And skrev:
Hvorfor har den stor kontamineringsrisiko når jeg bruger brintoverilte, og dette må da ikke komme i kontakt med myceliet må det? Og hvorfor sterilisere min growbox, den er jo steril udover p. cubensis myceliet?
Brintoverilteopløsning må gerne komme i kontakt med myceliet, det er netop fordelen ved brintoverilte - fremfor fx alkohol, som dræber alt inkl. mycelie. Din growbox kan ikke betragtes som steril efter du har høstet, luftet ud, sprayet vand, osv. Myceliet er fuldt koloniseret, derfor bliver growboxen ikke så let offer for diverse onde væsener, der slipper derind, men der kan sagtens ligge sporer, bakterier osv. på overfladen, som bare venter på noget at spise.
And skrev:
Og grunden til, at jeg søger anderledes metoder er, at jeg ikke har en trykkoger og søger letteste mulige løsning. Den lokale planteskole har desværre ikke komposteret kolort, så den metode er nok også udelukket.
Mht. flydende medier, kan man så sterilisere vandet med h2o2?
Hvis du bor i nærheden af et sted hvor der er piger og damer, der rider på heste (og de er jo stort set overalt), så er det meget sandsynligt, at den gård, hvor de er opstaldet kan levere komposteret hestegødning, som er ligeså godt. Og du kan sikkert få lidt halm med også, for alt i alt mindre end en pakke cigaretter. Halm kan i hvert fald fås i enhver dyrehandel, vermiculite i ret mange.
En trykkoger er slet ikke nødvendig hvis man holder sig til kager, se fx Child of Gaia's growlog, eller fungifun.org's fine pf tek vejledning.
Mht flydende medier så kan vandet+dextrose eller honning eller maltekstrakt godt steriliseres uden trykkoger (
http://www.shroomery.org/9145/Liquid-Culture-Basics), men jeg tror ikke at brintoverilte i sig selv kan gøre det. Flimmer (igen igen) har under emnet Flydende medier vist et billede af mycelievækst i rent vand - og så er det jo sterilt nok, hvis du bare har kogt det inden, og du kan bruge brintoverilten til at dyppe myceliet i, inden du dumper det i det sterile vand.