Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Køge, og øst for Jylland
Kan man steriliser kager lavet på pf tek i sin mikroovn????

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Ja, men så skal du ikke dække dem med staniol, men godt med mikrobølgeovn-film og tyvek. Måske tilføje en lille sjat vand mere, da det jo er væske-partikler der bliver irriteret og varmer ting op i mikroovnen. Derfor bliver tallerkenen ikke (direkte) varm.

Medlem
Brugeravatar

dræber sådan en mikroovn ikke alle organismer og sporer på ingen tid?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Forresten er google ganske sød:
http://www.shroomery.org/8688/Microwave-Sterilization
http://www.shroomery.org/5251/Can-I-ste ... -microwave

Medlem
Brugeravatar

Det kan du have ret i.
I forhold til at skulle anskaffe trykkoger eller koge flere timer i en gryde, er mikroovnen da klart at foretrække. Så tror jeg sgu jeg begynder på noget svampedyrkning! :rocking:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Birkes skrev:
Det kan du have ret i.
I forhold til at skulle anskaffe trykkoger eller koge flere timer i en gryde, er mikroovnen da klart at foretrække. Så tror jeg sgu jeg begynder på noget svampedyrkning! :rocking:

Kunne være fedt hvis du (eller andre) gad lave en lille billed guide og fortælle om hvordan det gik. Elsker illustrerede guides!!! :D

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Men husk lige at læse de links And skrev. :cheers:
Tek'en (link 1) ligger under "questionable techniques".

Link 2 - fra FAQen
Citat:
(...) Conclusion: Although not completely impossible in the microwave, sterilization in a pressure cooker or a pot with lid is highly recommended over sterilization in the microwave and much more reliable.

Men der er nogen, der sværger til mikrobølgesterilisering. Og der kan jo intet ske ved at prøve; hvis det fejler kan der vel findes en ganske almindelig gryde et sted. :-)

Medlem
Brugeravatar

Så fik jeg lavet kager og smidt dem i mikroen, (fik dog ikk taget nogle fotos Xtreme), holder jer op to date men hvordan det kommer til at gå med dem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Jeg har et grow på vej og ligeså snart jeg har mulighed for at tage sporeprint vil jeg forsøge mig med denne metode og holde jer opdateret (2-3 uger).

Mange tak for inspiration!

Medlem
Brugeravatar

hehe... en dag begynder jeg :lol:

Dedikeret medlem

Jamen jeg krydser fingre! HVis flere af jer prøver og rapporterer tilbage hvor mange % af kagerne, der klarer sig, så har man da noget at forholde sig til.

Dedikeret medlem

Noget nyt, hvis man må spørge!?

Medlem
Brugeravatar

ja da..

Fik lavet 4 kager og de 3 er smidt ud, den sidste er der god vækst i, dog er det nogle steder lidt gult???? men den lugter ikk sødt eller noget.

Dedikeret medlem

Fedt at du gjorde forsøget! Men surt at så mange måtte ud - hvad skete der med dem? Bakterielugt, eller?
Hvor lang tid fik kagerne i mikroovnen?

Det gule du nævner - hvis det ligner noget gul væske er det nok bare det man kalder "myceliepis", som er meget normalt når myceliet har fået spist sig ind på substratet, og så vidt jeg ved også er helt uskadeligt (det er det IME). Hvis det ser mere "fast" eller pulveragtigt ud så prøv at tage et billede og vis os, for så er der en risiko for at det er mug.. men jeg ville tro det er førstnævnte mulighed.

Fingre krydset for den sidste kage!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hmm. En mikroovn fungerer ved at mikrobølgestrålingen sætter vand-molekylerne i bevægelse hvorved emnet bliver varmet. Derfor kunne det måske tænkes at mediet bliver bedre steriliseret ved at der er mere vand ved?

Site Admin

Jeg har kun haft dårlige erfaringer med mikrosterilisering på trods af mange mange forsøg. Min konklusion er endt på at en god trykkoger er den bedste investering jeg længe har gjort - specielt fordi den er købt for ni år siden og "still going strong".

Køb ordenligt udstyr - det er altså sjovere at arbejde med.

MVH
KenIshii

Dedikeret medlem

Mht vand, And, er det desværre ikke nogen god idé at tilsætte mere vand til pf tek end det anbefalede, da det bare vil resultere i andre problemer. Men man kunne selvfølgelig putte mere vandmættet vermiculite i.. fx forsøge sig med den variant af pf tek der gives på fungifun.org - hvor der er 3,5 gang vandmættet vermiculite for hver een gang rismel, i modsætning til 2:1 i almindelig pf tek. Jeg har brugt fungifun opskriften i lang tid, inden det gik op for mig at den ikke svarede til den almindelige pf tek.. og de fungerer i hvert fald begge ganske udmærket, selvom mængden af næring (og dermed mængden af svampe/bræk per kage) selvfølgelig er mindre i fungifun versionen.

Jeg er egentlig enig med KenIshii men vil dog sige at man sagtens kan få gode resultater med pf tek med en almindelig gryde. Der er masser af folk, der har dyrket på pf tek snart i årtier uden trykkoger. Jeg har dog ikke fortrudt at jeg fik en trykkoger, selvom jeg stort set ikke laver andet end kager. Det er bare meget nemmere med en trykkoger.

Men jeg synes det er fedt, at der kommer nogle eksperimenter med alternativer. Og hvis man kunne få en 50-70% succesrate så ville det måske være acceptabelt at bruge mikroovn.

Medlem
Brugeravatar

Om shanti skrev:
Fedt at du gjorde forsøget! Men surt at så mange måtte ud - hvad skete der med dem? Bakterielugt, eller?
Hvor lang tid fik kagerne i mikroovnen?

Det gule du nævner - hvis det ligner noget gul væske er det nok bare det man kalder "myceliepis", som er meget normalt når myceliet har fået spist sig ind på substratet, og så vidt jeg ved også er helt uskadeligt (det er det IME). Hvis det ser mere "fast" eller pulveragtigt ud så prøv at tage et billede og vis os, for så er der en risiko for at det er mug.. men jeg ville tro det er førstnævnte mulighed.

Fingre krydset for den sidste kage!

Det er ligesom gult væske\pletter, så tror også bare det er myceliepis som du siger

Ja de 3 andre have meget sur\sød duft plus de blev meget grønne MEGET hurtigt

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]