Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 23:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej jeg er en dreng på 16 og jeg var til en fest i fredags. Til festen blev jeg godt stiv og endte med at tage to hvæs af en joint (jeg har røget før). Men det resulterede i at jeg var helt væk resten af aftenen. Jeg ville bare ligge ned og sove, samtidig med at mit hoved kørte rundt. Jeg ved ikke om jeg fik en hashpsykose den aften eller om det var alkoholen der var skyld i den stærke påvirkning. Jeg har aldrig prøvet at drikke og ryge før. Jeg synes samtidig ikke at det minder om en psykose alt efter det jeg har læst mig til.

Junior medlem

Jeg havde også utroligt svært ved at snakke (jeg mumlede de fleste af ordene)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Velkommen til :)
Du har ikke oplevet en hashpsykose. Det du har oplevet er en det man kalder synergisk effekt. Altså.. at alkohol og de to hiv på en joint har forstærket hinanden og sendt dig i gulvbrædderne. Det er ikke det smarteste sådan at begynde at blande flere forskellige slags rusmidler inden man er fortroelig med dem hver for sig.

Junior medlem

Okay tusinde tak det var en lettelse at høre

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tro mig, du er ikke i tvivl hvis du har fået en hashpsykose. :)
Men i og med dette forum er harm reduction, vil jeg råde dig til at passe på med at blande flere forskellige rusmidler så som hash og alkohol. Specielt i omgivelser som måske ikke ligefrem er til det. Hvis du føler for det, så prøv at læs op på det vi kalder "set & setting" :)

Junior medlem

Tak for de gode råd men tror bare at jeg holder mig langt væk fra det i fremtiden :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Endnu mere fornuftigt ;)

Junior medlem

Tak for rådet :)

Medlem
Brugeravatar

Tror stortset alle rygere har været igennem dit tilfælde, og det kommer nok også til at ske næste gang og næste gang igen.
Det er et kæmpe mareridt.
Senere kan det derimod være rart at ryge sig skæv mens man er fuld.
Jeg sys at det oftest gør mig vildt doven, og rundforvirret konstant.
AT VÆRE CRUNKED!

Junior medlem
Brugeravatar

Der er ikke noget der hedder hashpsykose. Du kan rende rundt med en psykose der ulmer og så kan hash bringe denne frem. Mvh

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
AlienGreen skrev:
Der er ikke noget der hedder hashpsykose. Du kan rende rundt med en psykose der ulmer og så kan hash bringe denne frem. Mvh

Arh, det tror jeg nu ikke helt. Man kan eksempelvis sagtens reagere psykotisk på en hashrus, hvor det så som reglen vil forsvinde igen. Og man kan også sagtens udvikle psykotiske symptomer ved længerevarende forbrug, som kan vedligeholdes ved vedvarende forbrug, men som så også vil forsvinde igen når man stopper med at ryge hash. Det er vel også heri at forskellen ligger mellem stof-psykose og noget der i forvejen ligger og ulmer. Hvis det er latent psykisk lidelse der pludselig bryder ud i lys luge, så forsvinder de psykotiske symptomer ikke bare igen, det gør de derimod hvis det er en stofpsykose. Men jeg er da enig med resten af indlæggene her. Juicy-jucie har IKKE fået en hash-psykose eller noget der ligner, blot en lidt dårlig oplevelse med at blande hash og alkohol.

Medlem

Jeg vil også gerne dele en ting jeg har erfaret omkring hash.
Jeg lavede en gang en kage hvor jeg smed 10 g i og der blev så 10 stykker fordi jeg valgte at lave en halv kage, nå men dag vi havde spist et stykke og røg et par joints, og så kickede det for alvor ind. Jeg begyndte faktisk at trippe. Jeg kan huske, at jeg så family guy og der var en form for synshallucinationer, altså hvor alt blev kraftigt sløret og billedet bevægede sig på en helt helt anerledes måde, og da jeg lukkede mine øjne forsatte trippet. Jeg fik også en dyb tankegang som på svampe eller lsd, og jeg troede også jeg havde fået en hashpsykose men det var væk dagen efter og har også røget siden da uden nogle problemere :)

Men cannabis bliver også anset som et meget mildt psykedelisk stof, men jeg tror der skal meget til før det faktisk trigger trippet (bare en teori, hæng mig ikke op på det)

Cannabis anset som et meget mildt psykedelisk stof? Aaaah det vil jeg nu ikke sige. Cannabis er ok kraftigt psykedelisk vil jeg mere sige.

Store mængder Cannabis, kan føre mig steder hen, som jeg stadig ikke har oplevet, at LSD eller Svampe har kunnet præstere. Men LSD og Svampe kan selvfølgelig præstere noget andet.

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Ikke for på nogen måde at forklejne dine oplevelser, Ø Tripper. Men jeg vil vove at påstå, at den gængse opfattelse af cannabis ikke er, at det er et stærkt psykedelikum på fod med syre og svampe. Jeg er enig - det kan det i hvert fald sagtens være. Og især for nogle bestemte mennesker, mig selv inkluderet. Jeg har da haft oplevelser på urten der har været oppe at røre ved førnævnte psykedelika ifht. bevidsthedsudvidelse og sågar visuals. Men tror det er meget individuelt, hvordan man oplever rusen (og den kan variere fra gang til gang). For en stor andel af rygere ser de aldrig det potentiale i Cannabis.

My two cents. :)

Medlem
Brugeravatar

Plejadestjerne skrev:
Ikke for på nogen måde at forklejne dine oplevelser, Ø Tripper. Men jeg vil vove at påstå, at den gængse opfattelse af cannabis ikke er, at det er et stærkt psykedelikum på fod med syre og svampe. Jeg er enig - det kan det i hvert fald sagtens være. Og især for nogle bestemte mennesker, mig selv inkluderet. Jeg har da haft oplevelser på urten der har været oppe at røre ved førnævnte psykedelika ifht. bevidsthedsudvidelse og sågar visuals. Men tror det er meget individuelt, hvordan man oplever rusen (og den kan variere fra gang til gang). For en stor andel af rygere ser de aldrig det potentiale i Cannabis.

My two cents. :)

Jeg vil nu give Ø Tripperen ret. Cannabis er et ret markant psykedelisk stof, dog overlapper effekterne lidt ind i depressanter. Der er mange som tit misforstår hvad et psykedelisk stof er, mange forveksler psykedelisk med hallucinogen. Det er ikke det samme. Hallucinogen er en overordnet kategori som bl.a. omfatter de fleste psykedeliske substanser, men en psykedelisk substans er ikke nødvendigvis et hallucinogen, ihvertfald ikke nødvendigvis et særligt stærkt hallucinogen, og et hallucinogen er ikke nødvendigvis et psykedelisk stof. Cannabis er kun et meget meget mildt hallucinogen og for langt de fleste er der i de fleste tilfælde slet ingen hallucinationer eller noget forbundet med en cannabis rus. Men psykedelisk er det nu stadig imho.

Psykedeliske substanser er primært karakteriseret ved deres bevidsthedsudvidende effekt, som ofte giver sig til udslag i en ændring af det bevidste sind, ens tanker og måde at tænke på og ens sanser, som reglen forbindes det også med en dybere rejse ind i ens eget sind til tider måske direkte åbenbarende. Der behøves ikke nødvendigvis at være hallucinationer/visuals eller noget indblandet. Hos de fleste brugere kan cannabis inducere dybe filosofiske og introspektive tanker, hos kreative individer vil det formentlig forbedre kreativiteten, det kan særligt hos folk med lav tolerance udløse ustyrlige grineflip, visuelle og auditive sanseindtryk forandres hos de fleste, ofte med en øget og dybere påskønnelse af musik og kunst, det er også ganske appetitskabende og ens smagssans ændres, i særlig høj grad hos folk med lav tolerance og resulterer igen i øget påskønnelse af smag af mad og slik og vilde ædeflips.

De kraftigste hallucinogener er faktisk slet ikke psykedeliske overhovedet. Hallucinationer på natskygger er eksempelvis ikke smukke farver, mønstre, fraktaler o.s.v. som man kan opleve på mange psykedeliske substanser. Natskygger producerer meget kraftige og ægte hallucinationer som man slet ikke kan skelne fra virkeligheden, og natskygger kategoriseres ikke som psykedeliske substanser, men derimod som delirianter der er karakteriseret ved deres evne til at fremkalde delirium. Noget alkoholikere og benzoafhængige også kan risikere at opleve når de stopper deres misbrug, hvis det har stået på i meget lang tid.

Andre substanser som også ofte bliver kaldt psykedeliske uden at være det er ketamin, pcp og salvia. Disse substanser er også kraftige hallucinogener, men de er IKKE psykedeliske substanser, det er derimod dissociativer som er karakteriseret ved deres evne til at skabe dissociering, følelser af at være fraskilt ens omgivelser, sig selv og adskillelse af krop og sind. Dette sker ved at signaler i CNS reduceres eller blokeres mellem det bevidste sind og resten af CNS. En mand der sidder og k-holer, savler ned af sig selv, ikke engang kan huske hans eget navn, at han er menneske eller hvad menneske overhovedet betyder, han er ikke på en dyb bevidsthedsudvidet åbenbarende rejse ned i dybderne af hans sind, uanset hvor meget han så hallucinerer. Han er snarere på en dyb rejse ud i den totale intethed og glemsel.

Medlem

Geografisk sted: Vatikanstaten
Nørden skrev:

Jeg vil nu give Ø Tripperen ret. Cannabis er et ret markant psykedelisk stof, dog overlapper effekterne lidt ind i depressanter. Der er mange som tit misforstår hvad et psykedelisk stof er, mange forveksler psykedelisk med hallucinogen. Det er ikke det samme. Hallucinogen er en overordnet kategori som bl.a. omfatter de fleste psykedeliske substanser, men en psykedelisk substans er ikke nødvendigvis et hallucinogen, ihvertfald ikke nødvendigvis et særligt stærkt hallucinogen, og et hallucinogen er ikke nødvendigvis et psykedelisk stof. Cannabis er kun et meget meget mildt hallucinogen og for langt de fleste er der i de fleste tilfælde slet ingen hallucinationer eller noget forbundet med en cannabis rus. Men psykedelisk er det nu stadig imho.

Psykedeliske substanser er primært karakteriseret ved deres bevidsthedsudvidende effekt, som ofte giver sig til udslag i en ændring af det bevidste sind, ens tanker og måde at tænke på og ens sanser, som reglen forbindes det også med en dybere rejse ind i ens eget sind til tider måske direkte åbenbarende. Der behøves ikke nødvendigvis at være hallucinationer/visuals eller noget indblandet. Hos de fleste brugere kan cannabis inducere dybe filosofiske og introspektive tanker, hos kreative individer vil det formentlig forbedre kreativiteten, det kan særligt hos folk med lav tolerance udløse ustyrlige grineflip, visuelle og auditive sanseindtryk forandres hos de fleste, ofte med en øget og dybere påskønnelse af musik og kunst, det er også ganske appetitskabende og ens smagssans ændres, i særlig høj grad hos folk med lav tolerance og resulterer igen i øget påskønnelse af smag af mad og slik og vilde ædeflips.

De kraftigste hallucinogener er faktisk slet ikke psykedeliske overhovedet. Hallucinationer på natskygger er eksempelvis ikke smukke farver, mønstre, fraktaler o.s.v. som man kan opleve på mange psykedeliske substanser. Natskygger producerer meget kraftige og ægte hallucinationer som man slet ikke kan skelne fra virkeligheden, og natskygger kategoriseres ikke som psykedeliske substanser, men derimod som delirianter der er karakteriseret ved deres evne til at fremkalde delirium. Noget alkoholikere og benzoafhængige også kan risikere at opleve når de stopper deres misbrug, hvis det har stået på i meget lang tid.

Andre substanser som også ofte bliver kaldt psykedeliske uden at være det er ketamin, pcp og salvia. Disse substanser er også kraftige hallucinogener, men de er IKKE psykedeliske substanser, det er derimod dissociativer som er karakteriseret ved deres evne til at skabe dissociering, følelser af at være fraskilt ens omgivelser, sig selv og adskillelse af krop og sind. Dette sker ved at signaler i CNS reduceres eller blokeres mellem det bevidste sind og resten af CNS. En mand der sidder og k-holer, savler ned af sig selv, ikke engang kan huske hans eget navn, at han er menneske eller hvad menneske overhovedet betyder, han er ikke på en dyb bevidsthedsudvidet åbenbarende rejse ned i dybderne af hans sind, uanset hvor meget han så hallucinerer. Han er snarere på en dyb rejse ud i den totale intethed og glemsel.

Meget godt forklaret. Her er én der ved hvad han snakker om!

Alt jeg skriver og tidligere har skrevet, er baseret på fantasi, eller mangel derpå, og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger er baseret på opdigtede scenarier, har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet kendskab til stoffer, eller folk der tager dem.

Medlem
Brugeravatar

Nørden skrev:
...dog overlapper effekterne lidt ind i depressanter.

Jeg lige tilføje at det formentlig er af netop denne årsag at trådstarter har haft en dårlig oplevelse med cannabis, da den depressante effekt i cannabis går ind og forstærker alkoholen og omvendt pga. overlappet (alkohol er også en depressant) og synergien. Pas meget på med at blande det fremover eller tag ved lære at du måske ikke skal have mere end et eller to hiv af en joint fremover hvis du har drukket. Selv folk der er meget vant til begge substanser kan også sagtens komme til at få for meget en gang imellem.

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Helt sikkert. Dog må jeg sige, at som en, der har været på mange af ovennævnte substanser, finder jeg opremsningen af deres effekter og forskellelidt arbitrær tbh. Jovist skal man skelne mellem hallucinogen og psykedelikum, men i den givne kontekst kan jeg ikke helt se pointen.

Jeg pointerede i mit indlæg, at nok er cannabis bevidsthedsudvidende (og dermed psykedelisk), men efter min egen erfaring sjældent på fod med de klassiske psykedelika. Og det er også min erfaring, at det er den gængse opfattelse blandt mange, at de serotonergene psykedeliske stoffer er stærkere og kræver en mere forsigtig tilgang i den henseende. Om du har været hverdagsryger, prøvet at ryge spand eller spise spacecakes forbereder det dig (nok) ikke på den bevidsthedsudvidelse, der er forbundet med et klassisk psykedelikum.

Igen ikke for at forklejne nogens oplevelser. Folks sind er forskellige. Men sat op mod andre stoffer i den psykedeliske klasse, ville jeg nok kalde cannabis for et mildt psykedelikum, pånær ved særligt høje doseringer. For majoriteten af folk.

Jeg er ret enige Nørden.
Og ja Cannabis er et kraftigt psykedelikum. Det nytter ikke noget at sige, at de fleste aldrig oplever det som værende dybt psykedelisk. Man skal hellere kigge på, hvad psykonauterne bruger til at opnå deres erkendelser. Og her er Cannabis nok den mest udbredte urt. Den bliver også rigtig ofte brugt i kombination med de andre psykedeliske substancer, for at opnå det man vil.
Cannabis virker heller ikke stærkt psykedelisk på mig i almindelig settings, og almindelige doser. Men når jeg vælger at udnytte urtens potentiale, i den rigtige settings, og i høje(rigtig høje) doser, er det vildt psykedelisk.
Microdosering af LSD er heller ikke direkte psykedelisk, men derfor er LSD psykedelisk.

Din opdeling af psykedeliske stoffer, dissociativer, natskygger osv. er også meget god. Men som jeg forstår dig, mener du, at det karakteriseres som værende bevidsthedsudvidende, imodsætning til de andre? Jeg er selv ikke helt sikker, hvor grænsen går. For det kan godt være, at Ketamin, Salvia, PCP osv. er dissociativer, men de er også bevidsthedsudvidende. Bevares, PCP har jeg ikke prøvet, men både Salvia og Ketamin er. Salvia planten er super svær at forstå, men indeholder stadig sit potentiale. Ketamin er nemmere at have med at gøre, men kræver alligevel lidt erfaring eller indsigt, før man udnytter dens fulde potentiale. Jeg, som så mange andre, havde lidt svært ved at udnytte Ketamin bevidsthedsmæssigt i starten, men efterhånden får jeg vildt meget ud af mine Ketamin trip. Det er en helt anden boldgade af jage erkendelser af, end med LSD, Svampe osv.
Jeg tror også, at natskygger indeholder sit potentiale. Men der er man ude på en smal sti, og det er nemmere at blive skør end bedre forstående, hvis ikke man indeholder en masse viden deromkring. Og det ved jeg slet ikke, om der er nogle der indeholder, men mon ikke at der er nogle, der jager erkendelser, ved hjælp af natskygger, det skal der nok være.
Ketamin indeholder sådanset alle af de egenskaber, du nævner ved katagoriseringen af psykedeliske substancer. Men jeg kan godt se, at det skal katagoriseres som et dissociativ. 2C-B oplever jeg ikke som særlig psykedelisk, da jeg synes, at det bevidsthedsudvidende potentiale er lidt begrænset, imodsætning til mange andre, der synes det er vold psykedelisk. Så jeg ved ikke helt, hvad jeg skal lægge i ordet psykedelisk.

Plejadestjerne
Det er selvfølgelig rigtigt som du siger, at største delen af Cannabis brugerne, nok ikke bruger det bevidsthedsudvidende bevidst. Men de fleste gør det ubevidst. Og alle vil få en psykedelisk oplevelse, ved en stor nok dosering af Cannabis. De fleste psykonauter bruger det også, og mange som deres primære kilde til erkendelse.
Jeg ryger faktisk ofte spand, og man kan godt forberede sig til sådan et trip. Lav dosis LSD og Svampe i festsammenhæng er også sjældent særlig bevidsthedsudvidende, men det er stadig meget psykedeliske stoffer. Men ærlig talt skal jeg ikke lyde for sikker i det her, da jeg som sagt, ikke helt er afklaret med, hvad jeg lægger i ordet psykedelisk.
Dette er ligeså meget et spørgsmål, som en konklussion fra min side.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]