Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 maj 2024 03:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Har du selv haft eller kender du nogle der har haft længevarende psykiske problemer som følge af stof(mis)brug?
Har aldrig haft problemer og kender heller ingen der har haft det 27%  27%  [ 21 ]
Har/har haft problemer eller kender nogle der har haft/har problemer 73%  73%  [ 58 ]
Afgivne stemmer : 79
Forfatter besked
Indlæg: 08 nov 2003 20:09 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 sep 2002 01:01
Indlæg: 341
Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Læs venligst nedenstående før du svarer

- Spørgsmålet bedes kun besvaret af folk der har eller har haft et forbrug af stoffer (alkohol, nikotin og kaffe mv. tæller ikke med, men ellers alt fra hash til heroin).

- Ved "længevarende" menes adskillige måneder

- Ved "psykiske problemer" menes påvirkning af din personlighed i negativ retning, f.eks. depression, angst, sløvhed mv.

Nu er der efterhånden en del posts fra folk der har fået psykiske problemer som følge af deres stof-forbrug, og jeg tænkte derfor det ville være interessant at prøve at finde ud af hvor mange det egentlig sker for.

Det er klart at denne poll ikke kan give et særligt nøjagtigt svar på det, men i det mindste et hint om hvor udbredt problemet er.

Alle er enige om at der er en risiko forbundet med at tage stoffer, men så længe der ikke er nogen form for statistik tilgængelig på området er det ret svært at bedømme risikoen.

Kom gerne med forslag til en bedre formulering af spørgsmål og/eller svarmuligheder.


Senest rettet af acidDreamer 09 nov 2003 12:06, rettet i alt 8 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2003 20:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 maj 2002 01:01
Indlæg: 58
Geografisk sted: København
Kommentar til testen;

Hvad forstår "man" ved psykiske problemer???
Hvad forstår "man" ved længere varende??

Nogen taler om bad trip. Andre tager for meget, blander og har ikke respekt for hvad stoffer kan gøre for/ved een.

En del stoffer "henter" ting op fra ens underbevidsthed, nogen gange nogle "slemme seje og grimme ting", og det skal man være klar over, når man omgås stoffer.

Jeg opfatter oplevelser hvor de "seje ting" dukker op, som de mest lærerige, MEN man skal være indstillet på at fordøje dem og bearbejde dem bagefter, ellers kan de godt gå hen og give problemer. Stoffer åbner op og springer ofte ens normale forsvar, og det kan være meget hårdt at møde ting fra ens underbevidsthed, og især hvis man er helt uforstående overfor hvad det er der sker med een.

Jeg forstår godt overskriften på dette forum, men jeg ser netop en stor del af medaljens bagside, som det sted hvor de virkelige gevinster kan hentes!!! :D

Pas på jer selv og hinanden i de forskellige rejser I foretager jer...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2003 21:18 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Cirkel skrev:
Jeg forstår godt overskriften på dette forum, men jeg ser netop en stor del af medaljens bagside, som det sted hvor de virkelige gevinster kan hentes!!! :D


Du har ganske ret.

Et af formålene med dette forum er netop at hjælpe folk med at belyse deres problemer fra forskellige sider, og på den måde forhåbentlig hjælpe dem med at komme igennem dem. Og når du skriver en post som den ovenstående, er vi allerede i gang. Så fortsæt endelig i samme stil :)

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2003 21:23 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
..har aldrig selv oplevet psykiske knæk...
men alkoholen har fucked en del med en kammerat..
kender folk der har gået i trance, pisset i sine egne bukser..
har kammerater der har ødelagt deres kroppe og deres temperament, hovedsageligt pga. amf og kix!
har også oplevet kammerater der spiste mange kix ændrede sig, ofte var det ikke til det dårlige, bare lidt mere underlige :?:

så min stemme ryger på JA


Senest rettet af HopIFjordeN 15 nov 2003 14:08, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2003 21:33 
Offline
Tidligere holdmedlem

Tilmeldt: 24 apr 2002 01:01
Indlæg: 949
Har ødelagt min ryg så meget af amfetamin, at hvis jeg ikke stoppede ville jeg have kroniske smerter inden jeg var 20, sagdem in kiropraktor......

Jeg har haft et badtrip der gjorde mig vanvittig i ca. en måned..... overvejede at begå selvmord....... men psykosen forsvandt langsomt...... over et halvt år.......siden har jeg intet mærket til det og har endda vovet mig ud på et enkelt svampe trip siden...........

Kender ca. 5 personer der er røget på den lukkede pga. det..........

Kan ikke remse op hvor mange der er havnet i småkriminalitet og ødelagt deres karriere muligheder pga. det............


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2003 12:01 
Offline
Site Webmaster
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2003 01:01
Indlæg: 3561
har selv røget hash på hverdags basis i flere måneder men kom nemt ud af det igen... uden at jeg var ændrer udover at min hukommelse led ikke er så god mer... jeg glemmer altid hvad jeg snakker MENS jeg står og snakker med nogen... Efter jeg har set et film kan jeg ikke huske hvad der skete i den første halve time til 3 kvarter af filmen (det fucking irreterende)

_________________
"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2003 12:08 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 sep 2002 01:01
Indlæg: 341
Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Så har jeg prøvet at præcisere begreberne lidt. Afstemningen er desværre blevet nulstillet da jeg redigerede posten.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2003 12:43 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
Jeg synes den er lidt tricky den poll. Personligt har jeg svært ved at vurdere hvor stor en del af del af mine forhenværende psykiske problemer skyldes stoffer og hvor stor en del bare skyldes en "lidt" svag psyke. Min konklusion må være at stofferne har været en medvirkende faktor, men at det ikke er alene er pga. dem at jeg har haft problemerne.

Mvh. Psyko


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2003 13:44 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 20 feb 2002 02:01
Indlæg: 1199
Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg har i ca. 1½ år røget hash på nogen lunde daglig basis + snart en del stoffer oven i. Det sidst ½ år i hvert fald, har jeg gået rundt med en form for mindre angst/paranoia trip, kan ikke kontrollere mine tanker (de racer ligesom af sted) uden jeg selv kan styre det, min evne til at kommunikere med andre slår på en måde fra, især efter at ha' røget. Det går simpelthen bare i stå for mig, samtidig med at tankerne bliver underligere og underligere. Især i retning, af hvad fanden tænker han nu om mig, altså når det er jeg går i stå, kan han mon se det på mig. Er blevet meget nervøs og har svært ved at se folk i øjnene i længere tid, det føles ligesom om at de kan se lige direkte igennem mig. Nogen gange er det som om jeg er ved at miste min personlig hed, føler mig ved siden af mig selv, selv om jeg virkelig prøver så er følelsen af at jeg ikke er mig selv der stadig. Jeg burde jo nok være stoppet for lang tid siden når jeg har fået det sådan, men det er jo fandeme heller ikke let når man først er kommet godt i gang, men nok om det. Jeg mener bare at hvis man først er psykisk disposioneret for det, skal man fandeme passe på, især med at starte med det, i for tidlig en alder. Jeg er selv 15 nu, og har i perioder, næsten været til psykriatisk afdeling, DET ER IKKE FEDT I EN ALDER AF 15! Selvfølgelig er er det ikke det, og jeg er sq heller ikke glad for at indrømme det er gået så galt. Men har da stadig lidt hold på det, og den sødeste kæreste jeg kunne få mig(det hjælper virkelig meget.) Jeg har haft en lidt problematisk barndom og mine forældre lagde tidligt mærke til at godt kunne være... øhh... et eller andet galt. Ikke fordi jeg er unormal som sådan og har altid været meget opmærksomheds søgene og en af de lidt klogere i klassen, meget af det har bare ændret sig en smule efter jeg begyndte på hashen etc. Så det har ikke været hashen/stofferne alene, overhovedet ikke. Selvom (især svampe) nok har fået åbnet op for nogle ting jeg ikke var klar til at tage hånd om/forstå, også derfor man skal passe så meget på med at starte før psyken er ordenligt udviklet. Jeg kender ikke særlig mange der har beskrevet disse følelser før, men sad og læste en del om det på bluelight.nu og meget af det folk skrev passede egentligt præcis med de følelser og tanker jeg engang i mellem har. Jeg har før haft rigtig svært ved at ligge ord på det, da jeg ikke kan beskrive mine følelser ordenligt, men er efter hånden kommet frem til at det er det der er galt, har stadig svært ved at beskrive det for andre, det her er nok mit bedste forsøg indtil videre. Derfor kan jeg ikke fatte hvorfor pokker jeg ikke er stoppet for lang tid siden, det er på en måde ret selvdestruktivt, eller det er det. Så hvis nogen der ude render rundt med noget af det samme så... STOP! eller bare hold en pause i længere tid, det er sq det eneste der hjælper. Det er bare ikke lykkedes for mig endnu, men har da fået skåret en del ned på det. Håber ikke det her var alt for langt og dumt at høre på :) , men syntes ligesos det skulle ud også fordi jeg tror der er mange der har det sådan, men går og gemmer det væk, fordi de ikke vil indse det. Håber nogle kan bruge det til noget... HEY! :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 nov 2003 22:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 16 maj 2002 01:01
Indlæg: 125
Geografisk sted: Aalborg
Min hukommelse er nok noget af det der har taget mest skade...
Ved ikk med jer, men her kan det HELT sikkert mærkes.. Hold kæft, man kan gøre nogen tågeren ting nogen gange pga. det! :shock:


Senest rettet af Blaest 13 nov 2003 19:20, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 nov 2003 23:29 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Muugor>>> Slet ikke dumt at høre på (læse)... fandme kun godt at du står frem som eksembel, for du er ikke så gammel, og det er der mange herinde der ikke er, mig selv inklusive (19år).. og vi skal sku have nogle sandheder på bordet :D for attituden herinde er til tider, at mere er bedre :( Held og lykke fremover :!: :!: :idea:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 nov 2003 23:15 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2002 01:01
Indlæg: 3112
Geografisk sted: Away...
Jeg syns det er en lidt mystisk formulering af spg., hvis bare man har en stor omgangskreds der tager stoffer, saa kender man vel altid nogen der har haft psykiske men af det...

Afstemningen skulle naermere gaa paa om man selv har haft problemer, ellers kan den samme person jo i princippet komme paa scoreboardet flere gange, hvis I forstaar...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 nov 2003 22:24 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2784
Geografisk sted: København
Jeg kender mange, der har fået problemer med stoffer eller haft psykiske problemer som følge af stofmisbrug, jeg selv inkluderet. Jeg har haft en alvorlig og langvarig amfetaminpsykose (varede over 9 måneder - virkelig den ultimative bagside), en kammerat har været sygeligt paranoid i over et år nu pga. amfetamin og sidder i fængsel (han vil aldrig blive bare nogenlunde normal, han er fuldt opslugt af det værste taberjunkiemiljø i Slagelse), en god ven har fået en hashpsykose, to-tre andre har haft kortere amfetaminpsykoser, en del er blevet fuldstændig ugidelige og umotiverede af daglig hashrygning, mange har bare begge ben alt for langt i, og nogle er blevet myrdet pga. stoffer.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2003 09:59 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
noname > Jeg forstår det godt. Synes også det er lidt dumt at spørge til om man kender nogen der har haft problemer med psyken efter indtag af stoffer. For hvem gør ikke det?

Nå, men jeg skal på arbejde nu, I må have en fortsat go' weekend :)

-Psyko


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2003 13:42 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 sep 2002 01:01
Indlæg: 341
Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Jeg kender nu ikke nogen, men det er måske bare mig der har en ualmindeligt lille omgangskreds.

Men er det alligevel ikke lidt betænkeligt hvis ALLE kender nogen der er gået ned pga stoffer? Det syns jeg da.

Det er selvfølgelig svært at vurdere om folk også ville være gået ned uden stofferne, men det må være op til den enkelte at lave den vurdering og så må man tage den usikkerhed med når man vurderer resultatet af afstemningen.

Med 48 svar kan det selvfølgelig også (som noname siger) være et problem hvis der er ti der svarer "ja" pga det samme psy.dk medlem som de alle kender. Hvis der kommer lidt flere svar burde dette problem imidlertid blive mindre.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2003 14:46 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 15 sep 2002 01:01
Indlæg: 694
Geografisk sted: Danmark
Jeg vil give ret i, denne poul kunne være udført bedre. Definationen af hvor godt man skal kunne kende folk, afgør jo også ens svar.
Chancen for at man kender nogle som har/ har haft psygiske problemer ved stof(mis)brug er jo rimelig stor, hvis man kender 75+ personer som tager/ har taget stoffer ikk?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2003 16:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 okt 2002 01:01
Indlæg: 250
Geografisk sted: Århus
Jeg synes også denne poll er lidt tricky, som psyko skrev... For mig at se er det svært at vide hvad der fører til hvad... om det er en latent "problematisk psyke", der der bliver aktiveret af nogle stoffer, der så udfolder sig i psykiske problemer. Eller er det stofferne i sig selv, der skaber de psykiske problemer? Stemte dog ja under alle omstændigheder, da det er klart at for nogle er stoffer helt sikkert vejen til hospitalet.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team