Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 23:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej allesammen.
Har flere gange været herinde i forskellige situationer men har aldrig haft en bruger og på den måde deltaget, jeg står nu i lidt af et dilemma og jeg som normalt altid ved bedst og tager mine egne beslutninger kunne her godt bruge et råd.

Har haft et længere hashmisbrug siden jeg var 13, som tog fart ved 15 års alderen og har siden der, været hver eneste dag. Jeg er idag 22, har dig været stoppet 2 gange før, første gang et år og anden gang 6mdr begge gange fra den ene dag til den anden. Jeg var på disse tidspunkter indsat og var 'tvunget' til at stoppe da jeg ellers ikke kunne gå udgang, så det var svært men uden valg, som jeg så det. Idag har jeg så som sagt 22 og har nu kæreste og en lille søn. Jeg besluttede da han blev født at holde med at ryge og det var der det halve år var, mistede muligheden for udgang og siden har jeg været på den igen...

Vil nu gerne stoppe, eller om ikke andet få bedre kontrol over det for hans og vores families skyld!

Her i sidste uge besluttede jeg så det må være tid og valgte prøve at stoppe, da jeg flere gange på det sidste har fået udskrevet dolol 50mg af min læge, tænkte jeg at dette kunne hjælpe med fjerne fokus og måske lidt abstinenser. Vil mene jeg spiser omkring 250-300mg pr dag for afhjælpe trangen til at ryge, skal siges det har været og stadig er planen at ligge dolol når lysten til hashen er til holde ud.
Dolol syntes jeg bare går mere ud over min søn og jeg, da vi 'mister' tid når jeg er påvirket og bliver ramt. Det var jo derfor jeg ville stoppe med hashen.

Men ja så fik min livs historie, men vil bare prøve sætte jer ind i det, så det måske nemmere give nogle gode råd. Spørgsmålet lyder så, hvad mener folk med erfaring vil være det bedste?? At forsøge at stoppe helt med ALT? Eller stadig bruge dolol til at tage abstinenser og som sagt fjerne lidt fokus fra hash, eller som jeg selv er ved beslutte, begrænse det og forhåbenligt holde det på en godnat joint om dagen?
Håber høre noget tilbage om hvad i syntes :)

Dette er valg der skal tages af mig selv, og ved godt jeg selv skal finde ud af hvad der er bedst. Men det er svært for kæreste og familie at forstå uden de selv har været der, og svært for mig at se hvad der bedst på længere sigt for min familie..

Medlem
Brugeravatar

Stort tillykke med din søn, det må være alt den motivation du behøver, ligeså snart du får taget valget

Som udgangspunkt synes jeg du skal holde dig fra tremadol, hvis du føler det er strengt nødvendigt, så maks 2 uger - så er du helt sikkert over de værste abstinenser. Til at tage fokuset fra hash, dur det ikke at kigge efter stoffer. Find noget bedre at give dig til, perioden hvor hash vil være en gentagene ting i din tankestrøm kan/vil være lang.

Mange bruger motion på den ene eller anden måde, som ud over at fjerne fokus, er skidesundt for for helbredet på alle måder både mentalt og fysisk.
Tænk evt. lidt ud af boksen hvis du ikke er fan motionscenter og kondiløb. Holdsport, kajak, klatring, MTB, parkuor, technodans (uden drugs) etc.

Mindfullness i forskellige former som f.eks. meditation, får mange også meget ud af. Men det kan også være at læse, skrive, tegne, spille musik, tage billeder... you get the point.

Du har jo allerede været stoppet 1,5 år tilsammen, det er vildt flot, og viser jo at du kan

"og svært for mig at se hvad der bedst på længere sigt for min familie.." Det eneste rigtige i mine øjne, som forældre, er at stoppe helt, eller holde sit forbrug på et så lavt niveau, at det ikke har nogen negative konsekvenser en selv eller familie/omverden. Det er også vigtigt at være langt mere diskret imo, især i en mindre by hvor snakken går hurtigt iblandt andre forældre/bebore.

Ved ikke om det er en mulighed, men du kunne evt. aflevere nogle frivillige urinprøver, og så søge om udgang efter et stykke stid - ved selvfølgelig ikke hvorfor du har mistet muligheden for udgang, men mon ikke det kunne være en formildende omstændighed.

Du må undskylde hvis mine sportsforslag er lidt farout for en indsat ;)

Junior medlem

Fedt du har taget beslutningen om at du vil ændre det. Hvis du får holdt dig en god pause fra hashen på 3-6 mdr., så tror jeg godt du på sigt kan styre kun at ryge en gang imellem. Jeg har lavet en deal med ham jeg køber af, at jeg kan få lov til at købe en enkelt ad gangen og rulle den oppe ved ham. Så ryger jeg en til to gange pr. måned når det lige kan passe ind, og slipper for at have det liggende. Ville det være en mulighed? Jeg røg gerne 2 gram god skunk om dagen da jeg røg mest, nu ryger jeg ikke engang den mængde på en måned.

Jeg vil anbefale dig at droppe dolol igen. Hvis det er svært at ligge hashen på hylden, så ønsker du ikke at skulle prøve at stoppe med dolol. Næh du, få fat i 2-3 sovepiller til de første par dage. Det værste for mig ved at stoppe er manglende nattesøvn.

Insane psychedelia user!

Tillykke med den lille
Jeg har med held brugt tramadol i højest 4 dage i dosis 150-200 mg ved rygestop, men jeg er heller ikke spærret inde og kunne derefter kaste mig over de ting som giver mig glæde og derved aflede mig selv fra trangen.
I fængsel må det vel handle om at få trænet kondi i træningstiden, arm og mavebøjninger på pinden - læs en masse bøger og meditation mindfulness har givet mig meget.
Hvis de tillader at du går til møder så gør det ellers tag en snak eller mange med fængselspræsten det er godt med indput ude fra.

Mvh og pøj pøj med det.

Junior medlem

Hej igen og tusind tak for de gode svar.
Sku lidt mærkeligt at tænke på folk tager sig tid til at sætte sig ind i en andens liv og prøve hjælpe med gode råd. Det er ikke noget jeg kender fra mit liv, og det tager jeg sku hatten af for!!

Samtidig beklager jeg hvis jeg ikke har forklaret mig godt nok men er ikke inde og sidde mere, blev prøve løsladt tilbage i april (men skal nok tilbage på en gammel dom engang senere på året)

Mht. Dolol har jeg smidt pillerne ud, det gik lidt galt i nat og fik spist en del, så endte med ikke at sove og blive paranoid og holde øje med vejrtrækningen osv. I fleste kender det nok. Endte med jeg sad og græd ved min søn, mig som aldrig fæller en tåre. Så det er slut og de er smidt i skraldespanden!

Til gengæld har jeg tænkt mig at købe en klump idag, og vil så gerne holde det til kun ryge en enkelt om dagen, har halvt besluttet mig for kun ryge efter midnat og så en enkel. Så tænker jeg at det kan få mig til slappe lidt af med trangen i løbet af dagen, hvis jeg ved jeg må ryge iaften... Ved ikke om dette fungere i virkeligheden, hvad synes i? Kunne dette være en holdbar løsning. Føler bare heller ikke at en irritabel og abstinens fyldt far er det bedste for min søn. Samtidig elsker jeg jo stadig at ryge engang imellem. Tror måske dette kunne være en god mellemvej og kompromis. Men vil gerne høre hvad i tænker :)? Og igen mange tak.

Mange hilsner!

Dedikeret medlem

Jeg tror det bedste for dig er at stoppe helt, så du kan koncentrere dig om din søn. Men, jeg tror ikke det bedste er at stoppe fra en dag til den anden i dit tilfælde, jeg gætter på du har brugt hashen til at dække over en masse andre behov, fordi du har røget fra siden før du rigtig kendte dig selv. Så nu skal du ud og finde ud af hvad du istedet har brug for, du kan næsten undgå trang helt, men ikke svedeturene, hvis du arbejder sådan med det, at du har røget istedet for feks at spise, gå ud og snakke med folk, have en hobby osv. DU skal finde frem til alle de ting du altid har gået og tænkt du ville, men aldrig har fået gjort fordi du ryger. Det er svært at være meget mere specifik, for som du siger, det er op til dig selv. I første omgang er det vigtigste nok at indse at hash ikke gør dig lykkelig.

Hvis jeg var dig, ville jeg melde mig ind på nærmeste misbrugscenter, og få noget hjælp, det kan være en kæmpe verden der åbner sig for dig, og jeg tror ærlig talt ikke at ret mange kommer ud af et misbrug resten af deres liv, uden at få noget hjælp. Jeg har selv været stoppet, og taget på højskole, og det lyder jo ret godt ikke? Men når jeg ikke var klar over at jeg skulle gøre noget mere end jeg plejer, for at udfylde hullet, hjalp det ikke en skid. Jeg siger ikke nødvendigvis motion, for det er ikke alle der bare skal ud og løbe, måske skal du klatre istedet, eller bare i fitness og få en flot krop, det er så forskelligt. Men tilgengæld så tror jeg det kan være godt for alle at gå op i mad, for mange af os tænker nok ikke rigtig over hvad vi propper i os, det er nødvendigt, man kan ikke leve af junkfood. Få lidt salat, få varieret mad, spis regelmæssigt. Få hjælp hvis det virker uoverskueligt, og tag dig god tid til dit stop, det er virkelig en stor ting at smide et misbrug.

Junior medlem

Tak for dine gode råd. Men ja jeg har nok udfyldt alt med hash. Normalt udlever jeg ikke mit liv eller åbner mig. Men har været på flugt i halvandet år, dette gjorde mig utrolig paranoid, hashen var det eneste 'lykkelige' i den tid, hvis man kan sige det sådan. Den hjalp mig ligesom igennem, det samme da jeg bar inde og sidde i sammenlagt 3 år og 2 mdr. Så har det som om det er en god ven jeg skal sige farvel til og det sku svært... Den dårlige samvittighed er det hver gang jeg tager et hvæs, når jeg tænker på min lille søn, så det absolut ikke fedt.

Dedikeret medlem

Ville ønske jeg kunne give dig de magiske ord, men jeg har selv siddet der og røget på trods af dårlig samvittighed, og det var ikke nok. Først da jeg nåede til et punkt hvor enten var det selvmord, eller også var det stop og få styr på mit liv igen, så jeg lyset, men det vil jeg ikke anbefale nogen, og især ikke når du har et barn.... Jeg håber det bedste for dig, og igen, søg hjælp hvis nødvendigt, selvom man tænker at de ikke kan fortælle en mere, så bare det at vise for sig selv at man virkelig vil det her, er et stort plus til selvrespekten, og dermed et skridt i den rigtige retning.

Junior medlem

Jeg ved at jeg har brug for hjælp. Både til at stoppe med mit misbrug men også i form af psykolog og psyko terapi. Slås uden tvivl med enormt mange ting igennem de sidste 5år. Problemet er bare at tavshedspligt ligegyldig hvad ikke fungere i dette samfund. Kort sagt tør simpelthen ikke betro mig til nogle... Sidste gang jeg gjorde det, godt nok i fængslet, blev der sat gang i den helt store indberetning sag, fordi de mente de var bange for hvad jeg kunne finde på overfor min familie og ture ikke lade mig være sammen med dem!! Kun 6dage efter min søn var født, tænkte jeg ikke på hans bedste fordi jeg ville se ham til besøg. Det slog mig fuldstændig ud, og har mistet troen på systemet fuldstændigt. Kommunen lagde den hurtigt fordi det kunne se det var ten hetz fra fængslet, men tør ikke give nogle muligheden igen... Ærgerligt når man ved man virkelig har brug for det....

Dedikeret medlem

Det er jeg ked af at høre, og det er desværre sandheden for mange... Men igen, hvad er alternativet? Hvor hårdt det en lyder, så går det bare kun én vej hvis man bliver ved, især når man har dårlig samvittighed, og godt ved det ikke duer. Jeg må også ærligt indrømme at jeg har det på samme måde, jeg stoler heller ikke på deres tavshedspligt og især ikke psykiatrien. Nu ved jeg ikke hvor du er fra, ellers ville jeg gerne give dig et nummer på nogen jeg ved der vil én det bedste... Du kan smide en PM, hvis det er noget?

Junior medlem

Du har helt ret, men ja vil jeg da gerne tage imod og om ikke andet kigge på. Kan dog ikke finde ud af sende en pm til dig, helt ny herinde og lidt svært at fange den hehe. Men du må meget gerne sende en til mig :) mange tak! ...

Junior medlem

Mange tak det betød sku meget at læse, selvom det er en 'fremmedes' mening. Min søn og min lille familie betyder alt for mig, forsøger bruge så meget tid som muligt med min søn, det er det bedste jeg ved. Ryger overhoved ikke i samme grad og aldrig inde døre, og selvfølgelig helst når han sover men tror et sted at et fuldstændigt stop med hash vil gå mere ud over 'os' og ham ind hvis jeg kan trappe ud. Vil gerne høre om der nogle gode ideer til dette. Kunne som sagt godt tænke mig ryge en enkel joint et stykke tid og så ligge det helt men ved ikke om det muligt og om det overhoved er nemmere overgang, altså for min krop?

Det har alts hjulpet mig og løbe nogle lange ture men er overhoved ikke social med andre en familie mere. Vil helst nyde alle de minutter jeg har (inden jeg skal afsone en gammel dom på 8mdr) at jeg er hjemme og med min søn hele tiden, det er helt klart med til at jeg synes det er hyggeligt at hilse på min til tider bedste 'ven', og ryge en enkel eller to Joints ;-)

Var er nyt menneske fra den da jeg fik min søn, og ønsker og håber alle oplever det samme. Har hivet mig lyst til livet på en anden måde. Selv jeg har en dom på 5+ år så er alt kriminalitet og lign. Tanker lagt på hylden, de eksistere ikke mere. Nogle gange undre det end man ikke få mere 'credit' for sådan en ting. Men ja andre forstår og ser det ikke samme måde. Men det er også fair nok og forståeligt.

Jeg ved det og når jeg tænker over det er jeg sku også stolt af mig selv! ..

Junior medlem

Har virkelig læst det du har skrevet nøje og taget det til eftertragtning! Men ja som du siger har jeg altid set ham som min vej ud af det liv og til en ny startet, og det har det været jo. :) jeg håber over alt i verden at fremtiden byder på noget godt og positive tider, bliver ikke fedt når det sidste skal afsonet men hvad fanden vi har hele livet sammen. Hat lige besluttet at ihvertfald inden der, inden den sidste løsladelse så rør jeg ikke en joint igen. Så det slut med fængsel og Joints. For min søns skyld.
Tusind tak for hjælpen!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Har lige læst denne tråd og ønsker dig held og lykke fremover ungfar:-)
Super tråd og den må være indbegrebet af harm reduktion på psychedelia.

-John Rooney.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]