Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 12 jul 2025 07:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: fuck dopamin
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
Hej alle. Jeg har en lille historie at fortælle, (håber den ligger rigtigt)
jeg vil fortælle lidt om mit forhold til hash, bla. dens positive og negative sider. jeg er meget skæv ligenu, syntes det ville passe ind, for at skabe en måske bredere artikel.
Jeg var 16 da jeg røg første gang, (idag 19), og fandt det nyt univers meget interessant. (lidt FOR interessant skulle det vise sig)
Mit forbrug var imidlertid meget forsvarligt, i hvert fald på ingen måder skadeligt.
Jeg har altid været en upoleret diamant, med store ambioner, men med den underbevidste holdning ikke at skulle arbejde for det..., og det eskalerede efter jeg som en 17 årig teknisk skole maler elev gik amok med rygningen. (røg ud a gymnasiet pga, dårlig motivation og manglene afleverede raporter før teknisk..)
Da jeg i forvejen havde ENORM dårlig selvdiciplin mht. ALT - (lektier mostly),gjorde hashforbruget at mine negative sider mangedoblede.
man får stort set ingen lektier for på teknisk skole, men dem jeg en gang imellem fik, havde jeg ikke overskud, overblik, og konsentration til at lave.

Efter et halvt år på maler linien, meldte jeg mig ud a skolen.
Jeg sagde til mig selv, : at det er alligevel ikke det du vil spilde resten af dit liv på, så hvorfor ikke stoppe med det samme?? min djævelstemme fik igen ret.

nu stod jeg uden en uddannelse, som den ENESTE i min vennekreds. Derefter flyttede jeg til odense fra svendborg, for at bo mit eget sted i en ny by. Min bror tilbød et værelse midt i odense c, og tog straks imod.
Nu er jeg 19 år gammel, har arbejdet fabriks lort i over et år, over tænker : sikke et spild,- for samfundet, men ikke mindst mig selv, kunne være blevet hver som helst, men kendte ikke min besøgstid.
Jeg har altid haft masser a venner, men de bor i svendborg og har ikke holdt kontakten.
Nu ryger (og drikker) jeg hver dag, for at holde smerten væk, men det er hårdt. hashen kan sætte mange ting i lys, og være godt i små mængder, problemet er når dopaminen begynder at trække i underbevídsheden, og før man ved af det er man psykist hooked.

Jeg kunne have undgået rigtig mange ting uden hash, have opnået større ting, jeg sidder hver dag og laver ikke en fucking skid pga hashen gør mig så doven og ligeglad med alt.

Konklusion, hash ER godt i små mængder, et fredags forbrug er kun sundt :) det vigtige er at have en masse fritidsinteresser at tage til, så man ikke har det i bevidstheden.
jeg ved ikke præcis hva jeg vil med den her artikel, jeg vil gerne høre folks mening om diverse emner jeg har berørt, hva det har gjort ved jer??

husk på, jeg er meget væk ligenu, så måske skulle du tage det hele med et gran salt.

men hvad JEG personligt har fundet ud af er følgende :jeg kunne have været bedre uden

Moderator
Brugeravatar

Måske halvt flueknepperi, men der er meget andet der kan hjælpe på dopamin, f.eks. at være med vennerne, være sammen med en kæreste, være almindeligt sammen med en person man holder af og lign. der er dog også rent fysiske ting der kan hjælpe på humøret, en 5-htp kur kunne være at overveje, mad, drikke, en del andre stoffer, men selvfølgelig bedst at få det af naturlige veje.

Ps. jeg er også lidt buzzed, nu.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Surt show...

Du får det til at lyde som om, at løbet er kørt for dit vedkommende?

Du er 19 år og flyttet til en ny by, det er da en super forudsætning for at starte forfra. Stoppe rygningen (mit råd er at holde et halvt års pause, mindst, før du ryger igen) og starte på en anden uddannelse.

Tag den med ro (dum formulering, du har jo netop taget den for meget med ro....), få kontrol over dit misbrug og find en uddannelse du gider bruge tid på.

Jeg er 30 år, har brugt en masse "spildtid", akkurat som du, men der er altså ikke nogen der siger (jo, det er der nok, men dem skal du ikke høre på!), at er man ikke etableret som 20 årig er man fortabt. Du har truffet nogle rigtige dumme valg, lyder det til, men det er ikke nødvendigvis værre end Hr. Hansen der giftede sig med den forkerte, aldrig har turde sige chefen imod og nu sidder og drikker lidt for meget foran TV'et. Du ved i det mindste at den er gal, og du har heldigvis stadig masser af tid til at rette op på situationen.

Et hverdagsforbrug af THC ændrer din personlighed markant, men over lang tid. Lur mig om ikke du får noget af motivationen tilbage efter en måneds pause?

Alkoholen synes jeg du skal overveje om ikke det var værd at gemme til weekenden. Det smadrer din krop, og intet signalere "taber" som en brandert på en hverdag. Det er et skridt på vejen mod større selvtillid og motivation, at fremstå i et bedre lys overfor sine omgivelser (det hjælper i hvertfald).

Du er 19 år, festen er først lige startet!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hinsides godt og ondt
Bull Lee skrev:
er 19 år, festen er først lige startet!

Ligepræcis! Du er KUN 19. Du har stadig masser af tid til at gøre lige hvad du vil! Du kan starte på en frisk. Prøve om gymnasie er noget for dig? Evt. prøve malerskolen igen! Der er mange på dit aldersniveu, der sidder uden arbejde.

Junior medlem

Jeg har siddet i nøjagtig samme situation.. Dog blev jeg ikke smidt ud af gymnasiet, jeg endte med at skulle op i fuld pensum på 3. år, hvilket jeg også havde været på 2. år. og der dumpede jeg ellers med et ordentligt brag. Selvom jeg ikke havde gjordt noget ud af skolen var jeg alligevel inderst inde knust over at have "spildt" 3 år.

Efter skolen ville jeg have mig en frisk start, droppe hverdags hashen og stofferne i weekenden, så jeg kom ind i hærren. Jeg prøvede at holde mig væk fra hash men var simpelthen for svag til at sige fra i weelenderne, så jeg togede stadig rundt, og havde det ikke godt med mig selv. Så var jeg så heldig at komme til et fredligt sted i afghanistan efter at have været 8 mdr. længere end værnepligten.

Om man nu vil udsendes eller ej kan diskuteres, men i hvertfald gav det mig et halvt år hvor jeg var afskåret fra mine "venner" som jeg røg også tog lidt med. Jeg kunne hurtigt mærke at jeg blev meget mere klar i hovedet fik meget mere selvtillid. Og sjovt nok gjorde det mig også i stand til at se bedre på mit eget liv.

Jeg har nu været hjemme et par måneder og holder mig væk fra hverdags hashen jeg ryger ca. 1 gang i måneden. Og jeg har besluttet mig for at starte på Studenterkurset som det hedder, som er gymnasie på 2 år, og denne gang er min holdning blevet ændret. Før hen troede jeg man kunne gøre alt det sure arbejde sovede. Selvom man måske kan det, er min pointe at det er vigtig at arrangere sig i den situation man nu vælger at sætte sig selv i, det giver en, en meget bedre velværdsfølelse af at havde udrettet noget, og valgt rigtigt.

Nå men ud af denne lange historie vil jeg blot sige som de andre, at løbet slet slet ikke er kørt endnu, tvært i mod har man været nogle hårde ting i gennem som gør at man mere selvstændigt kan stoppe op og mærke efter hvad man egentlig virkelig har lyst til.

Men mit største råd er: Drop hashen for i et godt stykke tid, et halvt år som der også bliver forslået, uden at ryge så meget som en enkelt gang.

Håber det kunne hjælpe lidt

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Jeg er enig med sqnne

Jeg tror ikke at man kan give hash skylden for alle ens problemer. Men jeg er sikker på at hash ændre din personlig i sådan en grad at det forvrænger dit billede af livet men også sløver dig får dig til at køre i et lavere gear og måske formindsker din selvtillid.

Disse faktore er vigtige at have iorden i det konkurrence samfund vi lever i.. At ryge en gang i weekenderne eller om måneden tror jeg dog ikke gør det store.

Folk reagere forskelligt på hash så det er om at mærke efter nogle kan jo godt tåle at ryge hverdag mens andre slet ikke kan tåle det.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Herregud, du er 19 år. Du kan sagtens vende dit liv. Husk på hvor mange som dropper ud af UNI fordi de har valgt forkert(mig selv inkluderet). Lad være med at fortvivle. Måske skulle du kontakte en behandlingsinstitution.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her og der
Det er jo klart når du har boet i Svendborg. Her har alle jo nærmest hverdagsmisbrug af tjald... Ihvertfald i den "alternative" gruppe (Krøyersbumserne 8) ) mennesker. :roll:

Men nu er du som de andre også har sagt flyttet væk, så prøv og start på en frisk i odense.. Held og lykke. :wink:

Junior medlem

jeg ryger hash 3 - 4 gange om dagen, jeg har i en periode været MEGET afhænging af speed, jeg har fast arbejde, har haft en enkelt syge dag i år. Og jeg er en tøs, så jeg tror bare det er et spørgsmål om viljlestyrke, så kom igang drenge ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Du skal da ikke sidde og hulke som 19 årige - livet er ikke engang BEGYNDT at give dig tæsk endnu.....
Hash er let at stoppe med, det kræver bare man vil - hvis man ikke vil - så kan man ikke.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Child of Aum skrev:
Hash er let at stoppe med, det kræver bare man vil - hvis man ikke vil - så kan man ikke.

Lige så flabet som det er rigtigt :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg har selv store problemer med selvdisciplin når det angår lektier osv, og har altid haft det, ligeså længe jeg kan huske. Nu skal jeg dog igang med en vidergående uddannelse til efteråret, og det bliver ingen dans på roser som skolen har været for mig indtil videre. Jeg har altid haft svært ved at komme op om morgenen og har altid haft stort fravær pga det, både i skolen og på arbejdet. Så vil vide om der er noget man kan gøre for at blive mere motiveret til at stå op om morgenen samt at lave lektier, som fx at tage visse vitaminer eller andre slags kosttilskud. Jeg har selv fået et rekreationelt forbrug af hash for et halvt år siden, hvor vi ryger næsten hver aften, dog uden at være afhængig af det på nogen måde, men det føler jeg ikke har haft nogen negativ effekt på min motivation, snarere tværtimod, så det er ikke der problemet ligger hos mig. Jeg føler mig desuden heller ikke deprimeret, jeg er meget social og har en stor vennekreds og føler mig meget sjældent ked af det, det eneste jeg fejler er motivationsmangel :/

Relativistisk båthorn

mr. weed skrev:
husk på, jeg er meget væk ligenu, så måske skulle du tage det hele med et gran salt.

men hvad JEG personligt har fundet ud af er følgende :jeg kunne have været bedre uden

Jeg elsker salt, så jeg ta'r gerne en masse ovenpå dit indlæg her :)

Det du si'r er spekulation. Du kan ikke vide om du ville ha' opført dig meget anderledes hvis du havde gjort tingene på en anden måde. Måske det er din personlighed der udviklede sig i dårlig retning i samme periode som du lærte hash at kende (der sker jo en del forandringer med folk i de unge år især, også for dem som ikke bruger narko). Måske du føler det er lettere at gi' hash'en skylden for en personlig tilstand du ikke bryder dig om (nu er det mig der spekulerer, og dig der ska' finde noget salt frem ;) )

Det er samfundet's skyld, som du sikkert ved ;) (det er det faktisk, synes jeg, samfundet ku' jo sagten's lave nogle mere fleksible skole-ordninger, så også skole-Uegnede B-mennesker blev mere tilgode-set. Men det er en anden debat)

Jeg ku' heller aldrig møde om morgenen da jeg gik i skole, og gad sjældent lektier, og jeg kendte slet ikke til hash på det tidspunkt, men havde altså de samme svagheder alligevel. Jeg ka' ikke gi' hash skylden for det. Jeg var bare ikke egnet til tidlige morgener, og feks andre mennesker ka' aldrig holde sig vågne om aftenen. Så sådan er vi alle meget forskellige, og har forskellige kvaliteter, eller evner.

At udpege en enkelt substans, og sige den er årsag til en hel masse, er bare en forsimpling der, ifølge min erfaring, ikke ka' holde i de fleste tilfælde.
Hash er bare en nem syndebuk man ka' hænge en masse ting på, når man ikke vil hænge dem på sig selv.

Det er bare min erfaring. Den gælder ikke nødvendigvis for dig :)

Junior medlem

mr. weed: fedt at du vil dele din historie.

Jeg har venner på hårde studier på Universitetet, der er fulde af energi og først når de ryger lidt, så falder de ned og er til at snakke med. Jeg kender også folk, der ligger på sofaen hele dagen og er luddovne, men de ryger aldrig hash eller drikker. Folk er forskellige og derfor er det for nemt at skyde skylden på hashen og i sær på det faktum at du er afhængig.

Af fare for at lyde som en skole-psykolog: Find dig nogle mål. Det kan være store mål, som at få fuldført en studentereksamen eller små mål, som at tage på udlandsophold, finde et arbejde, der interesserer dig mere end dit nuværende. Du siger du havde ambitioner...Hvilke? Hvis man ikke arbejder mod et bestemt mål, men bare arbejder/studerer fordi "det burde man" eller "det gør de andre", så er det vigtigt at nyde arbejdet/studiet. Hvis du hverken har langsigtede mål eller nydelse i tilværelsen, så er der noget galt. Så mit umiddelbare råd er at se på mulighederne. der er en masse ting man kan gøre for at vende sit liv op og ned: højskole, rejse, nyt studie, komme steder hvor man møder mennesker, der kan inspirere dig.

Junior medlem

mr. weed skrev:
Jeg kunne have undgået rigtig mange ting uden hash, have opnået større ting, jeg sidder hver dag og laver ikke en fucking skid pga hashen gør mig så doven og ligeglad med alt.

Det er naturligvis en træls situation du er i. Hvad med VUC? Eller en HF? Men jeg synes det er lidt for dårligt at du giver hash skylden. Skylden er helt og holdent din egen.

Jeg har selv haft det på samme måde som dig. Jeg har altid været en lettere doven, skoletræt b-menneske type og jeg ryger dagligt. Engang røg jeg flere gange om dagen, men er nu gået tilbage til kun at ryge om aftenen. For det første fordi jeg ikke har råd, for det anden fordi min tolerance var ved at blive høj og for det tredje fordi der egentligt ikke var noget ved at være blæst hele tiden, syntes jeg.

Til forskel fra dig, så har hashen virket på mig på den måde at jeg er blevet mere aktiv, går mere op i min uddannelse (selvom næsten alle mine venner er droppet ud og det VIRKELIG er fristende for mig at gøre det samme!) og generelt er blevet bedre til at stå op om morgenen og den slags (plejede at komme for sent dagligt). På mange måder er mit liv blevet bedre efter jeg begyndte at ryge; jeg har lært en masse om livet generelt, om mig selv og om andre.

Men jeg kan stadig ikke sige at hash gør folk bedre i skolen. Eller at det er pga. hash at JEG klarer mig bedre.

Hash i sig selv er ikke afhængighedsskabende (hvilket alkohol og andre stoffer er), men alle kan blive afhængige af ting som ikke er afhængighedsskabende - sex, f.eks. Der er absolut intet kemisk i cannabis der taler for, at det skulle være afhængighedsskabende, hvilket der derimod er i alkohol, kokain og groft set ethvert ulovligt stof der ikke er psykedelika.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
De andre har sagt det meste. Jeg vil lige tilføje at det er destruktivt at tænke: "jeg kunne have gjort noget meget bedre." Man kunne altid ha taget meget bedre valg og gjort sig mere umage. Start livet NU! Fuck hvad du kunne have gjort! Gør det nu! Det er decideret dumt at græde over spildt mælk, da den jo er spildt, og der intet er at gøre ved det. Du kan derimod sørge for du ikke spilder den næste gang og måske endda lære dig selv, at det er fint at spilde mælk. (blev metaforen lige lidt for underlig til sidst eller?)

Medlem

Utrolig spændene læsning!!

Jeg har selv nu været "clean" for hash i 6 uger efter 1 års næsten dagligt forbrug.
Jeg har aldrig oplevet noget bedre, jeg har fundet ud af at jeg ikke er dum og at jeg faktisk kan tænke!!
Og ja det faktisk ubeskriveligt!

Men i ved vel hvad jeg mener ;)

MVH
Friheden

Relativistisk båthorn

Friheden skrev:
Jeg har selv nu været "clean" for hash i 6 uger efter 1 års næsten dagligt forbrug.
Jeg har aldrig oplevet noget bedre, jeg har fundet ud af at jeg ikke er dum og at jeg faktisk kan tænke!!
Og ja det faktisk ubeskriveligt!

Du var vel også 'clean' INDEN du brugte hash første gang? Men den gang var det ikke nok eller hvad? Eller er det mon bare sådan at din brug af hash har ændret dig og givet dig ny viden, sådan at du nu er istand til at vælge hvilken tilstand du foretrækker? (et valg du ikke var istand til FØR du havde prøvet hash :) )

Du har opdaget du ikke er dum. Men det var du vel heller ikke FØR du brugte hash? Alligevel startede du. Hvordan hænger dét lige sammen? ;)

Og du har aldrig oplevet noget bedre, si'r du, end nu hvor du HAR prøvet hash men er stoppet igen. Dvs hash'en har bragt dig frem til en vidunderlig dejlig tilstand :) Det lyder rigtig godt. Sig tak til hash'en :) Uden den ville du jo ikke være hvor du er i dag (i den bedste tilstand du har oplevet)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]