Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 20:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Kære brugere.

Jeg har brug for jeres hjælp og rådgivning.

Ved et længere varende cellulose-fortynder-misbrug, ville jeg høre hvad man skal stille op (Ikke mig).

1. Behandlingsmuligheder
2. Rus varighed
3. Facts

Kunne godt tænke mig at få svar på disse spørgsmål :)

Gerne hurtige :gud:

MVH
Friheden

ps. Håber det er rigtige afdelling af forummet jeg har postet i. :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Altså, indånde dampene fra cellulosefortynder? :shock:

Er han direkte afhængig siden der skal behandling til?
Rusen vil jeg tro er kort, ligesom med de fleste andre gasser. Men det ved din ven nok eftersom han har gjort lidt i det.
Et fact er at det er pisse farligt, han får det man populært kalder "malerhjerne" og det går så vidt jeg ved primært ud over hukommelsen. Det er en hjerneskade og den er permanent, så stop nu.

Det er ikke for sjov at malere går med alt det sikkerhedsudstyr, få din ven af den vogn ASAP :|

Medlem

ja indåning gennem klud...

Ehm, personen drikker samtidig, og har på fornemmelsen at dette er et erstatningsmiddel, da dette er billigere.

Sund fornuft snak er desværre ikke en mulighed.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Hvis du mener en snak med vedkommende ikke er en mulighed, vil jeg foreslå et misbrugscenter i din kommune.
Fortynder er et opløsningsmiddel, bla. beregnet til at fjerne fedt, og det er bestemt ikke gode sager for hjernen.

Sundhedsstyrelsen har publiceret dette, men der er en del statspropaganda i, så det skal tages med et gran salt:
http://www.sst.dk/publ/materialer/narko ... /index.htm

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Hvad kan man gøre?
Du kan prøve så meget du overhovedet kan på at overtale vedkommende til at gå i behandling for det. Som frugthat siger, så er det virkelig ikke godt for hjernen. Og det er permanent, kroppen kan ikke "hele sårene" ..

Du kunne evt. prøve at finde en masse omkring snifning, og fortælle vedkommende lidt om skader, bivirkninger osv. Og håbe på han overvejer at gå i behandling så.

Medlem

Hvilke behandlingsinstutionerer tager sig af den slags?
Og hvorhenne ? :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Cellulosefortynder er toluen, det er det samme stof der er i den lim som gadebørn sniffer i nogen u-lande.

Her står noget om langtidseffekterne:

Wikipedia skrev:
Serious adverse behavioural effects are often associated with toluene abuse related to the deliberate inhalation of solvents.[22] Long term toluene exposure is often associated with effects such as: psychoorganic syndrome;[23] visual evoked potential (VEP) abnormality;[23] toxic polyneuropathy, cerebellar, cognitive, and pyramidal dysfunctions;[22][23] optic atrophy; and brain lesions.[22]

Toluene causes postural tremors by increasing extracellular concentrations of γ-aminobutyric acid (GABA) within the cerebellar cortex.[22] Treatment with GABA agonists such as, benzodiazepines provide some relief from toluene induced tremor and ataxia.[22] An alternative to drug treatment is vim thalamotomy.[22] The tremors associated with toluene misuse do not seem to be a transient symptom, but an irreversible and progressive symptom which continues after solvent abuse has been discontinued.[22]

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Måske skal du ikke fokusere så meget på, at hans hjerne højst sandsynligt er permanent smadret, men mere på, at han trods alt kan nå at redde noget af den, hvis han stopper hurtigst muligt. Hvis du siger til ham: "Du har opløst noget af din hjerne, og er derfor permanent skadet", så kunne det jo være han tænkte "Fuck it - så kan jeg lige så godt bare blive ved og køre den helt ud".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]