Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jun 2025 13:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 319 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

P.cyanescens og P.azurescens er meget tæt på at være samme svamp. Wiki kalder dem en del af "The Psilocybe cyanescens complex" så jeg vil mene at du ville kunne bruge de samme tekniker.
Dit spørgsmål mig til at tænke på en "red list" (truede arter) jeg engang så hos "Foreningen til Svampekundskabens Fremme" http://www.svampe.dk/svampe/indeks/indeksillustrationer.htm
Her optræder P.cyanescens sammen med et par andre Psilocybe svampe. Dvs. at P.cyanescens faktisk er observeret i Danmark i 90'serne!

Junior medlem

Hi guys
Mange tak for tips og inspiration.
Jeg er forholdsvis ny i gamet, men har en del erfaring med ethnobotanik. Jeg vil gerne have Azurescens el. cyanescens i min have, da jeg er interesseret i et kontinuerligt grow. Hvor kan man finde dem henne og hvordan indsamler man myceliet? Jeg beklager hvis jeg har postet denne besked i en død tråd, eller hvis jeg overtræder nogle regler herinde ved at stille dette spørgsmål, men ved ikke hvor og hvordan jeg ellers skulle formulere det for at få hjælp. Håber på lidt hjælp her for jeg brænder efter at komme i gang.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

@Antakarana

Velkommen til :) Vi kan desværre ikke hjælpe dig med links til forhandlere, jf. Psychedelias regelsæt, så Google må være din bedste ven i denne sammenhæng.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Billede
Billede

Jeg modtager i morgen en pakke med azurescens på et træ medie.
Har været i skoven og haven og forberedt det mad, som er på billederne, til dem.
Jeg har siddet og klippet 5 L i hånden, men er i tvivl om det er godt nok.
Den ene ret består af friske bøgegrene, og bøge savsmuld. Er det for groft?
Den anden ret på menuen er med troldhassel grene. Mange af dem er unge og grønne, er det ok?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Det ser bare lækkert ud!
Giv det et opkog - lad det stå lunt i 24 timer - Pasteuriser (68-72c) eller steriliser alt efter hvordan du opformerer.
Det bedste er pasteurisering ved opformering under ikke sterile forhold.
Hvis du vil sterilisere det skal det have 3 timer ved 120-125c.
Frisk træ taber sin modstandskraft i løbet af et par uger.
Til opformering er U-glaserede lerpotter sagen.
Held og lykke til.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har også købt lerpotter i dag.
Jeg er ikke sikker på hvad du mener med en pasteurisering.
Egentlig troede jeg ikke det var nødvendigt at anvende sterilisering, når jeg modtager mit mycelie på træflis, men det er det altså?

Og ang. modstandskraften var det faktisk noget som jeg havde tænkt på at træet kunne have, men jeg fandt en guide et sted der skrev at man skulle/kunne bruge frisk træ, og så tænkte jeg at så dør modstanden nok kort tid efter fældning.

Er det så ikke bedre at jeg alligevel bider i det sure æble og køber en sæk bøgeflis til 150 kr. hos en dyrehandel, da jeg jo modtager myceliet i morgen eller senest fredag?

Moderator
Brugeravatar

ja ok man kan vel ikke kalde det en pasteurisering, men så et opkog. Lige så man får slået de overfladiske ting og sager ihjel. Sterilisering af træflisen er kun nødvendigt, hvis man opformerer vha mycelium på korn.
Det skal nok gå fint med det træ du har.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har noget rimeligt groft flis, stykkerne er i cm. størrelser kan jeg bruge det eller skal jeg have noget finere flis? Og hvilken ratios skal jeg bruge og vil der være forskel på fin flis og grov flis?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak fordi du lige fandt tråden frem, bindegal. Jeg havde også gået et par dage og tænkt på at jeg skulle ha postet et spørgsmål her.
Er det ok at lave mine bede i skoven/haven nu hvor der kommer 2-3 dage med over 15 grader, eller skal jeg vente f.eks en måned til?

Moderator
Brugeravatar

@Bindegal: Plejer at blande 1:5 med fuldt kolonisret materiale og flis. Størrelsen du har fundet kan du sagtens bruge, det vil bare tage lidt længere tid om at kolonisere. Selv bruger jeg bøgeflis til reptiler og bøgesmuld til rygeovn.

@Mr.Cookie: Du kan sagtens lave dem nu, bare tænk over hvordan vegetationen ser ud senere på året, der hvor du laver bedene. I de varme måneder, har jeg altid vand med i tasken, når jeg besøger mine bede. Det er ikke nødvendigt, men det giver dem en fordel i forhold til andre mycelier i området.

Skal have plantet noget ud i skoven denne måned, må se om jeg husker at tage lidt billeder.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er lige færdig med " pasteurisering" af noget birke flis, vandet er meget mørkt og tung på harpikser, vil det være en god ide lige koge det op i en nyt hold rent vand eller er det hip som hap?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er lige færdig med " pasteurisering" af noget birke flis, vandet er meget mørkt og tung på harpikser, vil det være en god ide lige koge det op i en nyt hold rent vand eller er det hip som hap?

Det er vist fuldstændigt unødvendigt at koge sit træ. Det er ihvertfald ikke noget jeg har gjort, og det er gået fint.
Jeg er faktisk ved at lave mit første bed lige nu, og skulle lige ind til computeren for at finde ud af hvor dybt det egentlig skal være. 15-20 cm, eller kun 10-15cm?

Junior medlem

Mr.Cookie skrev:
[quote="bindegal » 15 apr 2013 16:29" hvor dybt det egentlig skal være. 15-20 cm, eller kun 10-15cm?

10-15 cm er fint :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mr.Cookie skrev:
[quote="bindegal » 15 apr 2013 16:29" hvor dybt det egentlig skal være. 15-20 cm, eller kun 10-15cm?

10-15 cm er fint :)

Godt , for de blev også 15 cm.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er vist fuldstændigt unødvendigt at koge sit træ. Det er ihvertfald ikke noget jeg har gjort, og det er gået fint.
Jeg er faktisk ved at lave mit første bed lige nu, og skulle lige ind til computeren for at finde ud af hvor dybt det egentlig skal være. 15-20 cm, eller kun 10-15cm?

Okeydoke, er bare så konditioneret til i det mindste at pasteuriser de medier man bruger til opformering :? Jeg ville nok være mere rolig hvis jeg bare kunne komme det hele i trykkogeren :wink: Nå, jeg må jo bare læse lidt op på sagerne og så prøve mig frem og så se hvad der sker. Det ville være for genialt hvis jeg ku' få bare et par udendørs træelskere til at komme op til efteråret!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Jeg har nogle sprøjter med P. azurescens og et par poser med steriliseret rug. Er det for sent at gå i gang med hele den her proces? Det skal jo igennem nogle stationer, så det kommer til at tage et par måneder før det er klar til at blive smidt i bed. Når jeg mon et flush i år?

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Moderator
Brugeravatar

Ellers når du det vel næste år.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Jeg har læst et par forskellige steder at flis til reptiler er godt at bruge til udvidelse af myceliet. Men samtidig læser jeg flere steder at man skal bruge frisk træ?

Jeg går og fifler lidt med tanken at blande reptil flis med noget frisk træ for ligesom at være helgarderet. Ville det være helt tåbeligt?
Hvordan skal træet behandles inden det bliver smidt i en potte med mycelium? Et opkog i 10-60min eller mere? Og lade det stå og trække i vandet i 24 timer eller skal det have mulighed for at dryppe af i de 24 timer?

Jeg synes jeg har en ok forståelse for det, men det er bare ligesom om jo mere jeg læser og prøver at sætte mig ind i det, jo mere forvirret bliver jeg.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Moderator
Brugeravatar

Det er bedst at bruge hårdtræ, jeg foretrækker løvtræ såsom bøg. Reptil flis er som regel bøg. Det skal bare være gennemvådt. Jeg lader det stå og trække i ½ døgn, drypper det af og blander det med mycelie 5:1. Er begyndt at bruge et par håndfulde rygesmuld (bøg) pr potte, så det lidt nemmere for myceliet at vokse igennem mediet.

Junior medlem
Brugeravatar

Hej alle!
Jeg planlægger at starte på et Azurescens grow, jeg er dog en smule i tvivl om opstarten, så det ville være super rart hvis der var nogen der ville tjekke om jeg har forstået det korrekt.

Som jeg har har forstået det kan man bruge køkkenrulle eller vat til starte sine spore på. Når myceliet så er startet og der ikke er mug eller andet uønsket vækst, kan man så putte noget træflis ned til myceliet og så bare vente til myceliet har vokset sig stort nok til at blande med mere træ. Det hele skal også foregå forholds vis sterilt.

Er dette helt væk eller er det sådan det skal gøres? På forhånd tak

MVH Ravnen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 319 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]