Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 04:03


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 08 okt 2018 14:38 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 08 okt 2018 13:00
Indlæg: 33
Hej herinde og tak for medlemskab!

Jeg har længe nydt at læse med og følge debatterne og den oftest veludførte rådgivning i HR-øjemed som finde her.

Jeg arbejder pt. med en ny metode, som er en helhedsorienteret tilgang til misbrug med fokus på hvordan man bedst kommer sig efterfølgende.

Jeg har før afprøvet og testet metoden med gode resultater men har også gået og tænkt at jeg gerne ville tilbyde nogle stykker herinde muligheden for et forløb med henblik på at arbejde med misbrugsrelaterede vanskeligheder.

Misbrug kan både være symbolsk eller tillært, men kan også være en copingstrategi så derfor er misbrug paradoksalt nok det vi kigger mindst på, da det oftest er et symptom men ikke altid årsagen.

Modellen kan beskrives som en slags behavioral recognition and acceptance therapy som tager udgangspunkt i nogle systematiserede cirkulære modeller og nogle kort, og arbejder med både måling såvel som samtale.

Formålet er at synliggøre forskellige ubevidste mønstre og tendenser for derefter at dykke ned i det, i et trygt rum og kigge på det sammen, og derefter få mulighed for at kunne skræddersy nogle tiltag, til netop den unikke situation og behov.

Det gør at man meget præcist kan finde frem til hvor skaden faktisk sidder og nemmere kan gennemskue hvordan vi ofte ubevidst forsøger at helbrede disse skader evt. fra barndommen eller andre hændelser som har "gravet" sig ind i vores nervesystem.

Modellen består af tre lag med hhv. 3,5 og 7 parametre, således at vi kan langsomt kan opskalere eller nedskalere alt efter behov, så om du er højt reflekteret og analyserende eller har svært ved at tænke en tanke fra ende til anden, så vil det stadig være muligt at mødes og få et godt samarbejde.

Som udgangspunkt har jeg forestillet mig at tre personer (ud fra først til mølle princip) får et forløb på ca. 3 timer sammenlagt igennem flere 30min sessioner eller to 1,5 times, hvis vedkommende har travlt mm.

Hvis vi støder på noget svært bearbejdeligt kan vi godt forlænge forløbet med henblik på at bedre at kunne integrere og genfinde fred i det, men indtil videre har tre timer fungeret rigtigt godt, da det også er en smule tungt at arbejde cirkulært.

Der er ikke nogen geografisk restriktion på, da jeg også bruger modellen over Skype eks. men har man mulighed for at kørsel i og omkring Midtjylland er der også mulighed for at mødes.

Ønsker i mere information eller et kort møde forinden, så kontakt mig endelig, evt. igennem en PM.

På forhånd tak for jeres tid,

Vh. holiiloh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2018 14:55 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jun 2007 15:11
Indlæg: 2500
Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Hvad er din baggrund, rent fagligt?

_________________
Halose findes ikke. Han bevæger sig under radaren, sætter sig imellem stole og vandrer alene rundt, imens du sover.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2018 14:56 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Det lyder interessant.
Hvilke referencerammer gør du brug af? Lyder lidt til ACT (acceptance and commitment therapy) men hvilke andre? Stanislav Grof?
Hvad betyder 'gode resultater'? Hvad er din baggrund (ikke at det er super vigtigt, om du er mega PhD. eller ikke har en uddannelse, spørger af interesse)?
Hvad er de 3,5 og 7 parametre for noget?

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2018 16:00 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 08 okt 2018 13:00
Indlæg: 33
Er uddannet Interkulturel/International Socialrådgiver med fokus op transkulturelle fænomener, derudover har jeg taget nogle kurser i helhedsorienterede systemer bl.a. Enneagrammet.

Jeg synes det er sundt med skepsis osv, men kender folk som har uddannelser og kurser op til ørene og stadig ikke formår at sige eller lave noget som helst kongruent.

Det er mig uforstående og en smule opgivende at man stadig i intellektuelle kredse bruger disse som målestok for intelligens og innovation.

Det er som om at folk i dag har glemt at dem som reelt lavede kurserne eller nye uddannelser engang var dem som fik nok af det etablerede, og så i stedet holder nyskabelse stangen, mod alt fornuft.

Jeg møder tit skepsis og modvilje, men det er ofte kortvarigt når folk ser hvad det drejer sig om og hvordan det på kort tid kan ramme så præcist.

Gode resultater er at man flere gange får af vide at det ellers ville have taget årevis at indse disse mønstre, det er positiv feedback i form af udsagn og øget klarhed over egen situation, det er alt man faktisk kan måle forbedring igennem systemet fra gang til gang.

Jeg er bestemt velbekendt med Grof og deler både fødselsdag med manden samt år ifølge den kinesiske tradition (Metalgedens år, 1931-1991) 1 Juli. selvom fødselstidspunkt siger omtrendt ligeså meget om astrofysik og neurologi som blomstring har noget med såningtidspunkt at gøre, (-Ruderalis)

Jeg har desuden også praktiseret breathwork og andre mere esoteriske former for bevidsthedsændrende teknikker, hvilket også har været interessant, men har bl.a. selv formået at systematisere alle resiliensfokuserede aktiviteter og sat det i forbindelse med neurologi, hvilket er en ret ny måde at arbejde på som jeg finder mere rammende, hvis jeg skal være ærlig.

De tre "lag" betyder at der er et system som du kan arbejde med i tre sværhedsgrader, div. 3 er den mest primitive og forenklede, 5 er ret kompleks for de fleste at forstå og 7 grænser tæt op til hvor meget vi kan rumme som menneske. I de systemer er der forskellige sæt som berører div. felter og kan bruges sammen eller for sig.
Man lærer dog mest ved at bruge dem sammen og igennem faser og kausalitet kan man dermed bedre forstå ting man ikke rummede eller havde øje på før.

Der er mange som lever af at motivere folk, og så har de måske en lille model eller et par ord og værdier de arbejder ud fra, og sælger egentlig ofte kun forbedret humør og motivation.

Jeg lever af at give folk overblik og lærer dem at navigere, og jeg motiverer ikke til noget som helst men har til gengæld en model og et system til det meste i kan forestille jer, hvis det giver mening?

Edit) Det betyder også at det ofte ikke altid er rart eller empowering at skulle kigge hele vejen rundt, men på sigt er det tit også det som gør størst forskel. Trend baserede løsninger rammer nogle gange, ja, men taber nok lige så mange hvis ikke flere.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team