Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 01:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Highway 420
Hej Psy-folks.
Men - straight to the case - jeg har røget i et godt stykke tid nu, og jeg får næsten hver eneste gang jeg ryger et "angstanfald", hvilket kunne beskrives som pulsering og ualmindelig sindssyg dunken i endten arme, ben, hoved - endda tænder, tandkød og tunge nogle gange. I starten troede jeg simpelthen at jeg skulle dø, og det blev det jo kun værre af. Jeg har lært at administrere anfaldene og tænke på noget andet, æde noget eller falde i søvn når det kommer.

Mine spørgsmål til jer er:
- Har i prøvet det samme?
- Har i prøvet det jævnligt?
- Tror i at min psyke kan være specielt "udsat" for en psykose?
- Er det klogt at fortsætte hashrygningen?

Jeg ryger en gang i ugen ca., og røg min første pind for 1½ år siden. Har aldrig fået andre stoffer indebors end alkohol og weed.

Tak for det venner.
Ganjabus

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
ja
nej
ja?
nej

Medlem
Brugeravatar

Hey ganjabus.
Jeg har oplevet det én eneste gang. Der var ikke noget dunken, men mine tanker gik helt amok. Det var sådan noget "Hvem er jeg?" "Hvad er jeg uden hash?" "Hvad skal jeg blive til?" - en mindre identitetskrise, kan man vel kalde det. Jeg tror os, at grunden til jeg fik det, var at jeg ikke var helt tryg ved selskabet den aften.
Normalt når jeg ryger hver dag i længere perioder, begynder jeg at ku mærke, at mit selvværd falder stiller og roligt - især mens jeg er skæv. Så når jeg begynder at få det sådan, holder jeg en pause. Når pausen er slut vil jeg så holde de på weekend forbrug (det holder så rimelig sjældent :P ).

Så nej, jeg tror ikke du er specielt udsat for psykose.
Om det er klogt at fortsætte med at ryge? Heeeell no! :P Ta en slapper og mærk med dig selv, hvilken forskel det gør - bare dét er god motivation.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

- Tror i at min psyke kan være specielt "udsat" for en psykose?
Ja lige her for tiden, men når du får løst dine problemer, tror jeg ikke det fortsætter (men hvis de gør vil jeg med sikkerhed svare nej til nederste spørgsmål!)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den er egentlig ganske enkel, hold en mindre pause. Få frisk luft og aktivitet - same ol' ramble. Hvad er setting når du ryger? Alene? Med venner? I byen?
Du skal også vide at der skal en mindre dosering til hvis du kun ryger en gang ugentligt. Min erfaring siger mig at man kan opnå nogenlunde fuldt potentiale af THC'en hvis man holder det til en gang ugentligt. Så prøv måske at dosere mindre næste gang du ryger?

Medlem
Brugeravatar

Har haft præcis det samme i perioder. Nogle gang værre end andre. Jeg betragter det som paranoid der avler mere paranoia. Som inner overvævnt siger så hold en pause. Dit størrelse af forbrug betyder egentlig ikke det store, da folk kan tåle forskelligt af noget forskelligt. Men ofte kan det stamme fra ubearbejdede tanker i underbevidstheden. Er der noget der går der på for tiden, sket noget specielt, noget du er utilfreds med? Uanset hvad så hold en pause, til du føler dig klar igen. Det er svært at diagosere en psykose. Man siger hvis nogen af dine slægtninge lider af psykiske lidelser, er der større chance for at du kan nedarve denne. Jeg er ikke lægelig forsker, har derfor ingen ret til a give hold i dette, kun sige hvad jeg har læst. Men hvis du er i tvivl om du er ved at udvikle en såkaldt psykose, og du får det ubehageligt hvad er meningen så ved at bruge tid og penge på det når man kan lave så meget andet her i livet? :) held og lykke med det.

8)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hvorfor er det helt præcist du ryger, hvis du får det sådan hver gang? Tænk over dine grunde til at ryge, og hvis det virkelig ikke er nødvendigt, så lad være.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
"Depressiv" og "psykotisk" er to vidt forskellige tilstande.

Du er ikke disponeret for at komme i en psykotisk tilstand, fordi du oplever angstanfald. Psykoser vil ofte (hvis ikke altid) medføre angst og depression, men det er en anden sag. Jeg vil dog tro, at der er risiko for at du kan udvikle en egentlig angsttilstand, hvis du bliver ved med at provokere en psyke, der er modtagelig over angst. Det har jeg set før og det er selvfølgelig pinefuldt og pisse irriterende, men ikke en psykotisk tilstand. Oplever man jævnligt angst er der naturligvis også en øget risiko for at udvikle en depressiv tilstand.

Psykosen er derimod i en kategori for sig selv, fordi man eksempelvis hører eller ser ting, andre "normale" ikke ser eller hører. Her taler vi om egentlig sindssyge i ordets klassiske forstand, mens depression og angst ikke kan betegnes som sindssyge, men måske snarere som "psykiske lidelser". Man er med andre ord relativt "normal", men har nogle psykiske sårbarheder, der gør at man lider og er fanget i en emotionel tilstand for kortere eller længere perioder.

Most of the physical world is unseen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

arpheus, jeg giver dig ret i din kategorisering af fænomenerne men jeg er af den overbevisning at et stresset sind godt kan udvikle, om ikke andet midlertidige, psykotiske tilstande.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

InnerNetExplorer skrev:
arpheus, jeg giver dig ret i din kategorisering af fænomenerne men jeg er af den overbevisning at et stresset sind godt kan udvikle, om ikke andet midlertidige, psykotiske tilstande.

InnerNet: Det er også min erfaring og videnskaben anerkender det også, så den er jeg helt med på.

Det er set (ikke fordi det behøver at være det før jeg kan tale om det :)), at både angst og depression i sjældnere tilfælde kan udvikle sig psykotisk, men da oftest kun for en periode (jeg har faktisk aldrig hørt om, at sådan noget gik over i en psykotisk tilstand på livstid). Hvis man lader være med at spise og drikke, eller sove, så kommer man jo også i tilstande, hvor man ser og hører noget, som dem omkring en ikke nødvendigvids registrerer.
Det mener jeg er bevis nok for, at sindet kan stresses over i en tilstand, der i det psykiatriske system ville blive kategoriseret som en "akut psykotisk", men forbigående tilstand (tidligere "reaktiv" psykose). Stanislav Grof ville formentlig kategorisere det som en spirituel krise eller "shaman-syge", men det er jo en anden historie.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
arpheus@
har du læst R.D. Laing: "Det spaltede Selv"? Det er en bog jeg varmt kan anbefale, når vi nu skal tale om skizofreni. Han forsøger at trænge ind i den skizofrenes subjektive verden og forståelse af sig selv og sin omverden, i stedet for blot at fordømme mennesket som sygt. Du kan læse lidt om ham her: http://www.leksikon.org/art.php?n=1530

Antipsykiatrien er gammel, men desværre er der ikke så mange penge i den som der er i medicin..

Hilsen Fanny

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Fanny skrev:
arpheus@
har du læst R.D. Laing: "Det spaltede Selv"? Det er en bog jeg varmt kan anbefale, når vi nu skal tale om skizofreni. Han forsøger at trænge ind i den skizofrenes subjektive verden og forståelse af sig selv og sin omverden, i stedet for blot at fordømme mennesket som sygt. Du kan læse lidt om ham her: http://www.leksikon.org/art.php?n=1530

Antipsykiatrien er gammel, men desværre er der ikke så mange penge i den som der er i medicin..

Hilsen Fanny

Ja, der røg du lige ned i noget. Det er meget spændende, tak for forslaget. Jeg kender ham godt og har arbejdet med mange af de samme idéer, men det var der ikke meget plads til på mit arbejde på et psykiatrisk hospital og heller ikke de andre steder jeg har set indenfor psykiatrien. Det krævede en daglig kamp.

Den med medicinen er vel en direkte udspringer af ønsket om evigt liv, alkymi osv. Det er der selvfølgelig penge i. Så er der det med tiden og ressourcerne. Det bliver bare ikke prioriteret i vores samfund. Du må ikke misforstå mig, jeg synes det er sørgeligt og dybt deprimerende.

Junior medlem

Har selv haft panikanfald et par gange, og det er ekstremt ubehageligt.

Hold en lang pause fra alle stoffer (med mindre du er afhængig og behøver nedtrapning). Spis frugt, Dyrk motion - fx gå en tur hver dag + noget mere intensivt et par gange om ugen. Så bliver det meget hurtigere bedre.

Ved et panik/angst anfald virker følgende super godt:

1) Træk vejret langsomt - f.eks. 7-11 breathing (træk ind mens du tæller til 7, pust ud mens du tæller til 11). Det kan få dig til at slappe af på få minutter, selv hvis du ikke føler det hjælper ved lige de første par vejrtrækninger. Fortsætter du bare et par vejrtrækninger er den næsten sikker!

2) Stå op, gå evt. udenfor, træd hårdt ned med dine tæer mod væggen så du virkelig mærker kontakten til jorden. Læg dig evt. på gulvet med benene mod væggen.

3) Ring til en ven eller lign.

4) Husk: Du er ikke ved at dø eller blive sindssyg. Det går over af sig selv og dine tanker bliver normale... selv hvis det virker som om det bliver værre og værre!

Du kan finde mange flere tips via Google :)

Ved optræk til anfald så prøv at udløse et panikanfald med med vilje - d.s. tænk "NU" vil jeg have anfaldet. Det kan ikke lade sig gøre og på den måde kan man af og til undgå anfaldet.

Medlem

Personligt plejede jeg nogengange at få et angst tilfælde når jeg røg.. nogengange udviklede det sig til et regulært panikanfald.. men siden jeg sagde til mig selv,, forfanden kammerat det kun et angstanfald og du dør ikke af det eller bliver sindsyg.. såå har jeg faktisk haft det fint med at ryge siden :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]