Er i tvivl om hvor jeg skulle placere dette indlæg. Det ville passe bedst ind i ”Sundhedsforummet”, men da sådan et ikke findes, har jeg valgt at lægge det her i Generel diskussion,.. måske det endda ville passe ind i Medaljens Bagside. Moderator flyt det evt. til et mere passende forum.
Imens jeg sad og søgte efter Stanislav Grof på Google, faldt jeg over dette ret interessante indlæg fra en lytter på P4’s hedengangne udsendelse ”Spørg om sundhed”.
En bekymret mor, spørg til sin skizofrene datters sundhed, og jeg mener hun får nogle gode svar, samt forklaringer, som andre måske kunne drage nytte af. Både forbyggende og til efterbehandling, eller bare til at gi’ et input til et større sammenhæng i den her Verden, som de fleste på boardet leger med. Det har dog intet med Stanislav Grof at gøre, han bliver kun nævnt kort.
Skizofreni: Lytter skriver: Vores datter er 27 år gammel og har været diagnosticeret skizofren siden 1996. Hun har været indlagt 3 gange på psykiatrisk hospital, den ene gang på rød indlæggelses seddel, de andre gange på gul. Første gang blev hun tvangs-medicineret, da hun var til fare for sig selv og andre. De andre gange er medicineringen foregået mere "lempeligt" . De seneste år har hun fået Risperdal tabletter, og de havde øjensynligt ikke så mange bivirkninger som f.eks. Cyprexa. De virkede så godt, at hun sidste år kunne gennemføre et 6 måneders højskoleophold og en længere udenlandsrejse med nogen fra holdet. Men efter hun er kommet hjem til sin lille lejlighed, holdt hun op med at tage de piller engang i efteråret, og hun har siden fået det stadig dårligere. Årsagen til, at hun stoppede med Risperdal, var, at hun syntes, de lagde låg på hendes følelser. Hun følte sig fremmedgjort i sin egen krop, hendes menstruation udeblev, og hun følte hovedsmerter i form af et "indvendigt tryk". Ofte sker det, at hun kaster op efter et måltid mad, specielt efter morgenmad hvor hun har indtaget yoghurt eller andre mælke produkter, efterfulgt af kaffe. Hun havde selv fundet ud af, at der måske var hjælp at hente i det alternative, så hun tog på 2 "åndedrætskurser" hos en alternativ terapeut i Nordjylland. Det syntes dog ikke at hjælpe, måske fordi hun ikke vedligeholdt de øvelser, hun havde lært. Hun har ikke fået offentlig behandling af hendes skizofreni i form af samtaler med en psykoterapeut, og der er ingen fra det kommunale psykiatriske udrykningsteam, der besøger hende. I februar fandt vi frem til en alternativ terapeut, som heller ikke tror på medicinsk behandling, og der har hun nu gået til samtale hver anden uge i to timer, forøget til ugentlige samtaler siden midt i april. Hendes tilstand forværres dog stadig, terapeuten fastholder, at der skal et sammenbrud til, før hun kommer ud "på den anden side" som en mere helstøbt person, en terapi som jeg forstår, en Stanislav Grof er fortaler for, og som har skrevet nogle bøger om dette emne. Jeg ved ikke, om vi spiller hasard med vores datters liv og helbred, fordi det etablerede psykiatriske behandlingssystem anerkender ikke den form for terapi, og vi føler også, at det måske er derfor, at de ikke tager kontakt med hende, netop fordi hun er i alternativ behandling.
Så var det jeg læste dit svar til nogen, som havde et barn, som kastede op efter at have spist mælkeprodukter, og det fik mig til at tænke over en mulig sammenhæng mellem det faktum, at hun siden 1992 og frem til sidste efterår har været 100 procent vegetar, og derved måske ikke fået de proteiner og hvad ved jeg, som skal til for, at maven kan nedbryde laktosen i mælken. Vores datter er begyndt at tabe vægt, hendes hud er slap og poset, selv om hun hverken ryger eller drikker, og hun har ondt i led og muskler. Men jeg kan ikke få hende til at gå til sin læge eller tage på hospitalet, hun VIL gennemføre denne alternative behandling, som vi også betaler for hende, da hun er på bistand og ikke selv har råd. For noget må vi jo gøre.
Mit spørgsmål til dig er, om du kan anvise nogle kosttilskud, der kan hjælpe, ikke alene på den fysiske nedbrydning, der foregår, men også hjælpe med til at "reparere" centralnerve- systemet, som jeg mener tager skade, eller har taget skade.
For fuldstændighedens skyld skal jeg nævne, at hun i sine unge dage har prøvet crack, hash og en del ecstasy til bl.a. de københavnske "rave" koncerter, hvor man glemte at standse musikken og sørge for, at de unge fik noget at drikke, idet hun syntes helt dehydreret, når hun kom hjem efter sådan en "fest". En enkelt gang har hun også taget LSD, hvilket blev et bad trip, som faktisk var, i min ringe formening, startskuddet til, at hele denne skizofreni nedtur blev sat i gang.
Jeg er bange for hendes helbred, og efter snart otte år i "systemet" prøver vi af al magt at finde en løsning, som kan hjælpe vores datter med at få en tålelig tilværelse:.
Svar:
Det er nærliggende at tro på, at lytterens datters eksperimenter med forskellige stoffer har påvirket hendes hjernekemi og været med til at udløse hendes skizofreni. Dårlig kost med mangel på vigtige næringsstoffer har sikkert også være med til det. Man har også fundet en sammenhæng mellem D-vitamin og skizofreni, allerede hvis den skizofrenes mor mangler D-vitamin i sidste del af svangerskabet. D-vitamin er ikke kun et vitamin, det er et hormon, der har stor betydning for mange ting. Skizofrene er hyppigere født i vintermånederne, hvor de fleste har for lidt D-vitamin. Det daglige indtag af D-vitamin må gerne være op til 50 mikrogram eller 2.000 enheder, når det er D3-vitamin, der er det naturlige. Der er ikke set skader med denne mængde.
En anden medvirkende årsag til skizofreni kunne være proteinintolerans, hvor manglende nedbrydning af æggehvidestof i kosten samt utætte tarme tilsammen kan medføre, at stumper af protein i form af peptider kan gå gennem tarmslimhinden og ind i blodet. Inde i kroppen virker disse peptider som toksiner – gifte – for nervesystemet. Man har især opmærksomhed på proteiner fra mælk samt gluten fra hvede. Den norske overlæge Kalle Reichelt fra Rigshospitalet i Oslo har gennem årene udført et stort arbejde for at bevise dette. Han mener, at proteinintolerans også kan være årsag til sygdomme som autisme, DAMP, hyperaktivitet, skizofreni, Tourettes syndrom, spisevægring, sclerose, migræne, søvnproblemer, angst og depression. Man må dog regne med, at også andre faktorer er medvirkende, såsom genetiske faktorer, forgiftninger, ernæringstilstand, fordøjelsen og psykologiske forhold.
De giftige peptider fra mælk og gluten kan afsløres i en urinprøve. Den udføres bl.a. hos Nordic Laboratories Services i København. Tlf. 3393 2019.
Allergi over for visse ting kan spille en rolle. Der er fx en vis sammenhæng mellem skizofreni og allergi overfor gluten - coeliaki. I kan få mere at vide om coeliaki fra Dansk Cøliaki Forening, tlf. 7010 1003.
Blodsukkersvingninger forekommer hos de fleste og kan bidrage til symptomerne ved skizofreni. Det er derfor vigtigt at modvirke for store svingninger i blodsukkeret. Det gøres bedst ved at spise en grov kost med mange grønsager og brød af fuldkornsmel. Det er vigtigt at undgå sukker, slik, andre sukkersøde ting, kager og brød af fint hvidt mel, kartofler og andre stivelsesstoffer, der er raffinerede. I stedet skal man spise mange grønsager, salater, kød og ost samt spise seks mindre måltider i stedet for tre hovedmåltider. Det vil samtidig nedsætte risikoen for overvægt.
Skizofrene har et meget lavt indhold af den livsvigtige fede syre gammalinolensyre. Den har stor betydning for udviklingen af skizofreni, og kan fx findes i kæmpenatlysolie. Man kan købe gammalinolensyre – GLA – som kapsler eller tage den som ren natlysolie eller sammen med hørfrøolie som ”Livets Olie”.
B3-vitamin (niacin), zink, mangan, B6-vitamin og folinsyre (også et B-vitamin) har alle vist sig at være af betydning ved skizofreni, og andre stoffer har sikkert også betydning, så det er vigtigt
også at give et multinæringsstoftilskud, fx Omnimim eller Spektro vitaminpiller. Zink kan gives som tabletter, men ikke mere end 30 milligram morgen og aften. B6-vitamin 100 milligram morgen og aften, mangan 10 milligram morgen og aften. Folinsyre kan gives som tabletter á 400 mikrogram, 1 morgen og aften. Niacin kan gives som nikotinsyre 50 milligram x 2 (kan give rødme, træthed og maveirritation, men kalk og mælk dæmper irritationen. Mælk skal lytteren dog nok undgå.
En forsker har vist, at en del skizofrene producerer for meget af stoffet histamin, der har betydning for både hjernens funktion og for kroppens immunreaktioner. Dannelse af for meget histamin fører til hurtigere stofskifte og forøget tankevirksomhed og fører til en mangeltilstand med hensyn til forskellige næringsstoffer. Man kan modvirke histaminen ved et tilskud af kalk (calcium) og aminosyren methionin, 500 milligram af hver morgen og aften. Calciumtabletterne skal også indeholde D3-vitamin og magnesium.
Motion, gerne kraftig motion, har en meget fin virkning mod skizofreni. Det har man bl.a. vist ved forsøg på Sct. Hans Hospital i Roskilde, hvor motion og legemlig træning nu indgår som en vigtig del af behandlingen af skizofrene. Blandt andet kunne man nedsætte mængden af medicin, og der kom meget mere ro og balance i den skizofrenes hverdag. Nikotin har vist sig at kunne lindre en del af symptomerne ved skizofreni og langt de fleste skizofrene er rygere. Man da det er nikotinen, der har en positiv virkning, vil det være bedre for deres sundhed at få nikotinen som plaster eller tyggegummi. Herved skåner man lungerne og resten af kroppen for mange kræftfremkaldende og sygdomsfremkaldende stoffer.
En fjerdedel af alle skizofrene kommer sig fuldt ud inden for de første to år, uafhængigt af behandling eller mangel på behandling.
En anden fjerdedel lever godt med deres sygdom og behandling, kan arbejde og klare sig selv. Det kaldes samlet for ”recovery”.
En tredie fjerdedel vedbliver at være syge og kan kun klare sig nogenlunde uden for hospitalet. De har brug for støtte og hjælp til at undgå isolation.
15% bliver kronisk skizofrene og må ofte indlægges.
10% begår selvmord.
Det er en af lægens opgaver at tro på, at alle kan opnå at blive bedre eller raske, opnå ”recovery” . Det viser forskning er muligt, også ved fx skizofreni. Lægen og patienten skal altid søge efter årsager og gøre noget ved dem, ikke kun symptombehandle. Bedring eller forsvinden af sygdom skal ikke bare afvises som spontan helbredelse. Forskning er ikke kun at tælle, men også beskrivelser af en række positive forløb - beskrivende forskning – historisk forskning.
En mere samlet fremstilling af den naturlige behandling af skizofreni er lagt ind efter dagens manuskript.
|