Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 23:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Sporeprint.
Medlem
Brugeravatar

Yes, så er det blevet tid til at lave min første tråd her på psychedelia.

Sagen er den at mine svampe er ved at være klar til at få taget sporeprints af, men jeg er en anelse forvirret over proceduren. Det har ikke lykkedes mig at finde en 'guide' herinde, og dem jeg har kunne finde på nettet (hvis hensigt var at bruge printet til dyrkning) varierede en del. Nogle var meget simplificerede, og nogle der var meget omstændige. Så jeg tænkte at jeg ville høre hvad jeres erfaringer var, og hvilken metode der har virket bedst for jer.

Denne guide (http://archives.mycotopia.net/discus/messages/5/31586.html?1061991123) synes jeg virkede meget detaljeret og god, men jeg tænker samtidig også at nogle af de ting/punkter må kunne udelades/gøres lettere uden at man risikerer kontaminering. Hvad siger i?

Hvad plejer i at gøre, mht fugten inde i glasset? Jeg har altså lidt svært ved at forestille mig at fugten kan komme ud af glasset, gennem den lille bitte sprække. Fugten må jo stige op ad, og det er ikke en særlig stor åbning.

Er staniol et godt materiale at bruge til spore print? Eller er der noget der ville virke bedre - især mht når printet skal overføres til syringes.

Hvor bør jeg opbevare printet efterfølgende? I en pose, mørkt og køligt?

Jeg håber ikke at jeg har stilt alt for mange n00b-ish spørgsmål, men jeg ved sgu ikke om jeg kan høste en gang til fra mit kit, så jeg har måske kun denne chance for at gøre det rigtigt. :(

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Velkommen til. Det er en ok guide du tænker på at bruge. Jeg har gjort noget lignende, og det har ikke givet problemer. Det er en rigtig god idé at bruge tegnestifter til at håndtere hattene.

Jeg synes dog denne guide: http://fsre.nl/index.php?option=com_con ... 3&Itemid=1 alt i alt er den mest overskuelige .. og jeg tror helt klart det er bedst at folde på forhånd fremfor bagefter - i forhold til at reducere kontaminationsrisici.

Jeg tror meget gerne vi må låne billederne til at lave en dansk udgave af guiden her, hvis nogen gider. :)

Et alternativ til at folde printene sammen er at lave 'åbne' print (dvs ikke sammenfoldede) som så puttes i ziplock poser. Ziplock poser kan fx købes i boghandleren eller en hobbybutik. Fordelen herved er selvfølgelig at man kan se printet. Desuden er der nogle, der synes det er helt fantastisk at lave sporeopløsning i en ziplock pose, da man derved sparer et par trin i forhold til at lave det i et glas, og således måske opnår lidt lavere kontaminationsrisiko igen igen, hvis man ikke har en god glovebox. (Steriliser sprøjte indeholdende vand, efter afkøling sprøjt det ned i ziplock posen med printet og "nulr" på printet som hurtigt bliver opløst i vandet og sug det derefter op i sprøjten.)

Jeg har forsøgt mig med ziplock metoden men har ikke helt håndelaget til det, jeg kommer konsekvent til at stikke hul i posen.. Men hvis man har andet end tommelfingre kan man jo prøve. :)
Ziplock poser er dog under alle omstændigheder gode at bruge til at opbevare print, også selvom de er foldede og det måske ikke er 100% nødvendigt at bruge en hermetisk lukket pose til dem. Og ja, mørkt og køligt er perfekt.

Angående fugt, så tror jeg det er vigtigere at tørre printet ordentligt efter man har fjernet 'hatten' fra glasset, end det er at "ventilere" mens der printes. Så jeg tror ikke du skal bekymre dig om, om fugten kan komme ud fra glasset.

Staniol er at foretrække fremfor papir bla fordi kombinationen af fugt og næringsstoffer i papir kan få sporerne til at begynde at spire... hvilket ikke er ønskeligt.

Et trick jeg har opsnappet men ikke selv afprøvet endnu er følgende: start med at lade svampene printe i 5-6 timer. Derefter smid første runde print ud, og gentag igen. Man kan nogle gange printe op til 2 gange mere herefter, også flere gange. Pointen med at droppe første runde er at hvad der måtte have samlet sig af skidt mens svampene har opholdt sig i semi-sterile 'fruiting chambers' dermed er væk før man tager de print man vil gemme.

Glovebox og handsker er måske ikke strengt nødvendigt, men jeg ville aldrig gøre det uden, hvis jeg havde muligheden for at bruge disse værktøj. En smule isopropylalkohol kan bruges til desinfektion - men i meget små mængder. Bruger man en god glovebox kan man nøjes med at bruge den slags kemiske remedier når man gør den ren til at begynde med.

Nogle går så langt som til at bruge UV-stråler til at sterilisere overfladen af hatten med, etc, det er måske overkill. Men rene sporeprint er nu en god ting.

God fornøjelse! Og god appetit :-)

Medlem
Brugeravatar

Tusind tak for dit uddybende svar, det var en stor hjælp!

Jeg vil også erklære mig enig i at den guide du har linket til er mere overskuelig og ligetil. Jeg har mine sølvpapirsstykker i ovnen as we speak. :)

Jeg vil gerne oversætte guiden til dansk, hvis det er. Så kan den sættes ind i leksikonet under svampe. Jeg synes også at det mangler, at man forklarer hvordan man laver sporeprint, når nu der er en guide deri til hvordan man overfører printet til kanyler. :p Skal jeg skrive til dem og bede om lov først, eller? :)

Det var da en kanon idé. Det tror jeg næsten jeg vil forsøge mig med - umiddelbart ville jeg mene at jeg har 'steady hands'. :roll:

Angående tørringen af printet efter 'hatten' er fjernet, hvilken metode plejer/ville du så benytte dig af? Måden hvor glasset står, så den ikke omslutter området totalt, men er let løftet i en side så fugten kan sive ud dér?

Jeg tror jeg vil afprøve tricket næste gang jeg skal lave print. Jeg tror det er bedst jeg i denne omgang følger bogen, når nu det er første gang jeg skal tage print. Men tak for tippet! Det lyder som en rigtig god idé.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Ja du kan godt bare lade det ligge under glasset. Hvis du har en glovebox at gøre det i kan du også overføre dine print til en hermetisk lukket tupperware boks hvor du kan lægge et par poser silicagel i fx.

Som det står i guiden er et vigtigt trin at arbejde hurtigt - hvilket det jo egentlig er med al svampedyrkning, når der kræves lidt sterilitet. Så det er meget godt lige at se arbejdsgangen for sit indre øje inden man går igang. Men jeg er helt sikker på du får nogle fine print ud af det, når du har sat dig så grundigt ind i procedurerne.

Der mangler helt bestemt en sporeprint guide.. And snakkede på et tidspunkt om at han ville skrive en, men hvis han ikke er i færd med det endnu synes jeg da FSRE guiden er god at oversætte. Jeg tror ikke der er copyright på den. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]