Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 16:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89 ... 321  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Jeg tror ikke i har fundet én eneste, desværre.
Næsten alle dem i har fundet er glanshat, den er nem at forveksle hvis man er ny - bare husk at SN har en spids, og ikke en lille bule.

Junior medlem

Hey!

Er dette en SN? :)

http://imgur.com/a/eXfMg

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
^^ Nope

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Junior medlem

^^ Nope

Hvordan kunne du se det? :)
Kan du evt erkende hvilken svamp det er?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
^^ Nope

Hvordan kunne du se det? :)
Kan du evt erkende hvilken svamp det er?

https://encrypted.google.com/search?q=s ... d=0CD0QsAQ

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Pyhaa.. Efter at have plukket nogle svampe og turen går hjem af, møder man politiet på sin vej... Nøj for en panik der slår ind xD

Anyway, better safe than sorry - Er dette SN eller har mit glubske øje snydt mig?
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...

Junior medlem

Geografisk sted: syd for oslo - nord for rom
jeg ville da bare guffe løs af disse små herligheder hvis det var mig! - men nu er du ikke mig og omvendt, dog mener jeg stadigvæk du har haft sans for samlingen :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mange tak kære Arla :D

Junior medlem

nogle SN i mellem dem her?

http://imageshack.us/photo/my-images/233/imag0074x.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/81 ... 075mg.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/341/imag0076e.jpg/

Medlem

Jeg tror desværre ikke der er gevinst Ruff. Bedre held næste gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Nej desværre, men de ligner jo meget godt :)
Held og lykke næste gang :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tillader mig lige at spørge her i stedet for "Spørgsmål og svar".
Da den seneste måned har været mild mht. kulde og vi faktisk ikke rigtig har haft noget der ligner nattefrost, har det været meget tørt med svampe i forhold til sidste år. Da sidste år gav nattefrost og generelt koldere vejr allerede i oktober, så burde 2011, i teorien, være et meget sølle år.

Det er ikke noget jeg har facts på, men det naturligtvoksende mycelie må jo have en tid på året hvor det bare ikke vokser/udvikler sig mere. Ligesom mange blomster og andre planter, så burde SN også stoppe på et givet tidspunkt, selvom de rigtige forhold er til det.
Desuden så er der ikke meget der tyder på vi får nattefrost de næste 3 uger ca. og så frygter jeg at SN myceliet har sagt "tak for i år".

Her er DMI's prognose for november:
"

Prognoserne tyder på, at den fine begyndelse på november fortsætter det meste af måneden. Vi kan altså forvente mindre nedbør end normalt og generelt temperaturer lidt over det normale for årstiden. Referencen her er et døgnmiddel på omkring 7°C i starten og 4°C sidst i november.

Tåge og dis i dagtimerne kan dog af og til genere. Og sidst på måneden ser det ud til, at vi får lidt mere ustadigt vejr.

I det store perspektiv ligger vi i en stor del af november på grænsen mellem et højtryksområde, der primært befinder sig øst eller nord for Danmark og et lavtryksområde, der residerer over Atlanten og til tider over det centrale Europa.

Umiddelbart er vejret i Danmark overvejende under indflydelse af højtryksområdet og derfor forventes mindre nedbør en normalt for årstiden. Sidst på måneden tyder det på, at lavtrykkene kommer tættere på og vejret derfor bliver mere ustadigt.

Temperaturerne vil som nævnt ligge lidt over det normale, også selv om vi i perioder får vinden fra sydøst og øst. Det er nemlig endnu ikke blevet rigtigt koldt på de kanter. Der skal dog ikke de store ændringer til, før der kan komme et koldluftsfrembrud *.

* Prognosekørslen fra 4. november tyder på, at kulden kan komme sidst på måneden. Selv om vi ikke kan sige noget om eventuel sne, er det en god idé snart at skifte til vinterdæk på bilen. Der kan pludselig blive brug for dem."

Hvad siger i til det folkens?

Dedikeret medlem

Jeg har ikke set svampene være så aktive i år, som de er nu, det er bare med at komme ud og lede.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mig og en kammerat er altid afsted 1-2 gange i ugen, hvor vi så cykler ca km i løbet af 6 timer. Vi har nu ca. 8 faste spots vi altid tjekker, og så tager vi random spots af og til. Vi har 3 af dem som vi har fundet SN på, i stor stil sidste år, men kun meget lidt i år.

Men har et svagt minde om at have læst noget i stil med, at på vestkysten er temperaturene typisk højere end resten af landet (når man ser på gennemsnitstemperatur).

Har desuden haft mange teorier det sidste år der måske kunne præciserer hvornår man skal lede, ud fra seneste vejrforhold, ikke kun nattefrost, men alt fra 2 varme dage der skifter over i 2 dages regn, efterfulgt af sol igen, og omvendt og på kryds og tværs.

Svaret kan jo også være at ét spot ikke altid er særligt godt, eller at man tit bare er "heldig" en enkelt sæson.

Men har lagt mærke til på det sidste, at græsset på markerne er efterhånden ret kort og det får ikke rigtig lov til at gro mere, samtidigt med der stadig er masser af dyr = konstant spise af uddøende fødekilde = mindre SN kan gro og "gemme" sig i. Dette kan så også være en fordel, hvis de popper op i det korte græs, så er de nemmere at få øje på.

Nu skal der snart et growkit eller to hjem, så der er noget at hygge med vinteren over :)

Fred så længe! (men gerne længere)

Dedikeret medlem

En lang periode med regn, efterfulgt af en lang periode med tørke, fremmer deres vækst. Jeg har selv hørt det, og jeg synes det passer meget godt med hvor mange jeg finder.
Held og lykke med jagten indtil du får dit kit hjem. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Cool cool, tak for svaret :) Men de lover heller ikke rigtigt regn i november :/ Men nu er der en faktor mere at regne ud fra :)

Dedikeret medlem

Prøv at læs hele den her tråd igennem engang du har tid, der ligger nogle guldkorn gemt i den. ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har læst stort set alt i Psilocybin forumet der er relevant, i løbet af de sidste par år. Har brugt mange timer på at læse alt hvad jeg kan finde, men konkrete svar og facts er ret svære at finde, hvis ikke umulig.

Grunden til spørgsmålet var sådan set at jeg har udelukket mange ting jeg har læst og ikke set bevis på resten + mine tanker kører altid rundt, især hvis jeg finder en problemstilling. Prøver bare at finde så meget info som muligt, som der IKKE er skrevet på forums eller i svampebøger.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg har været ude på en lækker mark i nordsjællandsområdet sammen med en ven. Jeg har erfaring med at finde de spidse, men i år er jeg sgu blevet i tvivl. Det skyldes nok den dårlige sæson og så begynder man jo at mistænke de svampe man ellers er gået forbi. Kan i prøve at skimme dem her igennem og komme med et par bud? Det irriterer mig, at så mange af dem har "vorten", dog uden helt at have farverne. De to med ting om, på billede 2, er jeg næsten helt sikre på. Farverne virker mere rigtige, og så var den ene af dem faktisk fint plukket op og lå på græsset. Mon der har været andre samlere end mig på spil??? :P Så altså svamp 4 og 5 er jeg temmelig sikre på. De har den dejlige "hvid-gyldne" farve, især på stok, og skildrer sig bare meget ud fra de andre, som ellers har flere gode kendetegn. Aaargh jeg er frustreret!

Her er de tørrede og er kommet til at se endnu mere rigtige ud.. Hjalp bestemt ikke!
1Billede

2Billede

3Billede

4Billede

5Billede

6Billede

7Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er også lidt i tvivl da de hverken ligner snydere eller SN 100%. De ligger sådan midt i mellem. Dem der står i græsset ser jo meget gode ud, men den grå farve de har er ret mistænksom.
Billedet hvor de er tørre får dem til at ligne ret godt, men det er nok fordi deres vorte skrumper ind og bliver mere spids.
Stokken ser også generelt for mørk ud, i hvert fald på billederne.

Tvivler stærkt på det er SN men lad os lige få flere bud og få det af/bekræftet :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89 ... 321  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]