Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 03:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg er ikke en erfaring svampe dyrker.

I min gennemlæsning af svampe forumet her er jeg et par gange stødt på folk der snakker om at klone en svamp.

Jeg er med på (teoretisk) sporeprint og myselia men hvis man har en frisk svamp, man ikke kan tage sporer fra find der så en måde at klone den på og få den til at gro eller er det mig der har misforstået det.

Hvis der gør er der så nogen der ved hvordan ?

og et tillægs spørgsmål, hvis man finder en svamp i naturen - hvad er så det bedste at gøre hvis man vil have den til at gro i haven ?

Kan man grave den op og plante den hjemme -

findes der er smart metode så man kan lave et spore print i naturen som nsker risikoen for kontaminering ?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Kloning foregår i sterile omgivelser, ud fra et levende eksemplar af svampen.
Du skal bruge : podekasse helst med HEPA filter, der sørger for konstant overtryk, med ren luft. En frisk svamp, skalpel,agaragar medie tilsat 2 % brintoverilte , kloraminopløsning, sølvpapir, sprit, spritbrænder med sprit i, ligther og meget rene hænder + arme.

Først vaske hænder, så tørre du podekassen af med sprit og tænder HEPA filtret. Derefter tørre du alle ting af i sprit (minus svampen) og lægger dem i kassen efterhånden.

Når spritdampene er væk kan du starte.
Rene hænder igen. Husk svampen.
Tænd spritbrænderen, flamber noget sølvpapir, læg det. Tag svampen og dyp den i kloraminopløsning, lad den dryppe af.
Læg svampen på sølvpapiret. Flamber skalpelbladet og gør det efter hvert snit. Skær huden af hatten og prøv at få nogle små svampekøds stykker. De lægges så på agaragar mediet, et stykke pr. plade/glas.

Så er det på med låget og sætte dem mørkt, ved en temperatur der passe den svamp, du klonede.

Titel:
Medlem

Igen et super svar fra dig.

Og ikke bare et svar (brug kød stykker ud af hatten)

men en komplet gør det selv guide - næsten for dummies -

frem gangs måden er nærmest som at vælge en stamme ud bare med køb fra hatten.

Jeg takker mange gange.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]