Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 19:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Paranoia
Junior medlem

Hej, jeg er en dreng på 17 år, der har haft et stabilt hashforbrug i et godt stykke tid efterhånden. Ryger omkring hver dag til hver anden. Det har jeg som sagt gjort i en længere periode, men først herpå det seneste, begynder jeg at kunne mærke de negative konsekvenser ved det for alvor. Er træt hele tiden, har fået et klart voldsommere temperament, er blevet mere indelukket og mere ligeglad med alting. Men det største problem er, at jeg ikke længere kan stole på nogen! Hør:

Det hele kom lidt fra den ene dag til den anden. Lige pludselig begyndte jeg at få underlige tanker om mine venner. Jeg begyndte at tro, at alt hvad der blev sagt var et angreb imod mig, og jeg ledte hele tiden efter overførte betydninger i alt, hvad der blev sagt. Jeg tror folk snakker dårligt om mig, når jeg ikke kigger og føler, at dem jeg plejer at kunne stole på begynder at lave sammensværgelser imod mig. Det skal lige siges, at de her tanker kun kommer når jeg er skæv og stadig lidt et stykke tid efter jeg har været det. I starten fik jeg virkelig bildt mig selv ind, at alle de der underlige tanker var rigtige. Jeg overbevidste mig selv om det og troede 100%, at nogle af mine venner ville have mig ned med nakken. Så jeg begyndte at være flabet over for dem og stille og roligt give dem den kolde skulder. Men her den anden dag fik jeg en rigtig øjenåbner. Jeg gik sammen med en af mine venner, som jeg altid havde stolet på ethundrede procent. Pludselig kunne jeg ikke finde min mobil. Det var meget underligt, fordi jeg var helt sikker på, at jeg ikk havde taget den op af min lomme på noget tidspunkt, så havde ingen idé om hvor den kunne være henne. Pludselig lagde jeg mærke til, at min ven havde et smøret smil på. Jeg spurgte ligeud om han havde taget den, men han svarede "nej self ikk, hvad tror du jeg er", eller noget af den stil. Alligevel blev jeg mere og mere paranoid. Jeg følte, han anstrengte sig for ikke at flække af grin, hver gang jeg snakkede om mobilen og han hele tiden kom med hentydninger til, at han havde taget den. Til sidst blev jeg så overbevidst om, at han havde taget den, at jeg begyndte at hidse mig op. Det endte med jeg råbte og skreg og sagde jeg ikke stolede en skid på ham. Var parat til at hoppe i flæsket på ham. Men til sidst gik han også helt amok over at "jeg havde trippet sådan der på ham", som han sagde og skred hjem pissesur. Det var først der det slog mig, at det hele måske bare var ren indbildning. Alligevel kan jeg stadig ikke slippe den tanke om, at det var ham der havde stjålet min mobil, ligegyldigt hvor meget jeg prøver. Er der noget, der tyder på paranoid psykose, eller hvad det hedder?

Det er selvfølgelig svært at komme med andet råd, end at skrue voldsomt ned for hashen (som jeg er i gang med), fordi i ikke kender mere til situationen. Men er der nogen der har prøvet eller hørt om noget lign? Har virkelig dårlig samvittighed over, at jeg har opført mig på den måde, hvis det hele kun udspiller sig i mit eget syge hoved.

Håber i fatter hvad jeg mener bare sådan nogenlunde:)

Titel: Re: Paranoia
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
det lyder virkelig vildt.
jeg ville råde dig til at stoppe med at ryge hash helt. det der er karakter afvigende og direkte på randen til sindsyge. - no offense.
jeg har prøvet det på syre nogen gange hvor jeg f. eks. har bildt mig selv ind at dem jeg var sammen med havde meldt mig til et TV program og de var igang med at lave det og de bare spillede skuespil overfor mig.
men at trække den så langt som til at konfrontere dem med det har jeg sku aldrig gjort.
man plejer lige at kunne tage en dyb indånding og så går virkeligheden op for en.
men hvis du for det sådan af at ryge den fede bliver du nok nød til at stoppe.
det lyder IMO som starten til en psykose.

Medlem

Jeg syntes også det lyder som en hash-psykose under opsejling. Heldigvis burde det forsvinde efter nogle måneders afholdenhed.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hold dig væk fra alt så vidt muligt, skid på det er nytår det er det jo alligevel en gang om året, men dig selv er der ikke flere af. Du har højst sandsynligt brug for at være jordnær et godt stykke tid

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hvis folk nu lod være med at bruge ord som "hash-psykose" så kunne det være, at det snart blev klart, at hash ikke SKABER psykoser, men kan katalysere psykoser, eller neurotiske handlingsmønstre grundet angstproblematikker eller andet i den dur.

Men ja, som gardneren skriver: Stop med at ryge hash. For det er aldeles ikke noget der hjælper på at få de problemer, du åbenbart har, løst.
Jeg har hørt om lignende situationer, hvor folk bare måtte dæmpe sig lidt, og istedet for at mødes med folk i store kredse, så evt. få tilfredsstillet sit sociale behov ved at mødes til mindre lejligheder. Evt. bare et par gutter sammen over noget the, eller en enkelt pilsner en eftermiddag. Så du kan få ro på gemytterne.
Er det noget du har talt med en ven om?
Der er i hvert fald ingen grund til dårlig samvittighed. Det er ikke nogen god ide at føje spot til skade.

Junior medlem

Tak for gode svar...

Odden: Ja det har jeg

Snakkede med en anden ven om det hvor jeg spurgte om, "X" havde bagtalt mig. Havde en stærk mistanke om, at der foregik et eller andet mellem ham jeg spurgte og X, imod mig. Da min ven så sværget på, at det ikke passede, forklarede jeg ham hele min situation.

I staren da jeg fik de her tanker, fik jeg bekræftet nogle af dem. Fx havde jeg en fornemmelse af, at mine forældre snakkede om, om jeg mon røg hash. Jeg gik ind i til dem 2 sekunder efter og de spurgte om jeg røg hash, jeg vidste det, selvom jeg ikke hørte hvad de snakkede om. Det var bare en følelse jeg havde. Så i starten troede, jeg at det var en slags klarsyn jeg fik når jeg var skæv. Men tror sgu efterhånden jeg må indse, at det er det stik modsatte.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]