Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 jul 2025 23:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej .
Jeg har spist nogle svampe, og der af fået en svampe psykose, hvad ska man gøre for at komme af med den?
Holder mig langt væk fra stofferne nu , men er stadig i min "egen verden" og det er pænt nedern,
Nogen der kan hjælpe ??

Medlem

Kan du prøve at beskrive lidt nærmere hvad du mener med svampe psykose / "egen verden"? Hvad er forskellen fra før du tog svampene til nu?

Medlem

Jaa saktens..
Før var jeg altid glad og frisk og klar på alt !!
Nu er jeg mere sådan lad mig nu være osv..

Jamen før ku jeg "mærke" mine føelser osv, ku mærke om jeg var glad / sur osv, men ka jeg ikke nu føler jeg går rundt i min egen verden .:S

Medlem

Så du føler der er "låg" på følelserne? At du er distanceret fra dine følelser?

Hvis du ikke allerede har gjort det, så prøv at få skrevet ned hvad der skete i løbet af trippet, hvad du følte, positive elementer, negative elementer osv. En triprapport altså. Inkludér også gerne hvilket *set* du var i (altså, hvordan du havde det FØR du tog trippet, om du var træt, oplagt/uoplagt) og hvilken *setting* oplevelsen foregik i. Setting er de fysiske omgivelser lige fra hvilke mennesker du omgav dig med, til huset eller lokalet du var i, til eventuel natur eller bebyggelse. Alt hvad du omgiver dig med fysisk i et trip vil påvirke din oplevelse, så overvej om der var specielle omstændigheder. Det vigtigste er næsten de eventuelle andre deltagere i trip-seancen, dine buddies. Om du var gode venner med dem eller ej, om du var tryg ved dem, om de havde en god oplevelse med deres eget trip etc. etc. etc.

Jeg har selv oplevet noget lignende efter et badtrip på psilocybin-svampe da jeg var i begyndelsen af tyverne. Min selvfølelse og fornemmelse af selv var papirstynd, min svampeoplevelse var præget af en stor ligegyldighed og følelse af depression, men ikke angst som sådan. I løbet af et års tid kom jeg på fode igen, og i dag har jeg det fint.

Medlem

Kan ikke huske trippet..

Var 17 dengang.. er snart 19.. det er lang tid siden har gået rundt og været sådan her i lidt over et år ..

Kan man ikke gøre noget?
Min kæreste kan ikke kende mig mere siger hun.. :S

jaa har lagt et slags "Låg " på mine følser .. hvad kan jeg gøre ? :/

Medlem

Det skete første svampe trip..

har gjort det 3 gange efter, fordi jeg troede jeg var ved at blive skør, så tænkte jeg at hvis jeg gjorde det noget mere ville det gå væk

Ja jeg var på stoffer dengang .. mange har taget stoffer siden jeg var 13-14 år .. alt men bar ik svampe før et år siden :s

Medlem

Du virker til at have fået lidt af et rap over nallerne af svampene. Men tag det køligt. Først og fremmest er det godt at du gør noget for at hjælpe dig selv, det er jo det væsentligste. Nu lyder det lidt overraskende at du efter 2 år stadig føler den samme afstand til dig selv - eller, du føler dig skubbet ud af balance, men jeg vil vove den påstand at der altid er en grund til hvorfor det gik sådan.

Det er derfor jeg tror det ville være godt at prøve at ridse de ting op fra dine trips du kan huske. Hvis du ikke kan huske så mange detaljer, så prøv at huske på om der var en overordnet følelse eller fornemmelse som var dominerende. F.eks.:

- Oplevede du en form for angst under dit trip? Blev du under dit trip konfronteret med noget du ikke kunne holde ud at blive konfronteret med?
- Du siger du følte at du var ved at blive skør - var du under trippet bange for at trippet ikke ville stoppe, eller at det ville skade dig?

Det jeg godt vil have dig til, det er at prøve at sætte flere og flere ord på det du har oplevet. Det hjælper også andre herinde som har nogle gode ideer til hvad du kunne have oplevet, til at forstå din situation bedre.

Medlem

Tro mig har jeg os :/

Tror du nogensinde jeg bliver "mig" selv igen??

jamen husker at jeg fik badtrip.. Og jeg havde den der ud af kroppen føelse.. og jeg tænkte kun på : hvornår stopper det her.. smed alt mit tøj imens min ven sad og kiggede underligt på mig og spurgte om jeg var okay.
Husker faktisk mere og mere nu hvor du siger det :O!
Det startede med vi trippede og vi hyggede os , lige pludselig blev mine tanker for vilde og fik det dårligt, så ville jeg læg mig ned men ku ikk falde i søvn så troede jeg jeg aldrig ville kunne sove igen.. fik det så sygt dårligt.
det sidste jeg mangler er faktisk at kunne komme ned under det lag og ku mærke mine føelser igen ?
Ka jeg det ?
For et år siden var det som om jeg var rævet ned i et sort hul hver gang jeg lukkede øjne .. når jeg drak blev jeg os helt væk somom jeg var på svampe igen . Men det er heldigvis ovre nu .
Nu ka jeg bar ik føle noget :/

Medlem

Fik faktisk os en form for angst, det med om jeg nogensinde blev normal igen :s

Medlem

Det lyder ud fra hvad du fortæller til at du har kæmpet imod oplevelsen i dine trips med næb og klør. Problemet er at når man begynder at kæmpe imod, så bliver følelsen af uro, fortvivlelse og usikkerhed bare endnu værre, og det bliver til en form for angst for at oplevelsen ikke stopper igen - man ønsker slet ikke være påvirket længere. Tro mig, jeg kender godt den fornemmelse at ikke at ville trippe længere og bare at ville have det til at stoppe. Det er ikke noget jeg ville ønske for selv min værste fjende.

Trippet bliver først til en fremadrettet og mere positiv oplevelse, når man lader modstanden falde og giver sig hen til oplevelsen. Når man *ikke* gør det, bliver det til gengæld til spændinger, angst og udmattelse. Det lyder på din beskrivelse til at du har oplevet dette, og det kan være ganske hårdt. Også fordi tidsfornemmelsen under trips forvrænges eller helt er væk, og man derfor føler at det vil vare evigt. Ikke ligefrem det mest underholdende i verden.

Det lyder som om du er bange for at den angst du oplevede under trippet med om du nogensinde blev normal igen har forplantet sig ud i din hverdag efter trippet, selvfølgelig i en "mildere" form, som er stadigt aftagende. Du skriver i hvert fald at flere og flere af de negative symptomer er forsvundet, og det er jo værd at bemærke.

Nu skriver du at du ikke kan føle noget, men det synes jeg nu ikke dine indlæg bærer præg af. Hvad er det mere præcist for følelser du ikke føler du har adgang til? For der er jo en del forskellige, f.eks.: Glæde / eufori, hengivenhed, kærlighed, nedtrykthed, frygt, afsky, sorg, vrede osv.

Mvh.
Ephi

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg vil godt advare mod overdreven brug af ordet "psykose". Din beskrivelse lyder ikke ligefrem som noget psykotisk, snarere noget depressivt eller angst.

Jeg synes der er kommet nogle gode svar, men det lyder som om du er mere interessereret i et medicinsk svar. Eller måske tager jeg fejl? Har du talt med en læge?

Most of the physical world is unseen.

Medlem

Geografisk sted: København
Det lyder mere som angst end depression, da depression hos nogle skaber udsving i følelserne og man kan derfor blive behandlet for depression ved at "dæmpe" for følelserne med medicin.
Omkring du kan blive normal igen, så ja. Det vil du godt kunne med den rette behandling, men som Ephi skriver, så handler det om, at du skal få behandlet dit badtrip.

Hvor var du henne, da du tog svampe, hvem var du sammen med?
Hvor lang tid varede det for dig, var det et helvede hele vejen igennem?
Hvordan havde du det inden du tog svampe, var det noget du havde lyst til eller følte du dig presset?
Var du glad i tiden op til du tog svampe eller var du nede med humøret allerede inden?
Havde du også din nuværende kæreste dengang?

Medlem

Så Ephi hva er det præcist du siger jeg skal gøre for at blive "normal" igen og komme af med min angst for det?
:O

Medlem

arpheus er ligeglad med om det er med medicin eller noget :)
bare jeg får hjælp mod det .

Medlem

Jeg er ikke psykoterapeut, psykolog, psykiater eller anden lignende profession, så jeg kan højst bidrage med de metoder jeg selv har brugt i forbindelse med dårlige oplevelser på psykedeliske stoffer. Jeg har en socialfaglig profession - men det er ikke inden for terapi.

Hvad jeg har prøvet indtil videre er få dig til at åbne mere op for den oplevelse du har haft, fordi du til at begynde med ikke beskrev 100% hvad problemet var, og hvordan det var opstået (=trippet). Det handler om at undre dig over den oplevelse du har været igennem. Der er jo en grund til du nu har eftervirkninger fra det. Så, hvad var den grund mon? :)

Eksempel:
Mit eget trip på svampe blev virkelig dårligt fordi jeg boede hjemme hos mine forældre på det tidspunkt, hvor jeg trippede, og fordi trippet foregik der. Det betød at jeg havde angst for at de skulle møde mig på svampe, så derfor var der ikke "plads" til at jeg kunne trippe ordentligt igennem. Til at jeg kunne gå ned og få noget mad, drikke noget the, gå en tur osv / udfolde mig fysisk. Settingen for mit trip var derfor utrolig dårlig, da udgangspunktet faktisk var at jeg var bundet til mit værelse. Min udfoldelse var stækket.

Det gjorde så at jeg kæmpede imod trippet, og ikke kunne acceptere at lade mig flyde helt med, fordi jeg i bund og grund ikke kunne holde ud at have et 6 timers trip kørende, hvor jeg hele tiden var bange for at møde de gamle og hvor jeg intet kunne lave. Jeg ønskede bare det ville stoppe igen. Det endte med at være et helt igennem depressivt trip, hvor alt virkede negativt. Jeg prøvede også at sove, men det tog mig 3-4 timer da der kom masser af visuals hver gang jeg lukkede øjnene. Til sidst ud på morgenen faldt jeg så i søvn.

Som jeg skrev, tog det mig et års tid at komme ordentligt på fode igen. Jeg havde en del flashbacks undervejs, typisk ved sengetid, hvor jeg følte at alle de negative følelser brusede op i mig igen. Det klingede gradvist af. Det er over 8 år siden jeg oplevede det her nu.

For mig virkede det at:
- Se på den oplevelse jeg var igennem - og tale med andre om den. Prøve at afdække den så meget som muligt. Jeg skrev selv hele forløbet ned. Læste andres oplevelser på erowid.org og psychedelia.dk
- Holde en lang pause med psykedeliske stoffer og stoffer i det hele taget
- Fylde mit liv med positive ting:
- Motion - øger fornemmelsen af kroppen og velværet, det er rigtig godt i din situation
- Møde mennesker - det er gennem andre mennesker vi udvikler os
- Dyrke mine venner - at have nogle mennesker man kan have tæt på sig er vigtigt, også for simpelthen at kunne have det sjovt
- Kæreste - en person man kan have et intimt og rigtig tæt forhold til hjælper meget
- Give mig selv nogle passende udfordringer - sport, uddannelse, arbejde, helt nye horisonter etc.

Derudover vil jeg anbefale Fannys post om den udefinérbare angst. Håber det kan hjælpe.

(Edit: Der gik fuldstændig koks i min postning, men dette er den færdige version af posten her ;-) )

Medlem

mange tak :)!!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Amphia, jeg har selv haft følelsen af at stå helt alene efter svampetrip, det gik dog over efter noget tid. Har siden taget forskellige psykedeliske stoffer, med god effekt. Jeg tror muligvis bare første gang er for overvældende for nogle, det var den ihvertfald for mig. Men det som jeg gjorde var at gennemgå hele oplevelsen bagefter, og tænke på hvad der var gået galt, og fandt frem til alt det der var gået galt. Jeg ved ikke om du havde styr på set og setting, for nogle gange tænke man jo ikke så meget over det, tænke bare det er endnu et stof der kan gøre en påvirket! Hvilket man aldrig må gøre med psykedeliske stoffer, da det tager røven på en så groft.

Du skal nok få det godt igen, så længe du bare tænker det igennem, du har det dårligt med, og lader det flyde sammen med resten af dit sind!

Til sidst lad nu være med at bruge ordet svampe psykose, du har ikke det der ligner en psykose, vis du har skærer jeg min pik af!

God vind herfra!

Medlem

Enig. Jeg mener heller ikke der er tale om nogen psykose her. Bare lige for at slå det fast. :-)

Medlem

Godt :)!!
Det er jeg dælme glad for .. har jeg været bange for .. men allerede med at skrive her har jeg fået det lidt bedre :)

Takker rigtigt mange gange for hjælpen !

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sherwood forest
Jeg har prøvet noget lign. det med ikke at føle noget overhovedet - kan helt sikkert genkende de syumptomer du beskriver (offtopic - prøv at se "Dexter" (en serie) det giver perspektiv på det med manglende følelser.. Der er guldkorn i den serie..)

Jeg kan helt klart anbefale terapi - gå til læge og beskriv symptomer og bed om en henvisning til psykolog, hvis du har mod på det - det hjalp mig gevaldigt.. I dag har jeg det meget bedre (stadig ikke 100% men det kommer). Er fortsat i terapi, men føler snart jeg kan stoppe med det..

Tænk over det..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]