Jeg er ret enige Nørden. Og ja Cannabis er et kraftigt psykedelikum. Det nytter ikke noget at sige, at de fleste aldrig oplever det som værende dybt psykedelisk. Man skal hellere kigge på, hvad psykonauterne bruger til at opnå deres erkendelser. Og her er Cannabis nok den mest udbredte urt. Den bliver også rigtig ofte brugt i kombination med de andre psykedeliske substancer, for at opnå det man vil. Cannabis virker heller ikke stærkt psykedelisk på mig i almindelig settings, og almindelige doser. Men når jeg vælger at udnytte urtens potentiale, i den rigtige settings, og i høje(rigtig høje) doser, er det vildt psykedelisk. Microdosering af LSD er heller ikke direkte psykedelisk, men derfor er LSD psykedelisk.
Din opdeling af psykedeliske stoffer, dissociativer, natskygger osv. er også meget god. Men som jeg forstår dig, mener du, at det karakteriseres som værende bevidsthedsudvidende, imodsætning til de andre? Jeg er selv ikke helt sikker, hvor grænsen går. For det kan godt være, at Ketamin, Salvia, PCP osv. er dissociativer, men de er også bevidsthedsudvidende. Bevares, PCP har jeg ikke prøvet, men både Salvia og Ketamin er. Salvia planten er super svær at forstå, men indeholder stadig sit potentiale. Ketamin er nemmere at have med at gøre, men kræver alligevel lidt erfaring eller indsigt, før man udnytter dens fulde potentiale. Jeg, som så mange andre, havde lidt svært ved at udnytte Ketamin bevidsthedsmæssigt i starten, men efterhånden får jeg vildt meget ud af mine Ketamin trip. Det er en helt anden boldgade af jage erkendelser af, end med LSD, Svampe osv. Jeg tror også, at natskygger indeholder sit potentiale. Men der er man ude på en smal sti, og det er nemmere at blive skør end bedre forstående, hvis ikke man indeholder en masse viden deromkring. Og det ved jeg slet ikke, om der er nogle der indeholder, men mon ikke at der er nogle, der jager erkendelser, ved hjælp af natskygger, det skal der nok være. Ketamin indeholder sådanset alle af de egenskaber, du nævner ved katagoriseringen af psykedeliske substancer. Men jeg kan godt se, at det skal katagoriseres som et dissociativ. 2C-B oplever jeg ikke som særlig psykedelisk, da jeg synes, at det bevidsthedsudvidende potentiale er lidt begrænset, imodsætning til mange andre, der synes det er vold psykedelisk. Så jeg ved ikke helt, hvad jeg skal lægge i ordet psykedelisk.
Plejadestjerne Det er selvfølgelig rigtigt som du siger, at største delen af Cannabis brugerne, nok ikke bruger det bevidsthedsudvidende bevidst. Men de fleste gør det ubevidst. Og alle vil få en psykedelisk oplevelse, ved en stor nok dosering af Cannabis. De fleste psykonauter bruger det også, og mange som deres primære kilde til erkendelse. Jeg ryger faktisk ofte spand, og man kan godt forberede sig til sådan et trip. Lav dosis LSD og Svampe i festsammenhæng er også sjældent særlig bevidsthedsudvidende, men det er stadig meget psykedeliske stoffer. Men ærlig talt skal jeg ikke lyde for sikker i det her, da jeg som sagt, ikke helt er afklaret med, hvad jeg lægger i ordet psykedelisk. Dette er ligeså meget et spørgsmål, som en konklussion fra min side.
|