Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 02:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Ja jeg har efterhånden prøvet svampe nogle gange, og jeg spekulere hver gang på om jeg burde have spist noget bestemt inden, eller om man ska køre på tom mave. :?:

Jeg har bare en idé om at det er bedst for min krop at spise noget inden, så igår spiste jeg en pære inden jeg spiste svampene, men hvad er jeres erfaringer ? Hvad spiser I inden ? Er det overhovedet noget i tænker over, og betyder det noget ?

Ska siges at det var et rigtig fedt trip jeg havde.. :wink:

Tak for sitet - det har været utrolig godt og lærerigt at surfe rundt og kigge på både triprapporter og alle de andre interessante emner der bliver vendt herinde.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Om hvorvidt svampe skal indtages på tom mave, eller på et let måltid er der ligeså mange meninger om som der er folk der tager svampe ;)

Personligt foretrækker jeg selv et let måltid indtaget 1-2 timer før, og selvfølgelig skal det være vegetarisk.

Titel:
Medlem

Det kommer an på hvordan du vil have dit trip. Skal det starte meget hurtigt og være intenst? Vil du have forberedelsestid efter indtagelse? Skal stoffet optages over længere tid, så du får en mildere virkning end normalt?

Hvis du vil mærke stoffet hurtigt, anbefales det at indtage det på tom mave. Stoffet vil blive optaget meget hurtigere i mavesækken, således at onset er utrolig kort (nogle gange helt ned til 5 minutter!). Kvalme kan øges markant, og mulighed for at brække mavesyre op ved højere doser, hvilket ikke er behageligt. Her får du nærmest kastet trippet i hovedet, og det går rigtig stærkt med at nå plateau. Ved 2C-stoffer kan det være et stort problem at indtage et stof på tom mave, hvis ved/over medium-doser. Ved meskalin anbefales det til enhver tid at indtage det på tom mave.

Hvis du vil have lidt forberedelsestid og reducere kvalmen, anbefales det at spise noget inden. Et stykke brød, frugt, ikke alt for surt yoghurt, etc. Kunsten er at indtage lidt, så man kan mærke der er en smule mad, som mavesækken kan arbejde med. Koncentrationen af det pågældende stof i mavesækken vil ikke være så stor, og dette ser ud til at reducere kvalmen af især 2C-stoffer og svampe ret markant, samt gøre opkast mere behageligt end på tom mave. 2C-stoffers kvalme kan dog ligeledes hæves markant, hvis noget surt indtages. Eksempelvis æbler og appelsiner. Så tænk over hvad du indtager, og hvor meget du indtager.

Hvis du vil have at stoffet bliver optaget over lang tid (hvilket kan være virkelig behageligt nogle gange), så kan du evt. indtage stoffet efter en god portion morgen- eller aftensmad. Der kan gå op til en time før du mærker de første effekter, og yderligere en time eller to før den fulde effekt er opnået. Ligeledes vil varigheden af trippet forlænges, alt efter dosis og mavesækindholdet. Jo højere dosis, jo hurtigere og kraftigere virkning. Jo mere mad, jo mildere og længere virkning - det er altså en balancegang, som du selv skal udforske (folk er dybt forskellige). Her gælder det blot, at samme dosis som ved tom mave giver en svagere, men længere rusvirkning. Dette kan være behageligt, især for nybegyndere.

Derudover har det ret meget at sige, hvordan du indtager svampene. Sluger du dem med det samme? Tygger du dem inden? Har du dem i munden i lang tid? Da de aktive stoffer i svampene kan optages i munden, skal dette også tages med i overvejelsen.

God rejse (og appetit).

/Edit:
encephalon skrev:
Svampe efter en god portion mad kan øge kvalmen. Jeg beklager at det i min forrige post lyder som om jeg siger, at man skal indtage svampene/stoffet umiddelbart efter maden - vent et par timer, som andre også skriver.

Senest rettet af encephalon 22 mar 2007 23:55, rettet i alt 3 gange.

Titel:
Medlem

encephalon - Tak for svaret. Det var rigtig brugbart...

Hvad angår indtagelse så tygger jeg dem længe... men jeg holder dem ikke i munden i en længere periode derefter. Det burde jeg måske prøve næste gang ;) Ja jeg sluger dem til sidst.
Jamen så tror jeg måske ikke det var så dårlig en idé med den pære :D

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Entheospace
Citat:
Hvis du vil have at stoffet bliver optaget over lang tid (hvilket kan være virkelig behageligt nogle gange), så kan du evt. indtage stoffet efter en god portion morgen- eller aftensmad.

Nej gør ikke dette! det er helt forkert og man skal ikke trippe på fuld mave.

Mht svampe har jeg altid holdt mig til det princip at lade være med at spise 5-6 timer før trippet.

Tro mig du vil ikke trippe på fuld mave det fortryder du, og jeg tvivler på encephalon har fulgt hans egne råd i den virkelige verden.

Citat:
Derudover har det ret meget at sige, hvordan du indtager svampene. Sluger du dem med det samme? Tygger du dem inden? Har du dem i munden i lang tid? Da de aktive stoffer i svampene kan optages i munden, skal dette også tages med i overvejelsen.

Det har jeg da aldrig hørt om, eller oplevet selv. kilde?

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
Tro mig du vil ikke trippe på fuld mave det fortryder du, og jeg tvivler på encephalon har fulgt hans egne råd i den virkelige verden.

Hvad med at komme med nogle eksempler på hvorfor man ikke skal gøre det fremfor bare at sige man kommer til at fortryde det? Info på bordet tak! :wink:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Entheospace
Citat:
Hvad med at komme med nogle eksempler på hvorfor man ikke skal gøre det fremfor bare at sige man kommer til at fortryde det? Info på bordet tak!

Fordi hvis du som mange andre gør vil opleve kvalme efter indtagelse,
på en fuld mave vil du få en så meget værre oplevelse hvis du skulle komme til at brække dig.
Hvis du da har en mave fyldt med et tungt måltid.

Jeg er sikker på en fuld mave, kvalme, og et accelerende trip ikke er en god cocktail.

Jeg har erfaret at spiser jeg lige indet et stort trip, vil chancerne for opkast og kvalme værre meget højere.

Din kvalme og evt opkast vil så manifistere sig på din psyke inde i trippet, og give dig unødvendig ubehag og mere til.

Men om man skal spise eller ej før et trip kan vel i den sidste ende kun bestemmes af ens egen erfaring.
Men jeg ser heller ingen grund til ikke at lære af de hårde fejl man kunne have undgået. Fordi andre allerede har stiftet bekendtskab med dem.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Mine erfaringer viser, at hvis jeg spiser inden trippet, så får jeg kvalme.
Faster jeg 2-3 timer inden, så bøvser jeg bare meget.

Men igen, skifter fra person til person.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
Jeg går efter at spise et let morgenmåltid 2 - 3 timer før jeg indtager svampene. Jeg kommer altid til at lave en blanding af at tygge og bare sluge dem hurtigt.

For mit vedkommende er dette optimalt. Normalt begynder virkningerne 20 - 30 min efter indtagelse. +45 kan jeg mærke at jeg er oppe. +1t "tripper" jeg, og derfra bliver det jo bare mere og mere intenst indtil peaket.

Titel:
Medlem

Svampe efter en god portion mad kan øge kvalmen. Jeg beklager at det i min forrige post lyder som om jeg siger, at man skal indtage svampene/stoffet umiddelbart efter maden - vent et par timer, som andre også skriver. Resten står jeg stadig fast ved, uanset hvad psyborg synes om det.

Psyborg skrev:
...jeg tvivler på encephalon har fulgt hans egne råd i den virkelige verden.

Har du kilder på det? Ellers synes jeg det ret usagligt at lukke sådan noget ud.

Psyborg skrev:

Hvis du finder kilder på at jeg ikke har praktiseret mine råd, så finder jeg kilder på optagelsen i mundhulen. Ellers kan du jo snuse lidt på google istedet. Og lur mig, om der ikke har været skrevet om det her på psychedelia før.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I de tusind landes sø
Psyborg skrev:
Citat:

Citat:

Jeg ser det da som rimelig almén viden, at hvis du holder dem i munden, gerne under tungen, så længe som muligt, så vil det virke hurtigere.. Har ingen kilde, men det må der næsten være nogen andre der kan bekræfte..!?

Jeg foretrækker også at faste 2-5 timer før indtagelse. Kvalmen og følelsen i maven lige inden trippet begynder, synes jeg ik er særlig rar, så det er lidt rarere at maven ik er fuld. Også hvis man skal knække sig. Jeg har brækket mig i ca 10-15% af mine svampe trips. (antal altså :lol: )

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: honolulu
Psyborg skrev:
Citat:
Hvis du vil have at stoffet bliver optaget over lang tid (hvilket kan være virkelig behageligt nogle gange), så kan du evt. indtage stoffet efter en god portion morgen- eller aftensmad.

Nej gør ikke dette! det er helt forkert og man skal ikke trippe på fuld mave.

Mht svampe har jeg altid holdt mig til det princip at lade være med at spise 5-6 timer før trippet.

Citat:

Altså nu spiser jeg altid lige hvad jeg har lyst til før et svampe trip og jeg har aldrig nogen sinde fået det dårligt eller kvalme på nogen måde..Jeg mener at hvis man føler man har brug for noget i maven skal man da selfølgelig spise noget om det så gør at virkningen bliver lidt svagere overlever man nok.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
tribe79 skrev:
Altså nu spiser jeg altid lige hvad jeg har lyst til før et svampe trip og jeg har aldrig nogen sinde fået det dårligt eller kvalme på nogen måde..Jeg mener at hvis man føler man har brug for noget i maven skal man da selfølgelig spise noget om det så gør at virkningen bliver lidt svagere overlever man nok.

Jeg har det på samme måde, har aldrig oplevet nogen kvalme eller det der ligner og har stortset altid spist 'næsten' hvad jeg havde lyst til.. Men der er folk med mere følsomme maver som nok burde følge nogle af de råd der er omkring dette...

Pas på jer selv derude - ONE!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
En lille portion yoghurt og et par bananer en halv time, tre kvarter inden man hapser svampene har virket glimrende for mig. Jeg giver folk ret i at de virker hurtigere på helt tom mave, og det er som sådan kraftigere, men alligevel ikke helt så intenst, som hvis der er lidt min mave kan arbejde med. Svært at forklare...
Den eneste gang jeg har knækket mig på svampe, var engang jeg lavede the af dem. Der blev brugt kamillethe og den aften fandt jeg ud af hvorfor jeg ikke drikker kamillethe: Det kan min mave af underlige årsager slet ikke håndtere ??
Mit råd: Bananer er godt. Har ihvertfald virket aldeles glimrende for mig...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]