Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 12:04


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 11 aug 2020 13:00 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 aug 2020 12:39
Indlæg: 6
Hej jeg er en mand på 31år. Jeg har været tilknyttet smertecenteret siden januar og være syg/haft smerter siden septemper 2019. Jeg har gradvist forøget mit forbrug af Oxycontin hvor det i korte perioder er stukket helt af, med op mod 3-400mg om dagen. Jeg er nu på en dosis der lyder på 120mg i døgnet. I samarbejde med smertecenteret skal jeg nu trappes ned og helt ud af Oxycontin. Jeg har ikke smerter længere, og det er derfor nu kun pga. afhængigheden at jeg tager dem. Det har jeg gjort længe, dog uden at fortælle nogen, at jeg ikke har smerter.

Smertecenteret har derfor lagt en plan for, hvordan jeg kommer ud af det på kun en måned og med metadon som substitut (det skulle være nemmere at komme af med efterfølgende).

Planen lyder som følgende:

11/8-17/8:
morgen:30mg oxy
middag:30mg oxy
aften:30mg oxy
nat:7,5mg metadon

18/8-24/8:
morgen:30mg oxy
middag:7,5mg metadon
aften:30mg oxy
nat:7,5mg metadon

25/8-31/8:
morgen:30mg oxy
middag:7,5mg metadon
aften:7,5mg metadon
nat:7,5mg metadon

1/9-7/9:
morgen:7,5mg metadon
middag:7,5mg metadon
aften:7,5mg metadon
nat:7,5mg metadon

Hvad synes i om det? Jeg er hamrende nervøs. Jeg har forsøgt flere gange at trappe ned. Både med smertecenteret som companion og alene. Men det har desværre oftest resulteret i et forøget forbrug. Giver det her mening, med jeres kendskab til metadon og oxy, samt nedtrapning. Jeg synes personligt det lyder voldsomt at gøre det på under en måned. Men hvad ved jeg. Hvad kan jeg forvente?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2020 15:50 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Hvad er du nervøs for?

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2020 15:58 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Ikke at jeg har erfaring i den type nedtrapning, men efter en mdr er du jo ikke trappet ud men overgået til metadon, som der så skal trappes ned fra.
Det lyder meget fornuftigt i mine ører.
I forhold til dosis så har jeg fundet at man sige 1:5 metadon:oxicontin dvs at de 30 mg metadon sku kunne modsvare 150 mg oxicontin http://www.ouh.dk/dwn17688.doc tabel 1 det handler godt nok om smerte dækning, men mon ikke det os dækker abstinens delen.
Så du lyder til at være i gode hænder, held og lykke med det!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2020 17:20 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 aug 2020 12:39
Indlæg: 6
spaffeh skrev:
Hvad er du nervøs for?

Jeg er nok bare Hammer nervøs for bivirkninger og abstinenser. Og hvor slemt det bliver. Metadon forbinder jeg bare med noget helt andet og det er måske det der skræmmer mig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2020 18:59 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Har slet ikke været oppe i så højt et forbrug, men 1 måned lyder RET optimistisk efter mit lægmands-syn, men nu er du jo tilknyttet et smertecenter, så jeg vil sige at du er i gode hænder. Jeg vil anbefale at komme igang med lidt strækøvelser så vidt muligt som du kan klare det, da det virkelig hjælper på nogle af de små smerter der kan være overdækket af opiaterne, især mht. at få benene strukket ud lidt inden sengetid. Virkelig varme eller kolde bade kan også et eller andet med udløsning af endorfiner synes jeg.

Nogle folk herinde snakker også rigtigt pænt om adaptogener, nogle bestemte urter og andet der kan hjælpe ens hjerne med at... adaptere? Jeg ved det ærligt talt ikke helt præcist, men har selv taget bacopa monnieri kapsler en periode, som vidst skulle tilhøre førnævnte kategori, hvilket jeg synes har hjulpet lidt på generelt hoved-rod til tider. Andre er også glad for Ashwaghanda, men har ikke erfaring med det.

Ang. metadon ifht oxycodone er det meget i den samme boldgade, dog lidt mindre susende, men med længervarende effekt.

At trappe ud er 100% IKKE let, så hver gang du gør bare en lille smule for at gøre dig bedre ved at tage mindre, skal du huske at klappe dig selv på skulderen. Det er 100% lig med en "rigtig" sygdom vil jeg personligt mene, men det er måske ikke alle der deler samme mening, men alle har nok heller ikke oplevet ens krop gøre oprør over manglen på kemi.

Held og lykke med det hele, håber du kan bruge bare en brøkdel af skrivet her til lidt.

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Senest rettet af Limpomaden 11 aug 2020 19:00, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2020 19:00 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
“Både med smertecenteret som companion og alene. Men det har desværre oftest resulteret i et forøget forbrug”

Tænker at det er lettere og trappe ned på metadon, ganske som de siger. Skal du over på sub til sidst?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2020 00:13 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Jeg læste en artikel idag, hvor det her faldt mig i øjnene:
Citat:
Convulsions, reverting back to a young age, visions of demons: Myco’s therapist assured me that whatever challenges came, nothing would be worse than what I was already experiencing every day of my life.


Din problemstilling er så en anden end dét, personen i artiklen oplever, men den sætning synes jeg er virkelig god ift at 'prøve at få det bedre'.
De gange jeg har stoppet med cannabis, så får jeg ofte den der "okay, det er fucking skrald, men det kan da unægteligt blive værre. Og hvis det bliver værre, så kommer der da helt sikkert et tidspunkt, hvor det kun kan blive bedre igen i sidste ende".

Artikel https://www.fodors.com/world/caribbean/jamaica/experiences/news/i-took-28-grams-of-magic-mushrooms-at-a-retreat-in-jamaica-heres-why?fbclid=IwAR3aOn5zzqWJRREffSdo_FQjk-aHZrp1rtwNYvu8Xnqjw7WGaFOcALTm-9o

Ved ikke hvad du kan bruge det til, tror måske pointen er: du er formentlig stærkere, end du tror. Og så kan man manipulere sin hjerne rigtig meget, både på positive og negative måder - tænker her ift at se positivt på oplevelsen, istedet for at bekymre sig inden det overhovedet er startet, sagt lidt groft.

mvh

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 aug 2020 01:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 jul 2013 11:44
Indlæg: 361
Geografisk sted: Syd for månen.
Hvis du vil ud, så følg anvisninger, hvis der er abstinenser så prøver de nok at give noget der hjælper. Bare rolig.

Hvis du ikke vil, så er det langt værre.
Jo før du kommer af det, jo lettere er det.

_________________
https://youtu.be/dyqyVKSJiOM


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 aug 2020 17:28 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Meget af den psykiske afhængighed skyldes Dopamin-fluktueringer og kan faktisk modvirkes ved at tage Mucuna Pruriens (Dopamine-Bean) da de fleste cravings starter der og ikke fra det fysiske som oftest kommer senere. Og ja Bacopa har påvist effekt mod opiat-resistance og har såvel vist sig at interagere med opiod-receptorerne så den modvirker smerter uden at skabe tolerance eller afhængighed.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4945900/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23210787/

Du kan overveje Kratom til at smide Metadonen når det er tid, da det bliver væsentlig nemmere sådan, især sammen med midler som Mucuna, Bacopa og evt. Rhodiola.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2020 22:09 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Tag fat i dit lokale misbrugscenter. De ved højst sandsynligt lidt (meget) mere om Oxy udtrapning end smertecenteret.

Oxy var mit favorit stof dengang jeg tog stoffer, har taget kold tyrker fra det lort mange gange, har prøvet at trappe ud af det selv osv osv.. Det var først, da jeg fik hjælp af et misbrugscenter og i sidste ende døgnbehandling at det lykkedes mig at blive stoffri.

Kan godt forstå det er skræmmende, det var det også for mig. Men det handler om at tage et valg og så holde 200 % fast i det valg. For det skal nok gå. Det lover jeg dig, så længe at du ikke begynder at bruge Oxy igen.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team