Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 17:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Jeg skriver fordi en af mine nære venner (S) igennem mere end 10 år blev indlagt på psykiatrisk inat. Jeg har gennem ca 3 år med jævne mellemrum taget et mindre svampetrip med ham, og røget mængder af hash. Inden for det seneste halve år er det et par gange lykkedes mig at skaffe nogle frimærker. Dem har jeg taget med en anden ven (D) og det har altid været godt. Da vi for et par uger siden igen skulle afsted igen havde vi efterhånden fået talt så meget om syre at S havde fået lyst til at tage med. Vi tog ud i en skov og spiste vores syre, mig og D tog ca 1.5 mærke mens vi lod S om 3/4. Trippet forløb fint med masser af filosofi og tanker, men der var meget eksistensialisme i hans tanker. Sådan i retning af, skal jeg så lade være med at gøre det eller det nogensinde igen?! Jeg har selv lidt en tankegang der siger mig at alt er muligt og det er kun forkert at gøre noget hvis det begrænser andres frihed. Så når han spurgte mig om de der meget sort hvid spørgsmål var jeg nød til at efterlade det til hans egen vudering. Efterfølgene er S gået videre og videre, han har længe haft en tendens til at lade sig følge af tilfældet, men han er efterhånden kommet til et punkt hvor han gør tingene hvis han bare får tanken. Et eksempel der kun er få dage gammelt. han havde fundet et par parkeringsbilletter, dem havde han kogt olie af, da jeg kommer hjem til ham står der altså en gryde med lidt væske i bunden som han fortæller er kogt fra billetterne, hvorefter han ligger de ringe han plejer at gå med ned i olien. Så spørger han mig om jeg syntes han skal koge dem med olien?, det syntes jeg ikke der kan være nogen videre grund til og vi dropper emnet. Kort efter smider han sin t-shirt og begynder at smøre sin overkrop hals hoved og hårbund ind i olie, da jeg spørger hvorfor kommer svaret, hvorfor ikke?
Og grunden til det kommer i dette indlæg er jo så at jeg også føler en hvis skyld over det, samtidig syntes jeg det er meget mærkeligt at der går adskillige dage fra trippet til han rent faktisk går helt ned, det eskalere ligesom løbende... Nogen der kan hjælpe eller give gode råd ?

Titel:
Dedikeret medlem

er/var det under et trip han kogte olie af parkerings billetterne? eller var det dagen derpå.?

vil da nok sige man skal holde øje med ens kammerater hvis de bliver for underlige, i forhold til deres standard.. De kan jo komme til skade.

Men mon ikke han skulle holde sig en lille pause, med psykedelika'en (hvis dette er hvordan han er dagligt).. For virker lidt underligt må jeg sige :?

mht. proffesionel hjælp kunne jeg godt forestille mig, han stadig er fattet nok til ikke at kunne sige han/hun er normal. Men om man skulle give personen lidt fri-tøjler, altså en chance for at vise han/hun er funktionel iorden inden man måske overvejer at snakke med en læge

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Sorn, jeg tror ikke du har læst hamp's post ordentligt. Han skriver jo nemlig at hans ven er blevet indlagt på psyk.

Hamp, jeg er ked af det på dine og din vens vejne, men du skal ikke tage det for meget på dine skuldre. Det var jo hans eget valg at indtage LSD og jeg regner med at i havde informeret ham om eventuelle kriser man kan komme i under påvirkningen. Det lyder som om at LSD'en har triggeret en eller anden underliggende sindsygdom.

Håber at han får det bedre hurtigts muligt. Det lyder dog som en kraftig psykose.

Mit eneste råd er at du skal besøge ham så oftest så muligt og prøve at støtte ham igennem den svære tid.

Mvh
Ashoka

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hamp> Jeg er ked af det, på din vens vejne. Jeg håber at han kommer godt igennem det.
Det kan godt være, det er en god ide, at splitte emnet op. Ellers tror folk bare at vi stadig snakker om det gamle emne. Hvad vil du kalde dit emne?

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det olie han kogte var over en uge efter. En overskrift kunne være "hvordan får jeg min ven ud af psykriatisk afdeling?"
Jo vi havde informeret ham. Det jeg undre mig mest over er faktisk det tidsspænd der var mellem trippet og nedturen !

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Så er emnet delt. :)

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!

Ud fra det du fortæller lyder det umiddelbart som om din ven har en eller anden form for eksistentialistisk krise som han skal igennem. Det kan også være, som Ashoka siger, psykose men der er jo ikke rigtig tegn på at han er psykotisk. Fordi han smører sig ind i olie behøver han nødvendigvis ikke være psykotisk, men det mener den psykiatriske afdeling måske...? Det er lidt svært at sige hvordan du kan få ham ud for hvis han fejler noget alvorligt skal han jo nok blive derinde til at han evt. ikke er til fare for sig selv eller sine omgivelser og kan fungere relativt normalt igen.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Treasure>> Nu var det jo ikke så meget fordi, at han smurte sig ind i olie, men mere det, at han havde kogt parkeringsbiletter i olien. Rimelig mystisk 8). Men hvordan er hans tilstand iøvrigt? Er han depressiv, eller opfører han sig bare mærkeligt?

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis der var nogle som ville havde lidt opdatering kan jeg desvære fortælle at han føler sig indespærret der hvor han er, og føler at det er samfundet der straffer ham uden gyldig grund !

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Men han må da have gjort andre underlige ting, end at koge parkeringsbiletter, for at blive spærret inde. Blev han deprimeret? Får han medicin nu?

Jeg håber at han også får en god psykolog at snakke med.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!

Fanny skrev:
Treasure>> Nu var det jo ikke så meget fordi, at han smurte sig ind i olie, men mere det, at han havde kogt parkeringsbiletter i olien. Rimelig mystisk 8).

Hvad jeg mente var at handlingen alene, uanset hvor mystisk den end er, ikke er nok til at man kan spærre ham inde. Han skal jo naturligvis også have andre symptomer på at der er noget ravende galt, før man kan lukke ham inde på et psykiatrisk hospital.

Titel:
Dedikeret medlem

man kan blive spærret inde hvis man er til fare for andre eller sig selv..

Hvis man kan finde på at koge parkeringsbilletter i olie, kunne nogen måske tænke på om man kunne finde på noget værre..

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
"kunne nogen måske tænke på om man kunne finde på noget værre.."

Det er jo stadig ikke nogen gyldig grund.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
jespar skrev:
"kunne nogen måske tænke på om man kunne finde på noget værre.."

Det er jo stadig ikke nogen gyldig grund.

Medmindre der er belæg for at tro, at han kunne være til fare for sine omgivelser. Det er jo svært at vide hvad der ligger til grund for en lægelig vurdering, generelt er psykiatrisk afdl. dog ikke et sted hvor folk får det bedre. Det er ihvertfald hvad jeg har hørt, om det så passer, ved jeg ikke.

Mvh. Psyko

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Ja, det er rigtig sørgeligt, når sådan noget sker med gode venner.
Man er bare magtesløs, når man står på sidelinien og ikke forstår et kvæk af hvad der foregår i hovedet på vedkommende.
For 6-7 år siden, har jeg selv været med til at få min daværende allerbedste ven indlagt på røde papirer, pga en hashpsykose.

Men jeg kunne godt tænke mig at høre, på hvilket grundlag han blev indlagt.
Var det frivilligt, eller måtte ordensmagten tages i brug?

Nu kender jeg jo ikke din ven, men at han først spørger dig om råd eksempelvis mht. kogningen af ringen, kunne godt tyde på at han stadig er i tvivl, om det er det rigtige at gøre. Hvis han var "længere ude", havde han jo sandsynligvis bare udført gerningen og været bevidst om at det var det eneste rigtige at gøre.
Det lyder som han stadig besidder fornuft, idét han mener at en "normal" ven skal inddrages i overvejelsen, om han skal udføre givne gerninger.
Men hans fantasi/vrangforestillinger er nok allerede begyndt at spille hans bevidste jeg et puds, lyder det som.
Det lyder som om, at der heldigvis ikke er gået lang tid, mellem de første symptomer på tvangstanker, før han blev indlagt. Det kan være et rigtigt fornuftigt valg, at tage de første tvangstanker i opløbet og få professionel hjælp fra starten af, før psykosen udvikler sig til det langt mere ubehagelige.

Jeg er imponeret over, at se hvordan en psykiater kan få en temmelig overgearet, selv mindre psykotisk person, til at "falde ned", blot i form af hans professionelle måde at tackle situationen på, som jeg overhovedet ikke selv var i stand til, selvom det var min bedste ven og jeg har kendt ham i mange år. Jeg kendte dog ikke naturen af hans tvangstanker, men det gjorde psykiateren tilsyneladende på blot et lille minuts tid!

-CC

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

UPDATE:
Det lader til at han bliver behandlet godt. Besøgte ham i søndags og han blev flyttet til den åbne afdeling i tirsdags !!! Han føler selv at det har været gavnligt på flere områder selvom han føler sig holdt indelukket !

Titel:
Dedikeret medlem

God bedring til

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Købehavn[Århus er stadig min!]
Til at begynde med så god bedring til din ven :)
Det er klart at han føler sig magtesløs når han spærres inde på den måde, men som du siger at han også selv synes, så kan sådan et ophold være ganske gavnligt på mange forskellige opråder. Får han noget medicin?
Jeg synes du skal støtte din ven og besøge ham ofre, for det kan sgu være temmlig skræmmende at være på sådan en afdeling, også selvom det ikke er den lukkede....

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Ja, bedring til - især hvis han da stadig sidder inde, det er ret lang tid siden :)

Hvordan er det gået med ham?

Mvh Jonas!

Edit: WOOHOO!!! Post nummer 1000 - mere nonsens to come :twisted:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg syntes i skal havde en update. Han er kommet ud for nogle mdr siden og er nu også holdt op med medicin. Han er nået til en (ny) normal tilstand, som i de fleste af hans venners øjne er lidt for almindelig og kedelig i forhold til tidligere, det har så betydet at han generelt ikke ser sine venner så ofte som før i tiden, hvilket helt klart også hænger sammen med at han nu ikke lægere ryger hash som hele hans omgangskreds pånær kæresten gør. Jeg går selv stadig og roder rundt i forskellige forklaringsmuligheder, men jeg er ikke nået til et punkt hvor jeg selv føler mig afklaret omkring hele situationen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]