Såfremt muggen er den Flimmer foreslog, som iflg. linket sandsynligvis er "Neurospora sitophilia", så er der nok ikke nogen fare ved at spise svampe fra growkittet. Ifølge en søgning på google anvendes sidstnævnte faktisk til at 'gære' Soya bønner med i fremstilling af "Oncom" i Indonesien (!) (Jeg havde ikke søgt nærmere, da jeg ovenfor sammenlignede denne pink (bread) mold den sorte bread mold..) MEN en sikker ID er kun mulig at foretage med mikroskop/laboratorieudstyr, og selvfølgelig personer, der kan betjene den slags udstyr. Jeg ville personligt holde mig fra svampe der har groet lige ved siden af muggen, men det er ikke noget jeg baserer på nogen god viden om mug og mugs giftstoffer (mycotoxiner), men på et forsigtighedsprincip om, at hvad jeg ikke ved hvad er, har jeg ikke lyst til at spise (Læs fx hvad RogerRabbit skriver her
http://www.shroomery.org/forums/showfla ... er/6846675). Vær desuden opmærksom på Flimmers advarsel mod spredning af sporer indenfor hvis/når du høster!!
Den der mushback ser ud til at være steriliserede rugkerner, som du så kan 'pode' med en svampesporeopløsning. Jeg tror du skal skaffe dig noget vermiculite eller lignende for at få det til at fungere ordentligt efter det er koloniseret. Det er en dyr løsning, og hvis producenten er den samme som dem der har lavet dit growkit, så lader det jo ikke til at de er så gode til at sterilisere et substrat... Jeg ville nøjes med at anskaffe et sporeprint/sprøjte og så følge de meget lette instruktioner på at fremstille en riskage efter PF TEK opskriften. På dansk kan du læse Piercer's guide her på forummet Sporeprintet kan du sådan set bare tage fra de svampe du dyrker nu.
God fornøjelse!