Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 02:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: .
Medlem

Hey Psychedelia, jeg vil gerne stille jer et par spørgsmål, som jeg er sikker på at der er et par stykker der kan svare på.
Men først vil jeg fortælle jer en kort historie.

For omkring et lille år siden, havde jeg min første oplevelse med psychedeliske/hallucinerende stof, altså psilocybin svampe/spids nøgenhat.
Jeg var selvfølgelig nysgerrig, over hvad det var for noget, (som mange af jer andre garanteret også har været før i prøvede det første gang).
Bag nysgerrigheden, var der også en tvivl/nervøsitet der fyldte meget i mit hovede, over hvordan jeg ville reagere på det, og over jeg muligvis kunne få evighedstrip.
Det der med evighedstrip, var meget angstprovokerende for mig, da jeg jo aldrig havde prøvet det før, og hvordan det måtte være at være påvirket af stoffet resten af sit liv. På den anden side tog en blanding af nysgerrigheden samt gruppepresset, hurtigt over, og jeg tænkte som sådan ikke rigtigt over konsekvenserne, da jeg indtog stoffet *DESVÆRRE*.
Jeg havde jo aldrig prøvet at hallucinere før, og tænkte det kunne være sjovt at se nisser/smølfer og andet spas, som jeg jo var blevet fortalt om så mange gange, hvad folk havde set og oplevet på div. hallucinogener - 2CB, fantasy osv.. Jeg ville jo gerne prøve, og tænkte at svampe var et ganske harmløst stof, eftersom det var et produkt af moderjord, og ikke noget kemisk fremstillet (men jeg tog fejl).

Da dagen kom hvor jeg tog stoffet på, var jeg slet ikke klar over at det var den dag jeg skulle tage det. Jeg mødte bare en god bekendt, der forklarede mig at en af hans venner havde været ude den foregående nat og samle flere hundrede gram svampe, og han selvfølgelig skulle af med det meste af det.
Jeg var frisk, men vi skulle først ind på staden hvor vi skulle have noget at "slukke" den der svampekoger med hvis nu det skulle blive for slemt, på vej derind blev jeg fortalt at man kan telepartere på svampe, hvilket jeg lidt skeptisk overvejede.
Jeg havde ingen kontanter, så jeg tog min gamle laptop med derind, jeg ville se om kunne indbringe lidt god fed/penge.
Efter jeg havde været et par steder, fandt jeg en der ville give mig 5 g. god røg, og 200 kr. - jeg var frisk, og vi byttede.
Vi vendte så tilbage mod det nordsjællandske, i den høje tilstand om at der skulle ske noget vildt! Op til pusheren, og købte omkring (jeg tror) 30 gram svampe, 2 gode håndfulde tørrede Spids nøgenhatte.
De andre skulle have noget at spise, men jeg var ikke specielt sulten, så jeg valgte at hoppe over maden.

Mig, en ven, min gode bekendte og hans kæreste, kørte så hjem til min gode bekente, hvor vi røg et par bonghoveder.
Da vi skulle til at lave the på de svampe vi havde købt, begyndte tvivlen så stille at rulle ind over mit sind, men jeg blev overtalt til at få prøvet det, da vi jo også havde min gode bekendtes kæreste, som tripsetter, skulle det jo nok gå.
Vi gik ud i køkkenet, og begyndte at varme vand i en gryde, da vi kommer i tanke om at vi ikke havde nogen vægt, det gjorde mig naturligvis nervøs, da jeg altid har lært man skal veje alt der er stærkere end hash, medmindre man kender massefylden på substansen.
Men min gode bekendte, tog en god håndfuld og puttede ned i gryden - til 3 personer, og vi kogte stoffet ud af svampene.
Et kvarterstid senere tog vi 3 krus og hældte indholdet ned i, samt lidt mælk og sukker, kruset blev hurtigt bund´et, og vi ventede på at rusen skulle træde ind, lyset blev slukket, og vi satte noget musik på.

Jeg havde som sagt aldrig prøvet det før, og begyndte at mærke på mig selv om alt var som det skulle være, men jeg kunne ikke mærke forskel fra før jeg indtog substandsen.
Lige pludselig kiggede jeg på en lygtepæl, hvor jeg så at lampen skiftede farver, fik voldsomt grineflip på, men jeg blev tysset på da jeg grinede helt uden af kontrol og meget højt.
På et splitsekund begynde det at blive mørt, riiigtig skummelt-mørkt, der vidste jeg at svampene var begyndt at virke, virke på en helt anden måde end jeg havde regnet med, jeg kom ind i en helt anden verden, det var ikke et sted jeg brød mig om at være overhovedet, jeg ville bare have det til at gå væk, og det skulle gå stærkt, jeg ville ud! - ud og gå rusen væk, men jeg blev talt til fornuft, og fik at vide at det nok var bedst at jeg blev indenfor.
Jeg var meget angst og ville bare det til at stoppe, så jeg prøvede at holde fokus, og tage mig sammen, men det var svært når tankerne bare fløj rund i hovedet, så det galdt bare om at vente på at det ville holde op.
Et par timer senere, begyndte det heldigvis at tage af, jeg begyndte så småt at komme tilbage til virkeligheden, og gik hjem og sov.
På vej hjem, var jeg helt smadret både i hovedet, og i kroppen, og glædede mig bare til at komme hjem og sove, og ALDRIG mere skulle røre nogen former for hallucinogener i mit liv.

Dagen efter vågnede jeg tidligt, og gik der hen hvor jeg plejer, for at ryge hash, som jeg plejede, men alt var ikke helt som det skulle være, der var et eller andet anderledes, det var bare HVAD!?
På vej hen til stedet, mødte jeg en god ven, der spurgte mig om jeg skulle med ned og træne, jeg tænkte motion er altid godt, så det gjorde jeg, efter træningen, linede han en ordenlig bane coke op til mig omkrin 10 cm vil jeg tro, det var meget sjældent jeg tog coke, så jeg takkede nej, og forklarede ham at jeg havde det mærkeligt. Han sagde jeg ville få det bedre hvis jeg tog det, og efter lidt diskussion frem og tilbage endte jeg med den sugede den.
Jeg fik det lidt mere underligt efter den bane, og besluttede mig for at jeg nok skulle droppe hashen, indtil jeg havde fået lidt styr på mit hovede.
Så jeg lagde hashen på hylden den dag, samt cigaretter, mad, endda vand! - Jeg kunne ikke tænke klart, vidste ikke hvad der foregik i mit hovede, jeg ville bare have det ud!!
Jeg gik fra "rygerhytten" for at få lidt frisk luft, men jeg kunne ikke koncentrere mig, jeg kunne ikke finde mig selv.. - det var det jeg skulle, jeg skulle finde mig selv, jeg gik rundt over alt i byen, alle mine kammerater, venner, bekendte, og kunne slet ikke tænke på andet end at finde mig selv, jeg vidste ikke hvor jeg var henne overhovedet, andet end at alt var meget unormalt, så jeg satte noget musik i et headsæt, og gik rundt og lyttede til det.
Jeg begyndte så småt at føre samtaler med folk, inde i hovedet, snakkede om alt muligt, og når jeg var sammen med folk, kunne jeg ikke kende forskel på hvad jeg tænkte, og hvad der kom ud af min mund.

Endnu ikke havde psykose strejfet min livlige tankegang, ikke een gang, jeg vidste bare der var noget som var helt galt, men vidste ikke det var mig den var galt med, troede det var hele min omverden der havde forandret sig, og jeg ville bare ud af den verden, tilbage til den gamle!

Jeg begyndte at høre stemmer, jeg begyndte at hallucinere, der kom sorte skyer og gitre foran det jeg kiggede på, og jeg var helt ved siden af mig selv, men var tilbage i rygerhytten, og fik fortalt at jeg ville få det bedre hvis jeg røg noget tjubang, jeg var let påvirkelig, og anede ingen ting på det tidspunkt, så jeg tog imod tilbudet. - Alt dette skete dagen efter jeg havde taget svampe, de 3 næste dage husker jeg ikke meget af, men jeg har formodentlig ikke drukket, spist, røget cigaretter, eller sovet overhovedet, jeg var exalteret, og anede ikke hvad der foregik.
Jeg var hjemme ved mine forældre, og kaldte på mit eget navn, jeg kan huske at jeg bare ville vågne fra den svampeverden, men jeg kunne ikke høre min egen stemme, jeg råbte så højt jeg kunne, men kunne intet høre.
Jeg var helt forvirret og som sagt vidste ikke hvad der skete, mine forældre kom hjem, og jeg var helt væk, overhovedet ikke til at føre en samtale med, jeg var skræmt, exalteret, urolig, og et stort spørgsmålstegn.

De kørte mig på så den lukkede, hvor jeg troede jeg var gud, og alt hvad der skete omkring mig var styret af min underbevidsthed, enormt ubehageligt, kort sagt jeg havde hele "pskose-pakken" - med hvad alt indebærer.

Jeg tilbragte 2-3 måneder på den lukkede, i medicinsk behandling, og blev efter lang tids venten udskrevet.

Da jeg blev indlagt kæmpede jeg med en kold tyrker, efter et heftigt forbrug af hash - hver dag i 3 år (de sidste 6 måneder op mod 4-5 gram om dagen). Jeg havde også lejet lidt med extasy, amfetamin, kokain, og flere former af steroider, men ikke noget jeg var afhængig af.
Mit hash stop, førte naturligvis til meget ubehag, rastløshed, heftig depression, paranoia, abstinenser, og agressivitet.

Siden jeg blev indlagt har jeg kæmpet med en meget hård depression, mistet livsglæden efter rygestoppet, paranoia, initiativløshed, og ligyldighed.
Siden jeg blev udskrevet har jeg haft den største træng til hash, som jeg ikke valgte at stoppe med selv, men det blev taget fra mig.

Efter et par måneder med hård depression, besluttede jeg mig for at jeg ville prøve hash igen, selvom jeg kendte risikoen ved det, men jeg besluttede mig for at jeg ville starte forsigtigt op, da jeg jo ikke vidste hvad min hjerne ville sige til det, så jeg tog et enkelt væs på en joint, og ventede et par minutter, hvor efter den der skumle svampeverden begyndte sig at komme ind over den normale verden, stemmer fra folk der snakkede i baggrunden, blev forsinkede, altså som om der kom ekko fra dem, eller de kom lidt efter jeg faktisk hørte dem, fik selvfølgelig noia på, og besluttede mig for at gå hjem, og lægge mig til at sove, da jeg skulle til at sove hørte jeg stemmer igen, og prøvede at overbevise mig selv om at det var noget jeg forestillede mig, men de ville ikke gå væk uanset hvad jeg tænkte..
Jeg faldt i søvn, og stemmerne har ikke været der siden.

Siden jeg blev udskrevet har jeg også taget amf. 2 gange, uden bivirkninger, men det stof siger mig ikke rigtig noget.

Nu er mine spørgsmål så til jer:
Er der nogen af jer der kan genkenne noget fra svampetrippet, med at det hele bliver mørkt og skummelt, og kommer tilbage til tider, eller er det bare mig der har fået en bivirkning efter jeg har taget det, og tænker i også anderledes i nogle situationer efter i har taget det, altså tænker i anderledes om nogle ting, som i ikke har tænkt på i den retning før?
Er der noget der er anderledes fra før og efter i har taget svampe, eller er alt det samme som før i prøvede det?

Er der folk med psykose, der kan genkende nogle af tingene, og kan i følge mig i noget af det?
Har aldrig tænkt mig at misbruge som jeg gjorde før, men selvom jeg har haft psykose, vil jeg gerne nyde en joint engang imellem, max 3-4 gange om året, men ville det være dumt af mig at ryge en sjælden gang imellem, trods jeg har haft psykose? - Altså chancen for at jeg får det igen, er jo større end ved jer der ikke har haft det..
Men hvor mange der har haft psykose, ryger stadig hash i ny og næ.

Senest rettet af Ano 06 sep 2011 19:58, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det lyder meget voldsomt, det du har været igennem.
Før jeg svarer på dine spørgsmål har jeg lige en kommentar til din historie. Du nævner på, at du efter dit trip mødte en ven og i tog ned og trænede sammen. Han tilbyder derefter en bane coke, du takker nej, men han insisterer med det argument, at du vil få det bedre af noget coke. Ærlig talt lydet det ikke som om din omgangskreds har en særlig fornuftig omgang med stoffer. Hvilket også udtrykker sig i fantasierne om, at man så ser smølfer og andet gejl når man tager svampe og fantasy (som er GHB og egentlig ikke et hallucinogen, men af en eller anden grund er typer som dem du beskriver i din post under den opfattelse at fantast er noget andet end det det egentlig er).
Med sådan en indstilling er en katastrofe imminent, og den blev du så udsat for.

Til dine spørgsmål:
Jeg har ikke selv fået så store konsekvenser ved negative svampetrip som du har. En enkelt gang efter et trip gik jeg i tre måneder i et mentalt mørke. Det tog lang tid at komme ovenpå igen. Jeg kom ovenpå med fornyet livslyst, og ellers har trips ændret mig positivt, så på den måde er ting anderledes i forhold til før. Men der skulle ofre til. Jeg kunne ikke blive ved med at leve med destruktive vaner. Jeg måtte ændre mit syn og mine handlemønstre meget, og idet jeg kom igang med det, så blev alting positivt.

Jeg ved godt du har en stor kærlighed til hash, men hvis det giver dig så meget nedtur på nu at ryge det, er det nok ikke så godt at du bliver ved med at ryge det. Så mit råd mht hash er, at du skal stoppe med det, og stoppe med at tænke på og måle din livskvalitet efter om du stadig kan ryge hash. Find noget mere fornuftigt, der kan sparke din livslyst i gang.

Jeg håber du kommer ovenpå igen, men det gør du ikke ved at flade den og falde ind i gamle dårlige vaner igen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Noget jeg synes er underligt, er, at dit trip lyder til at have gået sådan nogenlunde ok.
Med det mener jeg, at jeg ville formode, at du snarere ville have fucket op under trippet og ikke de efterfølgende dage - jeg har skam læst, at nogle har fået det utrolig dårligt, mest mentalt, de efterfølgende dage også.
Dette får mig til at tænke på, om du måske er nemmere disponibel (eller udsat?) for skizofreni, da de oplevelser jeg har læst om fra andre, har været under en forholdsvis stor dosis (sådan gerne mindst 10g cubensis fx).
Jeg har altid ment dog, at det var lidt en skrøne, det at være mere disponibel for skizofreni, men har ikke læst nogen steder, om man kan være det eller ej. Formoder at man godt kan.

Doseringen har vel også været en smule forbi, men det lyder ikke til, at det var mere end fx ~5g. (det kan man jo ikke bestemme, men sådan læser jeg det). Men at opleve så kraftige bivirkninger i så lang tid bagefter, finder jeg virkelig besynderligt, taget i betragtning af, at du skriver dit trip gik sådan okay - eller at det i hvert fald ikke gik overvejende dårligt.
Du har dog ikke uddybet selve trippet - skete der noget markant under det, eller kunne du håndtere det og blev du "tilfreds", da det sluttede? (Tilfreds = intet overvejende negativt eller positivt, men bare en oplevelse du ikke vil have igen)

Dine spørgsmål:
Jeg har oplevet, at jeg har tænkt over ting på en helt anden måde end før efter afsluttet svampetrip. Dette tror jeg, er noget man oplever efter et hvert trip, så kan gradden af intensiteten så variere alt afhængigt af selve trippet.

Dvs., jeg har haft en bestemt måde at være/tænke på de efterfølgende dage, men så varede det heller ikke længere end det. Jeg oplevede at en af mine venner, lagde for meget i selve trippet og gik for meget op i den verden og de tanker (- og måder at anskue ting på) så meget, at det influerede hans hver dag.
Han kunne på sin vis ikke abstrahere fra den verden han havde været i og den "virkelige". Ikke at han var psykotisk på nogen måde, eller havde "evighedstrip", men trippet havde en markant indflydelse på ham dagene efter. Så fik vi snakket lidt sammen, og han blev enig med sig selv om, at svampe er en anden verden, og at man sagtens kan få noget ud af sit trip, som ikke er ensbetydende med, at man skal tænke over det hele tiden eller i længere tid, men blot reflektere og gruble over det til tider, og bruge det på denne måde, altså forholdsvis terapeutisk, i stedet for ikke at komme nogle vegne med det. Det virkede godt for ham.
Jeg har oplevet med flere end ham, at efter afsluttet trip - dagene efter - har de haft svært ved at skelne mellem "normalt" tankemylder, og så den ekstreme tankestrøm man kan få på svampe. En af dem beskrev det som, at han - i dagene efter - tænkte over de samme ting igen og igen, og det kom der intet ud af. Det gik ham lidt på.

Og som Odden nævner, så kan jeg kun anbefale at "man up", få noget viljestyrke og takke nej, hvis en tilbyder dig coke midt om dagen eller noget helt andet. Og også sige fuck hash, det har jeg selv gjort, og er du dum hvor har jeg bare fået det bedre.. Det kan kun anbefales. Eller i hvert fald skære ned til én gang om måneden, så har du også lidt at se frem til :- ). Håber du finder ud af det, og det farligste er no shit at falde tilbage i gamle vaner.

Som du selv siger trådstarter, så har du haft et misbrug, når du bytter bærbare pc'er for ganja.. Eller, sådan tolker jeg det i hvert fald.
Så hvis du har nogle venner, du stoler på og føler, at du kan snakke med, så snak med dem om dit misbrug og at du evt. gerne vil ud af det (hvis du føler det er på tide, I don't know).

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Titel: Re: .
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ærgerligt der intet svar kommer fra trådstarter, håber virkelig det går dig godt Judi.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Titel: Re: .
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ja, og lidt nederen den oprindelige tråd blev slettet. Men Judi har nok sine grunde. Jeg håber du får det bedre!

Rettet

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]