Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 jul 2025 08:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej allesammen

Jeg har haft det dårligt psykisk i 6-7 år... er 25 idag

begyndte så at at indtage hash oralt for 3 år siden, og dernæst ryge det (pot)...
disse to ting, er de eneste psykedeliske stoffer jeg har indtaget, nogensinde

for ca. et år siden, havde jeg så et alvorligt selvmordsforsøg, hvorefter jeg blev indlagt... og har været indlagt siden da.

nu har jeg så ikke rørt hash'en siden...
indtil for en uge siden, hvor jeg tænkte at jeg ville prøve det igen, og se hvordan jeg fik det.
første halvdel af trippet var ubehageligt, og præget af negative, skræmmende tankebaner.
i anden halvdel af trippet fik jeg så nogenlunde styr på mine tanker og kunne tænke på mere behagelige ting

er der nogen herinde der har erfaring med at være ude for alvorlige oplevelser,

og langtids konsekvenserne?
er hash (pot) noget jeg skal holde mig fra resten af livet, eller kan det tænkes at jeg kan ryge igen om måske 5 år?

før mit selvmordsforsøg havde jeg stor nydelse ud af at gøre det,
selvom det nok aldrig har været særlig sundt for mig, når nu jeg er psykisk ustabil

eller har psykiske problemer, men bagefter ved jeg ikke om jeg nogensinde kommer til at ryge igen

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Vil aldrig anbefale nogen personer overhovedet at indtage nogen form for rusmidler, hvis de er psykisk uligevægtige. Slet ikke i en sådan grad at det har ført til selvmordsforsøg, ligesom i dit tilfælde.
Du kan jo også se at du fik det dårligt igennem halvdelen af din rus. Hvad er der så at jagte i urten, hvis den også gør det ved dig? Ved godt at du ikke havde det sådan før dit selvmordsforsøg, men det er sådan du har det nu, og det er det du skal forholde dig til.

Må man spørge om du er blevet medicineret efter dit selvmordsforsøg?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vil heller ikke anbefale dig at ryge..
Nu ved jeg ikke hvor meget du røg før men.
Der er også den ulempe at hvis du kommer i et mis/overforbrug og du pludselig vil stoppe.. Det kan godt give anledning til depression.

Junior medlem

Halose skrev:
Vil aldrig anbefale nogen personer overhovedet at indtage nogen form for rusmidler, hvis de er psykisk uligevægtige. Slet ikke i en sådan grad at det har ført til selvmordsforsøg, ligesom i dit tilfælde.
Du kan jo også se at du fik det dårligt igennem halvdelen af din rus. Hvad er der så at jagte i urten, hvis den også gør det ved dig? Ved godt at du ikke havde det sådan før dit selvmordsforsøg, men det er sådan du har det nu, og det er det du skal forholde dig til.

Må man spørge om du er blevet medicineret efter dit selvmordsforsøg?

ja, før selvmordsforsøget havde jeg fået noget antidepressiv i 2 år, der ikke virkede. efexor depot

nu får jeg
1) anti-psykotisk medicin, +
2) noget beroligende, ved navn oxazepam, samt
3) en anden type anti-depressiva der virker bedre end det jeg fik førhen

Junior medlem

Halose skrev:

jeg vil ikke sige det er urten der har ført til mit selvmordsforsøg...

det er mange ting oveni hinanden

som jeg skrev i starten af mit 1ste indlæg var jeg syg, endnu før, end jeg begyndte at ryge.

men nu hvor jeg har postet tråden, og læst det jeg selv har skrevet
kan jeg godt se, at det virker temmelig fucked at ryge i min situation,

så derfor vil jeg også lade være, og prøve at komme igennem mine problemer på anden vis, hvis det overhovedet kan lade sig gøre...? :( :(

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
cake skrev:
Vil heller ikke anbefale dig at ryge..
Nu ved jeg ikke hvor meget du røg før men.
Der er også den ulempe at hvis du kommer i et mis/overforbrug og du pludselig vil stoppe.. Det kan godt give anledning til depression.

Jeg vil da mene at selve forbruget kan give en deprission

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Okay, kan du mærke om det har skabt en form for stabilitet i din personlighed? Og helt eller delvist fjernet lysten til at gøre noget dumt igen?
Det håber jeg for dig. Og jeg håber også at du lader rusmidlerne ligge. Lad medicinen være den eneste ting du tager.
Folk er forskelligt indrettet, og du kan jo selv se at du har været tæt på at gøre en ende på dit eget liv.

Du har haft det dårligt i 3-4 år inden du begyndte at afprøve THC, og dit udgangspunkt har altså været at du har haft en ustabil psyke. Det er aldrig et godt sted at stå når man afprøver rusmidler.

Ved du noget om hvor længe du skal være indlagt endnu?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan det os ja.

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Der er nok ikke nogen inde på dette meget HR orienterede forum, der nogensinde kunne drømme om, at anbefale en psykisk uligevægtig, at ryge cannabis. Jeg vil nok sige, at den dag du er rask igen kan du begynde at tænke på det, slet ikke før. Det lyder måske fristende at ryge, men du må være vel vidende om, at psykedelika med stor sandsynlighed kan forværre din situation. Du må finde nogle andre glæder i tilværelsen og få styr på dig selv og dit liv.

Held og lykke med dit liv her fra, og ligeledes held og lykke med, at holde dig fra cannabisen :)
PEACE

Junior medlem

Halose skrev:
Okay, kan du mærke om det har skabt en form for stabilitet i din personlighed? Og helt eller delvist fjernet lysten til at gøre noget dumt igen?
Det håber jeg for dig. Og jeg håber også at du lader rusmidlerne ligge. Lad medicinen være den eneste ting du tager.
Folk er forskelligt indrettet, og du kan jo selv se at du har været tæt på at gøre en ende på dit eget liv.

Du har haft det dårligt i 3-4 år inden du begyndte at afprøve THC, og dit udgangspunkt har altså været at du har haft en ustabil psyke. Det er aldrig et godt sted at stå når man afprøver rusmidler.

Ved du noget om hvor længe du skal være indlagt endnu?

ja, det har skabt en vis form for stabilitet, og fjernet lysten til at gøre noget dumt igen.

tænker dog tit på at det ville være meget nemmere/"bedre" ikke at være her,
da mine problemer virker så uoverskuelige, men jeg har ikke længere tanker/impulser om at forsøge at tage mit eget liv.

jeg skal nok være indlagt minimum et års tid endnu, og det var for ca. et år siden at selvmordsforsøget fandt sted.
gør mig bare virkelig depri at tænke på, at alle de dårlige minder/tanker om selve selvmordsforsøget, og årene op til, stadig fylder SÅ meget i min bevidsthed. vil bare gerne glemme at det hele nogensinde har fundet sted.

men det kan jeg ligesom ikke, derfor er jeg nødt til at finde en vej til at leve med de ting der er sket.

jeg har dyrket meditation i 3 mdr. nu, som en vej til at få lidt ro i hovedet.
og så har det hjulpet mig at komme i behandling, som jeg har været i et års tid nu.

før stod jeg helt udenfor systemet, og måtte klare mig selv, hvilket jeg dårligt kunne.

snakkede kun med en lieglad psykiater hver 5. uge, som ikke reagerede når jeg sgade jeg havde selvmordstanker, hvorved hele denne forfærdelige situation måske ku ha været undgået :(

Junior medlem

TheRagingPussy skrev:
Der er nok ikke nogen inde på dette meget HR orienterede forum, der nogensinde kunne drømme om, at anbefale en psykisk uligevægtig, at ryge cannabis. Jeg vil nok sige, at den dag du er rask igen kan du begynde at tænke på det, slet ikke før. Det lyder måske fristende at ryge, men du må være vel vidende om, at psykedelika med stor sandsynlighed kan forværre din situation. Du må finde nogle andre glæder i tilværelsen og få styr på dig selv og dit liv.

Held og lykke med dit liv her fra, og ligeledes held og lykke med, at holde dig fra cannabisen :)
PEACE

tak for de gode råd

håber sgu jeg klarer den

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Har selv haft meget dystre tanker og et meget langt forbrug med hash, mit råd er at sige nu har du prøvet det, så nu må du lægge det helt på hylden og komme videre. Uanset om du syntes det ikke er det som har gjort noget alene ved dig, er det på ingen måde en hjælp. Hvis der er noget du er nedtrykt over, er det eneste du kan gøre at undersøge hvad det er og derefter gøre noget ved det. Den eneste udelukkende som kan sørge for du har det godt er dig. Måske kan andre folk og hændelser gøre dig nedtrykt eller give dig optur, men at du har et godt liv er du selv herre over. Find en du kan snakke med tingene over, en du stoler på, vil ikke anbefale en psykolog medmindre du virkelig ikke har en anden du kan snakke med om tingene. Har selv haft i tankerne at det letteste ville være at ende det hele med det samme, og måske mere end en gang. Men hold fast i tanken om at der altid er en grund til at hænge i og leve videre. Nogen vil antage selvmord er den sidste udvej, men tro mig der vil altid være en anden vej, og det vil altid være den rigitge at tage uanset hvad der er. Er temmelig sikker på at dem der har taget deres eget liv ville fortryde hvis de kunne. Skal ikke kunne sige om der er noget på den anden side, men vent med at finde ud af den slags ting selv og lad naturens gang vise dig det efterfølgende. Livet er en gave, og gaver giver man ikke væk

Alt held og lykke håber du får et rigtig godt og langt liv alt andet ville være syndt:) Mvh. Nico

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Godt at høre at du ihvertfald er kommet til det punkt, hvor du ikke længere har decideret lyst til at tage dit eget liv.
Det hele kan se så uoverskueligt ud når man står midt i orkanens øje, men lige nu står du et sted hvor du ihvertfald ikke overvejer at forsøge igen, og det er kun godt!
Jeg ville være meget nervøs for om der kunne være noget i en rus der ville trigger noget i dit sind, der derved ville give dig et tilbagefald. Det lyder til at du oplever fremskridt, og det ville bestemt ikke være værd at sætte over styr, for at opleve en skævert i nogen timer. Specielt ikke når du endda oplever ubehag igennem halvdelen af rusen!

Kan godt forstå at det er hårdt for dig at leve med at du har forsøgt at gøre en ende på det hele, men tag det med i bagagen og prøv at se fremad. Tænk på at du en dag bliver udskrevet, og at du kan få det liv du ønsker dig.
Brug alle midler der ligger dig for fødderne som hjælp, så er jeg sikker på at det nok skal gå. Og lad være med at gamble med dit sind igen. Tag medicinen som du får af en grund (hvilket du selvfølgelig allerede gør), og se hvor du står henne af til den tid hvor du bliver udskrevet.

Mon ikke nogen af de mørker skyer er forsvundet til den tid?

Junior medlem

Halose skrev:
Godt at høre at du ihvertfald er kommet til det punkt, hvor du ikke længere har decideret lyst til at tage dit eget liv.
Det hele kan se så uoverskueligt ud når man står midt i orkanens øje, men lige nu står du et sted hvor du ihvertfald ikke overvejer at forsøge igen, og det er kun godt!
Jeg ville være meget nervøs for om der kunne være noget i en rus der ville trigger noget i dit sind, der derved ville give dig et tilbagefald. Det lyder til at du oplever fremskridt, og det ville bestemt ikke være værd at sætte over styr, for at opleve en skævert i nogen timer. Specielt ikke når du endda oplever ubehag igennem halvdelen af rusen!

Kan godt forstå at det er hårdt for dig at leve med at du har forsøgt at gøre en ende på det hele, men tag det med i bagagen og prøv at se fremad. Tænk på at du en dag bliver udskrevet, og at du kan få det liv du ønsker dig.
Brug alle midler der ligger dig for fødderne som hjælp, så er jeg sikker på at det nok skal gå. Og lad være med at gamble med dit sind igen. Tag medicinen som du får af en grund (hvilket du selvfølgelig allerede gør), og se hvor du står henne af til den tid hvor du bliver udskrevet.

Mon ikke nogen af de mørker skyer er forsvundet til den tid?

tak for et rigtig godt svar... sætter virkelig pris på det, og ja, det er PRÆCIS som at stå i orkanens øje

og tak til Nico osse, for dit svar

har sgu brug for alle de råd, jeg kan få, af folk der kender lidt til at have det sådan her, og som ved at man er meget rådvild med hvad fanden man skal stille op

jeg kan melde tilbage om nogle mdr. om det går bedre til den tid, men jeg har på fornemmelsen at vinteren blir svær at komme igennem...

Junior medlem

har bare meget en følelse præget af enten tomhed eller negative følelser

her på det sidste er der dog begyndt at ske flere ting, end før, som kan gøre mig glad

menn det er ligesom der skal maaange af de positive oplevelser til, for at fjerne bare en smule af alt det dårlige, som fylder så meget i mit sind.

snakker dog med en psykolog som er til rimelig stor gavn

Dedikeret medlem
Brugeravatar

For at lette sindet er det også vigtigt at holde sig sund. Motion og ordentlig kost er rigtig godt ! Er selv lidt psykisk vedsidenaf, og jeg kan sagtens mærke på min psyke om jeg spiser sundt, motionere og sågar har orden i tingene.. Selvom det med orden i tingene godt kan være svært hvis man er helt rundt på gulvet.
Hva tænker du på med vinteren blir svær at komme igennem ? Det kan måske hjælpe med kunstlys nu når der ikke er så meget sol hvis det er det.
Håber du får det bedre.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Det er rigtig godt at hører du snakker med nogen personligt om hvordan du har det :) det er noget af det vigtigeste for alle mennesker at kunne tale frit om tingene med en anden person som kan forstå hvordan man har det... eller det ihvertfald min opfattels. Det med at føle sig tom inden i kender jeg meget vel. Men jeg tror ihvertfald på at lykke er noget man finder i sig selv og ikke noget der kommer udefra. Og hvad kan gøre en i bedre humør end at være lykkelig. Man må virkelige søge i sig selv og finde ud af hvad man godt kunne tænke sig, og så gøre sit bedste for at opnå det. Fordi så selvom man i enden ikke opnår det man ønskede, så har man ihvertfald ikke svigtet sig selv og det er helt klart det vigtigeste. Det kan jo også være der kommer noget helt tredje ud af det, som faktisk er bedre end det man først havde forestillet sig. Og hvis man ikke ved hvad man søger så er det bare med at prøve sig frem til man rammer det punkt hvor man tænker, " det er jo lige noget for mig det her, kunne det være bedre?" nogen finder deres indre lykke med det samme, andre finder den måske slet ikke, men der skal da ikke kunne komme nogen bagefter og sige at du ikke gjorde et forsøg vel:) men hvis du er nedtrykt er mit råd helt sikkert at det ikke er inden for verden af rusmidler du skal søge, ihvertfald efter min egen erfaring. Håber virkelig du finder det gode du søger i livet. Venlig hilsen Nico.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er også en stor mundfuld! Ingen tvivl om det. Og det er klart at der vil være den tomme følelse af meningsløshed, når det hele har set så sort ud for dig at du har gjort et forsøg på at sætte en stopper for det hele.

Hvilke ting oplever du som gør dig glad? Altså hvor du faktisk havner i et humør hvor du kan smile, og føler dig godt tilpas og pludselig har lidt overskud?

Og ved du om du generelt har belæg for vinterdepression? Hvis du har, og er lidt rådvild om hvad du skal gøre, så er der en tråd om det herinde jeg kan finde til dig hvis det har interesse.

Junior medlem

Halose skrev:
Det er også en stor mundfuld! Ingen tvivl om det. Og det er klart at der vil være den tomme følelse af meningsløshed, når det hele har set så sort ud for dig at du har gjort et forsøg på at sætte en stopper for det hele.

Hvilke ting oplever du som gør dig glad? Altså hvor du faktisk havner i et humør hvor du kan smile, og føler dig godt tilpas og pludselig har lidt overskud?

Og ved du om du generelt har belæg for vinterdepression? Hvis du har, og er lidt rådvild om hvad du skal gøre, så er der en tråd om det herinde jeg kan finde til dig hvis det har interesse.

at gå en tur
dyrke sport
være sammen med en af mine venner, der bor i byen (Kbh)
snakke med nogle af mine medpatienter, men det er ikke dem alle der gør mig i godt humør.
tage et langt, varmt bad

og mht til det med at vinteren blir svær, så mente jeg pga. manglen på lys, kulden, dårligt vejr, blæsen

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Så er det med at gå efter de ting der gør dig glad. Den med motionen er jo god for krop og sjæl, så det håber jeg er noget du gør meget i.

Hvad angår vinterdepression eller mangel på glæde vinteren over, så er rådene med at stå tidligt op så man får de lyse timer med, og at anskaffe sig en lystavle, to rigtigt gode råd imo. Kunne forestille mig at det er ekstra slemt for dig, da du jo har det hårdt i forvejen.
Men hvad angår reduceret serotonin-niveau i hjernen vinteren over, vil jeg tro at din medicin vil forhindre dette.
Og når det er for koldt udenfor og det blæser for meget, har i så nogen ting i kan lave der hvor du er indlagt, der kan få dig på andre tanker?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]