Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 16:39


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 maj 2018 22:40 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 nov 2011 23:11
Indlæg: 167
Geografisk sted: København
Godaften PSY

Jeg hari årevis gået med det her spørgsmål, jeg håber i har erfaring til eller noget evidens for mit spørgsmål.

Jeg er i sundhedsfaget og har grundlæggende erfaring inden for psykiatri og somatisk sygdomlærer, jeg har aldrig rigtig kunne få et tydeligt svar fra pensum, lærer eller google i den tid jeg har brugt på at finde et. Ulig svar

Her er spørgsmålet

Hvis man har 2 mennesker med samme diagnose, f.eks panikangst, begge har samme niveau i uddanelse, kommer fra samme miljø i samme social arv, altså 2 mennesker som fuldstændig er identiske.

Den ene mestre hverdagen uden de store problemer. Den anden kan slet ikke få en hverdagen til at hænge sammen uden medicin og psykologhjælp osv.


Sker der præcis det samme i hovedet for os alle, er nogle bare bedre til at tilpasse sig, eller er den anden gruppe bare mere sensitive genetisk over for sygdomme osv.

Ved godt det kan blive meget teknisk hvis man går ned i receptore og signalstoffer, vil bare gerne høre hvis i har en erfaring selv


Alt er velkommen, historier, evidens og link.

Rigtig god godnat læsning :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2018 12:10 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Hvad får dig til at tro at den ene kan klare hverdagen uden at tage medicin? Hvis man bliver ramt af panikangst, så er det vel umuligt at negligere det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2018 12:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jun 2007 15:11
Indlæg: 2500
Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Der sker ikke nødvendigvis det samme oven i knolden på 2 mennesker, der har præcis samme sociale arv med i bagagen, men ikke samme genetiske arv, på trods af at de er i familie.

Cus D'Amato sagde bl.a. "What's the difference between the hero and the coward? There ain't no difference. They both feel exactly the same on the inside: they both fear dying and getting hurt. It's what the hero does that makes him a hero. And what the other doesn't do, makes him a coward."

Jeg synes det er et meget smukt citat og som står stærkt når det bliver sagt af en boksetræner, men det passer ikke på alle. Folk er forskellige, og alle folk mærker ikke trusler på samme måde.
Det individuelle, genetiske make-up har meget at sige. 2 brødre kan være vokset op i det samme hjem, med 2 fraværende forældre der tæsker begge børn, og hvor der også drikkes i hjemmet.
De har haft nøjagtigt samme input derhjemme, og har fået samme mængde kærlighed (eller mangel på samme), og samme mængde disciplin.
Den ene ender alligevel med at klare sig godt i livet, og får sig en uddannelse og bliver et dannet og empatisk og sympatisk menneske, imens den anden vokser op og bliver bundkriminel, evt. voldsmaskine og/eller morder. De har samme slægt og baggrund, de har haft nøjagtigt de samme input og den samme omgangskreds, og alligevel er der stor forskel på dem.
Folk er forskellige. Og det gælder for mange pattedyr, ikke kun mennesker.

Jeg har på samme måde altid haft det stramt med at kalde folk, der ikke nemt bliver fornærmede/der er gode til at modtage kritik, for psykisk robuste.
At kritik lander anderledes i hovedet på nogle mennesker, er ikke det samme som at de er psykisk robuste.
En bil der kører med 100 km/t ind i en betonmur, men hvor føreren alligevel overlever fordi bilen ikke krøller helt sammen, er robust. Den er modstandsdygtig.
Men at en besked lander på en anderledes måde nogle mennesker, eller at beskeden faktisk nærmere ryger hen over hovedet på dem, så de forbliver upåvirkede, er ikke det samme.
Nogle menneskers antenner er bare mere følsomme end andres.
Jeg har selv været til psykiater i mine yngre dage, pga. 2 forskellige diagnoser, og jeg hører selv til dem der med det samme spotter selvmodsigelser i ting der bliver sagt hos andre, jeg hører og mærker løgne og intentioner meget hurtigt og klart.
Jeg er god til at læse mennesker, og 30 sekunder efter jeg har mødt en person, har jeg allerede smidt dem i en bestemt kasse, og det er meget sjældent at det viser sig at jeg har taget fejl.
Psykiateren fortalte mig, at det ikke nødvendigvis er dårligt at have det på den måde, og at det er et ur-instinkt der sørger for at der mindst er én i abeflokken der er mere vågen end de andre, og som holder øje med farer og trusler.
Men det kan også være hårdt at have det på den måde, fordi der er så mange input i løbet af dagen, og der lander mange ting i rygsækken, som skal tømmes ud over bordet når man kommer hjem om aftenen.

Endnu vigtigere: Hvad var det egentlig spørgsmålet var?

_________________
Halose findes ikke. Han bevæger sig under radaren, sætter sig imellem stole og vandrer alene rundt, imens du sover.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2018 13:44 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Nogen har lyst til at klare sig uden medicin, for mange er medicinen en kæmpe hjælp.
Jeg tror, at det er ret svært at udtale sig om genetik/biologi ifht hvordan folk håndterer psykiske lidelser, da det så vidt jeg ved, ikke er blevet forsket nok i til at give entydige svar.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2018 18:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 nov 2011 23:11
Indlæg: 167
Geografisk sted: København
Enspænderen skrev:
Hvad får dig til at tro at den ene kan klare hverdagen uden at tage medicin? Hvis man bliver ramt af panikangst, så er det vel umuligt at negligere det.


Den måde jeg har sat det op på er hypotetisk, det var bare så modtager kunne få en indikation omkring mit spørgsmål.

Håber det giver menig

Ved godt det ikke er så sort og Hvidt som jeg stiller det op


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2018 20:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 nov 2011 23:11
Indlæg: 167
Geografisk sted: København
Først og fremmest tak for din tid, måden det sat op er sgu da til at forstå:-).
Jeg kan genkende visse ting du skriver da jeg selv har haft en turmult barndom, er kommet ud på den anden side, sådan da ihverfald.

Synes du svaret spørgsmålet godt, er blevet klogere på det selv om det er et umuligt spørgsmål



="Halose"]Der sker ikke nødvendigvis det samme oven i knolden på 2 mennesker, der har præcis samme sociale arv med i bagagen, men ikke samme genetiske arv, på trods af at de er i familie.

Cus D'Amato sagde bl.a. "What's the difference between the hero and the coward? There ain't no difference. They both feel exactly the same on the inside: they both fear dying and getting hurt. It's what the hero does that makes him a hero. And what the other doesn't do, makes him a coward."

Jeg synes det er et meget smukt citat og som står stærkt når det bliver sagt af en boksetræner, men det passer ikke på alle. Folk er forskellige, og alle folk mærker ikke trusler på samme måde.
Det individuelle, genetiske make-up har meget at sige. 2 brødre kan være vokset op i det samme hjem, med 2 fraværende forældre der tæsker begge børn, og hvor der også drikkes i hjemmet.
De har haft nøjagtigt samme input derhjemme, og har fået samme mængde kærlighed (eller mangel på samme), og samme mængde disciplin.
Den ene ender alligevel med at klare sig godt i livet, og får sig en uddannelse og bliver et dannet og empatisk og sympatisk menneske, imens den anden vokser op og bliver bundkriminel, evt. voldsmaskine og/eller morder. De har samme slægt og baggrund, de har haft nøjagtigt de samme input og den samme omgangskreds, og alligevel er der stor forskel på dem.
Folk er forskellige. Og det gælder for mange pattedyr, ikke kun mennesker.

Jeg har på samme måde altid haft det stramt med at kalde folk, der ikke nemt bliver fornærmede/der er gode til at modtage kritik, for psykisk robuste.
At kritik lander anderledes i hovedet på nogle mennesker, er ikke det samme som at de er psykisk robuste.
En bil der kører med 100 km/t ind i en betonmur, men hvor føreren alligevel overlever fordi bilen ikke krøller helt sammen, er robust. Den er modstandsdygtig.
Men at en besked lander på en anderledes måde nogle mennesker, eller at beskeden faktisk nærmere ryger hen over hovedet på dem, så de forbliver upåvirkede, er ikke det samme.
Nogle menneskers antenner er bare mere følsomme end andres.
Jeg har selv været til psykiater i mine yngre dage, pga. 2 forskellige diagnoser, og jeg hører selv til dem der med det samme spotter selvmodsigelser i ting der bliver sagt hos andre, jeg hører og mærker løgne og intentioner meget hurtigt og klart.
Jeg er god til at læse mennesker, og 30 sekunder efter jeg har mødt en person, har jeg allerede smidt dem i en bestemt kasse, og det er meget sjældent at det viser sig at jeg har taget fejl.
Psykiateren fortalte mig, at det ikke nødvendigvis er dårligt at have det på den måde, og at det er et ur-instinkt der sørger for at der mindst er én i abeflokken der er mere vågen end de andre, og som holder øje med farer og trusler.
Men det kan også være hårdt at have det på den måde, fordi der er så mange input i løbet af dagen, og der lander mange ting i rygsækken, som skal tømmes ud over bordet når man kommer hjem om aftenen.

Endnu vigtigere: Hvad var det egentlig spørgsmålet var?[/quote]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2018 21:14 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
Spørgmålet er måske hvorfor den ene accepterer sine vilkår og hvorfor den anden ikke gør?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2018 10:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 nov 2011 23:11
Indlæg: 167
Geografisk sted: København
Den havde jeg også tænkt på, tænker i hvor høj grad mesteingsevnen hos hvert enkelt individ

Lille Rødhætte skrev:
Spørgmålet er måske hvorfor den ene accepterer sine vilkår og hvorfor den anden ikke gør?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team