Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 15:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Har planer om selv at lave et grow, så jeg ville høre om der er nem måde at lave myceliet på. Jeg har en trykkoger, hvis det er nødvendigt. Har læst i Morten Lange's svampebog, at man skulle ku indsamle sporerne, hvis man lægger svampene under et lille glas, så de sætter sig på indersiden af glasset. Men ka sporene så "sættes" direkte på myceliet?

Dedikeret medlem

Jeg tror du har misforstået hvad mycelie er.. Din post giver i hvert fald ikke megen mening for mig :P
Kig evt. her

Det du tænker på er måske substrat?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Køge, og øst for Jylland
synes du skal læse denne tråd RIGTIG godt igennem først Samlet viden/guldkorn Der står hvad du skal bruge og hvordan du skal gøre fra start til slut....

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
I princippet kunne du godt printe direkte på et vækstmedie, men alt andet lige vil risikoen for kontamination øges. Det er bedre at printe på et sterilt og næringsfrit medie, og så overføre med podeøje eller vand og sprøjte.

Metoden med at printe svampesporerne på et glas er god nok. Hvis det er små svampe du vil printe så er friske ( sterile) petriglas idelle at printe direkte i. De skal selvfølgelig forsegles forsvarligt når du er færdig. Men sølvpapir er ca. ligeså nemt.

Morten Lange er sikkert en af de der ved mest om svampe i Danmark men lige så sikkert ikke den rigtige at lære svampedyrkning af - i hvert fald ikke ud fra de af hans bøger jeg kender til. Så læs hellere lidt her som de andre råder dig til. Og stil nogle flere spørgsmål, lige for tiden er der fornøjeligt meget aktivitet, så der er helt sikkert nogen der vil prøve at hjælpe.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Men har jeg ret, når jeg mener at ha hørt noget om, at en trykkoger ka bruges i forbindelse med et grow? :stupid:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Detlev skrev:
Men har jeg ret, når jeg mener at ha hørt noget om, at en trykkoger ka bruges i forbindelse med et grow? :stupid:

En trykkoger er skam nærmest et must, så du har ret. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

En trykkoger er absolut ikke et must, men gør hele processen BETYDELIGT hurtigere at gennemføre uden stor kontaminationsrisiko.

Medlem
Brugeravatar

Hvis du er nød til at spørger...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]