Grundlæggende tror jeg ikke, det er særlig nemt/rart at være til, hvis man føler behov for at være skæv hele tiden. Jeg siger ikke, der er noget helt galt med din søn, for teenageårene er jo i sig selv svære og forvirrende, og jeg kan se masser af grunde til, man skulle få lyst til at ryge hash for at få det hele til at give mening/få det på afstand - jeg tror faktisk, det er tiltalende for alle teenagere, hvis de først får smagen for det, det betyder bare slet ikke, at det er i orden. Det er altså denne periode, hvor man er under intens udvikling, og lige præcis hash er rigtig slem her, hvis man ryger det ofte, da udviklingen mere eller mindre går i stå. Dvs du lærer ikke at tackle problemer på en fornuftig måde, du lærer ikke, hvordan du skal agere socialt - i takt med, at dine jævnaldrende udvikler sig. Der bliver stillet andre krav til dig, men din hjerne sidder fast, og det værste er, efter min mening, at du ikke selv ser det.
Kort sagt: det er enormt vigtigt, at din søn indser, at det har været en sjov og hyggelig periode, men nu skal han tage sig lidt sammen, for hans egen skyld. Ellers vil han få det meget svært, når han kommer ud i "det virkelige liv". Hvis der er noget i hans liv, han er utilfreds med, er det nu, han skal i gang med at arbejde på det - det forsvinder ikke af, at han ryger hash. Måske keder hans jævnaldrende ham? Sådan er der mange unge der har det, og det forstår jeg ærlig talt godt med de åndsvage, overfladiske idealer, man bliver bombarderet med i den alder. Så er det vigtigt han forstår, at der ikke er noget galt med ham. Ud og mød nogle nye mennesker! At være i et miljø, man ikke synes om, kan suge livsglæden ud af dig og føre til misbrug. Omvendt kan det, at møde mennesker, der er spændende og inspirerende være noget der giver en mod, og vigtigst af alt, lyst til at leve. Det kan man jo ikke altid styre selv, men man kan godt prøve at opsøge det. Jeg tror også helt klart, at en efterskole er fantastisk, og det, at starte et nyt sted er spændende og gør SÅ meget for udviklingen, men på sådanne steder bliver der jo altså røget en del hash tit. Jeg tror i sidste ende det handler om, at man finder noget, der får livet til at give mening og gør tilværelsen til noget rart og dejligt - det er vel også det, han forsøger at gøre med hash.
Held og lykke med ham! Det kan være svært at nå ind til drenge i den alder. Hvis du finder at du om et halvt års tid står helt magtesløs, hashrygningen er blevet oftere og din søn er blevet mere tåget - så tror jeg det er på tide, at du får ham til en god psykolog som han kan snakke med. Men lige nu tror jeg blot, det ville gøre det hele værre. Det er godt at prøve at sætte sig lidt ind i din søns tankegang, hvis du vil forstå, hvorfor han ryger hash, og jeg synes det er enormt flot, at du formår at snakke med ham uden at være fordømmende
Det blev meget langt, men pointen er egentlig bare, at folk, der misbruger hash/andet som regel gør det, fordi de er frustrerede over livet, så vil du det til livs, må du hjælpe ham på rette vej. Også selvom det nok er svært, da en 14 årig dreng desværre sjældent gider lytte til hvad hans mor siger. Men nu har du nogle ting, du måske kan snakke lidt ham om, for det virker jo som om, i snakker godt sammen på trods af alt. Hold fast i det!
|