Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 23:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har netop modtaget mit sporeprint til første forsøg på at gro mine egne padehatte. Problemet ligger i, at jeg fandeme ikke kan finde glas til formålet, lige meget hvor fanden jeg leder! De har altid en forkert form eller andet der besværliggører formålet med dem.
Jeg faldt derfor over nogle tomme syltetøjsglas som kan købes med plasticlåg. Jeg tror dog næppe låget kan klare timers kogning, hvorfor det slog mig om muligheden for at blot dække glasene med sølvpapir, koge lortet, og så sætte plasticlågene (stereliserede selvfølgelig) på og derefter inkubere med sporer. Jeg ville i så tilfælde dække glasene helt til med sølvpapir, hvorfor der ikke ville være mulighed for vandet at komme ned i dem, som jeg dog har på fornemmelsen er meningen?

Desuden overvejer jeg at inkubere dem, inden jeg tager afsted på en uges ferie. Det værende sig et par uger inden, hvorfor det kan ske, at myceliet bliver klar mens jeg er væk. Vil det gøre nogen forskel, om myceliet evt. risikerer at stå lidt længere end nødvendigt?

På forhånd tak!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Ja, du behøver ikke noget låg. To lag sølvpapir er fint. Og så 1-1,5cm vermiculite som filter inden selve kagen. Så tager du bare det øverste lag af og giver fire gange indsprøjtning, og sætter det på igen bagefter. Er det ikke også det, der anbefales i Piercers guide? Se også beskrivelsen af pf tek på fungifun.org ! Jeg har brugt helt almindelige drikkeglas, 6 for en tier hos isenkræmmeren. Ellers fungerer "sennepsglas" drikkeglas også perfekt.

Glassene skal ikke dyppes helt i vand! Og der skal kun det vand i dem som er i pf tek blandingen. Bare sørg for at vandet max når op til 1/2- eller 1/3 af glassets højde når du koger dem. Det kan være nødvendigt at hælde ekstra vand på under kogningen. Lav evt en lille testkogning inden. Det er nok ikke en god ide at putte staniol hele vejen rundt om glassene, kun som låg. Jeg tror kun risikoen stiger for at der kommer vand ind, hvis hele glasset er pakket ind.

Der sker ikke noget ved at myceliet bliver klart mens du er væk. Det kan være kagerne begyndte at udvikle svampe mens de står i glasset, men det ville jo kun være en behagelig overraskelse at komme hjem til.

Medlem
Brugeravatar

Mange tak for det hurtige svar!
I Piercers guide bruges der geleglas med deciderede skruelåg, men det ville være fedt, hvis jeg kunne slippe for at skulle lede efter den slags, så det er bare perfekt, at jeg ikke er tvunget til det.
Mht. at dække glassene til, så var det vist lidt en misforståelse. Det jeg mente var, at dække godt til, da der ikke ville være et glas til at holde fast på søvlpapiret.
Men så vil jeg da gå i gang med at lave skidtet en af de kommende dage!

Igen, mange tak! Wish me luck! ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Der er også alm. syltetøjsglas og hammermetoden :lol:

Junior medlem

Har selv lige bestilt start kit funden nogle glas og bestilt en 12ltr tryk koger.

Inden man bruger de glas hvad gør man så smartest i for og få dem sterile ?

Sry lidt off topic :-)

Dedikeret medlem

Vand og sæbe skulle nok klare det. :-)
Glassene behøver ikke være decideret sterile inden du putter rismels+vermiculite mixet i, ligesom du heller ikke behøver at lave mixet i et sterilt miljø. Det er først når glassene med mix er steriliseret, og/eller når du ellers har med dine sporer at gøre, at renlighed er en vigtig faktor, men da er det til gengæld også supervigtigt.

Med hammermetoden skal man passe på fingrene, har jeg fundet ud af. :peace:

Junior medlem

rismels+vermiculite Er det den nemmeste måde og lave en kage på ?

Havde overvejet rugkerner men er helt ny og blank :-)

Og jo mere jeg læser jo mere tvivler jeg på hvad er rigtig og forkert hehe

Dedikeret medlem

Ja det er helt sikkert det nemmeste, set i forhold til den forventede succesrate. Prøv at læse Piercer's guide i "Samlet viden/guldkorn" tråden. Og ovenstående tekst på fungifun.org !

Rugkorn, fuglefrø eller popcorn er ikke SÅ meget vanskeligere, men de forudsætter i modsætning til kager at man har en trykkoger, og derudover kan det være lidt besværligt at få kornene til at suge lige præcis den rette mængde vand. Sidstnævnte problem har man ikke med kager, da vermiculiten bare skal vandmættes, så kører det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
-Flash- skrev:
rismels+vermiculite Er det den nemmeste måde og lave en kage på ?

Havde overvejet rugkerner men er helt ny og blank :-)

Og jo mere jeg læser jo mere tvivler jeg på hvad er rigtig og forkert hehe

Det afhænger af så meget! Har du en trykkoger er det ikke, så er det nok halm, popcorn el.l. Det er dog en ganske nem metode, men det er lettere at bruge hele ris.

Junior medlem

Har en tryk koger nu her når den engang kommer hjem fandt en ny 12 Ltrs til ca.. 400kr på ebay

Medlem
Brugeravatar

Der begynder at ske en hel del med glasene nu. Dog undres jeg... Det ser ud til at jeg har fået spredt sporerne godt og grundigt, og der er mycelie på stort set hele kulstofkilden - det værende sig risene der er jævnt fordelt på hele kagen. Men myceliet ser ud til næsten at være begrænset til disse områder, pånær nogle næsten ubetydelige hyfer der har spredt sig over vermeculiten - som om den virker som en slags barriere. Det er som om de forskellige pletter af mycelie ikke vil samle sig, som jeg ellers synes at man plejer at se på billeder/videoer af grows...
Er der nogle der har oplevet noget lignende eller har nogle forslag til hvad jeg kan gøre? Skal jeg blot lade det stå et par uger endnu? Det er godt seks uger siden jeg inkuberede.

Dedikeret medlem

Prøv at tage et par billeder og lægge op.. jeg kan nok ikke se dem den næste uge men det kan nogle andre.
Efter 6 uger burde de være færdige.. men det er ikke sikkert at kagerne bliver helt kridhvide selvom de ellers er tæt på 100% koloniserede. Ved ideelle temperaturer tager det for det meste ikke mere end 2, max 3 uger, afhængig af hvilken cubensis strain, der er tale om. Hvilken temperatur har du inkuberet ved, sådan cirka?
Og btw, hvad mener du med kulstofkilden?

Medlem
Brugeravatar

Det holder sig nærmest kun til risene. Jeg har bare ladet dem stå ved stuetemperatur. Der er tale om B+ strainet. Jeg smider billeder op, når jeg kommer hjem - har dog kun adgang til et ringe mobilkamera, så må lige se, om det overhovedet er til at se noget.

Medlem
Brugeravatar

Op i røven! Det ser stadig ikke ud til at der sker der vilde, så i en koger i morges satte jeg det ene glas til dunk og blev overrasket med synet af mycelie der var ved at gro gennem det 1cm beskyttende lag af vermeculite jeg havde lagt i toppen.
Min growkasse er nu gjort klar og bliver stereliseret i aften, inden jeg smider kagen ud i det fri. Så er der bare at vente! :)

Medlem
Brugeravatar

Så sker der endeligt noget: http://peecee.dk/upload/view/182898 (dårlig mobilkamerakvalitet)!
Man kan vist se, hvor kagen knækkede, så jeg håber bare, at lortet holder. Så skal der bare ventes!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]