Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 23:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nykøbing Mors
Jeg vil lige starte ud med og fortælle om den oplevelse spørgsmålet berører sig på.

Det var her i lørdags hvor mig og 3 andre havde valgt at lave nogen brownies med lidt gode krydderier i. jeg kommer 5 - 6 gram god krydderi i til ca 15 normale stykker brownies. Vi ryger en lille en mens vi venter. Efter de er færdige spiser vi dem (Ikke allesammen) og efter et lille stykke tid bliver jeg godt skæv. Der jeg lige har flyttet stod mit værelse i en gang flytterod. Jeg skal op og lukke mit vindue i mit værelse og jeg falder over en hylde der står op ad væggen ned i nogen billeder hvor jeg smadrer glasset og skærer mig på hånden hvorefter det bløder helt vildt. Jeg bliver så bange for at dø at jeg lægger og ryster på gulvet som hvis jeg lå i en fryser hvor der var 40 minusgrader. Jeg tør ikke falde i søvn der jeg er bange for at jeg forbløder ihjel mens jeg lægger og sover (Riften er ikke særlig stor men bløder meget). Efter denne oplevelse er der begyndt at manifestere sig nogen meget dårlige tanker i mit hoved som f.eks at jeg ønsker at dø og at hvis jeg kigger på mennesker så forestiller jeg mig i mit hoved at der er nogen der står med en kæmpe kniv og skærer i dem. Og det er selvom jeg ikke ønsker at tænke de tanker så bliver de ved med at komme.
Mit spørgsmål lyder så sådan her hvad fanden sker der med mig? Jeg er ved at blive ret bange for mig selv. Er det en psykose jeg har fået eller hva?
Jeg tag ingen andre stoffer end hash og jeg ryger måske nogen gange om måneden. Men har haft tidligere et meget stort forbrug af hash og andre stoffer.

Titel:
Insane psychedelia user!

En skræmmende oplevelse kan altid sætte et eller andet i gang, uden at det dog behøver at medføre en grænsepsykotisk adfærd, men det ville nok være en god idé at tage den lidt med ro i det næste stykke tid, lægge rygningen lidt på hylden og så se hvad der sker. Det skal nok falde til jorden af sig selv, det er jeg overbevist om.

Titel:
Medlem

Hvis man er psykotisk, ved man det oftest ikke, fordi man er overbevist om, at verden ser anderledes ud, end den faktisk gør. Det lyder for mig som om, du var psykotisk under påvirkningen, men nu "bare" er rystet. Du ved jo godt, hvad der er mindfuck, og hvad der er rigtigt, lyder det til.

Mere end en psykose, er det nok en slags traume.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tak for de svar der er kommet.
Jo jeg ved sådan nogenlunde godt hvad psykose er. Derfor blev jeg nervøs for om det kunne være det der jeg får nogen negative/tvangs tanker som jeg ikke vil tænke på men kan ikke fortrænge dem.
Osse fordi at jeg aldrig nogensiden har haft sådan en slags paranoia på før.
Men tak for besvarelserne det har virkelig beroliget mig meget

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Lyngby
Mit umiddelbare bud er, at du har fået åbnet en dør til et område af dit ubevidste, som der har med død(sangst), aggression og lignende at gøre. Det løder meget sandsynligt, at noget sådan kan blive aktiveret ved at man skærer sig og ser sit eget blod i et trip.

Jim Morrison fra The Doors sagde vist noget i retning af: "There are things known, and things unknown. And in between there are doors"

Måske du har fundet en af disse døre? Bag dørene er der en masse at hente. Det er både farligt og udbytterigt at træde ind.

Når jeg gør det, er det altid på store mængder syre, svampe eller mescalin. Så bliver jeg godt nok sindsyg, psykotisk o.s.v., men jeg plejer at blive normal inden trippet er omme :wink:

Bagefter har jeg en følelse af at have løst op for noget meget vigtigt. Og min livskvalitet er ofte permanent forbedret.

Men jeg tror at langt de fleste ikke vil have lyst til at gå ind i sådanne oplevelser. For det er virkeligt ofte et HELVEDE.

Så vist du ikke har en stærk fornemmelse af at det her vil du gerne gå ind i, tror jeg bare at du pænt skal lukke døren igen. Hertil er de bedste midler tid, ingen drugs i en periode og at beskæftige dig med hverdagsagtige ting.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg får lige lyst til at spørge dig, hvad gjorde du da du blødte så meget? Bandt du dit sår ind, og prøvede at standse blodet, eller lagde du dig bare ned og var bange?

Men ang. angsten så tænker jeg, at du måske aldrig før er blevet konfronteret med dødsangst, og da den så kom, overvældede den dig fuldstændigt og du overreagerede fordi du blev angst for angsten (og så er der dannet grundlag for at dit sind kan kører i loop!).

Du skriver at du bliver ved med at se folk for dit indre blik, med knive som skærer i dig, og selvom du ikke ønsker at se dem, bliver de ved med at komme.
Angst er noget underligt noget. Selvom man umidelbart prøver at undgå det man frygter, så er der noget i følelsen som drager opmærksomheden mod det igen og igen. Dette giver mening hvis det er en angst for en reel fysisk trussel, (det er f.eks. en god ide at holde øje med en psykopat, som har planer om at ville skærer en op!). Men hvis angsten ligger i fantasien, giver det ingen mening at holde øje med "psykopaten", idet det bare giver anledning til paranoia og "mindfucking". Man kan sige at din overlevelsesdrift overreagerer fordi den er blevet stimuleret af din angst (dit chok over at se at du blødte så meget), og bagefter kan du ikke slippe den.
En måde at tricke din overlevelsesdrift på i den forbindelse, kan være at du bevidst "lader dig dø" i fantasien. Giv din paranoia ret i at du selv ønsker døden, og gå så med lakonisk dødsforagt igennem den. Overgiv dig og søg de destruktive fantasier, ind til du har suget det sidste liv ud af dem og de ikke længere giver nogen mening, fordi du er ude af angsten.

Hvordan har du det nu, da du er base-line? sidder der stadig angst i dig, eller forsvandt det med virkningen fra hashen?
Hvis du stadig har noget noia i dig, er det måske en god ide, at øve dig lidt på at udfordre angsten, uden stoffer.

Håber du kan bruge nogen af mine erfaringer!

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Citat:
Jeg får lige lyst til at spørge dig, hvad gjorde du da du blødte så meget? Bandt du dit sår ind, og prøvede at standse blodet, eller lagde du dig bare ned og var bange?

Det jeg gjorde var at tag noget papir og kører min hånd ind i det. Men jeg turde ikke tag det af og kigge på det

Citat:
Du skriver at du bliver ved med at se folk for dit indre blik, med knive som skærer i dig, og selvom du ikke ønsker at se dem, bliver de ved med at komme.

det er ikke mig de skærer i. Jeg ser det ligssom indefra en anden person/mig selv. Ved ikke om det er mig selvb der gør det eller jeg jeg bare ser en anden gøre det. Men det kommer hvergang jeg kigger på nogen personer og der bliver altid skåret det samme sted og det er lige ved skulderbladene det sker. Af en eller anden grund lægger er jeg meget opmærksom på at det foregår lige der.

Citat:
Men ang. angsten så tænker jeg, at du måske aldrig før er blevet konfronteret med dødsangst

Jeg har aldrig været bange for døden og har været tæt på den 1 gang.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Citat:
Jeg har aldrig været bange for døden og har været tæt på den 1 gang.

Den dødsangst jeg taler om er rent instinktivt. Vi kan også kalde den "overlevelses driften". Det er f.eks. det instinkt som får dig til at flytte dig, hvis der kommer en lastbil lige imod dig.
Den er helt naturlig, og et meget vigtigt instinkt. Uden det ville vi helt sikkert være døde i en tidlig alder!

Jeg er heller ikke bange for døden som sådan. Jeg ved den kommer på et tidspunkt, men min overlevelsesdrift/dødsangst gør at jeg passer på min krop længst muligt.

I tilfældet med psykoaktive stimulanser, hvor vores fantasi bliver vakt, kan overlevelsesdriften i visse situationer overreagerer, og da der ikke er noget "fysisk" at forsvare sig imod, kører angsten i loop og nedbryder en selv. Derfor kan det være nødvendigt at have nogle teknikker at standse den med.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
@Sms: Jeg har oplevet noget nær det samme som dig...
Jeg var utrolig skæv og kom ved et uheld til at skære mig i fingeren så det blødte ret meget. Med det samme følte det som om jeg blev kold i hele kroppen, men jeg handlede ret instiktivt - fik det skyllet og bundet ind.
I ugerne efter fik jeg tit billeder på min nethinde af en meget skarp kniv der langsomt løb henover blommen på en finger og langsomt og fint kløver kødet.
Jeg blev naturligvis skræmt når jeg fik dem, men de stoppede langsomt med at komme og jeg blev mere "vant" til dem.
De kommer stadig en sjælden gang imellem når jeg er skæv, det er stadig ubehageligt men jeg har vænnet mig til det :?

Dit tilfælde lyder dog en hel del værre en mit, men se om det ikke langsomt forsvinder, prøv at udfordre din angst og spørg dig selv hvorfor du ser disse billeder og hvordan du kan komme overens med dem i mellemtiden/for fremtiden.

Mvh Jonas!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Citat:
De kommer stadig en sjælden gang imellem når jeg er skæv, det er stadig ubehageligt men jeg har vænnet mig til det

Mine kommer kun nåh jeg ikke er skæv. Nåh jeg er skæv forsvinder det helt og jeg tænker slet ikke på det.

Jeg prøvede nemlig lige at ryge en pind her i fredags for at se om det havde nogen indvirkning på det eller jeg blev konfronteret med den angst igen også måske kunne gøre noget ved det mens jeg var skæv. Men der skete intet og jeg tænker stadigvæk på det og får de der visualiseringer nåh jeg ikke er skæv

Titel:
Tidligere holdmedlem

At lære af vores fejl ligger gnaske dybt i os mennesker, det er en evne vi har indgroet gennem eveolutionen........hvis der er noget som at vores krop/sind direkte opfatter som om den har gjort noget galt, så er det smerte.......

Det du oplever er ganske normalt, og det er nu engang sådan vores krop virker.......

Jeg har selv været ude for noget lignende hvor jeg skar mig på en kniv der lå i et skab...hver gang jeg kom hen til det skab elelr skulle haven oget derinde fik jeg flashbacks til da jeg skar mig og nogle stød op igennem kroppen!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Hey jeg har dog ikke oplevet noget med knive, men jeg har oplevet noget lignene.

Det startede engang da jeg stod ved en netto imens min ven var oppe ved pusheren for at hente fed.

Jeg kiggede godt og grundigt på den ellers noget så flotte hund som netto har som logo, og pludselig kom jeg op at skændtes med mig selv, og fik sådan nogle tanker med at jeg skulle sige ja, og blive ved med at sige ja, og så sagde jeg ja en masse gange i mit hoved, men så sluttede det med et nej. Det kommer somme tider når jeg er skæv, i perioder mere end andre, og især hvis jeg sidder og stener i mine egne tanker omkring et problem fx.

Men det er lang tid siden jeg sidst har fået dem... og måske kommer de igen.

Ved godt at det ikke er så rart at forestille sig sådan nogle drablige ting, men du kunne måske prøve at betragte dem, og lege lidt med dem istedet for at frygte dem, og forsøge på ikke at være bange for dem...

Jeg tror sådanne tvangstanker ofte kommer hvis det er at man jævnligt ryger, også selvom det kun er 4-5 gange om måneden.

Fannys råd med at lade tankerne komme lyder rigtig godt, tror man kan komme meget af angsten for tankerne til livs på den måde.

Ellers kunne man jo gå til lægen med det, og få noget medicin imod det der er meget effektivt, jeg får selv risperdal som nok er det han ville give dig, nu ved jeg ikke om det er så slemt, men det er ihvertfald en mulighed, og så for guds skyld, læg hashen på hylden indtil det er gået væk! også selvom tankerne går væk når du ryger.

Men held og lykke med det, håber de går over af sig selv :)

Mvh. Madpilot

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]