Jeg har skrevet en mail til Ulrik Løchting som er ansvarlig for artiklerne.
Citat:
Kære Ulrik Søchting, jeg skriver til dig efter at have læst Ole Terneys artikel om hallucinogene svampe i "svampefakta nr. 2" gjort tilgængelig gennem "www.svampefestival.dk"
For en forening som såvidt jeg forstår både repræsenterer både Københavns Universitet og Foreningen Til Svampekundskabens Fremme er denne artikel på mange måder meget mangelfuld.
Uden at gå i detaljer kan jeg nævne at artiklen kommer med mange påstande om hallucinogene svampe, uden på noget tidspunkt at komme med anden reference end en enkelt indscanning af en artikel fra Ekstra Bladet den fredag 15. november 1996. Denne artikel som konkluderede at den omtalte 23årige havde begået 3 drab under påvirkning af hallucinogene svampe viste sig senere at være helt forkert.
Udover henvisningen til denne artikel som værende meget forsimplet og på mange måder forkert er mange af de subjektive citeringer uden henvisning, og i forhold til ange undersøgelsers erfaring meget ulig hvad man har fundet.
De subjektive beskrivelser og til dels nogle af de "objektive" beskrivelser efterlader læseren med den opfattelse af indtagelse af hallucinogene svampe af et "normalt" menneske meget vel kan medføre psykose, vedvarende skizofreni, psykisk afhængelighed og delerium. Den første, en midlertidig psykose defineret udfra DSM-IV kan meget vel forekomme (af 60'ernes forsøg under kontrollerede omgivelser skete det med ca. 0,2% hyppighed), men vedvarende skizofeni, psykisk afhængelighed og delerium er under al kritik.
Af de "objektive" udsagn så som at "rusen afsluttes med søvn og efterfølges af >>kraftige tømmermænd<<", "I lang tid efter kan der komme sindssygeagtige episoder, hvor man hører stemmer, >>ser syner<< eller tror, at folk >>ondt om en<<", og den mest ukorrekte "Psilocybin ændrer balancen af nervesignalstoffet serotonin i hjernen ligesom det kendes fra Ecstacy (MDMA)"
Denne artikel virker på mange måder ugennemarbejdet, og bør indeholde dokumentation for mange af de påstande den kommer med.
Når i har sådan en autoritativ rolle i at informere os usagkyndige i mycologiens verden er det derfor vigtigt at alt er på rette plads.
Jeg vil derfor være taknemmelig hvis du, eller artiklens forfatter vil dokumentere de udsagnende.
Mvh
XXXXX XXXXX
Der er desværre et par stavefejl nu når jeg læser teksten igen, men okay, i en kæmpe brandert af alkohol er det nu en okay mail.
Mvh Bøh
/Edit: Ah shit, det er sidste gang jeg skriver en mail efter en druktur, at skrive på alkohol er jo ligeså upræcist som at køre på alkohol. Lesson learned for today.