Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 21:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Hjælp!
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
Jeg har et mega problem med en af mine veninder. Hun er virkelig depri, og det kan hun godt se, men hun vil ikke tage nogen af mine råd alvorligt. Jeg har bedt hende om at gå til lægen, så han kan henvise hende til en eller anden, men hun bliver ved med at trække på det, og sige at han alligevel ikke kan gøre noget. Hun siger også at hun har det under kontrol, men jeg bliver altså mere og mere bekymret for hende.

Jeg har klippet et lille stykke ud, af en lang lang mail hun sendte til mig, efter jeg bad hende om at skrive sine tanker ned.

[…]Nu hvor jeg ser tilbage, tror jeg at jeg gennem hele min ungdom har været deprimeret. Det startede med dårlige perioder, en uge eller to hvor jeg lukkede mig inde, og bare ønskede at være i fred. Jeg har prøvet at bilde mig selv ind at det var noget som alle teenagere gik igennem, men det tror jeg langt fra er tilfældet. Du ved at jeg tidligere har tænkt på at tage mit eget liv, og jeg ved jeg har lovet dig aldrig at gøre det, men jeg tænker stadig på det. Der går faktisk ikke en dag, hvor jeg ikke tænker på, at gøre en ende på det hele. Men det er fordi mine dårlige dage efterhånden overskygger de gode, og dem er der altså ret få tilbage af. Du forstår sikkert ikke hvorfor, men hvis du en dag kunne prøve at være mig, tror jeg du ville forstå. Det værste af det hele er at jeg ikke engang selv ved hvorfor jeg tænker som jeg gør. Af og til tror jeg, at alle de stoffer jeg har taget, har gjort mig bims, man hører så meget om psykoser du ved[…]

Hvad skal jeg gøre ved hende, for at få hende til at forstå at hun har brug for professionel hjælp?? Jeg kan altså ikke bare sidde og lytte til hende, indtil hun en dag gør alvor af at slå sig selv ihjel!

No drug, not even alcohol, causes the fundamental ills of society. If we're looking for the source of our troubles, we shouldn't test people for drugs, we should test them for stupidity, ignorance, greed and love of power.

P. J. O'Rourke

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
be hende om at holde pause med stofferne, og hvis hun ik har lyst til at snakke med sin læge om det så få fat i noget 5htp som hun ka indtage.. det hjælper på lavt serotonin som hun tydeligvis har.. udover så ka du holde hende ved selskab og lave nogen sjove ting sammen med hende ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hun er allerede stoppet med stofferne. Altså det sker da stadig at hun tager et eller andet, men kun et par gange om året.

Hvad er 5htp?? og hvor får man fat i det??

No drug, not even alcohol, causes the fundamental ills of society. If we're looking for the source of our troubles, we shouldn't test people for drugs, we should test them for stupidity, ignorance, greed and love of power.

P. J. O'Rourke

Titel:
Insane psychedelia user!

5-HTP er forstadiet til serotonin som bl.a. virker ved at stimulere de hjerneceller som befinder sig i de dele af hjernen der styrer humør, søvn, seksuel aktivitet, følelser og sanseindtryk. Mere 5-HTP kan derfor i visse tilfælde hjælpe til at danne mere serotonin og derfor stimulere de dele af hjernen.

5-HTP kan hjælpe, men det er langt fra sikkert da hendes depressive tilstand ikke udspiller sig pga. en lav mængde serotonin, men pga. nogle tanker og følelser der sikkert ligger længere tilbage. Det er rigtigt at jo mere serotonin, jo bedre får man det, men på den anden side skal stimuleringen fra andre neuroner til de neuroner der udløser serotonin også være der og det er sandsynligvis den der mangler.

Hendes stofmisbrug kan naturligvis have forstyrret koncentrationen af diverse transmitterstoffer i hjernen, inklusiv serotonin, men så længe det ikke strækker sig til et misbrug hvor der er tale om direkte permanent skade på neuronerne vil medicinen eller kosttilskud som 5-HTP næppe gøre en forskel andet end lægge låg på de ting som har gjort hende deprimeret.

Jeg vil ihvertfald foreslå at hun går til sin læge og snakker med ham om det og evt. få en henvisning til en psykiater eller psykolog, der kan hjælpe hende med at tale om de ting, der gør hende depressiv. Et andet godt foreslag vil ihvertfald også være at hun fuldkommen holder sig væk fra stoffer - også selv om hun kun tager noget engang imellem. I hendes tilstand kan jeg slet ikke se hvorfor hun tager noget for det kan da utvivlsomt kun gøre hendes tilstand værre end den allerede er.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg tror en psykolog vil være en god ide i første omgang. Er der nogle ubearbejdede ting fra hendes barndom, som kunne tænkes at ligge til grund for hendes depressive tilstand? Er det noget I har snakket om?
Hvordan er hendes forhold til hendes forældre? Har de været gode ved hende, eller kan der være sket ting som hun fortrænger?
Hvis du har et tæt venskab til hende, er det måske spørsmål som vil være gode at stille hende.

Nu ved jeg ikke hvor gammel du og din veninde er, men det er tit sådan, at man først rigtig begynder at bearbejde barndommen når man er 20 - 28 år. I Teenage årene kan man gøre en masse oprør, men grunden til det er ofte ubevidst. Først når man bliver lidt ældre og har fået forældrene på afstand, kan man se mere psykoanalytisk på det.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Vi har kendt hinanden altid, og jeg kender hendes familie ret godt. Jeg er helt sikker på, at hendes forældre aldrig har gjort hende noget. Men Jeg ved også at de er nogle meget kolde mennesker, som ikke taler om følelser overhovedet. De har egentlig aldrig givet hende ret meget opmærksomhed, men de har givet hende lov til at passe sig selv. De har overhovedet ingen idé om, hvordan deres datter har levet siden hun var 13- 14 år, det vil sige de sidste 8 år. Hun fortæller dem absolut intet. Men det tror jeg sgu heller ikke jeg ville, hvis det var mine forældre...

P. J. O'Rourke

Titel:
Insane psychedelia user!

miss84 skrev:
Vi har kendt hinanden altid, og jeg kender hendes familie ret godt. Jeg er helt sikker på, at hendes forældre aldrig har gjort hende noget. Men Jeg ved også at de er nogle meget kolde mennesker, som ikke taler om følelser overhovedet. De har egentlig aldrig givet hende ret meget opmærksomhed, men de har givet hende lov til at passe sig selv. De har overhovedet ingen idé om, hvordan deres datter har levet siden hun var 13- 14 år, det vil sige de sidste 8 år. Hun fortæller dem absolut intet. Men det tror jeg sgu heller ikke jeg ville, hvis det var mine forældre...

På den anden side, den slags kolde forhold kan sagtens være med til at skabe en ustabil psykisk tilstand. Hvis hun har haft problemer i mellemtiden som hendes forældre ikke har haft kendskab til så kan det sagtens have udviklet sig til en depressiv tilstand... og hvis hun samtidig ikke har haft nogle trofaste venner som hun har kunne snakke med har det måske været endnu værre.

Hendes forældre vil altid være i hendes liv, hverenten hun vil det eller ej, så jeg ville foreslå hun forsøger at redde hvad der er af forhold mellem hendes forældre og hende. Jeg nægter at tro at forældre er indædt kolde over for deres børn, for dybt inde tror jeg at de elsker dem for det de der, så jeg kan ikke tro at det kolde forhold ikke er nogetr der kan brydes eller genetableres.

Sorry for stavefejl osv. er rimelig stiv :?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: The Falafel Heights
Jeg er tilbøjelig til at give Treasure ret.
Den stærkeste kærlighed i verden er den, en forælder føler for sit barn. Den kommer bare til udtryk på forskellige måder fra forælder til forælder. Hos nogle kommer den slet ikke til udtryk, men derfor behøver det ikke være ensbetydende med, at den ikke eksisterer.
Jeg ved naturligvis godt, at man hverken kan eller må generalisere, men lige i dette tilfælde - når vi snakker forældrekærlighed - er det svært at lade være.

Måske er venindens forhold til stoffer en måde at prøve at få opmærksomhed fra forældrene på? Kan det tænkes, at hun har prøvet andre måder, der mislykkedes, og nu har tyet til stoffer for at provokere sine forældre til at vise følelser? Og efterfølgende er endt så langt ude, at hun ikke kan styre det? Måske har stofferne bare fremkaldt den nedtrykthed, som hun inderst inde altid har følt over den "manglende" fprældrekærlighed?

Jeg synes under alle omstændigheder at hun bør prøve en psykolog. Han kan helt sikkert om ikke løse hendes problem fuldstændigt, så i hvert fald hjælpe hende med at finde frem til de ting, hun skal arbejde med, og også fortælle hende, hvordan hun skal arbejde med dem; i.e. give hende nogle "mentale redskaber" til at komme videre. For når alt kommer til alt, er det op til hende selv at få det bedre.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Hej, hvordan går det med hende? hvis hun ikke allerede er kommet til lægen og er begyndt at få medicin tror jeg at jeg har en historie omkring mit eget tilfælde, der godt kan overbevise hende om at lægerne sagtens kan hjælpe. har for en måned elelr to siden været i det helt samme sted som hende, så skriv en PM hvis jeg kan hjælpe dig :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har stadig ikke fået hende overbevist om, at hun har brug for en læge, men jeg arbejder stadig på sagen. Det er ret svært for mig, efter som jeg selv har haft et par grimme oplevelser her på det sidste, og det har taget en stor del af min energi. Men al hjælp er selvfølgelig velkommen.

P. J. O'Rourke

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Jeg læste lige tråden igennem en gang til, og så at du aldrig havde skrevet hvilke slags stoffer din veninde havde taget. Er det E og Amf eller psykedeliske stoffer? Hvis din veninde har taget meget E, vil jeg stadig anbefale hende at få et solidt kosttilskud af 5-HTP (kan købes mange steder over nettet), da hun kan have behov for at få opbygget sin serotonin beholdning.
Der ligger sikkert også andre grunde for hendes depression end blot underskud af serotonin, men det vil i hverfald være lettere for hende at arbejde sig gennem krisen hvis hun får dækket sit underskud.

Hvad med dig selv? Du skriver at du har haft nogle grimme oplevelser på det sidste. Er det noget du har lyst til at snakke om?

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Masser af solskin giver god serotonin, og måske skulle hun komme lidt ud i byen og snakke med nogle mennesker?

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Godt råd! Nu er der bare det ved det, at vi har den 1. december imorgen, og vejret er GRÅT de få timer solen er oppe :( .

Men god sex og motion er også godt for serotonindannelsen. :)

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!

Fanny skrev:
Godt råd! Nu er der bare det ved det, at vi har den 1. december imorgen, og vejret er GRÅT de få timer solen er oppe :( .

Men god sex og motion er også godt for serotonindannelsen. :)

Hilsen Fanny

Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen. Man kan få specielle lamper, til lyssvage perioder, hvor man typisk sidder foran lampen ½ - 1 time om dagen, for at få sit behov stillet. Jeg bruger selv sådan en dagligt, og se bare hvor positiv jeg altid er 8)

Titel:
Insane psychedelia user!

Vi har selv sådan en lyslampe og jeg har selv prøvet at bruge den lidt, men hvorvidt den virker effektivt er svært at sige. Men følte ihvertfald det var lidt nemmere at falde i søvn om aftenen, i den tid jeg brugte den sidste år.

Motion er altså også rigtig vigtigt, også selv om det kan være pissesvært at tage sig sammen og komme i gang når man har det skidt, men man vil takke sig selv for at have gjort det når man er færdig og endorfinerne strømmer ud :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
jeps! motion, kroppen ELSKER motion, det var noget af det der hjalp mest for mig... meget mere end mirtazapin.

Har også hørt at sådan en lampe, også kaldt lysterapi skulle være vældig effektivt

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Tror virkelig du burde overveje at for hende til at holde en længere pause... J Har selv været mega depri, og det hjalp totalt at holde mig væk fra stofferne.. J holdt mig på måtten i godt og vel 7mdr... (Flot ikk)

Så hvis jeg var dig ville jeg tage hende i nakken og pas lidt på hende :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Fanny skrev:
Hvad med dig selv? Du skriver at du har haft nogle grimme oplevelser på det sidste. Er det noget du har lyst til at snakke om?

Hilsen Fanny

Jeg har det skam fint nu, men var godt nok langt nede for et par uger siden. En af mine kammerater, som jeg har kendt siden vi var helt små, blev slået ihjel i en frygtelig bilulykke. To uger senere kørte jeg selv galt. Det tog meget på min energi, og jeg synes måske jeg forsømte hende en tid. Men nu er jeg ovenpå igen.

P. J. O'Rourke

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Pyha, det lyder grimt! Det må være hårdt at miste nogen på den måde.
Håber du har nogen du kan snakke med det om, så du kan få arbejdet dig igennem følelserne.

Pas på dig selv!:)

Hilsen Fanny

Titel: Hmm
Junior medlem

Geografisk sted: Nordjylland
J må ærlig indrømme at j syntes d her r ved at blive lige lovligt tudefjæs agtigt... Ja i har ret i d hele r noget lort når man mister en, men de kommer desværre ikk igen, og d kan der ikk laves om på..

Sørg, og tøj ellers øjnene og tag en kiks :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]