Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 13:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: En ven i nød
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere over the rainbow...
Hej Psy.

Jeg skriver fordi jeg er blevet bekymret for en ven der står mig nær. Den sidste måned har min vens liv forandet sig en hel del, da han har fået grønt lys af sin misbrugsvejleder til at ryge hash, som selvfølgelig bliver reguleret af hans mor og vejleder. Men oven i hatten fik han også taget en test med sin vejleder i sidste uge, hvor han lå et godt stykke over skalaen for en almindelig depression...

Jeg kan på ingen måde mærke at han er deprimeret når jeg er sammen med ham. Men jeg har snakket med ham om det og han siger selv at folk i skolen betragter ham som en glad person, men at han selv føler at det er en facade som han smider fra sig det sekund han ikke er sammen med nogen. Desuden sagde han også at han bruger hashen til at slippe væk fra sine tanker og dagligdagen selvom han godt ved at det er dér det går galt. Han nævner et mangel på overskud i dagligdagen.

Som tæt ven af min kammerat, aner jeg virkelig ikke hvad jeg kan gøre for at forbedre tingene. For hvis der er nogen der skal gøre noget, så er det mig. Men har aldrig selv haft en depression så jeg kan ikke sætte mig ind i hvordan det føles at blive holdt nede på den måde.

Jeg ved at mange mennesker på psychedelia enten har haft eller oplevet andre med sådanne psykiske problemer, og jeg spørger nu til alle jer dejlige mennesker.

Hvad kan en desperat ven gøre for at hjælpe min ven med at komme ovenpå igen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Lyder underligt at han har fået grønt lys, til at ryge hash af sin misbrugsvejleder..
Ved du om det er en person i misbrugsrådgivningen eller om det er et privat foretagene?
Det bedste DU kan gøre, er sikkert at lytte til din ven, når han har brug for en at snakke med, eller bare være sammen med ham.
Det at der er forældre og en vejleder inden over, er en rigtig positiv ting.
Håber på det bedste :)

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Går ud fra at min kammerat har meldt ud til sin vejleder at hashen hjælper ham med problemerne, og derved fået tilladelse til at "misbruge". Kan ikke sige om det er privat foretagene eller hvad det er, jeg ved bare at han skal notere hver joint han ryger ned på et papir som han viser sin vejleder næste gang de snakker sammen.

Ja, måske skal jeg bare være der for min kammerat, måske er dét det bedste at gøre:)

Tak for rådet Georg!

Junior medlem

Til at starte med burde han nok se en psykolog i stedet for, eller sammen med, en misbrugsvejleder.

Har du et problem med hans hashforbrug siden du nævner det? Han har nok haft depression i en længere periode. Hash er ikke nødvendigvis hverken godt eller dårligt for depression.

Siden han går på misbrugscenter bruger han, eller har brugt, måske andre stoffer?

Medlem
Brugeravatar

Til at starte med burde han nok se en psykolog i stedet for, eller sammen med, en misbrugsvejleder.

Har du et problem med hans hashforbrug siden du nævner det? Han har nok haft depression i en længere periode. Hash er ikke nødvendigvis hverken godt eller dårligt for depression.

Siden han går på misbrugscenter bruger han, eller har brugt, måske andre stoffer?

Det kan måske være at det er en god idé med en psykolog indover.

Har ikke noget problem med hans forbrug da han ikke sidder og ryger hele dagen lang, han må vidst nok max ryge 3 joints om dagen ala 0,3 gram. Men når min ven siger at han bruger hashen til at slippe væk fra sin verden, så bliver jeg bekymret.

Har aldrig fået spurgt ham om hvordan den misbrugsvejleder er kommet ind i billedet. Jeg ved at han ikke har misbrugt andre stoffer, han har taget andre stoffer og vi deler vores oplevelse med stoffer og kan fortælle hinanden alt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Lyder ekstremt at hans misbrugsvejleder har givet ham grønt lys til at ryge et gram hash om dagen.

Medlem
Brugeravatar

hvis jeg må være så fri :wink: hvor gamle er i ?

Jeg vil mene at cannabis er godt til nogle ting men at flygte fra virklighede i en relativt ung alder lyder farligt,
hvis bare psilocybin var tilgængeligt til brug ved psykoteapi ville dette nok kunne hjælpe mange, i forbindelse med en grundig udredning af endividet.
(Jeg anbefaler ikke et deprimeret ungt meneske at tage shrooms !!!, da det kan gøre mere skade end gavn)

jeg vil også mene at en god psykolog er en god mulighed, og hvis den første psykolog ikke forstår ham el. han ikke er tryk ved vedkommende er der mange andre i faget.

stoffer i min verden skal bruges som nydelsmiddel og til at udvide sit perspektiv ikke til at flygte fra sit liv,
prøv hellere at finde nogle ting der gør livet værd at leve (enjoy the little things)

Quote: ZOMBIELAND 2009

Billede

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]