Læs det her:
http://www.psychedelia.dk/leksikon/?artikler/krise_faqOg jeg kender alt til den frygt man har om et evt. badtrip der kan forekomme hos en ven, som man har givet svampe til. Jeg har selv tænkt i de baner, men jeg har bare besluttet mig for at lægge det fra mig, og så bare trippe på svampene med 3 af mine newbie-venner. Er det i hyggelige omgivelser, hvor vi ikke har nogen frygt for at blive opdaget, så er det dømt til at gå godt.
Jeg synes det er vigtigt at sætte din ven ind i hvad der kan ske (både det positive og det negative), men prøv for det meste at fortælle om de positive oplevelser man kan få. På den måde bliver personen mindre skræmt. Og brug dette eksempel, som har været oppe før:
Svampe er ligesom når man skal hoppe fra en vippe for første gang. Alle gør det igen og igen og igen, men man er selv dødbange. Du er lige ved at gøre det, men du stopper i sidste øjeblik, fordi frygten bliver overvældende. En dag tager du dig sammen, går op på vippen og springer ud - lige når du er sprunget ud og landet i vandet, føler du dig i sikkerhed med varme omkring dig fra vandet. I virkeligheden var der intet at frygte. Sådan er svampe også.
Du kan også forklare hende, at hvis hun får et badtrip, så skal hun prøve at gå igennem det, lige meget hvad der sker. Fortæl hende, at hun vil fortryde det senere, hvis hun ikke giver sig 100% til trippet og lader sig selv flyde med. Hvis hun analyserer det badtrip senere, så vil hun højst sandsynligt få meget ud af det, og så vil hun forstå at badtrips ikke kun er negative, men der ligger også noget positivt i det man oplever. Det meste har en mening og noget med hende selv at gøre.
Får hun et badtrip, så bed hende slappe af. Bed hende lukke øjnene og flyde med, bed hende fokusere på det hun ser og tænker. Bed hende om at huske det hun ser og tænker, og spørg til det. Få hende til at snakke om den verden hun er i. At du åbner dig på den måde, hjælper personen til at falde til ro og til at huske oplevelsen. Snak om det når trippet er færdigt, også. Undgå dog at røre hende for meget, med mindre hun selv spørger om et knus eller sådan noget. Berøring kan være utrolig intenst på et svampetrip, kan jeg fortælle fra mine egne erfaringer.
Det skal lige siges, at jeg ikke har personlige oplevelser med et decideret badtrip. De negative tanker og hallucinationer jeg har haft, har jeg kunnet fortolke dagen efter, og de har ikke skræmt mig fra at prøve stoffet igen (eventhough det endte godt alle gangene).
Jeg tror på, at hvis man bliver ved med at få et badtrip, så skal man tolke som om at svampene vil fortælle en noget. Noget, som man ikke selv gider høre på, og så lukker man bare af for svampene, og det ender derfor galt. Det er nødvendigt at åbne sig og tage imod det, svampene vil fortælle. For ellers skræmmer det en for livet, og så gider man ikke åbne sig på samme måde mere.