Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 jul 2025 22:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: hashmisbrug
Junior medlem

Jeg er en ung fyr, der er begyndt at gå til AA-møder og snakker ved siden af med en erfaren AA'er, dagligt, som giver mig råd og vejledning.

Her i weekenden havde jeg så besøg af en pige, som jeg har mødt via nogen fælles venner. Og jeg fortæller så, allerede inden hun kommer, at jeg ikke drikker osv, men at jeg ikke har noget i mod at andre drak i mit nærvær (da jeg sagtens kan stå i mod) Hun fortæller så, at hun har haft et hashmisbrug, men at hun er helt ude af det nu og at hun har gået til noget, som hedder "HA" (som skulle være ligesom AA og NA, bare for hashmisbrugere. Jeg har dog ikke kunne finde noget om det på nettet) og at det hjalp hende ud af sit misbrug.

Jeg fortæller så dette til min ven i AA (da vi jo taler om alt, som jeg laver og foretager mig) og han mener ikke at dette hænger sammen, da man ikke bytter et stof ud med et andet (alkohol er et stof!). Ligesom at der heller ikke er narkomaner i NA, som drikker.

Er dette korrekt?

Junior medlem

Tror også det er noget påfund :D

Men der findes noget der hedder MA - Marijuana Anonymous. Hvor de ligesom i AA går ud fra 12-trin.

OG såfald, kan jeg ikke få HA til noget der giver mening?
Så skulle det hedder AH - Anonyme Hashmisbrugere.'

Håber dette besvarede dit spørgsmål :)

Junior medlem

Okay tak for svaret.

Men uanset hvad det hedder. HVis det så er MA hun har gået i/til. Vil det så være normalt at man stadig drikker alkohol ved siden af?

Midlertidigt bannet
Brugeravatar

Tror du ikke bare det er noget tøsen har fundet på ?
Altså at hun har været lidt nervøs for at lyde som en der ryger vær dag...
Jeg har da i mine yngre dage da jeg røg lidt for meget hash, tit kommet til at sige noget i stil til tøserne ( ej jamen jeg er også i gang med at trappe ned )
når de endelig fandt ud af hvor meget jeg faktisk røg.. det lyder måske lidt ånsvagt det jeg siger nu, men du kan prøve at acceptere hendes misbrug, hvis det nu
er en pige du syndes rigtig godt om, så kan man tage den et skridt af gangen, og senere afskaffe det misbrug / hjælpe hende af med det

Men stærkt gået at du kan holde dig væk fra sprutten :D ! thumps up der !

Junior medlem

Jeg er ik så meget i tvivl om at hun ikke ryger mere, men mit store spørgsmål, er om det ikke er korrekt, at hvis man har været så langt ude i et misbrug af et eller andet stof (hash, alkohol, coke etc) at man har været i behandling/går til møder, så tager man ikke andre stoffer, selvom man stopper med det ene?

Virker det ikke mærkeligt, at hun drikker alkohol nu så?

Midlertidigt bannet
Brugeravatar

Sorry misforstod noget.
Når jeg har haft trappet ned for sådanne sager har jeg f.eks drukket lidt mere end normalt for at tage abstinenserne ....
Men mener du at dem der hjælper hende "HA" giver hende alkohol for at stoppe ?? for nej.. det går jeg godt nok ikke ud fra er normalt... har jeg aldrig hørt om..
Det må være valgfrit for den individuelle om man vil nappe en bajer ind i mellem.. men det er jo mega dumt at erstatte det ene misbrug med det andet !
vil mene at alkoholen nok skader en del mere fysisk hvis det bliver indtaget vær dag...

Hvor meget drikker hun da om man må spørge ? hvis det bare er et par genstande over det " tilladte " er det måske okay, bare de første uger når man stopper...

Junior medlem

Nej altså hun har ikke sagt at de gav hende alkohol. Men min ven i AA sir bare, at det lyder dybt underligt at hun drikker nu (når jeg sir drikker, mener jeg det ikke som et misbrug. Jeg kender hende heller ik sådan speciel godt, har bare haft en "date" med hende i en weekend, hvor hun boede hos mig. Og der drak hun da nogen øl og lidt vin da vi spiste) fordi at hvis man har været afhængig af et bestemt stof, så holder man sig fra alle stoffer (incl alkohol) efter man er kommet ud af sit misbrug.

Og det er det jeg mener, om der er rigtigt?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

mrserious: Det er en indstilling som mange i AA eller NA har. Hvis hun er uenig kan hun jo bare drikke som hun vil, det er ikke nødvendigvis et problem.

Junior medlem

Men vil chancen for tilbagefald til hash, ikke være stor, hvis hun samtidig drikker. Jeg ved at hun går i byen og drikker sig rigtig stiv nogen gange også

Midlertidigt bannet
Brugeravatar

Nej jeg vil ikke mene at chancen er større fordi hun drikker sig fuld....
Altså, ligesom at chancen bliver større for at måske komme til at nappe en smøg fordi det er hyggeligt ( for eksrygerne ) når de er i byen, kan det vel også være sådan med hash.
Men det kommer vel and på det selskab hun hænger ud sammen med, er hun sammen med folk der slet ikke ryger hash, og bare drikker og tar i byen, kan jeg ikke se problemet.

Jeg mener dog ikke at man behøver at holde sig væk fra ALT fordi man stopper med et misbrug.
Man skal nok bare passe en del på med at man ikke skifter misbruget ud med et andet.
my 5 cents ;)

Medlem
Brugeravatar

mrserious skrev:
Nej altså hun har ikke sagt at de gav hende alkohol. Men min ven i AA sir bare, at det lyder dybt underligt at hun drikker nu (når jeg sir drikker, mener jeg det ikke som et misbrug. Jeg kender hende heller ik sådan speciel godt, har bare haft en "date" med hende i en weekend, hvor hun boede hos mig. Og der drak hun da nogen øl og lidt vin da vi spiste) fordi at hvis man har været afhængig af et bestemt stof, så holder man sig fra alle stoffer (incl alkohol) efter man er kommet ud af sit misbrug.

Og det er det jeg mener, om der er rigtigt?

Kender en der er kommet ud af et benzomisbrug, der har så meget styr på tingene at personen godt kan drikke :) (efter x-antal mdr/år)
Kommer jo an på hvor viljestærk man er - har man en gang set et stof smadre ens liv vil man nok næppe tilbage dertil :)

Midlertidigt bannet
Brugeravatar

KeepOnFlyin skrev:
har man en gang set et stof smadre ens liv vil man nok næppe tilbage dertil :)

Det var Spot on ! ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]