Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 23:14


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 06 nov 2009 02:58 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 mar 2005 13:10
Indlæg: 168
Geografisk sted: 1.347
"Man kan på en måde godt se det som en lille sort kasse, hvor man putter alle sine uønskede ting ned i, og i det fleste tilfælde er det ikke bare én traumatiserende oplevelse. Det er næsten værre. Jeg mener det starter med at man lærer at frygte det at tale frit fra hjertet, én lile ydmygelse af gange bliver den brusende vitalitet slået af dem, der ikke tåler smilet og umiddelbarheden på den andens ansigt (om det er forældre eller omgivelserne). I næste fase, når man er blevet en god ______, så har man selv lært denne censur, denne mentale disciplin at bremse en tanke inden den udfolder sig, man lærer at kvæle sætningen i halsen. Man er blevet sit eget Gestapo, og så er man parat til at gå ud og kvæle andres "ting" og lære dem "kontrollen" over "den". Man kvæler den ikke af et praktisk hensyn (så som "ræk hånden op inden du taler" - hvilket jo er forståeligt). Følelsen er mere at få slukket sin gnist alene med det formål at slukke gnisten."

Dét der kan jeg genkende fra mig selv, at jeg censurerer mig selv pga. en irrationel frygt for at mist værd i andres øjne. Jeg ved godt selv det ikke er konstruktivt, men det er ikke noget jeg som sådan tænker over når jeg gør det, det er først når jeg reflekterer over en aften hvor jeg kan mærke jeg har lagt bånd på mig selv, så at sige..
Nå lidt random ramblen. Ville bare sige at malkavian var spot on, i alle fald for mig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 nov 2009 21:59 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 18 sep 2008 23:29
Indlæg: 5
Geografisk sted: I en kop
Rigtig interessant oplæg. Jeg går selv rundt og døjer med angst, og har gjort det siden jeg var lille. Det umuligt at kunne leve livet ud, når angsten sætter sig som en spændetrøje i lange perioder. Kendskabet til min angst er dog så nyt at jeg knapt kender det. Det er umuligt at vide hvordan jeg handler, hvis angsten slår ind. Jeg bliver impulsiv og reagerer idiotisk, for at flygte fra den. Det går ud over min omgangskreds. Det er jeg ret ked af. Den styrer mig alt for meget.

Det er dog svært at se den i øjnene, når man ikke ved hvad den går ud på. Jeg ville ønske at jeg kunne - og det nytter ikke noget at konstant sætte ord og billeder på den. Det forsvinder den ikke så let af.

Det skal ikke siges at rusmilder har en positiv effekt på det. Det har påvirket angsten langt mere end jeg havde drømt om.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 nov 2009 15:20 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 nov 2009 17:34
Indlæg: 3
Virkelig et godt indlæg. Jeg har selv arbejdet meget med min angst, og selvom piller holder det nede, er det een selv skal skal nedkæmpe angsten indefra


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 nov 2009 17:12 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 sep 2003 01:01
Indlæg: 3460
Geografisk sted: Nord for københavn
Tjalfe08 skrev:
Det er umuligt at vide hvordan jeg handler, hvis angsten slår ind. Jeg bliver impulsiv og reagerer idiotisk, for at flygte fra den. Det går ud over min omgangskreds. Det er jeg ret ked af. Den styrer mig alt for meget.

Det er dog svært at se den i øjnene, når man ikke ved hvad den går ud på. Jeg ville ønske at jeg kunne - og det nytter ikke noget at konstant sætte ord og billeder på den. Det forsvinder den ikke så let af.


Du vil gerne have at din angst forsvinder, og dette, kan jeg fortælle dig, er grunden til at den stadig er der. Nøglen til "helbredelsen" ligger i at RUMME sin angst, dvs. vidne den, uden at handle på den. Jeg plejer at sige, at vi ikke er her (i livet) for at fede den, men for at opløse helvede. Dette gøres kun ved at rumme de følelser vi ikke vil være ved. Du kan flygte fra din egen skygge hele livet, og næste med om du vil, og du kan give hele verden skylden for din angst, din skam, din længsel og dit raseri, men en skønne dag må du stoppe op, fordi du er træt af at flygte fra dig selv, og så tage ansvar for dine følelser. Det er DIG som føler som du gør, så lad være med at ønsk det anderledes! Du kan kun ændre en følelse, ved at gå ind i den og akseptere den. Når du gør det vil du opleve et ubehag, men ikke så stort et ubehag, som når du fornægter den og feje den ind under gulvtæppet. Og ubehaget vil blive mindre og mindre, ind til du er blevet så vant til at være i følelsen at den ikke længere får dig til at ønske at flygte.

Følelser vi flygter fra, kan sammenlignes med små børn der græder. Jo mere vi støder dem fra os, jo højere hyler de! Men hvis vi tager dem op og trøster dem (giver dem opmærksomhed), bliver de rolige fordi de bliver set. Følelser vi ikke vil være ved, er vores egen energi som vi kaster fra os. Derfor vender den tilbage. Først når vi tager den tilbage kan ernergien transformeres til nye former.

Meget af den såkaldte angst vi føler for angsten, er i virkeligheden skam. Skam over at føle angst. Skam over at man ikke er så tjekket og velfungerende som andre tilsyneladende er. Det er følelser vi alle har. Nogen skjuler det bare så godt for sig selv at de tilsyneladende er helt cool, eller også lykkes det dem at projekterer det over på andre som de så kan se ned på eller have ondt af, alt efter temperament.
Jeg tror ikke på mennesker, der ikke har mødt deres eget personlige helvede. Vi har alle et, og det er kun ved at gå igennem det at vi bliver hele, fordi vi tør stå ved os selv.

Lad være med at tro at angsten er en sygdom.

Hilsen Fanny

_________________
Carpe Diem ~ Memento Mori
Mere rugbrød - mindre LSD! - Velmendende råd til psykedelisk ekstremsportspiller


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 dec 2009 17:04 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 dec 2009 17:01
Indlæg: 1
Hey - Jeg har efterhånden sniget mig lidt rundt herinde på psychedelia og nu så jeg en tråd som jeg virkelig bare skulle svare på, så endelig fik jeg lavet en bruger :-)

Jeg synes virkelig det er dybt og meget lærerigt det du skriver Fanny og vil virkelig gerne takke dig for at dele det med os andre. For på en eller anden måde synes jeg bare at du har gennemskuet hele pointen og det er virkelig lækkert at man selv kan "lære" at gennemskue det :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 dec 2009 17:24 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2009 00:52
Indlæg: 15
Geografisk sted: I min egen verden
Fantastisk indlæg, ja. Jeg døjer selv med angsten og paranoiaen, så det gav mig lidt nyt at tænke over det her.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 feb 2010 19:57 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 03 sep 2009 21:33
Indlæg: 11
Kort sagt. Hvis du er mørkeræd, så gå ind i et mørkt rum til du ikke er det mere???


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 mar 2010 12:53 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 mar 2010 08:13
Indlæg: 1
jeg har os været en del inde i den oplevelse man får på trip, at man ik helt kan finde ud af, om det man er i gang med at tænke, er virkeligt, og hvis ik,tænker over, hvor længe man mon så har tænkt forkert, for til sidst at finde ud af, man måske ik ka huske virkeligheden, fordi man har glemt halvdelen af sine tanker, inden de tænkt færdig. Det var en meget vild oplevelse den første gang, og jeg var ik på trip et år efter, fordi det sku bearbejdes og jeg sku være klar på det sandsynligvis ville ske igen, hvis jeg valgte at ta på et igen. Det hjalp meget, det med og være beredt på de krøller hjernen laver, og jeg har kun haft gode og underholdende oplevelser siden når jeg tar syre trip. Jeg ved altid inde i mig selv hvem jeg er, og at jeg slet ik ska regne med og ku holde styr på hva der virkeligt eller ej i mit trip. For mig er det den oplevelse jeg søger, når jeg vil på trip og hele underholdningen og charmen ved det.

Men den forvirring den første gang, ku jeg godt føle den angst. Og fordi jeg ved hva den angst er,var det vildt ubehageligt. Den angst man føler når man tror man har mistet forstanden, sån rigtig alvorligt og for altid. Det ønsker jeg bestemt ik og prøve igen. Og jeg tror helt sikkert at hvis man har en fornemmelse af det ku ske, angsten i trippet, ska man holde sig fra det! Det en grænse i dit sind du ska respektere, for det kan gå galt. Meget! Min barndomsveninde gennem 10 år fik os bad trips, hun ignorerede, og ble ved... hun fik den ondeste psykose et år. I dag, 7år efter, er hun skizofren og maniodepressiv. Så tænk en ekstra gang over angsten, respekter den.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2010 01:41 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 aug 2009 19:41
Indlæg: 10
prøv at tjekke mit indlæg om angst på TGO:

http://www.thegame-online.dk/showthread.php?t=17127

det handler også meget om hvordan du kæmper imod din angst for at blive et bedre menneske..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2010 14:41 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2009 23:44
Indlæg: 213
Geografisk sted: The Wind Waker
For at blive et bedre menneske ligefrem?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2010 19:16 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 aug 2009 19:41
Indlæg: 10
Link skrev:
For at blive et bedre menneske ligefrem?


ja sådan ser jeg ivertfald på det..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 mar 2011 19:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 mar 2011 19:19
Indlæg: 1
kan virkelig genkende den følelse du beskriver .. havde en periode for et par år tilbage der minder utroligt meget om det .. er glad for at høre at du også kom helskinnet ud af det - kan huske at jeg ikke troede det var muligt mens jeg var i ilden :) ..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 apr 2011 13:16 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2008 19:12
Indlæg: 463
Geografisk sted: Bornholm
Jeg synes det er en fantastisk tråd Fanny, selvom den er gammel.
Jeg har selv døjet med en mild art panikangst efter et svampetrip hvor jeg kæmpede imod og var bange for at komme på evighedstrip. Jeg har faktisk allerede fattet meget af det du skriver i forvejen, men det er utroligt rart at læse om dine oplevelser med den indre angst. Det er uhyre effektivt at acceptere angsten og byde den velkommen, som du er inde på.

Thumps up for en gammel tråd.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 apr 2011 15:45 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
+1 lærer noget nyt hver gang jeg læser den igennem - den kan næsten ikke bumpes for ofte :)

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2011 02:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 01:48
Indlæg: 109
Geografisk sted: Empty space
Thx fanny! :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2011 21:02 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 sep 2011 12:57
Indlæg: 3
Rigtig vigtigt indslag. I hvert fald for mig. Sys du (Fanny) virker enormt vidende på det her emne hvilket tegner på du har fået bearbejdet din angst utrolig godt.
Jeg er helt vild med den måde du beskrive dine tanker på da det er utrolig forståligt. Og får mig som døjer lidt med noget der lægger sig temlig godt op af det du beskriver, efter en lidt hæftig bad trip, på en første gangs lsd tur (På trods af jeg startede forsigtig med et halvt mærke i trygge rammer, men glemte at spise nok og undervuderede potensen af lsd i forhold til personlige problemer).
Any ways, har ikke fået læst alt hvad der står i det her forum, men vil bare lig skrive hvor forløsende det er for mig at læse dine indslag Fanny, Mucho respekt og stort kys her fra (no homo :) (hvis du da er en mand)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 nov 2011 22:58 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 okt 2011 22:10
Indlæg: 4
På toppen af mit blandingsmisbrug i december sidste år udviklede jeg en psykose. Frekvensen af tunge psykiske trip på LSD 2-cb og svampe i kombination med what ever, blev lige lovlig høj og lige pludselig var jeg bare fanget i en verden af angst og frygt som jeg over det sidste års tid med hjælp fra en psykiater er ved at ha fået styr på. Det var også en angst skabt af det fortrængte og af en uforsonlighed med dele af sig selv. Jeg har stadig ikke helt fundet ro i mig selv igen men det går den rigtige vej.

Det her indlæg fanger virkelig mange af de tanker jeg går og har gået med det sidste års tid, det har virkelig været opmuntrende og meget givende læsning tusind thanks..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2011 18:01 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 dec 2011 22:17
Indlæg: 6
Geografisk sted: Jylland
Tak fordi du delte det! Det er som sådan en eyeopener, og du har sat en masse tanker igang hos mig, og min angst.
Det er ikke sidste gang jeg læser det, for tror det vil hjælpe når det hele brænder på.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2012 11:45 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Slettet to off-topic indlæg.

Resist har du været for lam til at skrive? Prøv igen.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
 Titel: Re:
Indlæg: 18 feb 2012 04:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 dec 2011 13:35
Indlæg: 152
Det er jo netop også det, som kendetegner den psykedeliske, mystiske oplevelse: at man oplever at miste sit ego, og istedet forbinde sig til naturen, Universet, Altet. Hvis man ikke tør give slip på et trip, hænger man bogstavelig talt med røven i vandskorpen, og får en dårlig oplevelse.

Hilsen Fanny

dette er perfekt sagt tak for hjælpen selvom du ikke ved hva du har hjulpet med
men de ord var brugbare til min egen undren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team