Hvor meget coke har du taget? Hvor lang tid siden er det? Og hvad er indtagelsestidspunkterne?
Der er forskellige grader af serotoninsyndrom (mild til moderat til stærk), og ud fra din formulering og tegnsætning, vil jeg sige (med chance for at jeg tager fejl), at din tilstand er mild. Normalt er serotoninsyndrom ufarligt (kroppen kan håndtere det), men det kan i ekstreme tilfælde (fx. store doser, indblanding af MAOi, for høj feber, etc) blive dødeligt. Men dette er altså en sjældenhed.
Vil anbefale dig at være opmærksom på serotoninsyndromets symptomer, som indtræder kort efter indtagelse og kan vare i flere timer:
- Hovedpine
- Kvalme
- Svedeture
- Rystelse, spjætte, rytmiske muskelsammentrækninger
- Overreaktiv, især hvad angår reflekser
- Koma/blackouts
- Feber (40 grader er ikke unormalt)
- Diarré
- Forvirring (du virker til at skrive klart, tydeligt og velformuleret?)
- Hukommelsestab
- Hallucinationer
- Eufori, dysfori, depression, aggression
- Udvidede pupiller, hjertebanken (irregulær eller hurtigt)
Disse er meget hyppige symptomer. Vær opmærksom på dem, især fx.
feber, hovedpine, kvalme, overreaktivitet, diarré og blackouts. Prøv at holde det objektivt. Hvis du føler at disse symptomer bliver forværret, og at du har en
tendens til blackouts, vil jeg anbefale dig at kontakte skadestuen, giftlinien (82 12 12 12) eller lægevagten efter kl. 16 (tryk på landsdel for telefonnummer):
http://www.laegevagten.dk/frame.cfm/cms ... =4/menu=1/Hvis det er helt galt, så 112 => ambulance.
Det du kan gøre, er at drikke en halv til en trekvart liter vand i timen, for at kompensere for svedeture og feber.
Undgå mere cipralex og coke! Du kan fortsætte din SSRI-medikation i morgen. Sørg for at få noget at spise (gerne sundt og lidt saltet), og få søvn når din krop er faldet til ro. Det er normalt at du ikke kan sove nu, og også det mest fornuftige (du skal jo holde øje med dig selv).
Vigtigste råd: Hold dig i ro og slap af. Det går over. Du får ingen hjerneskade, kun en lærestreg. Lad være med at fare op i en coke-paranoia.
Råd til næste gang: tænk dig om (men det behøver jeg vel ikke sige). Husk på hvorfor du får SSRI-behandling - du har en rigtig god grund til ikke at tage coke! (og stimulanser som amfetamin, MDMA, etc).