Suekichi skrev:
Har ikke prøvet det før. Ka kun teorien. Har du prøvet med andet end honning? Nu har jeg nemlig lige købt en flaske karo og regner med at prøve den ud. Har en ven der kun bruger karo og han siger det er fremragnede at arbejde med.
EDIT: en billed gro log ville være dejlig hvis du gad dele din tek med os nybegyndere

Nej jeg har kun forsøgt mig med honning indtil videre (den flydende slags - mener jeg købte det i Lidl).
Jeg kan desværre ikke komme med billeder da jeg ikke har noget kamera, men jeg kan da lige skrive kort hvad jeg gjorde

.
Jeg brugte:
Et lille syltetøjsglas (ca. 200ml)
7ml honning
168ml vand
(Det svarer altså til en opløsning af 4% honning og 96% vand)
Sporeopløsning (Golden Teacher i mit tilfælde)
Glasskår
Jeg hældte bare honning og vand i glasset og rørte rundt indtil honningen var opløst. Derefter hældte jeg så tre glasskår i, som senere skal bruges til at findele myceliet når glasset rystes. Jeg borede et lille hul i låget (ca. 4mm i diameter), skruede låget på, og smed glasset i trykkogeren i 30min (så vidt jeg husker), med et stykke folie over låget.
Efter jeg tog det ud af trykkogeren inokulerede jeg det med 1-2ml sporeopløsning, og smed et nyt lag folie over. Efter jeg kunne se at mycelie var begyndt at dannes, hev jeg foliet af låget og proppede en tot vat, som var fugtet med en brintoverilteopløsning, i hullet for at forhindre kontamination og sikre at myceliet kunne "ånde" en smule. Hvis man har mikropore-tape eller polyfilla så kan det sikkert bruges i stedet for vat - men det har jeg ikke testet.
Efter et par dage begyndte myceliet at kigge frem, og efter en lille uge flød der adskillige store skyer af fint mycelie rundt.
NB: Jeg kan jo selv skrive under på at blandingen virker, men en blanding med mindre honning kan absolut også gøre det. Jeg mener jeg så skrevet et sted, at myceliet dør ved en sukkerkoncentration på over 10%, men jeg kan sgu ikke lige huske hvor. Det er værd at notere sig, at flydende honning kun er ca. 70% kulhydrat, så man skal nok bruge en smule mindre hvis man vælger at bruge Karo el. lign. sirup, som er næsten 100% kulhydrat.