Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 12:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hash psykose
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ja
Hej psychedelia.
Jeg skriver denne tråd fordi jeg har en ven der siger at det kun er folk der ikke har det godt, rent mentalt der får hashpsykose. Min ven siger der IKKE er noget bevis for at "raske mennesker" kan få en hash psykose???
Passer det? (vil være glad for nogen beviser i stedet for bare ord mod ord).
Jeg ved ikke om jeg tror på det - men jeg tror helt sikkert på at hash psykoser ramme psykisk-svækkede mennesker hyppigere. Jeg kender to der har haft en hash psykose og de har begge to mistet et nært familiemedlem.
Men hvordan definerer man om man er rask eller ej?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg er en sommerfugl.
som svar på dit sidste spørgsmål: hvem er rask?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvordan mener du psykose? Som i et badtrip eller som i noget længervarende?

I det første tilfælde kan det ramme alle. I det andet tilfælde er der vidst delte meninger om hvorvidt man kan være genetisk disponeret.

Medlem
Brugeravatar

Til dragonbællfan1234: Ja hvem er raske? hvis nu man har haft en dårlig dag og man så ryger hash, er der så større risiko for at man får psykose fordi man ikke er glad? For jeg tror mange mennesker har prøvet at ryge hash uden at være helt på toppen!
Til Sortsnog: 2. tilfælde tænker jeg på.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vil du ikke forklare hvad du mener med en hash-psykose? Hvad er det?

Men din ven har ret i at, depressioner, angst og andre bivirkninger ved et cannabis misbrug, ofte ramme folk som er psykisk syge i forvejen. Altså lider af en eller anden form for psykisk lidelse.

Problemet er at man kan have nogle psykiske problemer liggende et eller andet sted uden selv at kende til dem, og så kan de lige pludseligt blive fremprovokeret når man bl.a. roder med bevidsthedsudvidende stoffer.

Senest rettet af Arthur Spooner 05 sep 2011 22:21, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Arthur Spooner skrev:
Vil du ikke forklare hvad du mener med en hash-psykose? Hvad er det?

Der må vel menes, at man på grund af hash har fået en længerevarende ændret psykisk tilstand.
Om det er negativt eller ej, må man selv vurdere.

Medlem
Brugeravatar

Jo altså så vidt jeg har forstået - og jeg siger hermed ikke at det er korrekt - er hash-psykose en slags "sygdom" hvor man er bange for man bliver forfulgt og at man nogen gange tror man er en anden en, end man virkelig er. En slags langvarig sinds-tilstand hvor man bliver paranoid og ikke rigtig kan forholde sig til virkeligheden. Her snakker jeg ikke bare om en time eller to - her snakker jeg om at psykosen kan vende tilbage i situationer hvor man bliver presset. Efter man har fået denne psykose må man vist heller ikke ryge cannabis mere - aldrig.

Medlem
Brugeravatar

Det Khazim skrev! Det er det jeg mener udover at denne psykose jeg snakker om er MEGET negativ!!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det er ikke en decideret hash-psykose, men en psykisk sygdom som kan komme af sig selv og muligvis også fremkaldes af euforiserende stoffer.

Medlem
Brugeravatar

Okay - men er det korrekt at den rammer folk der er kede af det frem for glade mennsekr?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Nej, det kan man ikke sige.

Medlem
Brugeravatar

Hash kan ikke give dig en psykisk sygdom. Hash kan give dig en ubehagelig oplevelse, der på lige fod med andre ubehagelige og traumatiske oplevelser, kan påvirke dig i lang tid. Folk der iforvejen har det dårligt, og går og døjer med en masse lort, har naturligvis lettere ved at få nedtur på under påvirkning af stoffer end glade mennesker. Jeg gentager: Hash kan ikke gøre dig sindssyge. Folk der påstår andet, er fucking hjernedøde.

Den eneste MULIGE undtagelse til denne regel, er folk med latent skizofreni. Nogle "eksperter" mener, at disse mennesker kan udløse deres psykiske sygdom ved brug af bla. hash. Dette er aldrig er aldrig blevet bevist, og såvidt jeg ved er der aldrig lavet nogen egentlig undersøgelse på området.

Medlem
Brugeravatar

Okay, men jeg kender altså en person som stadig får angst en gang imellem - og han har ikke røget hash i 2 år

Medlem
Brugeravatar

regyr skrev:
Okay, men jeg kender altså en person som stadig får angst en gang imellem - og han har ikke røget hash i 2 år

Alle får angst engang imellem. Og læs hvad jeg sagde. Det er muligt at han har fået en ubehagelig oplevelse som har rystet ham, og som stadig sidder i ham. Måske fik hashens bevidsthedsudvidende halløjsa ham til at tænke nogle tanker han ikke brød sig om. Det har det med at bringe ting der ellers ligger godt begravet op til overfladen.

Medlem
Brugeravatar

ok tak for hjælpen!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]