Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 04:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Mug???
Junior medlem

ja jeg diskuterede lidt frem og tilbage med forhandleren og har endnu ikke fået svar på om jeg kunne få et nyt..

Men jeg lod simpelthen bare kittet stå uden at åbne den eller noget, og i morges da jeg kikkede kunne jeg intet se men så her til aften er der vel en 7-8 stykker som er kommet frem... den højeste er vel 1.5 cm vil jeg tro :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Forhandleren sagde at det ikke var mug, eller uden betydning? Eller at det var din skyld?

Er muggen der stadig - har den spredt sig, eller er det nogenlunde det samme?

Junior medlem

han vidste ikke hvad det var og derfor ville han få en ekspert til at kigge på det, og så har jeg ikke fået svar på det endnu.. det er heller ikke så nemt at forstå hinanden altid da det er fra udlandet..
jamen man kan stadig se der er lidt i toppen af kittet. men det på siderne er forsvundet :)
så jeg tror nu nok det skal gå godt nu :)

Junior medlem

Om Shanti: 20 kære små fremme :)

nogen der har forstand på "magic Rye Mushback"... gerne en brugervejledning (med billeder) på dansk.

Dedikeret medlem

Såfremt muggen er den Flimmer foreslog, som iflg. linket sandsynligvis er "Neurospora sitophilia", så er der nok ikke nogen fare ved at spise svampe fra growkittet. Ifølge en søgning på google anvendes sidstnævnte faktisk til at 'gære' Soya bønner med i fremstilling af "Oncom" i Indonesien (!) (Jeg havde ikke søgt nærmere, da jeg ovenfor sammenlignede denne pink (bread) mold den sorte bread mold..) MEN en sikker ID er kun mulig at foretage med mikroskop/laboratorieudstyr, og selvfølgelig personer, der kan betjene den slags udstyr. Jeg ville personligt holde mig fra svampe der har groet lige ved siden af muggen, men det er ikke noget jeg baserer på nogen god viden om mug og mugs giftstoffer (mycotoxiner), men på et forsigtighedsprincip om, at hvad jeg ikke ved hvad er, har jeg ikke lyst til at spise (Læs fx hvad RogerRabbit skriver her http://www.shroomery.org/forums/showfla ... er/6846675). Vær desuden opmærksom på Flimmers advarsel mod spredning af sporer indenfor hvis/når du høster!!

Den der mushback ser ud til at være steriliserede rugkerner, som du så kan 'pode' med en svampesporeopløsning. Jeg tror du skal skaffe dig noget vermiculite eller lignende for at få det til at fungere ordentligt efter det er koloniseret. Det er en dyr løsning, og hvis producenten er den samme som dem der har lavet dit growkit, så lader det jo ikke til at de er så gode til at sterilisere et substrat... Jeg ville nøjes med at anskaffe et sporeprint/sprøjte og så følge de meget lette instruktioner på at fremstille en riskage efter PF TEK opskriften. På dansk kan du læse Piercer's guide her på forummet Sporeprintet kan du sådan set bare tage fra de svampe du dyrker nu.

God fornøjelse!

Senest rettet af Schhhvamp 03 feb 2009 20:28, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Jeg ved nu heller ikke helt om jeg tør spise de svampe fra det hjørne hvor muggen er.. men det er så ufattelig lidt mug det er tilbage..

ja det kunne godt være jeg selv sku til at prøve og mikse lidt sammen i stedet for :D

Titel: :)
Junior medlem

dag 3 :)

Billede

Billede

Junior medlem

dag 5 :)

Billede

Billede

Dedikeret medlem

Hvor er de søde :D
Har du prøvet at lugte til dem? Svampe har en helt særlig, vidunderlig duft.

Junior medlem

ja de er så. nej det har jeg ikke. jeg åbner først den dag de skal høstes :)

Dedikeret medlem

Ok, det er nok bedst at være på den sikre side. Du bør dog unde digselv den glæde det er at tage et dybt snus af dem inden du hiver dem ud af posen. Glæd dig!

Dedikeret medlem

Ja, selvom de sikkert er blevet mere eller mindre svampet ind i resten af substratet er det alligevel en dårlig ide at snuse til et svampeboks, hvor der ligger mugsporer i det ene hjørne..

Men de ser fine sunde og raske ud. :)

Titel:
Junior medlem

er det normalt at "stænglen" på svampene bliver grå/sort??

Dedikeret medlem

Nej, ikke på de cubensis varianter jeg har set - ikke før der bliver kastet sporer. Se billederne i "vis din psilocybin svamp" tråden for at se, hvordan de bør se ud.
Det kan være fordi de rådner, men lad os håbe det ikke er så slemt. Så vil det sandsynligvis ikke bare være en misfarvning men også se ret "slimet" ud. Hvis det ikke er se slemt, så prøv evt at lufte boksen lidt udenfor en gang om dagen, eller hver anden dag.

Junior medlem

Om Shanti:

okay. det er ikke for de er slimet, men stort set alle de største svampe har misfarvning (vil du se billede)?.
undskyld jeg spørger så meget men hvordan ser man egentlig hvornår de skal høstes?? - er det bare når de stopper med at vokse??

Dedikeret medlem

Jeg tror ikke jeg kan sige dig hvad det er ud fra et billede, men måske andre kan.. Det kan måske også være for høj fugtighed som endnu ikke er blevet decideret råddent. Giv det lidt luft udenfor.

Det der nu er små hoveder på toppen af stænglerne begynder at folde sig ud til en flad kineserhat. Til at begynde med sidder der et "slør" mellem den udfoldende hat og stænglen, og dette bliver gradvist revet tyndt og går tilsidst i stykker. Du kan se dette på utallige "time lapse" videoer på youtube. Normalt siger man at man skal høste lige inden dette slør går i stykker, men hvis du vil tage sporeprint skal den stå længere. Hvis man så var optimistisk ville man vente til 3. eller 4. høst med at lade hattene folde sig helt ud og tage sporeprint, hvis man var pessimistisk og ville have et print ville man tage det i 1. høst. Hvis du er eventyrlysten kan du godt tage sporeprint fra den her kasse, men med de forøgede risici for kontamination der er i boksen, er det ikke sikkert det bliver godt. Så måske det er bedst at få et rent sporeprint andetsteds fra, hvis du ikke kan lide at risikere at løbe panden mod en mur igen (hvilket ikke er så slemt når man har vænnet sig til det).

Junior medlem

Om shanti.

tak for hjælpen.

prøver lige at lægge lidt billeder ind så kan du bare skrive hvis du har nogle ideer til hva det kan være.
Men nu har jeg ihvertfald luftet ud.

Junior medlem

dag 6

Billede

Billede

Billede

Dedikeret medlem

De ser da fine ud. Tror det mørke øverst på stænglen skyldes enten grundet hurtig vækst i meget fugtigt miljø eller begyndende sporer, der er drysset ned fra hatten. Når du har set videoerne på youtube, og om du vil tage sporeprint, kan du beslutte hvornår du vil høste. :)

http://www.google.dk/search?ie=UTF-8&oe ... +psilocybe

I øvrigt tror jeg der er en del diskussion af høst o.a. i tråden "spørgsmål til growkits", som det måske kan være smart at læse.

Junior medlem

ja men jeg er jo ny og kan ikke rigtig finde rundt her på siden endnu.
og jeg ved heller ikke hvad sporeprint er. jeg er ikke så meget inde i det endnu da det jo er mit første kit.
men jeg har fundet "spørgsmål til growkits"

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]