Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 16:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Hej Psychedelia :)

Jeg er en mand på 32 år der nu har røget mere eller mindre dagligt siden jeg var 17, så om et halvt år bliver det halvdelen af mit liv :) Nu kunne jeg endeligt godt tænke mig at lægge Hashen på hylden.

Jeg har selvfølgeligt fra tid til anden prøvet ikke at ryge før, men kun 2 længere pauser i den periode på henholdsvis 3 uger og 3 måneder, og det gik fint. Jeg har før haft andre problemer, bl.a. har jeg også drukket dagligt i 6 år på et tidspunkt, men nok om det :)

Nu er jeg lige startet på en ny skole I Hillerød, efter at have levet mere eller mindre isoleret uden kontakt til andre end familie og en gammel ven de sidste par år, og havde egentligt tænkt mig at lægge hashen på hylden. Jeg røg så de første 2 uger, men besluttede mig så for kun at ryge i weekender. Nu syntes jeg at det er meget svært ikke at ryge. Jeg røg ikke forrige tors-fredag, og hele sidste uge, men jeg har så røget i dag. Problemet er at jeg syntes jeg er begyndt at opføre mig underligt når jeg ikke ryger :( Det skal så måske også nævnes at jeg startede på Lyrica sidste år da jeg kvittede alkoholen mod generaliseret angst, og at jeg også er startet med at tage Cipramil for 3 måneder siden mod depression. Specielt i går og i eftermiddags havde jeg det ikke særligt godt, og kom til at sige nogen underlige ting til en fra min klasse. Udover det har det været en bragende succes at starte på uddannelse nu jeg er kommet helt væk fra alkohol. Jeg er endelig kommet ud af min skal, og er ikke bange for at vise folk hvem jeg er, jeg har besluttet mig for at jeg skal være synlig på en god måde i min ny klasse :) Og det virker! Jeg får kun positiv respons, det eneste problem jeg har nu er at jeg er FOR ærlig! og snakker for meget :)

Men jeg vil som sagt gerne helt af med hash også, jeg er stadig fortaler for fri hash, men det er bare for dyrt i en periode, så hvis nogen har nogen erfaringer med at have røget rigtigt meget hash dagligt, og måske også alkohollen spiller en rolle, og så måske trappe ned.

Jeg fik Tankemylder i går i formiddags, og havde meget svært ved at koncentrere mig, og har så røget her til aften og har det fint nu, er for sent oppe,, så jeg er på vej i seng, og må læse eventuelle svar i morgen tidlig :)

Tl;Dr.
Gode råd søges til 32-årig mand, der gerne vil stoppe med at ryge efter at have røget bong mere eller mindre dagligt i 15 siden 1997, og nu gerne vil lægge den på hylden :)

MvH
Antabus

ps. bare spørg løs, jeg elsker at svare på spsm. og skrive lange beskeder :)

Junior medlem

Geografisk sted: odense c
hey du. har læst dit indlæg, thuns op. jeg kan bidrage med at jeg selv har været hash & hamp ryger siden jeg var 19. de første ca 10 år røg jeg hverdag,mest hash. de sener år har det været hamp. har fået en dom på 40 dage,dvs jeg har fodlænke på pt. så nul sprit & tobak m/m. jeg er vist det man kalder for alkoholikker... ja det har jeg selv fundet ud af. for da jeg fik besked på at det var fodlænken vidste jeg godt det "sjove " var slut i en tid. jeg mente det var da bare og stoppe med tobakken.. det var det også har ikke røget i 4 mdr nu.problemet for mig var så bare at jeg drak det mer nu jeg ikke røg.
med det siker jeg at for mig var det ikke såå svært med at kvitte tobaken, men det kan lade sig gøre..
får du lysten til at ryge,så fortag dig noget andet end det du plejer når lysten kommer evt.
trap med.. ? nøjes med en inden du går i seng ?
tror uden og være doktor osv,så er det at være sej over for sig selv..
håber det lykkedes for dig.

sir.bacon

Medlem

Hej Antabus, jeg har selv været igennem et længere misbrug(kort i forhold til dit men heftigt da det stod på.)
Jeg endte i en psykose og det var grunden til at jeg holdt op, ren afskrækkelse var det der gjorde at jeg holdt op, selvom jeg allerede i en alder af 18 år havde svoret over for mig selv at ryge resten af mit liv.

Selvom jeg var meget bange for hash og stoffer, under og efter min psykose var trængen der stadig enorm, og jeg fik lært mig selv at tage afstand fra det, og tælle til ti når lysten kom/(kommer.)
Lysten kan stadig være lige så stor som da jeg var abstinent, men den følelse kommer meget sjældnere end i starten, og jeg er bedre til at undvige den og flytte fokus hen på noget andet.

Det er super godt at du er begyndt i skole og fungere socialt, det tror jeg giver dig en bedre mening for dig at holde op, end hvis du ikke lavede noget, og så får du jo den bonus at du i længden bliver bedre til at koncentrere dig, og lære dig selv bedre at kende, i forhold til hvis du bedøvede dig hele tiden, som du på et eller andet plan har gjort en god del af dit liv.

Jeg vil anbefale dig at se i øjnene at det er usundt for dig at ryge og drikke hver dag, men du skal ikke tabe modet helt og tænke "fuck det hele" hvis du en dag falder i, og tænker at du skal til at starte forfra, for det skal du ikke. -
Du er nået langt med din beslutning om at du vil holde op og i gang med uddannelse, og den skal du holde ved.

Tror muligvis det ville være godt for dig med noget terapi, for at lære dig selv og dine følelser at kende, dit misbrug skyldes (udover dit svaghed rusmidler) måske noget der går dig på (eksempelvis angst, dårligt selvværd, fobier eller noget helt fjerde.)
Hvis du lærer hvilke ting der går dig på, hvorfor og hvad du skal gør ved det, er du meget bedre rustet til at komme forbi de forhindringer du måtte få, og bedre til at styrke dig selv mentalt uden at skulle ryge en pind for at bedøve dig selv fra problemet/erne.

I følge min personlige erfaring er vejen ud af et misbrug at man bytter det ud med et andet "misbrug,"
altså skift din afhængighed ud med en anden afhængighed der ikke er et rusmiddel.
Det kan være alt fra at male modelfly til en sportsgren til at starte en virksomhed.
Det handler om at finde noget du føler dig godt tilpas i, kan finde en interesse for, og som kan udvikle dig så du bliver god til det, og kan evt. få noget selvværd, få det godt med og kan fjerne dit fokus fra alkohol og hash.

Du går i skole nu, så der får du udfordret/udviklet din lærdom og det sociale, så jeg vil anbefale dig at dyrke en eller anden form for motion hvis du har overskud og tid til det, alt fra badminton til styrketræning. Det handler om at du kan blive grebet af det, har lyst til det og du kan se at du bliver bedre til det, og får lidt selvværd.
(Jeg skal selvfølgelig ikke lege psykolog og fortælle dig at du nødvendigvis har lavt selvværd, men du nævner at du har en depression, og under de fleste af de depressioner jeg har haft, har lavt selvværd og selvtillid altid naget mig.)

Hvis du har problemer med rastløsheden, tankemylder og med at sove vil jeg anbefale dig at bede din læge om nogle Truxal, de tager det værste af det overnævnte og så abstinenserne.

Held og lykke med det.
Beklager hvis det blev lidt rodet :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lyder som en god beslutning. Jeg håber du vil forsætte med at opleve plusser og generelt opleve en bedring, der vil opretholde motivationen for at komme ud af misbruget.

viewtopic.php?f=18&t=40054&p=550191&hilit=pdf+hash#p550191
I denne tråd ligger et link til et uddrag fra en bog. Uddraget satte nogle tanker igang i mit hovede, du kunne evt. skaffe bogen? Og meget gerne komme med en anmeldelse i tråden hehe

God vind, og hold os endelig opdateret med hvordan det går.

(Baudelaire 1860).

Dedikeret medlem

http://www.komphash.dk/

Prøv og tjekke den her side ud - her vil du kunne få hjælp og støtte. Både med bogen og eventuelt samtaler over Skype.

Held og lykke med det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]