Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 16:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Godaften psychedelia.

Jeg er en dreng på 19 år som har en lillebror der snart fylder de 16 år, min lillebror og jeg har et meget godt forhold og vi siger alt til hinanden han er også meget interesseret i rusmidler. Indtil videre ryger han kun hash en sjælden gang i mellem, og drikker alkohol jævnligt fordi han specielt godt kan lide rusen. Men idag kom han så og sagde til mig at han meget gerne vil prøve svampe og har haft tanken i meget lang tid, jeg sagde til ham at det er meget tidligt at prøve og han måske skulle vente lidt endnu. Men så slog det mig - hvorfor kan en "snart 16-årig" ikke prøve svampe? Han er meget fornuftig og går voldsomt op i HR. Er det fordi hans krop eller psyke belastes for meget? Eller hvorfor er det egentlig?

Han har læst meget om svampe, specielt herinde fra og han låner i ny og næ nogengange min bruger og spørg et spørgsmål han sidder også ved siden af mig nu og skriver dette indlæg sammen med mig.

Best regards.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Altså det tidligt at starte ville vente til 18+ men hvis din lillebror er meget moden har styr på sit liv og ikke de generelle teenage problemer og bekymringer kan jeg ikke se hvad der skulle kunne ske ved et lille trip hvis det bare er i en ordenlig set og setting og du hjælper ham igennem det. De fleste der startede så tidligt siger de ville ønske de havde ventet til de blev noget ældre.

Medlem

Som altid med den slags valg, er det jo en opvejning af fordele og ulemper. Er der nogen god grund til at han skulle prøve svampe netop nu? Eller kan det ligesåvel vente til et senere tidspunkt, hvor hans sind muligvis er lidt mindre letpåvirkeligt?

Det er selvfølgelig på ingen måde noget vi kan afgøre for dig.

En helt anden overvejelse er så, at hvis du vælger ikke at trippe med din bror, vil han så vente nogle år med de psykedeliske stoffer, eller vil han bare gå ud og trippe med nogle andre?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Han har temmelig godt styr på sit liv han går ikke rigtig rundt med nogen bekymringer eller teenage problem, lige i øjeblikket er han faktisk meget glad da han har fået sig en kæreste som han er meget glad for kan jeg tydeligt se. Hvis han skulle tage et lille trip skulle det nok være med hans kammerater da jeg selv aldrig har prøvet andet end at drikke alkohol sammen med ham, men skal jeg sige til ham at hvis han meget gerne vil prøve skal det være en lille dosering men det smarteste stadig ville være at vente et par år?

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Hvis han kun er 15 år og vil gøre det sammen med nogen venner som heller ikke har prøvet svampe før vil jeg klart fraråde det !
Bedre at vente nogen år der er rigeligt at tid til at trippe i ;)

Medlem
Brugeravatar

Synes klart han skal vente.. Og det er der flere grunde til.

Det er en meget lille brøkdel der som 16-årige kan sige de er "klar" og har fundet fred med sig selv. De vil måske føle at de har styr på deres identitet og liv, men alle andre der har været 16 her på boardet vil nok også sige at det er ens ego der spiller én et puds. Hjernen er heller ikke færdigudviklet.

Derudover... Hvis man prøver alt det sjove i så tidlig en alder, hvad skal man så prøve når man bliver ældre? Synes ens første gang på svampe er noget særligt og synes da bestemt også det er grund til at han skal vente. Når man er 16 skal man sgu bare blive fuld engang imellem efter min mening. Måske ryge en god pibe hash i ny og næ.

Det er egentlig ikke fordi jeg selv er sindssygt meget ældre, men efter min mening kan det ikke anbefales NOGEN 16-årige at prøve svampe.. Synes sgu man skal vente til 21 hvor hjernen efterhånden er færdigudviklet og ens psykiske "grundsten" er lagt. Herefter kan svampe bestemt bruges som et godt redskab til personlighedsudvikling.

Det er fint nok han har interessen, men jeg synes hellere han I HVERT FALD skal blive færdig med gymnasiet eller hvad han nu er i gang med og så ellers bare læse om det nu.

Jeg ved godt mit indlæg nok ikke vil ændre noget, men jeg tænkte at jeg lige ville give mit input!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du ku' måske prøve at lodde stemningen lidt: Du kan foreslå ham, at han ska' vente et år eller indtil f.eks. næste sommerferie (det er nok svært at få ham til at vente længere, hvis lysten allerede er der), og så ellers fortælle ham om hvorfor han sku' overveje at vente. Hvis du kan se på ham, at det er fuldstændig urealistisk, og hvis han i stedet bare ta'r dem bag din ryg, så synes jeg du må acceptere at han har truffet det valg. I så fald er der ikke andet at gøre end at snakke med ham om det, om hvad han kan forvente at opleve, og måske fortælle ham om dine egne erfaringer.
Prøv at skub' det lidt, hvis det ikke virker, så må du prøve at "oplyse" og hjælpe ham/dem så godt du kan.

Du skriver han går meget op i HR - så kender han måske allerede siden her? :)
Så er det jo bare at få ham i gang med at læse op...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja han kender allerede sitet her, men vil sige til ham at han skal vente fordi han vil helt sikkert lytte så længe argumenterne er gode nok til at lade være. Og det er jo jer som har erfaring med psychedelia så han vil klæbe alt det i har sagt til sig. Måske skulle jeg selv få ham til at skrive her på boardet i stedet for jeg skal være hans talerør?

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Ingen af os kan sige om lige netop han kan kapere en tur til svampeland, og da slet ikke hvorvidt han kan bruge det til noget udover en mærkelig/vild oplevelse. Hvad man dog kan komme frem til, er at mange på 16 år, nok har bedst af at vente. Derudover er det jo et positivt tegn at han går op i HR, og ikke blot gør det fordi vi har sagt: "læs", men fordi han faktisk selv tænker sig om, og ikke bare kaster sig direkte ud i det. Første gang jeg prøvede svampe, var jeg selv 16 år, og jeg har ikke taget skade. I retrospekt, vil jeg dog sige, at jeg har begået nogle bummerter, som jeg har måtte tage ved lære af, og jeg måske ville have haft bedre oplevelse hvis jeg begyndte senere. Den eneste måde I kan finde ud af det på, er hvis i begge overvejer det nøje, og skulle der være tvivl, så vent noget tid. Så kan i tage det op igen senere, og se om han føler sig klar og stadig har lyst. Det er kun dig og ham, men mest ham selv, som kan sige om han er klar eller ej, og der er alligevel en stor mulighed for, at han senere selv ville have haft, at det skulle have været senere. Anyway, få ham til at læse alt hvad han kan om det.

...og for guds skyld, hvis han gør det med nogle kammerater, så skal de altså være indforstået med, hvordan man opfører sig, når nogen tripper på svampe.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
hvis han gør det med nogle kammerater, så skal de altså være indforstået med, hvordan man opfører sig, når nogen tripper på svampe.

Nemlig det jeg er bange for, han har et par venner som godt ved det. Men han har nok lidt besvær med at skaffe svampe og den han kender som kan skaffe det vil sikkert prøve det sammen med ham og tror ikke han ved ret meget om hvordan man opføre sig. Hvilke han også har gået rundt og funderet på

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Puny_pete skrev:
Citat:
hvis han gør det med nogle kammerater, så skal de altså være indforstået med, hvordan man opfører sig, når nogen tripper på svampe.

Nemlig det jeg er bange for, han har et par venner som godt ved det. Men han har nok lidt besvær med at skaffe svampe og den han kender som kan skaffe det vil sikkert prøve det sammen med ham og tror ikke han ved ret meget om hvordan man opføre sig. Hvilke han også har gået rundt og funderet på

Hmm, det lyder ikke specielt overbevisende efter min mening.. Ham som kan skaffe dem vil prøve dem sammen med ham, men han ved ikke hvordan de virker?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja, han den han skaffe det igennem er godt indforstået i hvordan de virker. Og jeg synes ikke svampe er noget for ham - altså ham han skaffe det igennem da hans far er ude i hashmisbrug og hans mor er alkoholiker. Udover det ryger han selv hash på daglig basis.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Puny_pete skrev:
Ja, han den han skaffe det igennem er godt indforstået i hvordan de virker. Og jeg synes ikke svampe er noget for ham - altså ham han skaffe det igennem da hans far er ude i hashmisbrug og hans mor er alkoholiker. Udover det ryger han selv hash på daglig basis.

Synes ikke det taler mere for sagen. Alt i alt synes jeg din bror burde vente.. Der er masser af tid endnu, så han behøves ikke have travlt..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej, jeg synes ikke at han skal tage svampe med den person det vl hurtig ende i et horror-trip og min lillebror vil få sig et stort rap over nallerne. Men har fået ham overbevist at tage dem hvor jeg tripsitter ham hvilke han synes er helt fair. Men tror gerne han vil prøve et lille dose - omkring 0.5-0.75g cubensis. Kan han tage en således dose eller skal han vente? Hvis i siger han skal vente med et lille trip så gør han det siger han.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Jeg syntes klart han skal vente - specielt hvis han skal gøre det med sine kammerater, som jeg formoder er på hans egen alder!? - Det kan sagtens være at han/de får det fedeste trip, men så er der heller ikke lang vej til den næste substans, og den næste - og som 15 årig er man uovervindelig, specielt i flok...

Sagen ville måske være anderledes hvis du trippede med ham - men hvorfor udfordre skæbnen i så ung en alder?

Det skal lige siges at jeg så udemærket forstår din brors facination, men hvis det var min bror ville jeg bede ham bruge et år mindst på at forberede sig, læse osv (og så selvom han har læst ALT i forvejen) - hvis drivkraften stadig er der om et år (eller mere), så ku han prøve en lille dose....

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Han har tænkt sig at vente lidt endnu med at tage skridtet videre fra alkohol og hash. Han oplever lidt en psychedelisk virkning af hash fortæller han, men han får bare aldrig rigtig lov til at "leve den ud" fordi mine forældre har vidst taget ham i at ryge hash så han er meget bange for at være hjemme hos ham selv når han er skæv.

Og tro mig han har prøvet at overbevise vores forældre om at hans forbrug af hash er minimalt men min mor fyrer all time propaganda af: "Man bliver nemmere irriteret og voldig på hash" - Hvilke han sagde var et stor fed løgn og det var det sidste man havde lyst til hvis man var påvirket af hash
"Man kan dø af hash" - Her sagde han, "Mor hvor mange er døde af hash? Lad os prøve at tælle engang, det rigtig - ikke nogen!" Meeen det troede hun jo ikke på og min mor tror jo hash er dødsens farligt og er meget afhængighedsskabbende her prøvede han at overbevise hende om at alkohol var mere afhængighedsskabbende og der stod i BT for nylig at alkohol var det 3. Mest afhængighedsskabende stof og hash slet ikke var på listen.
Og åbenbart er en af hendes kollegers datter afhængig af hash osv. Så der er rigeligt med propaganda at hente hjem.

Min far er mere bange for at han skal falde ind i det forkerte miljø og blive afhængig af det fællesskab man kommer ind i - altså psykisk afhængighed.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Det er ret naturligt at jeres forældre reagerer negativt på det faktum at de har "taget" din bror i at ryge fede. Hans alder taget i betragtning er bekymringerne jo næsten i orden, hvis man ser bort fra de rædselsargumenter, som de fleste forældre bruger.

Det bedste er at argumentere for sin sag så godt man nu kan og så IMO ikke at stikke dem blår i øjnene ved at love noget man ikke har tænkt sig at holde. Det kan godt være at det føles som at løbe panden mod en mur når man gang på gang bliver mødt af ekstrabladslignende skrækhistorier, men man må bare prøve at se ud over det faktum at selv ens forældre er mere eller mindre hjernevaskede af cannabissens negative mediedækning og blive ved med at argumentere klart og fornuftigt for sin sag.

Når det er sagt så er det naturligvis rigtigt at man skal passe på sig selv, også når man "bare" ryger. Ikke at gøre det for ofte og ikke at lade hash være eneste/vigtigste samlingspunkt for sociale aktiviteter er gode steder at starte, hvis man skal forklare skeptikere hvorfor man holder af at ryge sig en lille fed engang imellem uden at man er dødsnarkoman af den grund. :)

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

Geografisk sted: The most psychedelic place ever
altså jeg kan heldigvis fortælle min far alt og forleden fortalte jeg ham jeg havde trippet på svampe også begyndte han straks og fortælle om den gang i 70'erne hvor han prøved svampe og lsd og den slags ( han boede på christiania) til pointen : jeg spurgte ham hvorfor en 20årig var mere klar psykisk og mentalt end end 16 årig som mig , han svared at self er en 20årig bedre psykisk forberet men han mente at jeg sagtens ville kunne styre psychedelics fordi jeg havde bevistheden det rigtige sted . er der helt hen i vejret eller har min gamle hippie far fat i noget ???

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]