Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Dagens Champost. :lol:

Billede

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Kan mængden af halm tolkes som proportional med din skepsis overfor champost, eller er du bare glad for halm? :-)

Et andet cubensis champost eksperiment: 4 B+ kager (knap 8dl mycelie) blandes med 2,5L ren champost når kagerne er færdige om ca. 1 uge. Det bliver delt op i to eller fire små bakker. I halvdelen bruges steriliseret champost, i anden halvdel tages champosten direkte fra posen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror bare, at champost er for kompakt til større portioner, så Co2/O2 udvekslingen til midten af mediet, bliver nærmest umuligt. Derfor meget halm. :wink:
Og så kan det jo gro på ren halm 8)

Billede

Dedikeret medlem

Det var ellers nogle seriøse paddehatte. :cool:! Jeg kan godt se der kunne blive vejrtrækningsproblemer med monsterkager eller pølser af den kaliber. Og hvis man skulle spise ret mange af de svampe. ;-)

Jeg har nu helt genfundet troen på champosten, forresten. Jeg tror ikke den vil svigte. Det sidste spørgsmål er så bare om den kan bruges direkte ud af posen... det er det du prøver, så vidt jeg kan se?!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Yep, frisk fra pose 8) Og går det ikke, så er det bare ærgeligt. Man skal ikke græde over spildt monokultur :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Jeg kontaktede faktisk producenten vedr. om man kunne dyrke champignon direkte fra posen. Hertil var svaret at "Der er det at vi har ikke haft kontrol over temperaturen og fugtigheden siden vi lagde den i sække.
Det kan være en brist og vi bestræber os på at den skal være så tør som mulig for så synes vi at den er lidt mere behagelig at røre ved.". Så hvis man bare lige ser sækken efter for huller inden man køber den, burde den da være i vinkel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Pyhh, det lugter af ensilage :? Har prikket en masse ekstra huller i posen. Jeg tror der er for meget næring i champost. Men det gror da' lidt i pletter :wink:

Dedikeret medlem

hmm.. det kunne tyde på at champosten alligevel skal steriliseres, hvis det er den der er kilde til ensilagedunsten.

Hvilket rug:halm/champost ratio anvender du? Panaeolus var hele 40-50% PF tek kage. B+ eksperimentet regner jeg med kunne blive ca. 1/3 PF tek.

Hvis ikke champosten fungerer med et 'standard' spawn ratio - og i hvert fald efter grundig sterilisering - så må i kalde mig Mads, eller ChamPis eller ChamPrut.. eller DuSguSkammePrut!? eller noget helt andet. Skal nok ændre navnet efter jeres valg.... !! :-)

Medlem
Brugeravatar

You are hence known as Champ ost!
:lol:

Dedikeret medlem

Der er desværre allerede ee bruger ved navn Champost kan jeg se. pyha. :-)

Citat:
Jeg kontaktede faktisk producenten vedr. om man kunne dyrke champignon direkte fra posen. Hertil var svaret at "Der er det at vi har ikke haft kontrol over temperaturen og fugtigheden siden vi lagde den i sække.
Det kan være en brist og vi bestræber os på at den skal være så tør som mulig for så synes vi at den er lidt mere behagelig at røre ved.". Så hvis man bare lige ser sækken efter for huller inden man køber den, burde den da være i vinkel.

Det havde jeg slet ikke set før. Så hvordan skal man tolke det - at man nok godt kan, men at de selvfølgelig ikke garanterer noget..?!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Om shanti skrev:
Så hvordan skal man tolke det - at man nok godt kan, men at de selvfølgelig ikke garanterer noget..?!

Ja, det tror jeg.

Men hvis der er tale om for meget næring er det vel bare op til Psychedelias mykologer at finde det rigtige "optyndingsforhold" for vidensskabens skyld ;)

Jeg kan desværre ikke deltage i eksperimenterne lige pt.

Dedikeret medlem

Citat:
Men hvis der er tale om for meget næring er det vel bare op til Psychedelias mykologer at finde det rigtige "optyndingsforhold" for vidensskabens skyld ;)

Jeg kan desværre ikke deltage i eksperimenterne lige pt.

Nej, det er vel mest romantisk aktivitet ænder beskæftiger sig med på denne årstid. :-)

B+ eksperimentet fortsætter med ren champost (1/3 pf tek kage, 2/3 champost), men hvis spørgsmålet stadig er om champosten overhovedet dur, så er det måske bedst at sterilisere det først så man kan udelukke en mulig kontaminationsfaktor... eller en portion steriliseret, og en direkte fra posen? I bestemmer... kagerne er klar!

BTW, Fandme om ikke FSRE ser ud til at være på vej til at lukke ned...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er faktisk ikke meget galt, Om Shanti!

Men jeg synes bestemt der skal en portion af hver, selvom de bliver små er det jo stadig indikatorer.

Ja, hvad søren, det er det da også! Det ville være noget af et tab hvis den side forsvandt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Ved det lidt tid siden i snakkede om det- men jeg har hørt før både min ejen mor og en ven sige at der er arsenik i admindelige championger...
men det er i så små mængder- og da vi i forvejen sku have lidt i vores knogler er det vist ik noget problem ;)
men ved sku ikke om det bare er en skrøne.
Ved ivertfald der er nogle championger der har meget arsen i sig og er direkte farlige at spise.
men det jo ikke noget nyt :-)

Medlem
Brugeravatar

Nå folkens... vil gerne lige høre jeres mening om Min plan her.. en af de næste dage vil jeg gå ud og købe noget af det der champost, og noget halm. Jeg vil så pasteurisere halmen og lægge et lag neders i min monotub(som selvfølgelig er total ren). Jeg vil så lave en blanding af champost og pasteuriseret halm i forholdet 1:3.

Til kolonisering har jeg har nogle gamle kager, der så sent som i dag har givet mig nogle få svampe, selvom de er ved at være et par måneder gamle. Ideen er så at skylle overfladen af dem grundigt og efterfølgende neddykke dem i en 0,6% opløsning af H2O2 i nogle minutter. Efterfølgende ville jeg så skære de yderste 1,5 cm af og kassere, i en glove box selvfølgelig. Vil så skære det resterende i småstykker og fordele i champost blandingen.

vil i sige at risikoen for kontamination er for stor til at gøre dette? eller skal jeg bare gå igang, som jeg havde tænkt mig.
Spørger som sagt bare for lige at få jeres mening..

Dedikeret medlem

Det er vist Flimmer der er Psychedelia's stråmand så du må hellere lige afvente en dom fra ham.

Hverken jeg eller min hest nogensinde dyrket noget i halm, men AFAIK skal der helst et rimeligt aggresivt mycelie til for at få halm koloniseret i tide, så min bekymring ville være hvor meget krudt der er tilbage i kagerne på nuværende tidspunkt. Det er nok en god idé med en høj andel kage:bulk substrat. Med lidt held og kan det vel lade sig gøre. Jeg skal nok krydse fingre. Det lyder som en god ide at skære det yderste lag af kagerne væk.

BTW, jeg vil anslå at mængden af halm i champosten er 70% eller mere. Jeg må indrømme at jeg ikke helt ved hvilken betydning tilsætning af mere halm vil have - vil det også blive mindre næringsholdigt på den både, eller blot mere åndbart, Flimmer?

Hesten mistede en af sine 4 cubensis B+ kager, og valgte efter lidt overvejelser at bruge de resterende 3 på en omgang steriliseret champost, da det mest interessante fra den firbenede synsvinkel stadig er hvor godt det her fungerer som et selvstændigt substrat og i mindre grad om det er rent nok til at tage ud af posen.. så det er altså en gentagelse af Panaeolus eksperimentet men med ca 30% pf tek kage i blandingen denne gang.

Dedikeret medlem

B+ mixet lugter sgu også lidt surt. Ikke bakteriesurt, men sådan lidt... i retning af ensilage er måske ikke helt forkert. Jeg kan godt se hvad du mener med for meget næring når jeg lugter det der, Flimmer. Der var overhovedet ikke nogen særlig lugt ved Panaeolusgrowet. Håber det snart dufter af mycelie istedet.

BTW hvis champosten er for næringsrig kunne man måske også løse problemet ved at skylle det, eller lade det simre lidt i en gryde og så hælde vandet fra, eller lignende.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis komposten er for næringsrig er det vel bare at nedsætte næringsværdi pr. arealenhed ved at tilføje unærende materiale - kokosfibre, kakaoskaller, kaffegrums eller hvad man nu vil bruge - eller hvad? For at tilsætte mere pf-tek-medie er jo også mere næring. Det kan også forklare hvorfor du ikke oplevede samme problem med dit Panaeolus-forsøg.

Eller tager jeg helt fejl?

Medlem
Brugeravatar

Okay, jeg dropper halmen.. Var ikke klar over at det i forvejen indeholdte 70%. Jeg kan godt forstå din hest, det er jo så meget federe, hvis man bare kan bruge champost lige fra posen, uden nogen sterilisering eller pasteurisering osv.
Jeg skal lige høre dig, i hvilket forhold tilsætter du vand til champosten? bare på gefüle til markkapacitet?
Jeg har tænkt mig at tilsætte vand til champosten naturligvis, og til det vil jeg bruge steriliseret vand, podet med de inderste raske(ikke fordi at de er kontaminerede) dele af mine brugte kager(der dog stadig komme svampe frem af så sent som idag, fordi de ikke er helt færdige). På den måde burde jeg få en meget jævn kolonisering gennem hele champosten tænker jeg.

Dedikeret medlem

Psilonautismus, alternativt kan du jo vente og se hvad der kommer ud af de igangværende eksperimenter. -Med mindre du også har andet at bruge champosten til udover svampe. Hvis det går helt galt varer det nok ikke så længe med en update.

Hvis hverken Flimmers halm/champost grow eller B+ growet fungerer, og årsagen lader til at være champosten, så vil jeg ikke umiddelbart anbefale den til nogen, med mindre man higer efter et eksperiment at gå og bokse med. (og her kunne der sikkert også være mere givtige eksperimenter at bokse med.) Og så vil jeg i øvrigt gå i tænkeboks over hvorfor Panaeolus så kunne sluge det. Og tage navneforandring på boardet selvfølgelig... ;-)

B+ growet er d.d. sat i en monotubstørrelse plastickasse uden folie direkte over kassen, for at give det max luft - selvom denne manøvre ikke er helt uden kontaminationsfare.

Vand er efter fingerspitzgefühl/sådan ca. markkapacitet. Først blev lidt vand tilsat til glassene med champost for at de kunne sterilisres ordentligt. Ved panaeolus growet blev bakkerne oversvømmet efter substrat og casing var tilsat, og herefter blev vandet så hældt fra til (næsten) sidste dråbe. Ved b+ er det foregået lidt mere forsigtigt med at forstøve casinglaget.

And, jeg tror at man kan sige, at desto mere levende mycelie desto bedre/hurtigere i forhold til kolonisering af substratet, uanset hvor meget næring der er i. I panaeolusforsøget var andelen af pf kager forøvrigt højere, ikke lavere. Men ja, kokostråde og lignende kunne løse problemet, hvis det er for meget næring generelt eller en specifik komponent - N, P, eller K indholdet - der er årsagen.

Hvis det bare var lidt kokostråde, eller et eller andet, man skulle tilsætte for at opnå et godt substrat ville det være ok. Men hvis der skal alt for meget eksperimenteren til før det fungerer, så forsvinder fidusen ved champosten. Og så kan det snart være ligeså let at tage ud på landet og skaffe et par hestepærer som vor bedstemor hest lavede dem, lidt halm og en pose kalk, og så selv pasteurisere skidtet.......

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]