Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 02:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hey

Jeg har fået en portion tørrede svampe (Spids Nøgenhat) af en ven.
Der er omkring 1-1,25 g, svarende til ca. 30 stk.

Jeg har aldrig prøvet svampe før, så jeg havde tænkt mig at tage halvdelen (altså ca. 15 stk) som en lille forsigtig begynder-dosis, og så gemme den anden halvdel til en anden god gang.
Planen er at spise dem på tom mave ved at tygge + sluge dem. (dette skulle give hurtigst+bedst virkning)

Er dette fint nok som en forsigtig begynder-dosis, hvor man bare lige vil have en fornemmelse for hvordan det er, men uden at komme ud på nogle større trips?
Eller er det for lidt og dermed spild af svampe?

Jeg er 28 år gammel, mand, ca. 65 kg, og har tidligere prøvet hash en del gange og kiks et par gange, og jeg har på fornemmelsen, at jeg ikke er typen der behøver voldsomt store doser af de forskellige stoffer for at få virkning.

- Silver_Bullet :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Silver_Bullet skrev:
Hey

Jeg har fået en portion tørrede svampe (Spids Nøgenhat) af en ven.
Der er omkring 1-1,25 g, svarende til ca. 30 stk.

Jeg har aldrig prøvet svampe før, så jeg havde tænkt mig at tage halvdelen (altså ca. 15 stk) som en lille forsigtig begynder-dosis, og så gemme den anden halvdel til en anden god gang.
Planen er at spise dem på tom mave ved at tygge + sluge dem. (dette skulle give hurtigst+bedst virkning)

Er dette fint nok som en forsigtig begynder-dosis, hvor man bare lige vil have en fornemmelse for hvordan det er, men uden at komme ud på nogle større trips?
Eller er det for lidt og dermed spild af svampe?

Jeg er 28 år gammel, mand, ca. 65 kg, og har tidligere prøvet hash en del gange og kiks et par gange, og jeg har på fornemmelsen, at jeg ikke er typen der behøver voldsomt store doser af de forskellige stoffer for at få virkning.

- Silver_Bullet :D

Æd 15-20 stk. på tom mave, hvis det ikke er nok efter 2 timer æder du resten.

Jeg har desværre ikke erfaring med SN endnu, men efter indholdet af aktive stoffer sammenlignet med cyanescens vil jeg mene du er på den sikre side med den dose, selvom jeg har på fornemmelsen at jeg tit skal have mere end andre (ret irriterende)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Det er klart en god ide, at starte ud med en lav dosis, men gør som Xpert siger, for det er en skam at de går til spilde ved to umærkbare "trip".

Hvad angår indtagelse, så ville jeg dog gøre det lidt anderledes.
Jeg ville spise en sandwich og så drikke det i te (fremgangsmetoden er super enkel; hak svampene, kog vand, smid svampene i og vent 15-20 min), for jeg får nogle gange mave-irritation på tom mave, og det kan desværre nogle gange overskygge trippet.

Te virker dog kraftigere og hurtigere, så måske er det en god ide at starte med at tygge dem i stedet, for jeg synes altid at jeg får et langsommere come-up, hvilket jo er fordelagtigt når det er ens første gang.

Held og lykke! :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ikke koge....... Det kan de ædde li'

Jeg ville dog bare gufle dem, der er jo heller ikke så mange

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Jeg ville starte med 10 og tygge dem mindst 5 minutter.
Hvis du er meget sensitiv over for psykedelika, vil du få effekt, imens du tygger dem. Husk svampe er svære at fordøje, derfor tyg dem til mos inden du sluger dem.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Smager de af sur ged eller hvad?
Det må da også være noget tørt stads at gumle på, eller skal man bløde dem op inden man begynder at gnaske?

@Jaspar
Mht. the:
Mener du at man skal koge svampene i 15-20 minutter? (Xpert mener vist ikke de har godt af det)
Eller mener du at man først skal bringe vandet i kog, slukke for varmen, og derefter putte svampene i det afkølende vand?

Hvis andre ellers har gode begynderråd skal de være velkomne, selvom jeg nok er kommet det meste rundt ved at læse gamle "begynder-tråde". :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Silver_Bullet skrev:
Smager de af sur ged eller hvad?
Det må da også være noget tørt stads at gumle på, eller skal man bløde dem op inden man begynder at gnaske?

@Jaspar
Mht. the:
Mener du at man skal koge svampene i 15-20 minutter? (Xpert mener vist ikke de har godt af det)
Eller mener du at man først skal bringe vandet i kog, slukke for varmen, og derefter putte svampene i det afkølende vand?

Hvis andre ellers har gode begynderråd skal de være velkomne, selvom jeg nok er kommet det meste rundt ved at læse gamle "begynder-tråde". :)

De bliver bløde, ligesom knækbråd bliver blødt når man ugger på det

Kogende vand skullle ikke være godt, derimod vent lidt og lad de tkomer ned på en niveau måske 80°c

Kog vandet, i en kap, lad køle lidt af, ligesom hvis når man laver the. Altså alm. the. og i med de små

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

bare læg svampene parat i en kop, og når vandet koger hælder du det i koppen - evt med en tepose eller noget...

og så skal du lade være med at sidde at vente på en virkning eller halluer. den fejl lavede jeg selv. så bare foretag dig noget stille og roligt, og så pludselig er det hele så vidunderligt! :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tørre svampe kan godt smage af lidt mærkeligt. Nogle synes de smager klamt, andre synes det er ok.

Jeg mener, at du skal bringe dit vand i kog, for at derefter at lade det stå mens du hakker dine svampe ud. Når du så har hakket svampene ud, så putter du dem ned i en kop, og tilsætter bagefter det varme vand.

Grunden til, at Xpert siger, at svampene ikke er glade for det kogende vand er, at de aktive stoffer i svampene bliver ustabile ved høj varme, men på Erowid står der, at det kun er over længere tid.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
ALDRIG tag dem alene første gang, se opslag under generelt - brugbare råd ved første gang....

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kaktus Klausen skrev:
ALDRIG tag dem alene første gang, se opslag under generelt - brugbare råd ved første gang....

Ja del dem med en ven eller hav en tripsitter (en god ven) sammen med dig.

For at ødelægge evt. (for den menneskelige organisme) uønskede mikroorganismer,
som trives på svampene, er det vigtigt, at du hælder kogende vand over (men kog dem ikke). Drik vandet, tyg svampene grundigt og enjoyyyyy.
Mange års erfaring siger mig, at svampene virker fortrinligt efter denne behandling.

Mht. den kvalme som mange får i forb. med svampespisning:
Jeg plejer et par dage før (+evt.under) og efter et svampetrip at tage en blanding af følgende fordøjelses-/lever-urter:

artiskok, marietidsel, mælkebøtterod, (lidt pebermynte), ingefær

spørg evt. i din lokale helsekost.

Efter jeg begyndte på det for en del år siden, har jeg ikke haft kvalme på svampe

15 svampe lyder som en fin begynder dosis, hvis du er sensitiv.
Giv det tid til at starte - de kan være lækkert potente :lol:
Og der er ingen grund til at have travlt. Meget bedre at have et fornuftigt forhold til dosis og dermed et langt og lykkeligt liv med svampene

Rigtig god fornøjelse og velkommen til svampenes magiske univers...
Mit yndlingspsykedelika...en livslang passion....

Oh yes fed HR - I know :hm:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tak for alle de gode svar indtil videre.
Jeg er nu ret sikker på dosis og indtagelsesmetode.

Men hvad kan folk fortælle om selve virkningen? Kan den på nogen måde sammenlignes med hash, som jo til en vis grad også er et psychedelika?
Mine egne erfaringer med den psykologiske virkning af hash er, at man ligesom kan se meget dybere ind i forskellige elementer - det kan være tanker, problemstillinger eller ja bare handlingen/forløbet i en film.
Er det det samme med svampe, bare stærkere og krydret med lidt random halucinationer?

Og hvad med den fysiske del? Får man samme kropslige 'buzz' som ved hash? Og hvad med sanse-skærpelse?

Og sidst men ikke mindst. Hvad foretager folk sig, mens de tripper svampe? (Forudsat at det foregår inden for hjemmets 4 vægge). Kan man f.eks følge med i en film, eller bliver det noget rod? ;)
Har man nogen form for fråder/appetit undervejs, eller hvordan med dét?

:shock: - det blev da vist til en masse spørgsmål på én gang. Det går da virkelig ikke.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Puha, det er alt for mange spørgsmål. Læs nogle triprapporter.

Titel:
Medlem

Det med hvad man laver under et trip, har jeg også funderet en del over. Trippede lidt i søndags, men vi sad bare og spillede ps2. Det er jo slet ikke optimalt og det virker bare for underligt bare at ligge sig på ryggen og stene rundt i værelset når man gør det med en ven. Det kunne jeg bedre forestille mig at gøre når man trippede alene.

Bortset fra det, så kan jeg godt lide at gå en tur. Evt i en skov eller en park. Hvis det havde været godt vejr i søndags, ville det have været lækkert at smide sig på et tæppe på ryggen i skoven og så bare betragte træerne osv.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Film og konsoler fastlåser en, hvilket er noget rigtig lort synes jeg, for når svampene først rigtig virker bliver jeg nysgerrig og legesyg, og så er det dumt med TV'et kørende. Gør hvad dig falder dig ind; stå på hoved, gå en tur, tag et bad.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Men hvad kan folk fortælle om selve virkningen? Kan den på nogen måde sammenlignes med hash, som jo til en vis grad også er et psychedelika?
Mine egne erfaringer med den psykologiske virkning af hash er, at man ligesom kan se meget dybere ind i forskellige elementer - det kan være tanker, problemstillinger eller ja bare handlingen/forløbet i en film.
Er det det samme med svampe, bare stærkere og krydret med lidt random halucinationer?

Personligt kommer mine tanker længere ud på THC end svampe, men ikke sikkert det gør det hos dig. Selv 2g cyanescens og 4g cunensis på én gang er tankemæssigt mildere end et stort THC-trip, eller på en anden måde ihvertfald

Men nej du kan ikke sammenligne de to stoffer på nogen måde. Udover at du føler dig voldsomt velbefindende
Sjældent at man direkte kommer ud i hallucinationer, derimod vil du sikkert se farver, organiske mønstre og ting der bevæger sig, eller ser ud som om de trækker vejret

Læs nogle rapporter

Og hvad med den fysiske del? Får man samme kropslige 'buzz' som ved hash? Og hvad med sanse-skærpelse?

Tjaaa, jeg plejer at blande med THC, og får derved hash-buzz i kroppen, men så hut jeg hvisker (er lang tid siden jeg har trippet shrooms) så er følelsen i kroppen yderst yderst behagelig

Og sidst men ikke mindst. Hvad foretager folk sig, mens de tripper svampe? (Forudsat at det foregår inden for hjemmets 4 vægge). Kan man f.eks følge med i en film, eller bliver det noget rod? ;)

IMO er film spild af tid, alt for komplext i store doser, problemer med at skelne baggrund fra objekter osv. Og 2 timer ud af et 6-8 timers trip er jo en ret stor del af trippet, lidt spild af tid imo, ud og udforsk verden i stedet

Har man nogen form for fråder/appetit undervejs, eller hvordan med dét?

Jeg plejer ikke at være så sulten på psykedelika, men let frugt er lækkert at bide i. Grønsager, frugt eller lign. er lækkert, synes det meste andet er "forkert"
Men der er ikke en fråder på ligesom med hash, har ihvertfald ikke lyst til at spise mere end små portioner

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg tror ikke at du kan danne dig et indtryk af den psykedeliske virkning på baggrund af andres erfaringer, du er nødt til at prøve selv. For eksempel har jeg ALDRIG oplevet en eneste syret tanke eller psykedelisk twist ved en hashrus. Hold dig til en overkommelig dosis, i trygge rammer, og så går det sikkert fint:)

Held und lykke

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Jeg vil give Xpert ret i at den kropslige fornemmelse af svampe er fantastisk og meget unik. Jeg kan rigtigt godt lide den, men jeg ved det ikke er alle der har det sådan.
Den kan dog sætte store krav til dine motoriske evner ;)
Den bevidsthedsudvidende del af svampe synes jeg dog ikke kan sammenlignes med THC'ens ditto. I forhold til hash er det en radikal anderledes måde at tænke og fungere på. Ting der ikke gav mening før kan stå soleklart, mens hvad der før var naturligt, virker pludselig meningsløst, til tider endda bizart.
Det er umuligt at beskrive ordentligt med ord, det kan kun opleves.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Så fik jeg prøvet svampene her igår aftes, og jeg ville da lige give en kort beskrivelse af hvordan det gik. :D

Dosen var 15 stk. Spids Nøgenhat, der blev hakket og lagt i en kop, overhældt med kogende vand fra en gryde og drukket/tygget som the.
Selve indtagelsen gik fint. Ingen smagsmæssige géner overhovedet mht. de opblødede svampe. Det værste var faktisk at få drukket det varme vand, da jeg normalt ikke drikker varme drikke.

Virkningen begyndte ca. 20-30 minutter efter i form af en let uro i kroppen, samt at opfattelsesevnen begyndte at blive ændret.
Efter ca. 1-1.30 time nåede virkningen plateau'et, og dvs. en meget behagelig kropslig fornemmelse af varme og tryghed. Lidt ligesom at være pakket ind i vat, som man også oplever med diverse andre stoffer.
Rent mentalt var virkningen ikke så intens, som jeg måske havde forventet (sikkert pga. den lave dose), men jeg mærkede da stadig et klart humørløft, samt en vis skærpelse af sanserne.

Ingen spirituelle/bevisthedsudvidende oplevelser, og heller ingen visuals/halucinationer, men igen skyldes det nok den lave dose, går jeg da ud fra.

Da jeg 5-6 timer efter indtagelsen gik i seng, kunne jeg godt mærke kroppen havde været oppe og buzz'e i en ret lang periode, og jeg følte mig meget bombet og træt. Men her efter en god lang nats søvn føler jeg mig allerede tæt på helt frisk igen.

Alt i alt et fint lille begynder-"trip" på svampe, og det er nok ikke sidste gang, jeg har prøvet de små padde-basser. :wink:

- Silver_Bullet

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]