis Vermicolite af en eller anden frund ikke skulle være godt

Mange tak :P

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Du kan godt bruge vermiculite, men det er ikke nær så effektivt som perlite.
Perliten er mere porøs og har derfor nemmere ved at afgive sit væskelager.
Man kan også bruge leca.

Bare husk på at stillestående vand er hjemsted for MANGE bakterier/contams, så derfor er det en god ide at hælde lidt brintoverilte i vandet, banke pHen op på 12 og ellers gøre det så uhumsk som overhovedet muligt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

@nonname

Tak for svaret, har tænkt på at bruge H2O2, men har aldrig hørt om at gøre vandet basisk, så tak for tippet.

Spørgsmålet er om luftfugtigheden bliver høj nok med Vermicolite, så jeg ikke behøver "sprøjte" svampene ? Ville være smart, så jeg kunne tage på ferie nogle dage...

Hvis luftfugtigheden er på mindre end 90% i 2-3 dage, (hvis det er tilfældet med vermicolite) vil det så skade svampene meget ?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Det skader dem ikke som sådan, der kommer bare ikke nær så meget vækst. Hmm, det kan sæføli også betegnes som en skade.

Men du kan sagtens tage væk fra dem i et par dage, det er bare ikke det mest optimale.
Vermiculiten er bedre end ingenting, men det er ikke det optimale. Det ville nok nærmere være en ultralydsforstøver, men det kan du nok godt undvære her i begyndelsen...

Fidusen med det basiske er at green mold (mug) ikke har det så godt i basisk, men det stortrives i surt miljø.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

@noname
For at gøre bundlagsvæsken basisk kunne man bruge afløbsrens, da afløbsrens indeholder Na-OH og K-OH...

Er det sådan du/i har gjort?
...ville lige være sikekr, så jeg ikke dræber mine kære små :lol:

(mycelinet er nu næsten ved at have dækket bunden, så nu er der ikke længe til kagerne skal "fødes" som PF tek guiden så smukt udtrykker det :shock: )

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Ja afløbsrens er glimrende til det. Bare sørg for at kagerne på intet tidspunkt kommer i nærheden af det basiske verm, det tager helt sikkert livet af dem. Det vand du skal fugte din dobleend-casing med skal være let basisk men ikke nær så basisk som det du bruger til bundvermiculiten.

Når dine kager er helt dækket af mycelie er det vigtigt at du venter ca 3 dage ekstra så du er sikker på at midten af kagen også er koloniseret, ellers risikerer du en contam indefra...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Har læst guiderne på shroomery.org, og der foreslår de, at man efter første flush sætter kagerne på hovedet direkte på den våde vermicolite, så de kan suge vand ?...men der bruger de heller ikke base...Jeg kunne selvfølgelig bare sætte kagerne ti lat suge fra neutralt, vådt vermicolite efter første flush...

3 dage extra? ...mente ellers at man skulle vente indtil små svampehoveder kom frem, inden mand "føder" kagerne ? ... det siger PF tek, men de siger også at det kræver et PF tek strain... regner med at det også gælder for PS.C "golden teacher" strain(et), eller hvad ?

tak for det hurtige svar :P

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Stort set alle cubensis kan dyrkes på samme måde...

Fidusen med det basiske vermiculite ovenpå kagen er, at myceliet laver nogle sure affaldsstoffer, der bliver neutraliseret vha basen. Derved forhindrer du en easy contam.

Hvis du skal have rehydreret din kage efter et flush så kan du med fordel rense kagen under en vandhane, smide den i en plastikpose med noget demivand der er blevet steriliseret. Det skal så stå i køleskabet i et døgns tid, herefter sætter du bare kagen ud i terrariet igen. Så har den masser af væske til endnu et godt flush...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Citat:
Fidusen med det basiske vermiculite ovenpå kagen er, at myceliet laver nogle sure affaldsstoffer, der bliver neutraliseret vha basen.

havde jeg slet ikke tænkt på, men kiggede i min biokemi bog ( er lige begyndt på uni, så jeg har ikke så mange bøger om emnet endnu ) Der oplyses der, at de fleste enzymer arbejder best ved en pH 6-8. (til dem der ikke lige ved det, så er det enzymer i svampene der laver det dejlige psilocobin)

I stedet for bare at tilsætte base til vermicolitten, så ville det være mere optimalt at anvende en buffer opløsning der er kalibreret til netop dette interval ( pH 6-8)

Lidt bio-nørd er man vel
:lol: :lol: :lol:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ved ikek om jeg kan nå at lave en buffer opløsning til denne gang, da 2 af mine glas er fuldt koloniseret...

Men til næste gang vil jeg gerne vide, om der er nogen der ved præcist inden for hvilket pH - interval at de enzymer der laver psilocobin, er mest aktive?

som jeg skrev, så er det for de fleste pH 6-8, men der er mange undtagelser, og disse enzymer kunne sagtens være nogle...

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Ja, de virker bedst der. Men der er også væsentlig større sandsynlighed for at green mold for fat i din kage. Derfor smider man nogle gange pHen lidt op i det basiske område, for her virker enzymerne stadig men det gør green mold ikke...

Jeg har nemlig også haft biokemi på uni... 8)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg er nu på dag 23 efter podning af substrat, og stadig intet tegn på små svampe i mine glas :? ... I følge PF TEK skal der komme små svampe inen man sætter kagerne over i et akvarie, men måske det ikke gælder for "golden teacher" ?
skal de have en tur i køleskabet natten over, eller skal jeg bare vente et par dage endnu ?

Tiden er ved at være en kritisk faktor, da jeg begynder i gen på uni til september, og jeg ved ikke helt om det er en god ide at spise svampe mens man læser :roll: :roll: :roll: (@noname ?)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Hvad mener du med podning af substratet? Inokulering af glassene med sporer? Hvis det er det, så burde glassene være helt dækket af mycelie nu og du behøver absolut ikke vente til der kommer frugtlegemer (svampe) på indersiden af glassene. Bare sæt dem ud nu (hvis de er dækket af mycelie) og så er jeg sikker på du vil se små svampe inden for den næste uges tid.

Selv kender jeg en der har GT stående nu og de giver fint frugter efter et par dage i terrariet. Du behøver ikke smide dem i køleskabet, men en dunkning og 24 timer i køleskabet gør underværker.
Jeg går ud fra du kender til dunkning siden du nævner køleskabsteknikken...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej,
HAr læst, at det forøger antallet af svampe at lade kagen blive i glasset til der komemr mange små svampe. Det at de bliver i glasset skulle provokere flere svampe ti lat vokse frem...lyder lidt suspekt, men det stod i en af forbedrings guides´ne

Nej, jeg kender ikke til dunkning...tror faktisk det var her på siden jeg læste om trikekt med køleskabet, lækkert med en søgemaskine :)

ved du den optimale tid at glassene skal stå i køleskab ?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Ja, det er 16-24 timer.
Der skal hældes steriliseret vand ned til kagen, på me dlåget og i køleskabet med den.

Og det er muligt der kommer flere svampe af at lade den stå, men hvis du sætter dem ud inden kan jeg stadig love for, at der kan komme mange og store svampe ud af den. Men det er jo op til dig...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Satte som et experiment et glas i køleskabet, og sammenligner det fremefter med et andet, der blev fuldt føkket af mycelenium på samme tid, så kan om det gør den store forskel...droppede ideen med steriliseret vand, da der vist er rigeligt med kondens på indersiden af glassene.

Jeg vil hælde vand og vermicolite i bunden af mit akvarie. Men jeg har lige et par spørgsmål: hvilken ph skal vandet have, så jeg efter første flush stadig kan sætte riskaben direkte ned på den våde vermicolite, uden at kagen dør?
Hvor meget brintover ilte skal der tilsættes ( gerne i %) ?

tak

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Er igang med et Absolut Fattigmandsgrow (c) og jeg har ligesom tjalfe fulgt PF-TEK. Glædens dag hvor kagerne skal "fødes" nærmer sig og jeg vil forsøge mig med Leca-nødder som bundmateriale.

Planen er at hælde et 3cm lag Leca i bunden, hælde så meget vand i, at det står i højden 1 cm. Sætte kagerne på nogle forhøjninger, så de ikke har direkte kontakt med Lecaen.

Spørgsmålet er nu: præcis hvor meget brintoverilte + basisk væske (27% NaOH) skal jeg hælde i vandblandingen for at modvirke kontamination?

Kommentarer og gode råd om den kommende fase i øvrigt er velkomne, specielt ting som ikke fremgår af PF-TEK.

med venlig hilsen

Titel:
Junior medlem

hvis jeg ikke gider at sterilisere mit vand bruger jeg blanding ½-1 ml 35% pr. liter vand. PH holder jeg mellem 7 og 8. Det er altid en god idë at lade blandingen stå i lukket beholder et døgn inden brug i forstøver eller som bund.

Brug evt. indikator papir til at bestemme mængden af ph op.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]