Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej allesammen. Jeg har en projekt opgave, og vi har et spørgsmål der lyder på, hvordan man opdagede hallucinogener. Er der nogen der kan komme med et svar og en kilde på det?

På forhånd tak

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
du skal nok se at folk har spist lidt af hvert for at overleve i fortiden.
det burde I da selv kunne regne ud

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: syd for kosmos
I kan prøve at lytte til denne radioudseendelse http://arkiv.radio24syv.dk/video/3823218/3-program
Der kommer Finne lidt ind på det :)

men jeg kan jo eller ikke side og suge rohypnoler i bongmix hverdag for så stiger tolerance jo

Medlem
Brugeravatar

Altså, LSD var opfundet af Albert Hofmann i 1943 hvor han arbejdede med rustsvamp, soom er en bestemt type mug. Rustsvamp indeholder nemlig et stof der kan stoppe blødninger fra livmoderen efter fødsel. Det er Lyserg-syre, der er det aktive stof. Han havde fremstillet et stof der senere blev kendt som Lyserg-syre-diethylamid (LSD). Han begyndte at føle sig lidt utilpas, og tog så hjem, og så fik han ellers en ret vild oplevelse... Da han mødte på arbejde igen om mandagen indtog han 0,25 mg af stoffet opløst i et glas vand, det blev han så meget syg af, og tog hjem, og blev først sig selv igen et par døgn senere. Man ved i dag, at man kun behøver at indtage en tiendedel af den dose for at opnå et trip. Det var lidt historie om det :) takker Henrik Rindom i Rusmidlernes Biologi.

Medlem
Brugeravatar

Stammefolk omkring tibet/nepal (sikkert også andre stedet med høje bjerge) har altid anvendt den begrænsede mængde ilt der er højt oppe under div. ritualer. På den måde har de udløst hallucinationer ved at gå op højt op i bjergene, da den begrænsede ilt medføre et trip der skulle være meget det samme som et psykedelisk trip. Også ganske uskadeligt hvis man altså ved hvordan man skal gøre det. Det er faktisk kun i den vestlige verden i nyere tid at psykedelika er blevet tabuiseret, da mennesket ellers altid har brugt de metoder der findes til at trippe f.eks. under stammeritualer eller for at "komme tættere på gud."
Jeg tror dit spørgsmål er nemmere at besvare hvis det lød hvordan opdagede man hallucinogener?
Ellers tror jeg at svaret er, at det er ret tilfældigt hvorfor man opdagede hallucinogener, f.eks. blev LSD opfundet ved et tilfælde, og svampe.... nogle har vel fundet f.eks. SNer og ja.... puttet dem i munden og profit :) Hvorfor mennesker stadigvæk bruger psykedeliske til at få hallucinationer er et andet spørgsmål.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

De første amerikanere røg salvia og drak yage, tobak og andre urter. Tror hurtigt man finder ud af, hvad der gør sjove ting ved en, når man afprøver masser af urter.
En eller anden kinesisk konge kæmpede sig også gennem masser af urter, hvor han blandt andet blev ret glad for marijuana.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
nej, der er ingen der ved hvordan man opdagede hallucinogener. Men der går spekulationer på at det skete engang, længe før koen blev et husdyr. Vores forfædre startede med at jagte køer, senere blev vi nomader (ligesom samerne) og fulgte koen rundt på dens græsgange, for til sidst at lære at opdyrke landet og kunne blive på et sted. Men for at vend tilbage til spørgsmålet - den mest gængse type hallucinogen på den nordlige halvkugle er Spids nøgenhat, den gror på kokager og gamle komarker, det er derfor nærliggende at tro, at når vi måske ikke lige har haft muligheden for at fange en ko, så kunne vi jo passende gå og gnaske lidt på de der mærkelige padehatte der gror dens efterladensskaber... Men det er altsammen bare spekulationer, du finder ingen kilder på, af den simple årsag, at det skete før vi begyndte at skrive historien ned...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

nej, der er ingen der ved hvordan man opdagede hallucinogener. Men der går spekulationer på at det skete engang, længe før koen blev et husdyr. Vores forfædre startede med at jagte køer, senere blev vi nomader (ligesom samerne) og fulgte koen rundt på dens græsgange, for til sidst at lære at opdyrke landet og kunne blive på et sted. Men for at vend tilbage til spørgsmålet - den mest gængse type hallucinogen på den nordlige halvkugle er Spids nøgenhat, den gror på kokager og gamle komarker, det er derfor nærliggende at tro, at når vi måske ikke lige har haft muligheden for at fange en ko, så kunne vi jo passende gå og gnaske lidt på de der mærkelige padehatte der gror dens efterladensskaber... Men det er altsammen bare spekulationer, du finder ingen kilder på, af den simple årsag, at det skete før vi begyndte at skrive historien ned...

Nu er SN langt fra den eneste psykedeliske svamp. Og eftersom svampe er temmelig næringsrige, så er det nok allerede sket for de tidlige samler samfund.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Really? ;) Men jo, du har selvfølgelig ret i det med at det skete allerede da vi var samlere, men det interessante i emnet synes nu mere at være hvornår man begyndte at indtage hallucinogener for deres effekt og ikke af ren tilfældighed/overlevelse... Men som sagt, er det hele jo blot spekulationer - jeg har ikke hørt om noget estimat på hvornår det skete i hvert fald...

Dedikeret medlem

Ifølge Psychedelics Encyclopedia af Peter Stafford, 3. udgave er der fundet flere statuetter fra syd/mellem Amerika fra omkring 4000 år fvt. der afbilleder tilbedelse af svampe.

Den tilbyder desværre intet håndgribeligt omkring rød fluesvamp, grundet manglende fund. Nord europæiske stammer og asiatiske nomader er heller ikke i samme grad kendt for den slags kunst, så manglen på håndgribelige beviser er måske forståelig.

I alle tilfælde er der vist ringe tvivl om at mennesket har benyttet hallucinogener i form af svampe i meget lang tid.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man påstår også at vikingerne åd rød fluesvamp (hvilket dog ret sikkert er en myte)- men du kan vel se billedet; folk uden viden, der har afprøvet masser af planter, og indimellem har fundet nogle lidt mere spændende planter

Dedikeret medlem

Jeg tror langt fra der er tale om folk uden viden der prøver ting af. Uden tvivl er det sådan det er startet - men ved de kilder vi idag kan se tilbage på er der på det stadie tale om folk med en formodentligt ganske veludviklet forståelse for hvad det er de foretager sig.

Mht rød fluesvamp læste jeg lidt, og den er tilsyneladende beskrevet i ariske tekster ca. 1500 fvt. - igen ifølge Psychedelics Encyclopedia. (Ikke at det skal forestille at være nogen form for bibel på området, men den er formodentligt væsentligt mere pålidelige end wiki og andet hear-say på nettet.)
Omkring fluesvampen tror jeg også at det er ligeså forkert at påstå det er en myte at vikinger ikke spiste rød fluesvamp, som det er at tro de mæskede sig i det ved enhver given lejlighed. Samtidig synes jeg at teorierne om at der under ritualerne forbundet med bersærkergang har været benyttet psykoaktive stoffer virker ganske vel dokumenteret. Der kan dog i alle disse tilfælde være tale om amanita muscaria, amanita pantherina eller noget helt ukendt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Billede

Trial and error. Tænk bare på ayahuasca. På 1000 kvadratmeter regnskov kan der være op til 50.000 forskellige plantearter - og man har kunnet kombinere lige de 2 som går i symbiose og tillader DMT at trænge ind i blodet. Tusinder af års test. Eller i følge folkene selv: planterne har fortalt dem det. Så er vi tilbage til hønen og ægget ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Ved at prøve sig frem selvfølgelig.. Menneskene har jo bare prøvet på at overleve, og nysgerrige som vi er af natur, virker det nærliggende at bruge naturen der omgiver os.

På et eller andet tidspunkt har vi så fundet ud af hvilke planter/svampe der havde særlige egenskaber, og så begyndte vi vel at bruge disse planter/svampe som sakramente i sermornier og hellige ritualer. :)

Mvh.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror langt fra der er tale om folk uden viden der prøver ting af. Uden tvivl er det sådan det er startet - men ved de kilder vi idag kan se tilbage på er der på det stadie tale om folk med en formodentligt ganske veludviklet forståelse for hvad det er de foretager sig.

Så er det jo også folk uden viden, der opdagede hallucinogener- måske ikke dem, der kultiverede det, men tror da lynhurtigt de har fået smag og forståelse for planterne

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Jeg tror næppe at et trip kan være behageligt i despearionens søgen efter føde i fremmede og forskellige planter.. jeg har også selv spekuleret en del over hvordan det mon er gået til, at folk pludselig begyndte at bruge diverse planter og svampe til ritualer og lign.. det er ret spændende snak... måske har det været i søgen efter medicin, måske føde, eller måske har de bare kidnappet en stakkel fra en anden landsby og fyldt ham med diverse fremmede ting de ikke viste hvad var, og så så resultatet af det... eller måske et selvmordsforsøg ?`... der er nok mange grunde til at man har forsøget sig frem igennem tiden, uheld/ held, og grundende til det er jo nok hvidt forskellige rundt omkring på kloden.. men det har helt sikkert kostet ofre, og om vi har modige forfædre eller dumme kan jo diskuteres :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, ved at prøve sig frem. Ligesom den gode Sten Larris

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]