Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 21:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Psykose???
Junior medlem

Hey. :-) Vil lige høre om der er nogen som kender til den måde jeg har det for tiden??
Er nu stoppet med at ryge tjald i ca. 4 måneder, efter jeg fik en dårlig oplevelse med at ryge. Havde dog også sniffet Ritalin på samme tid. Det skal lige siges at jeg havde røget tjald fast i 2 år, hvor jeg også havde været på extasy osv. på samme tid.. Når men, den dag fik jeg pludselig vildt noia på og mit hjerte begyndte at hamre løs.. Siden den dag, har jeg haft den vildeste paranoia, er panikslagen og er bange for sociale ting. Som f.eks. at køre i tog eller bus. Når jeg køre i bus eller tog, får jeg det for vildt underligt.. Jeg får det meget varmt, mine ben bliver svage og jeg bliver helt bleg. Jeg prøver at slappe af, når jeg får det sådan, men det er helt umuligt. Det svært at forklare, føler bare ikke at jeg har været mig selv siden jeg stoppede med at ryge tjald. Tør slet ikke at ryge mere, er bange for at jeg får det endnu værre end hvad jeg har det.. ved også godt at man ikke skal ryge, hvis man er bange for at gøre det igen.. Men savner det sådan!! Min læge vil give mig noget beroligende, men jeg tør ingengang at tage Panodil piller længere, så jeg takkede nej tak til ham :) .. Er der noget jeg kan gøre, udover at dope mig selv med piller? Nogen siger at jeg skal begynde at få mig en normal hverdag osv..

Medlem
Brugeravatar

Hmm.. har faktisk aldrig hørt om nogen der fik det dårligt af fed fra den ene jønte til den anden,
efter et dagligt forbrug på 2 år uden det var en psykose. men du kan være helt rolig hvad psykose
angår.
Her er en beskrivelse af psykotisk opførsel:

Tegn og symptomer:
En psykose kan opstå pludseligt eller komme gradvist, symptomerne varierer ofte fra person til person, og nogle af de hyppigst sete symptomer er hallucinationer, vrangforestillinger, tankeforstyrrelser, humørændringer[4] og manglende sygdomsindsigt.[5] Selvom symptomerne varierer fra individ til individ, har de dog den påvirkning tilfælles at de skaber et forvrænget billede af virkeligheden, og derved en manglende evne til at skelne mellem fantasi og virkelighed.[6]

HallucinationerHallucinationer kan defineres som sanseoplevelser uden ydre påvirkning, og kan derved opstå indenfor alle fem sanser: høre- lugte- smag- føle- og synssansen. Hørelseshallucinationer (auditive hallucinationer) er det hyppigste sete ved en psykose,[7] og forekommer ved næsten alle skizofene.[8] Hørelseshallucinationer kan opleves som alle forskellige slags lyde, ofte er det stemmer, der enten lyder som om de kommer et sted fra rummet eller rungende lyde inde i hovedet. Ofte omtaler disse stemmer den psykotiske i negative vendinger.[7]

Hallucination på følelsessansen (taktile hallucinationer) ses ikke så ofte.[7] Lugt- og smagshallucinationer forekommer mere sjældent men er ikke ualmindelige især ikke ved skizofrene.[9]

Synshallucinationer forekommer oftest i forbindelse med psykoser der er forårsaget af forgiftning eller hjerneskade. Stoffer også kendt som hallucinogener eksempelvis LSD[10] frembringer hallucinationer på synet. Hvis sådanne hallucinationer forekommer i upåvirket tilstand kan det være et tegn på abstinenser.[7]

VrangforestillingerVrangforestillinger (græsk:παράνοια paranoia af παρὰ, parà, "ved siden af" & νοῦς, noûs, "forstand") er opfattelser som ikke stemmer overens med virkeligheden, og ikke deles af andre. Patienten kan være mere eller mindre overbevist om hvor realistiske forestillingerne er. Jo mere man tror på dem jo mere handler man i overensstemmelse med vrangforestillingerne.[11] Vrangforestillinger kan dreje sig om mange forskellige områder eksempelvis:

Storhedsforestillinger (megalomane vrangforestillinger): Ideer om egen storhed og magt.
Depressive vrangforestillinger: Personen føler sig skyldig i alle slags ulykker.
Forfølgelsesforestillinger: Man bliver forfulgt eller nogen planlægger en sammensværgelse.
Selvhenførende vrangforestillinger: Nogle holder øje med en.
Bizzarre vrangforestillinger: Forestillinger der er fuldkommen utænkelige som eksempelvis at man stammer fra en anden planet, denne type ses især ved skizofrene.[12]
Jalousi forestillinger (Paranoia zelotypica): Ideer om ens partner er utro.
Tankepåvirkningsoplevelser: Fx oplevelsen af at ens tankerne bliver sendt ud gennem en radio, så alle kan høre dem (tankespredning), at ens tanker kan høres af andre (tankehørlighed), at ens tanker giver ekko inden i hovedet (tankeekko), at andre kan sætte tanker ind i ens bevidsthed (tankepåføring) eller at andre kan fjerne ens tanker (tankefradrag).
Styringsoplevelser: Oplevelsen af at andre personer overtager kontrollen med ens tanker eller følelser.
[redigér] TankeforstyrrelserTankeforstyrrelser som fremgår af ordet er forstyrrelser i tænkningen og ses ofte ved folk lidende af skizofreni.[8] Tankeforstyrrelser kan eksempelvis vise sig som dannelse af nye ord (neologismer), talestrøm ud af en tangent (tangentialitet), usammenhængende tale(inkoheræns), privat logik og tanke- og talepres, mv.

HumørændringerHumørændringer kan komme ved følelsen af tomhed og det kan være svært for personen at udtrykke følelser.[4] Humørændringer finder dog også sted ved folk der lider af bipolær affektiv sindslidelse (tidligere kaldet maniodepressiv psykose) hvor det kan veksle mellem mani og depression. Maniodepressive tilstande tolkes dog kun som psykotiske alt efter hvor høj en grad der forekommer forvrængning af virkeligheden.[13]

Manglende sygdomsindsigt, Ofte har den psykotiske svært ved at se sin egen ualmindelige opførsel eller opfattelse af omverdenen.[14] Den manglende sygdomserkendelse er derfor ofte grundlag for vanskelighederne mellem pårørende og behandlere.[15] Det ses dog alligevel der ved nogen psykotiske er en smule sygdomsfornemmelse som kan komme til udtryk på anden vis f.eks. at patienten beskriver sin tilstand som en "krise." Dette kan ofte være med til at skabe kontakt mellem behandler og patient.[16]

Hvis du er meget nervøs kan du bede dine nære venner og familie om at holde øje med din virkelighedsopfattelse.
Men du virker på ingen måde virkelighedsfjern i din tekst.
(Eksempel hvis du nu havde skrevet det her i stedet ville det være noget andet (" hey gutter :) ville bare lige informere jer om at Jeg sku har lært at læse tanker!!) i da fald havde jeg været nervøs for dig og det er btw ikke overdrevet for Virkelighedsopfattelsen for personen er stort ikke eksisterende i en psykose.
Varigheden af psykosen er også meget forskellig, den kan vare fra 0,5 sek til resten af ens liv.

Det du beskriver kan sagtens ha været et kortvarigt psykotisk anfald som du psykisk stadig sidder lidt fast i .
det kan være et bud. har dog ingen uddanelse på det område

og dine symptomer lyder no matter what ikke særlig behagelige , så mit bedste råd i den sammenhæng er desværre at du må konsultere din læge/psykiater. (!min personlige!): vurdering er at du ikke er i en psykotisk tilstand nu, men muligvis var det kortvarigt sidste gang du røg.) Så i dit sted ville jeg holde mig 100 % fra hashen på lifetime, for det har det med at blomstre kraftigere og kraftigere op pr gang . ;/

håber det ku bruges
MVH Oblectamentum :)

Junior medlem

Tak for det :-) Blev en smule mere rolig, men skal også her om ikke så længe snakke med en psykiater. ;))

Medlem
Brugeravatar

godt godt :) fik selv et anfald for et par uger siden
hvor faldt om på gulvet og var halv-bevidstløs med en form for drømme indblandet i 5 minutters tid.
er også lidt nervøs for om det var et psykotisk ..

men hva fanden vi lever endnu.
godnat :)

Junior medlem

Hold da op, det må man ikke håbe! :)
Haha ja, det jo det..
Sov godt, hehe.

Dedikeret medlem

Burde vel ligge i medaljens bagside?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Oblectamentum skrev:
godt godt :) fik selv et anfald for et par uger siden
hvor faldt om på gulvet og var halv-bevidstløs med en form for drømme indblandet i 5 minutters tid.
er også lidt nervøs for om det var et psykotisk ..

det er ikke en psykose. nærmere "overdosis" af hash

Medlem

Fik noget alla det du beskriver. Os efter 1,5-2 åts misbrug.

Hver gang jeg ryger hash får jeg det af helveds til, men det er jeg nu meget glad for :)

Et stof mindre at bekymre sig om

Junior medlem

Seroquel er et fantastisk middel mod psykoser... synes du skal sige ja til lægen... foruden det, så kan vitaminindsprøjtninger hjælpe en hel del.. husker at min kæreste var helt fri af det i et halvt års tid, efter et besøg hos noget Psyke-ting i Århus.

Når jeg siger psykoser tænker jeg selvfølgelig på socialforbi, men som sagtens kan udvikle sig til et mareridt af helvede.

Senest rettet af JonasLR 12 nov 2011 20:42, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes at det lyder som noget angst af en art, måske socialfobi.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Psyduck, det er bare underligt det dukker op på den måde. Men på den anden side ville han jo ikke være den første hashryger, der fik det.

Junior medlem

Har undersøgt hvad Socialfobi er, alle tegn på at man kan have det, har jeg. - Også panikangst.
Er mere rolig nu, troede ikke at man kunne blive kureret for sådan som jeg har det hehe.
Men kan man få socialfobi ved at ryge hash?

Junior medlem
Brugeravatar

Tja, jeg har oplevet enkelte bønner der har gjort mig socialfobisk ( = jeg vil være alene!!!) men ikke noget permanent, medmindre man kørte det op i sin hjerne pga angst eller lignende.

Min anbefaling til dig er at du prøver noget motion. Om det så er cykelkørsel, styrketræning, eller hvad fanden det er ligemeget bare du får pulsen op og sved på panden i en time to til tre gange om ugen. Hjernen udløser nogle humør-regulerende stoffer når man motionerer. Det har hjulpet både mig, min kæreste, og mange af mine venner at træne. Man bliver simpelthen bare glad af det. Motion er den bedste erstatning/supplement for antipsykotisk medicin.

Junior medlem

Okay, skide godt :-)
Skal også lige høre jer om en anden ting.. tror nemlig ikke at jeg får så meget ud af at snakke med psykiater om det.
Hvis man er panikangst, er bange for at dø osv.. ville der så ske noget hvis man begyndte at ryge hash igen?

Medlem
Brugeravatar

Okay, skide godt :-)
Skal også lige høre jer om en anden ting.. tror nemlig ikke at jeg får så meget ud af at snakke med psykiater om det.
Hvis man er panikangst, er bange for at dø osv.. ville der så ske noget hvis man begyndte at ryge hash igen?

ja

Junior medlem

Jeg er rimeligt sikker på det der er angst

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]