Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Om shanti skrev:
Det er vist Flimmer der er Psychedelia's stråmand så du må hellere lige afvente en dom fra ham.

Jeg vil da hellere kaldes for Halmfyr end stråmand :lol:
Med hesyn til skrællede gl.kager dyppet i h2o2 og spawnet i halm/champost, vil jeg bare sige "prøv det" du har intet at tabe, men masser at lære. Og så er det jo også til gavn for And's eksperiment.
Jeg har ingen erfaring med udbrændte kager i halm, kun med single strain :wink:

Om shanti skrev:
Hvis hverken Flimmers halm/champost grow eller B+ growet fungerer, og årsagen lader til at være champosten, så vil jeg ikke umiddelbart anbefale den til nogen, med mindre man higer efter et eksperiment at gå og bokse med. (og her kunne der sikkert også være mere givtige eksperimenter at bokse med.) Og så vil jeg i øvrigt gå i tænkeboks over hvorfor Panaeolus så kunne sluge det. Og tage navneforandring på boardet selvfølgelig... ;-)

Tak for et godt hobbyeksperiment :D Der er da vækst, men ikke i samme grad, som på ren halm.

Jeg tror den megen næring har startet en komposteringsproces i den pasteuriserede halm, det forbruger meget ilt og giver insilage lugt. Hvis man derimod bruger ren champost istedet, er mediet jo komposteret og derfor klar til brug. Dette er kun en teori :!:

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Billede

Et forsøg på at vise lidt profil.
Billede

Bakken har altså tilbragt en 4-5 dage uden at der er sket noget videre, der var synligt for det blotte øje i hvert fald, udover at blandingen har genereret den her sure lugt. Lørdag eftermiddag var det tydeligt at et eller andet under optræk, og lugten var ved at forsvinde. Og nu er ensilagedunsten pist væk, og der dufter istedet af b+ mycelie, som så vidt jeg kan se er godt igang med at fortære komposten, hvilket man måske kan se på profilbilledet, da casingen skjuler, hvad der foregår i dybet på det øverste billede. Så det er da fremskridt, men lad os nu se hvad der sker.

Flimmer skrev:
Tak for et godt hobbyeksperiment :D Der er da vækst, men ikke i samme grad, som på ren halm.

Jeg tror den megen næring har startet en komposteringsproces i den pasteuriserede halm, det forbruger meget ilt og giver insilage lugt. Hvis man derimod bruger ren champost istedet, er mediet jo komposteret og derfor klar til brug. Dette er kun en teori :!:

Jeg kan ikke finde på en bedre.

Her lige en strøtanke: Tilsatte du kalk til halm/champost mixet?

Så vidt kan søge mig til så fremskynder kalk komposteringsprocesser (fx http://www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/2193.html - står lidt i et svar)...

Der var måske en lovlig stor mængde knuste æggeskaller i b+ casingmixet.. Æggeskaller skulle dog ikke være særligt letopløselige og derfor heller ikke levere så meget kalk. Desuden var casingen ret tynd. Blandingen var dog blevet trykkogt 2*1,5 timer (kun fordi der også var plads i trykkogeren anden gang), så det kan måske have haft en effekt. Desuden var der en del små kalkkugler i den del af champost mixet der blev brugt - konstaterede i hvert fald 3 mod ingen i det der før blev brugt..

Ingen æggeskaller er blevet brugt til panaeoluscasingen, og altså ingen kalkkugler spottet. Det er altså muligt (men langt fra sikkert) at kalkkoncentrationen var en del højere i b+ blandingen. Men det er også meget muligt, at det er helt hen i vejret..

Citat:
Jeg vil da hellere kaldes for Halmfyr end stråmand :lol:

Ja, det kan jeg da godt se nu ikke lyder så flatterende. Beklager! :)
Halmbølle eller høtyv kunne også bedre gå.

Dedikeret medlem

I dag, lige inden bakken fik et ekstra casinglag. Alle siderne er ~98% hvide.
Billede
Det nye casinglag er ca 1 cm tykt og består af kokostråde/spagnum/lidt flere knuste æggeskaller. Som et eksperiment er der også lidt frisk panaeolus champost i, da den tidligere viste champignonbakke er smuldret i (efter 4 eller 5 bræk og den udgør kun ca 10% af volumen). Hverken jeg eller hesten ved hvor smart det er, men det får vi at se - men det kan næppe gå helt galt når andelen er så lav. Det hele er steriliseret ca 1,5 time.

Dedikeret medlem

Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvordan siger du at du har lavet det medie der? :D
(det er mig lidt rodet, ser du)

Dedikeret medlem

Jeg har ikke gengivet opskriften for at opfordre nogen til at gøre den efter, da det rigtignok er lidt tilfældigt/rodet, men blot for at i kunne se nogenlunde, hvad hestepærevællingen består af. :-)

At tilsætte brugt substrat til casingen udgør i hvert fald en unødvendig kontaminationsrisiko, selvom det gik godt denne gang.

Men her er den endnu engang:
a)
3 x almindelige PF TEK kager (ca 0,6L) blandet sammen med ~1,2-1,5L steriliseret champost med lidt vermiculite i (1,5 time trykkogning).
b)
Samtidig med det et meget tyndt casing lag af spagnum og vermiculite og æggeskaller (max 5% æggeskaller).
c)
Så fordi det var så tyndt fik det en omgang casing mere senere, efter ovennævnte var koloniseret:
[quote]Det nye casinglag er ca 1 cm tykt og består af kokostråde/spagnum/lidt flere knuste æggeskaller.[quote]
Hvortil der så også var tilsat den tidligere viste panaeolusbakke, som var afgået ved naturlig død. Tilsætningen af denne gjorde så at der også kom brugt champost og pf kage i casinglaget. Hele casingblandingen blev igen steriliseret 1,5 time i trykkoger.

Min konklusion er at champost godt kan bruges.. og min farmors hests bekendtes champost bliver ikke smidt ud til roserne. Hvis man vil bruge det vil jeg dog anbefale at man steriliserer det, hvis man kun skal lave et lille grow. Jeg gad dog stadigt godt vide hvordan den vaskepulveragtige lugt kunne komme og så forsvinde igen... Om det er dårlige end ren halm og/eller ko/hestemøg kan jeg ikke svare på, da jeg ingen erfaring har med dem. Det er måske kun Flimmer, der har det, af de aktive skribenter her.

Men jeg er da nysgerrig efter at høre, hvordan det er gået med i andres eksperimenter.

Dedikeret medlem

Billede
Der var en masse pins til at begynde med, men kun 5% af dem blev til andet end en lille prut.

Der bliver desværre ikke noget 2. bræk pga ferie. God sommer folkens!

Dedikeret medlem

Kan lige nå de sidste billeder og den definitivt sidste champost rapport fra min side inden træerne begynder at blive skaldede igen.
Billede

Her et kig på substratet:
Billede
og
Billede

Billede
Høsten var 205g svampe. For første gang i min farmors hest bekendtes tid som hobbysvampist ryger de dog direkte i skraldespanden. Han er også begyndt at overveje, hvorfor han ikke er kommet igang med at dyrke spisesvampe endnu, istedet for dyrke svampe han ikke kan æde alligevel. :)

Hygge!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]