Psilonautismus, alternativt kan du jo vente og se hvad der kommer ud af de igangværende eksperimenter. -Med mindre du også har andet at bruge champosten til udover svampe. Hvis det går helt galt varer det nok ikke så længe med en update.
Hvis hverken Flimmers halm/champost grow eller B+ growet fungerer, og årsagen lader til at være champosten, så vil jeg ikke umiddelbart anbefale den til nogen, med mindre man higer efter et eksperiment at gå og bokse med. (og her kunne der sikkert også være mere givtige eksperimenter at bokse med.) Og så vil jeg i øvrigt gå i tænkeboks over hvorfor Panaeolus så kunne sluge det. Og tage navneforandring på boardet selvfølgelig...

B+ growet er d.d. sat i en monotubstørrelse plastickasse uden folie direkte over kassen, for at give det max luft - selvom denne manøvre ikke er helt uden kontaminationsfare.
Vand er efter fingerspitzgefühl/sådan ca. markkapacitet. Først blev lidt vand tilsat til glassene med champost for at de kunne sterilisres ordentligt. Ved panaeolus growet blev bakkerne oversvømmet efter substrat og casing var tilsat, og herefter blev vandet så hældt fra til (næsten) sidste dråbe. Ved b+ er det foregået lidt mere forsigtigt med at forstøve casinglaget.
And, jeg tror at man kan sige, at desto mere levende mycelie desto bedre/hurtigere i forhold til kolonisering af substratet, uanset hvor meget næring der er i. I panaeolusforsøget var andelen af pf kager forøvrigt højere, ikke lavere. Men ja, kokostråde og lignende kunne løse problemet, hvis det er for meget næring generelt eller en specifik komponent - N, P, eller K indholdet - der er årsagen.
Hvis det bare var lidt kokostråde, eller et eller andet, man skulle tilsætte for at opnå et godt substrat ville det være ok. Men hvis der skal alt for meget eksperimenteren til før det fungerer, så forsvinder fidusen ved champosten. Og så kan det snart være ligeså let at tage ud på landet og skaffe et par hestepærer som vor bedstemor hest lavede dem, lidt halm og en pose kalk, og så selv pasteurisere skidtet.......