Hej med jer
Jeg har i lang tid nu, gået og overvejet om det ikke snart var min tur til at lave en tråd i medaljens bagside, og nu skal det være. Jeg er en dreng på 22, som har døjet med psyken siden jeg var en 16-17 år. Jeg har prøvet medicin, terapi, gode spisevaner, læge, kosttilskud, bøger, misbrugsvejledere, kurser, meditation, motion, at være ærlig, div. psykedeliske stoffer, slevmedicinering, slevfornægtelse, undertrykkelse, nye hobbyer, mere eller mindre hele turen. Intet af det hjælper noget som helst på min grundstemning, på en god dag, så hjælper nogle af tingene midlertidigt, og på en dårlig intet. Selvfølgelig får jeg noget ud af det, men det er ikke det jeg har brug for jeg får. Jeg skriver nu, fordi jeg er ved at være løbet tør for håb på at det nogensinde kan blive godt. For hver dag der går, trækker jeg mig mere ind i mig selv, tænker tilbage på for et år siden, hvordan alting virker endnu dødere i år, og jeg er mindre og mindre til stede, trods længere perioder med bevidsthedsudvidende meditation. Jeg begynder at forstå, at livet ikke er helt nyt for mig mere, så selvfølgelig bliver jeg ikke så stimuleret som en 10 årig, det tror jeg alle oplever? Men jeg kan bare heller ikke acceptere at livet skal blive så gråt og kedeligt, og jeg forstår ikke hvordan i andre kan blive ved med at holde gejsten oppe, hvis i oplever det ligesådan. Er det bare sådan det er?
Jeg har med vilje ikke fortalt helt konkret hvad der er galt, fordi jeg ikke har fået nogen psykiatrisk udredning, istedet vil jeg forklare det som jeg oplever det. Jeg har altid følt at der var noget galt med verden, og at jeg er andenrangs i forhold til andre. Da jeg var mindre, var jeg også genert, og ja, en smule akavet. Jeg havde ikke lært at udrykke mig selv ordenligt, og nogenlunde præcist, og tog derfor andres forklaringer til mig, hvilket er noget af det dummeste man kan gøre. For nu har jeg et kor inde i hovedet der hedder "folk", og dem går jeg frygteligt meget op i hvad tænker, for jeg kunne ikke selv finde ud af hvad der var rigtigt for mig. Det kan jeg stadig ikke, det er meget sjældent at jeg føler at det bare er det helt rigtige, selv om de mindste ting. Lige nu bor jeg hjemme, og sidder bare på mit værelse, hver gang jeg skal ud, skal jeg igennem flere timers intens nervøsitet i maven. Og i det hele taget, hvis jeg ikke ryger hash, eller spiller computer, så er jeg så ivrig at jeg ryster. Jeg har altid en eller anden form for uro. Jeg kan ikke overskue et normalt liv, fordi jeg døjer sådan med alle de her problemer, de fylder det hele. Samtidig har jeg en familie der er uforstående overfor min situation, og bare tror jeg er doven, og at jeg skal tage mig sammen. Jeg er tilbøjelig til at give dem ret, fordi jeg har hørt på det altid, så jeg kan bare ikke blankt afvise det, for selvfølgelig er de klogere end mig. Men jeg ved også godt inderst inde, at det ihvertfald ikke er hele sandheden, for det er kun mig der kan mærke hvad der er inde i mig, ikke dem.
Jeg har røget hash on/off i 5 år, og drukket nogle genstande inden sengetid de sidste 2 år, og så smøger i en 6-7 år. Desuden opholder jeg mig i min seng i ca 22 timer i døgnet, og sover fra 6-8 morgen, til 4-6 aften, for at lukke den allermest stressende tid af dagen ude, så jeg kan ikke også skal sidde og skamme mig, når jeg ser de andre være på arbejde eller i skole. Og jeg har ikke selv "gået i skole" i 4 år snart, udover en HF fjernundervisning, som jeg aldrig blev færdig med, jeg nåede dog at få et 12 tal i mundtlig matematik, en af de små ting jeg har at lune mig ved. Jeg fortæller alt det her nu, fordi så tror da fanden at man har det skidt. Men jeg har haft perioder ude af værelset, jeg har feks været på højskole, hvor jeg droppede hashen, men jeg kunne ikke holde ud at være i undervisningen, fordi jeg hele tiden var ved at bryde sammen i gråd. En følelse jeg tit døjer med, når jeg er ude. Men problemerne fortsætter, med fuld anderkendelse af at feks det ikke at ryge, gøre mig mere klar i hovedet, så nytter det ikke, for jeg kan ikke overskue problemerne selv, når jeg endelig er ude. Og ingen virker til at forstå mig, og så hopper jeg i mit hul igen. Den her gang går jeg og pønser på, at lade op, og give det bedste jeg har i mig, til en HF, så snart som det er muligt for mig, men jeg er så bange for, at hvis det ikke går den her gang, så mister jeg troen fuldstændig på at få et godt liv.
Jeg føler mig altid så alene med det her, og jeg tror ikke rigtigt på at nogen nogensinde vil forstå mig, folk siger at de gør, men jeg føler mig ikke set og forstået. Ikke at det undre mig vildt meget at jeg ikke føler mig forstået, for jeg har selv prøvet, når nogen er helt nede, men jeg kan heller ikke forstå dem. Jeg tror kun det er meget meget få mennesker der har hjerte og viden til at gå til helvede, for at hente nogen ud. Og jeg kender ikke et. Jeg har også både venner og kæreste, så det er ikke fordi jeg ikke har nogen af snakke med det om, men så snart jeg anstrenger mig bare lidt for at sætte ord på, så kan jeg se hvordan folk zoner ud.
Så hvis der sidder nogen derude, som kender det at have det ligesom mig, hvad har i gjort? Overvejer at flytte hjemmefra, og boycutte mine forældre for en tid, for at slippe for deres bekymringer, og irettesættelser. Men jeg er bange for at ende med at føle mig endnu mere ensom. Og jeg har i det hele taget ikke lyst til at gøre det værre for dem.
Tak til alle der læste så langt, jeg glæder mig til at se hvad i har at sige.