Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 15 jul 2025 16:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg er 17 år og har røget hash de sidste 1½år hverdag og har også prøvet diverse forskellige andre stoffer, jeg ryger for det meste bong og har flere gange forsøgt og stoppe da det er en dyr vane :D og jeg ved godt at Afhængiheden måske ikke er fysisk men mere Psysisk har jeg et par spørgsmål da jeg snart overvejer og give det et forsøg igen

Jeg stoppede med og ryge i 2 uger men efter de to uger tænkte jeg stadig på røg, forsvinder lysten aldrig eller går der bare længere tid?

Er det lettere og stoppe hvis jeg går over til pind i en periode?

Kan man stadig godt ryge i weekenderne engang imellem efter en vis periode?

På forhånd tak :)

Senest rettet af Xazon 27 okt 2010 20:28, rettet i alt 1 gang.

Titel: Re: Hey
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Alle spørgsmål er ret individuelle.

Dit første spørgsmål, mht. om lysten nogensinde forsvinder: Det kommer helt an på hvorfor du er stoppet. Hvis du kun stopper fordi du synes det er for dyrt, men stadig elsker hash rusen, så er det klart at du vil have trang i længere tid, i modsætning til en som f.eks. stopper fordi han er kommet ud i en depression eller føler at hashen på andre måder påvirker hans hverdag negativt.

Får nogle hjælper det at trappe ned ved f.eks. at gå fra bong til joints, men for andre er det nemmere bare at tage en kold tyrker. Jeg kan ikke trappe ned, fordi jeg ikke har selvdisciplin nok til at holde det. Det ville bare resultere i at jeg ryger så mange joints indtil jeg opnår sammen skævert som fra bong. Desuden synes jeg man er meget mere rygetrængende hvis man røget dagen inden. Hvis man vågner op og er bagskæv, så synes jeg det er meget sværere at holde sig fra at ryge.

Nogle kan holde sig til at ryge i weekenderne, andre kan ikke. Jeg skal helst holde meget længe mellemrum ellers falder jeg bare i igen. Det er meget individuelt, og ikke rigtigt til at sige. Du finder selv ud af det. Men start med et tage 3 måneder f.eks. hvor du slet ikke ryger. Derefter kan du måske prøve dig med at ryge en gang imellem til specielle lejligheder. Sådan fungerer det bedst for mig, og det har det gjort alle gange jeg har stoppet. Jeg er altid faldt i igen fordi jeg langsomt begyndte at ryge i weekenderne.

Edit: Jeg formulerede det sidste ret dårligt. Jeg mente, at jeg altid har faldet i igen de gange hvor jeg har røget hver weekenden efter jeg har været stoppet. Altså uden at tage en længere pause på f.eks. 3 måneder.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Nu snakker jeg lige ud fra mine egne erfaringer, da jeg selv har røget bong dagligt, fra morgen til aften.
Det er dog et godt stykke tid siden efterhånden, at jeg var så afhængig!

Xazon skrev:
forsvinder lysten aldrig eller går der bare længere tid?

Min lyst til at ryge bong hele tiden er forsvundet. Jeg ryger meget sjældent bong nu, kun engang imellem efter en tur på amfetamin, uden søvn.

Xazon skrev:
Er det lettere og stoppe hvis jeg går over til pind i en periode?

Gør op med dig selv hvorfor du vil stoppe med urten. Er det kun af økonomiske årsager? Hvis du gerne vil stoppe af mere end økonomiske årsager, så vil jeg ikke råde dig til at skifte instrumentet ud med pinden, og stadig bare fyre løs.
Enten tag en kold tyrker, eller trap voldsomt ned, og gradvist ud. Hvis jeg gik over i en nedtrapningsperiode, så ville jeg skifte glaspikken ud med pinde, og ryge et par sug, og så slukke den.
Jeg tog dog en kold tyrker i sin tid, og det var ikke nemt, men jeg kom over det.

Xazon skrev:
Kan man stadig godt ryge i weekenderne engang imellem efter en vis periode?

Jeg kan godt. Der er sikkert andre der har været lige så afhængige som mig som ikke ville kunne administrere det, men min lyst til en pind i ny og næ er der faktisk ikke så tit, og jeg ryger næsten kun med venner, hvis nogen tænder en til en fest eller lignende.
At jeg så er begyndt at få en smule angst hvis jeg ryger alene er en anden historie, men man kan nok ikke fraskrive mit store misbrug af både instrumenter og pinde skylden helt.

Gør op med dig selv hvad du vil med dit stop.

Man bliver altså noget mere klar i hovedet, når man ikke skal suge 3 hoveder når man står op, og 3 hoveder inden man lægger sig i sin beskidte seng, fordi man er for bong til at få vasket sengetøjet :)

Held og lykke med det, og kig evt. andre lignende tråde efter herinde, der er helt sikkert nogen gode råd imellem!

Medlem

Tak for svarene det er heller ikke kun pga. det Økonomiske kan til tider føle mig asocial når jeg ryger.. og syntes at man får nogle nederen tanker til tider men den største grund er nok hukommelsen og humør svingningerne

Men grunden til at jeg ikke er stoppet med bong endnu er fordi at når jeg ryger joints kan de andre blive mega basket hvis vi deler en pind og jeg sidder bare og godt kan mærke det men er ikke skæv :/ som du også skriver arthur så føler man at man skal blive ved med og ryge indtil man opnår samme skævert

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Ja, min tolerance var også alt for høj til sidst, jeg kunne slamme det ene hovede med top på efter det andet, imens folk lå helt bøjede omkring mig.
Og der var ingen rus at hente i pinde.

Det er jo ikke fedt så!

Idag kan jeg blive meget ramt af ikke ret meget, og det er da meget sjovere + Rusen bliver mere euforisk og rar, for mit vekommende.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Hvis du vil trappe ned med pinde, så ryg kun så den værste trang forsvinder, selv om du ikke bliver ordenlig skæv. For det er jo meningen du skal vænne dig til at være klar i hovedet :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midt i et stort tykt BUD!
for mit vedkommende ku jeg ik bare ryge i weekender dengang jeg røg bong, det var hele tiden eller aldrig hvilket ik skete, det med joints har ik virket for mig men ryger kun joints og chillum nu, da jeg ik bryder mig om at ryge bong mere :)

men som de andre også siger tror jeg det er meget individuelt om man kan eller ej, jeg har et sindsygt afhængigheds gen og bare jeg kigger på en pind så må jeg bare ryge den.

men den gang jeg har stoppet har jeg bare sørger for at holde mig selv beskæftiget med enter computer spil eller byture eller bare være sammen med vennerne (som ik ryger)
fysisk aktivitet er også rigtig godt for mit vedkommende gør det at svedeturene næsten forsvinder om natten.

Junior medlem

Jeg har kæmpet med det samme, i mange år. Godt nok mest pinde, med det dyreste hash på markedet. Og som allerede nævnt, er det meget forskelligt fra person til person. Hvordan man stopper eller trapper ned. Ville bare lige sige Truxal 25- 50 mg. De første uger, er der god hjælp. Det er ofte nøvendigt med noget substation, efter flere års misbrug. Godt og sikkert produkt, som man ikke bliver afhængig af !! Og de fleste læger udskriver det, uden problemer:)

Medlem

Halose, har også lagt mærke til at et overforbrug af hash kan skabe "resistens" altså så du kan ryge mere for sad i en periode ved en veninde hvor vi bare kørte det ene hoved efter det andet og så tog hun på ferie i en måned og dengang hun kom hjem igen så for det meste skulle jeg bare have et hoved så kørte det hele rundt :D og jeg røg imellem tiden hvor hun var på ferie, bare ikke så meget og det er også det samme røg :D

Steelx : det er selvfølgelig også rigtigt så vil jeg da helt klart skrive ned i et dokument sammen med de andre råd og Gemme til den dag jeg føler mig 100% parat for jeg kan nemlig ikke sove de første 3-5 dage jeg ikke ryger og det påvirker meget min skole og arbejde ellers havde jeg skam også gjort forsøget igen

Feelgood : de gange jeg har været stoppet i en uge eller to kunne jeg sagtens have en mix til og ligge uden og ryge den, så på den måde er jeg ikke så afhængig

ADHD/junkie : Ja det afhænger jo af rigtig mange faktorer men vil bare gerne høre Jeres gode råd alligvel da dem der har været indtil videre har jeg helt sikkert kunne bruge til noget, De piller er måske noget du har erfaring med :)? ellers skidegod ide

Junior medlem

JA, jeg har meget erfaring med truxal. Har det altid liggende. Det giver ro, og tager toppen af nedturen. Som for mit vedkommende er værst de første to uger. Ligeledes giver Truxal appetit, og hjælper til bedre søvn. I nogle kredse kaldes de for hashpiller :=). Som sagt, det er et sikkert produkt, som IKKE skaber afhænighed. Og det er billigt. Få dem af din læge, jeg er sikker på, at han er enig. Hvis ikke, så skift til en anden!!!

De fås i 5mg/15mg/25mg og 50mg. Jeg bruger dem på 25 mg.

Ville foreslå dig 25 mg. 3-4 gange dagligt, evt 2 stk. til at sove på. Men husk et måltid samtidig. Virker bedst med et stort kalorieindtag. Hvis du har overskud til det, så fysik aktivtet samtidig. Hvis jeg har trænet, og spist godt.... Og efterfølgende popper truxal, er jeg mere knaldet, end hvis jeg røg en to smøgspind alene.

Til sidst, hvis du vil helt fri af misbruget, skal du vente mange måneder, før du ryger hash igen. Ellers er du hurtigt tilbage igen. Jeg har langt hashen helt på hylden, men skete først, da det begyndte at give mig angst !!!

Held og lykke

Medlem

Det er også ligepræcis hvad jeg har brug for de skal hjælpe på for får ikke rigtigt svedture når jeg sover eller kold sved for den sags skyld.. jeg er jo som sagt 17 år.. mine forældre ved godt jeg ryger hash men de kender ikke omfanget af det, altså at jeg ryger hver dag så tænkte på om de ville få noget afvide

det tror jeg da ihvertfald de vil da jeg mener at de skal have lov af forældrene til og udskrive medicin

Er da glad for at høre at du har en mindre dyr og lidt usund vane, håber aldrig selv at jeg kommer der til men man ved jo aldrig

Medlem

Jeg vil anbefale at gå over til joints og trappe ned den vej.
Udover det kan du købe noget baldrian pulver i en helsekost butik det virker ganske udemærket hvis du har svært ved at sove.
Benzo og lignende er imo alt for hård kost bare for at stoppe en smule bongrygning

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
Du vælger helt selv.

En verden udenfor - prøv meditation.

Styrketræning flytter ved de fysiske grænser og giver en selvtillid, samt respekt.

Et udemærket stand punkt kunne være at ryge 1 gang hver anden måned. altså tiden skal du ikke tænke på.

Hjernen skal nok huske hvordan en skævert er.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Vil du VIRKELIG stoppe? Det kræver ændring i tanke, handling og hvem du omgås. Tre gode råd:

1. Dyrk noget sport/fitness, og spis ordentligt
2. Skaf dig en kæreste der ikke ryger!
3. Hæng ud med folk der ikke fyrer fede

Og så kunne du jo tale med dine forældre om at du har et problem.... bare en tanke.

Men det lyder som du har brug for noget positiv motivation. Har du nogen ting du går op i - interesser, hobbyer, skole, hvad ved jeg - som ville have gavn af at du ikke ryger så meget?

Det kan hjælpe dig at spise 5-HTP og St. Johns Wort for at stabilisere humøret. Kava Kava og Baldrian virker afslappende og hjælper på søvnen. Alt kan købes online og er lovlige planteprodukter - ingen funky kemikalier. Og det virker! Ginseng/multivitamin piller er også gode for at oppe energiniveauet og dermed humøret.

Gå i sauna og sved lortet ud.

Mvh
Spacemaster

Medlem

spacemaster skrev:
Vil du VIRKELIG stoppe? Det kræver ændring i tanke, handling og hvem du omgås. Tre gode råd:

Og så kunne du jo tale med dine forældre om at du har et problem.... bare en tanke.

Men det lyder som du har brug for noget positiv motivation. Har du nogen ting du går op i - interesser, hobbyer, skole, hvad ved jeg - som ville have gavn af at du ikke ryger så meget?

Det kan hjælpe dig at spise 5-HTP og St. Johns Wort for at stabilisere humøret. Kava Kava og Baldrian virker afslappende og hjælper på søvnen. Alt kan købes online og er lovlige planteprodukter - ingen funky kemikalier. Og det virker! Ginseng/multivitamin piller er også gode for at oppe energiniveauet og dermed humøret.

Mvh
Spacemaster

jeg har besluttet mig for at stoppe når vinteren er ovre for så kan jeg komme ud og dyrke motion

Men ja du rammer præcis med det at jeg mangler positiv motivation

Er godt igang med det 2. punkt og 3. punkt burde heller ikke være umulig da jeg havde en god vennekreds før jeg begyndte og ryge

og det med vitaminpillerne kunne også være en god ide Selvom jeg altid har hadet dem :D

Medlem

Xazon skrev:
spacemaster skrev:

Mvh
Spacemaster

jeg har besluttet mig for at stoppe når vinteren er ovre for så kan jeg komme ud og dyrke motion

Men ja du rammer præcis med det at jeg mangler positiv motivation

Er godt igang med det 2. punkt og 3. punkt burde heller ikke være umulig da jeg havde en god vennekreds før jeg begyndte og ryge

og det med vitaminpillerne kunne også være en god ide Selvom jeg altid har hadet dem :D

Det med styrketræning er ikke lige mig for dropper det altid efter en måned eller to for så skal man derind osv. så er det meget lettere og løbe en tur :D

Er også gået igang med og ryge flere joints og mindre bong (Y)

Mvh. Mikkel

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]