Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 maj 2024 22:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 08 nov 2003 18:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 apr 2001 01:01
Indlæg: 1149
Jeg ved at nogen af jer herinde også døjer med HPPD(Hallucinogen Persisting Perception Disorder*), som følge af vores fælles interesse. Jeg har selv holdt det nede ved at kaste mig ud i diverse ikke-psychedelisk relaterede hobbyer, lange stof-pauser og valgt de entheogener jeg har taget, med omtanke.

Hvad jeg er spændt på er om I der har det døjer meget slemt med det, for mine "tiltag" har reduceret problemerne væsentligt for mit vedkommende. Hvis det er nogen der lige har fået det eller haft lignende symptomer, vil jeg også gerne høre om det... :?:

Oi,
Tias.

*HPPD er en form for psykosomatisk lidelse der gør at man lider under svage til ekstremt kraftige synforstyrrelser og visuelle forskydninger selv om man er ædru eller "kun" påvirket af alkohol/nikotin/koffein. Det kan forsvinde med tiden eller blive hos en altid ~ Det er konsensus at HPPD bliver forværret af at tage tryptaminer og phenethylaminer, men dette lader ikke til at være tilfældet med alle der har det.

_________________
Problemer med misbrug af stoffer? Giftlinje, hjælp osv. her.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2003 19:58 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg har en del af dem... men det er ikke noget der generer mig.
F.eks. så når jeg ligger og kigger op i loftet begynder det at bevæge sig efter et par sekunder, men det er nu meget hyggleigt at ligge og stene til..hehe,
og mit vægtæppe med en stor keltisk blomst har også en del bevægelser..hehe

Det eneste der er træls (ja! TRÆLS) er at når jeg er i den begyndende fase af et trip ikke rigtig kan bruge mit loft eller mit vægtæppe til reality checks mere... ;)

hmm, vender til bage med mere senere... hvis jeg kan ;)

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2003 20:03 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 05 sep 2003 01:01
Indlæg: 2001
Det skal måske også indskydes at de fleste tilfælde af HPPD nok for det meste er placebo. Man kan f.eks. godt sidde og stene på et eller andet mønster og så begynder det at flimre eller bevæge sig, altså som om man var påvirket - dog begynder man at få hallucinationer og andre visuals når man ikke er påvirket burde man nok tage sit stofmisbrug op til overvejelse.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2003 20:46 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 15 sep 2002 01:01
Indlæg: 694
Geografisk sted: Danmark
Jeg "lider" stadig under størrelses forhold på tingene efter en episode i maj måned...
Tingene er utrolig tit større, "tættere på", mere kraftige i farverne...
Det kan godt være ubehageligt, og det irriterer mig grænseløst nogle gange...
Jeg tænker jo på det hver dag...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2003 20:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 apr 2001 01:01
Indlæg: 1149
Treasure>> Du kan have ret i at en pause med stofferne er en god måde at sætte en stopper for mange tilfælde af HPPD på, men det er ikke nødvendigvis et tegn på misbrug. Jeg fik f.eks. selv konstateret HPPD efter kun et par trips med stort mellemrum.

Alcoholic>> Jeg er sgu da ked af at høre at det er så konstant. Jeg har også en del symptomer i form af at størrelses/afstands-forhold på ting jeg ikke fokuserer på, ændrer sig kraftigt. Men altså... Det bedste er nok at opøve sin evne til at distrahere sig selv, og tænke på noget andet... Det er IMHO en af de vigtigste ting at kunne for en psykonaut, da dette talent også tillader en at afspore et dårligt trip under opsejling.

Oi,
Tias.

_________________
Problemer med misbrug af stoffer? Giftlinje, hjælp osv. her.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2003 01:58 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 sep 2002 01:01
Indlæg: 341
Geografisk sted: spatielt promiskuøs
@Tias: er det her HPPD en diagnose en læge stiller?

Hvordan skal det forståes at det er psykosomatisk? At det at man tror man har synsforstyrrelser rent faktisk ændrer den måde man ser på?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2003 17:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 apr 2001 01:01
Indlæg: 1149
En uafhængig psykolog hjalp mig frem til det. HPPD er ikke en specielt anerkendt lidelse, og som sådan kan du kun få antipsykotisk medicin for det - hvilket bestemt ikke ville have hjulpet mig, snarere tværtimod.

Det er psykosomatisk i den forstand at det ikke er en fejl i dine øjne, men snarere din hjernes reaktion på kontakt med hallucinogene stoffer der ændrer på din virkelighedsopfattelse, men især dem som forårsager visuelle forskydninger. Mit eget vidste sig efter 2-3 svampetrips.

/Tias.

_________________
Problemer med misbrug af stoffer? Giftlinje, hjælp osv. her.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2003 17:23 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
Tias > Hvordan kan du være sikker på at antipsykotisk medicin ikke ville havde virket på dig, hvis du ikke har prøvet det?

-Psyko


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2003 17:31 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 apr 2001 01:01
Indlæg: 1149
Jeg baserer min holdning ud fra en del HPPD-patienter der ikke er blevet hjulpet af det, og en del flere der har fået deres liv ødelagt i lang tid af forsøg på at kurere det med gængse anti-psykotiske lægemidler.

Det er jo ikke en psykose af nogen art, bare lidt overflødig psykedelisk smørelse i hjernen.... Men jeg har sgu ikke selv nogen forslag til hvordan man slipper af med det, jeg ved bare hvad der har hjulpet mig(selvom jeg er meget langt fra ikke at døje med det, jeg har bare fået det lidt bedre).

_________________
Problemer med misbrug af stoffer? Giftlinje, hjælp osv. her.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 nov 2003 22:39 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 16 maj 2002 01:01
Indlæg: 125
Geografisk sted: Aalborg
Kender det godt det med at væggen eller noget begynder at bølge lidt. Det er ikk noget der irriterer mig og jeg lægger kun mærke til det, hvis man kigger direkte på det. Det er jo ikk sådan et hele værelset bølger frem og tilbage, når man kigger rundt.

Men alligevel... det er jo stadig ikk meningen at det skal være der...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 nov 2003 10:47 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 19 maj 2002 01:01
Indlæg: 273
Geografisk sted: Århus
Kender det alt for godt. Døjede en del med det i den periode, jeg var lidt for glad for kixene. Det generede mig egentlig ikke seriøst, på trods af at jeg ofte var forvirret, over alle de små sorte skygger der fes rundt i øjenkrogene....-grrr, havde man dog bare kunne få fat i de små sataner :?

Syntes egntlig ikke jeg mærker så meget til det mere, men har heller ikke taget stoffer mere end et par gange det sidste års tid. Nogle gange kan det dog godt "summe" lidt når jeg kigger på større overflader, og til tider syntes jeg det er svært at fokusere...-som om der er alt for meget at se på.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team