Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 11:32


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 okt 2008 21:17 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2080
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Ved ikke om dette topics er placeret rigtigt. Men mener ihvertfald ikke den passer på de andre forums :? :)

Jeg går og døjer med noget depression eller hvad man skal kalde det. Nogle dage er jeg helt oven på og er glad over de mindste ting, og andre dage er jeg helt ned i kul kælderen! Kort sagt mit humør svinger utroligt meget! Og gør det bestemt ikke bedre at vi går de mørke dage i møde. Har det ofte sådan hvert år når vejret skifter. Gir det mening for jer?

Anyways, hvad gør i hvis i har samme problemer?

Har læst lidt om 5-htp, for at få humøret op. Men mener ikke det er den rette måde at gøre det på. Kan ikke fordrage psykologer, så ville høre om der er andre måder at gøre det på?

Håber dette topics bliver taget seriøst, da det er et stort problem for mig.


Bl0dpump

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2008 21:43 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jun 2007 15:11
Indlæg: 2500
Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
SSRI'er, lystavle, og sørge for at få nogen gode oplevelser man kan tænke på.
Har selv haft en lille vinterdepression engang for flere år siden, men har ikke døjet med det siden. Førnævnte gjorde tricket for mig.
Da der kom en pige ind i billedet begyndte det hele så småt at lysne, og sammen med de andre ting blev det ret hurtigt bedre!

_________________
Halose findes ikke. Han bevæger sig under radaren, sætter sig imellem stole og vandrer alene rundt, imens du sover.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2008 22:01 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 mar 2006 23:19
Indlæg: 746
Geografisk sted: kbHoe
Sørg for at dyrke motion reglmæssigt. Evt. komme udenfor mens det er lyst, hvis du ikke anskaffer en lystavle som Halose anbefaler.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 09:39 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2080
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
SSRI'er ? 5-htp??? Eller er jeg gal på den her?

Lystavle, var faktisk ikke en dårlig idé!
Er sku lidt træt af at sidde og hænge med skuffen bare fordi vejret skifter.

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 11:24 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jun 2007 15:11
Indlæg: 2500
Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Nej, 5-htp er en naturlig aminosyre, solgt som kosttilskud.

SSRI/Selective Serotonin Reuptake Inhibitor er antidepressivt medicin.

_________________
Halose findes ikke. Han bevæger sig under radaren, sætter sig imellem stole og vandrer alene rundt, imens du sover.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 13:12 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Lys, helt klart! Har også selv en mild tendens til vinterdepression - men en vinter arbejdede jeg i et væksthus, hvor jeg hver dag gik i 8timer, under vækstlamper - det havde afgjordt en positiv indvirkning!

btw 5-htp kan du ikke finde i DK, men som så meget andet kan du let finde det på nettet...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 15:27 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2008 14:39
Indlæg: 64
der findes sådan nogle store "lysskærme" , ligesom en stor flad lampe, den skal du sidde og stirre i en halv time om dagen ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 16:35 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 sep 2008 21:56
Indlæg: 11
Geografisk sted: Nordsjælland
Har selv haft en depression, så her er lige nogen ting, der måske kan hjælpe;

UV Lys: Få en UV lampe og sid med ansigtet mod den en time hver dag, nærmest som en slags "erstatning" for sommersolen.

Ang. psykologer: Jeg hader også psykologer, for tror heller ikke på, at man kan uddanne sig til at blive god til at hjælpe andre mennesker? Så det behøver ikke nødvendigvis være en psykolog, du kan snakke ligeså godt med venner, familie osv. Ellers så prøv alternative behandlingsmetoder - meditation (hjalp mig), hypnose osv.

Spis sundt.. Mad influerer også på dit psykiske velbefindende. Gode vitaminer og mineraler kan være med til at stabilisere humøret..

Dyrk motion, det udløser "belønnings-stofferne" fra hjernen..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 17:27 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2080
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Tak alle sammen for nogle rigtig gode svar! :D

Ja 5-htp kan ikke findes i DK, men har set forskellige hjemmesider som har dem. (Vil ikke linke)

Angående meditation, det lyder ret spændende. Kunne godt tænke mig at prøve en form for yoga eller selv arbejde med kroppen og sind. Hvis i forstår? Har hørt det skulle været ret lækkert.. Men ved ikke rigtig hvordan man gør, nogle som kan suplere?

Tror heller ikke man kan uddanne sig proffesionelt til at hjælpe. Familien+venner kan en meget bedre, og kan derfor bedre hjælpe en i mine øjne. Men at snakke om det på psy.dk hjælper sku også. Altså at komme ud med det, og høre fra andre hvad de gør/har gjort. ! Kanon hjemmeside!!


Bl0dpump :peace:

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 19:43 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2001 01:01
Indlæg: 2921
Geografisk sted: Danmark
Med fare for at lyde som Asbjørn Riis, så spis sundt og dyrk noget motion. Jeg vil mene at en depression skal være ret voldsom før det kan tilrådes at tage SSRI eller 5-HTP. Du skal i hvert fald virkelig sætte dig ind i hvad du gør ved din krop.
Et andet godt råd er at stå tidligt op, så du får alle de lyse timer med, det gør virkelig noget for ens generelle velvære synes jeg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 21:06 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 sep 2008 21:56
Indlæg: 11
Geografisk sted: Nordsjælland
Hmm altså der er nok ikke nogen REGLER for hvordan man mediterer.. jeg sætter noget chill musik på (det danske band Efterklang - super afstressende), har en masse puder og dyner omkring mig, lægger mig ned og lukker øjnene og skifter mellem at spænde og slappe af i mine muskler, så de til sidst er helt afslappede. Så kobler jeg helt af. Rigtig lækkert :)
Har også nogen sten, jeg har i hånden, som er købt i sådan en helsebutik, den ene skal rense sindet og få alle de dårlige tanker væk, den anden fokuserer mere på det fysiske.. JA, det lyder som noget vrøvl, men jeg tror altså på det. Basta.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 21:14 
Offline
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006 04:20
Indlæg: 172
Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Gudinden skrev:
Har også nogen sten, jeg har i hånden, som er købt i sådan en helsebutik, den ene skal rense sindet og få alle de dårlige tanker væk, den anden fokuserer mere på det fysiske..


Du kan tro på en sten, men ikke en universitetsuddannet terapeut? Der er en KÆMPE forskel på familie/venner og en professionel, da man (=folk med tiltro til psykologien) har en forventning om at terapeuten kan løse ens problemer. Denne tro virker i sig selv helbredende. Endvidere er der et professionelt forhold imellem dig og psykologen. Han er ikke en ven, men et værktøj, og dette forhold tillader at du kan fortælle ham/hende ting, som du aldrig ville fortælle dine venner, da dette ville være pinligt og ændre hele deres syn på dig. Hos en psykolog søger du ikke anerkendelse, du søger en løsning, og kan derfor roligt fortælle dine hemmeligheder. Jeg vil gerne høre hvad jeres fordømmelse bygger på.

Hvis familie og venner kan løse jeres problemer, så lider I IKKE af en klinisk depression.

:) :) :) :) :) :) :) :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 22:14 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 maj 2006 02:45
Indlæg: 374
Perikon er godt til at give humøret et løft (når det fx blir koldt og mørkt udenfor)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 22:44 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 sep 2008 21:56
Indlæg: 11
Geografisk sted: Nordsjælland
DoYouSuckCock: Hold kæft hvor du lyder smart.. Ja, jeg tror mere på "nogle sten" end en der sidder pænt og nikker når man fortæller noget om sit liv. Så lad mig dog for helvede om det.
Jeg skrev ikke noget med, at ens forældre og venner kan løse problemet - men man kan ligeså godt snakke med dem.. lad være med at prøve at fortælle MIG, hvad der er en depression, jeg var indlagt for det i ½ år og har taget antidepressiva i over et år.
Og du skriver også, at når man går til psykolog, virker det helbredende at forvente at vedkommende kan hjælpe - så kan det vel også virke helbredende at forvente, at nogle sten kan virke?
Hmpf..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 22:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 sep 2008 21:56
Indlæg: 11
Geografisk sted: Nordsjælland
Og vil igen sige, at jeg ikke tror på, man bliver bedre til at hjælpe og snakke med mennesker, fordi man har en fin og høj uddannelse. Jeg tror man skal være født med de evner, man skal nemlig være empatisk, symptatisk og have en vis kendskab til problemerne. Man ændrer sku ikke sine evner til at føle empati osv. ved at ta' en lang uddannelse..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 22:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 maj 2007 16:21
Indlæg: 1071
Gudinden skrev:
Og vil igen sige, at jeg ikke tror på, man bliver bedre til at hjælpe og snakke med mennesker, fordi man har en fin og høj uddannelse. Jeg tror man skal være født med de evner, man skal nemlig være empatisk, symptatisk og have en vis kendskab til problemerne. Man ændrer sku ikke sine evner til at føle empati osv. ved at ta' en lang uddannelse..


Nej, men man lærer om psykologi, som er et vigtigt værktøj til at hjælpe folk.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2008 23:04 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 mar 2006 23:19
Indlæg: 746
Geografisk sted: kbHoe
Gudinden skrev:
Og vil igen sige, at jeg ikke tror på, man bliver bedre til at hjælpe og snakke med mennesker, fordi man har en fin og høj uddannelse. Jeg tror man skal være født med de evner, man skal nemlig være empatisk, symptatisk og have en vis kendskab til problemerne. Man ændrer sku ikke sine evner til at føle empati osv. ved at ta' en lang uddannelse..


Omvendt betyder det at man har en fin og høj uddannelse vel ikke at man ikke er født med de evner du nævner. Det kan jo faktisk være at dem der er født med disse evner, og har lyst til at bruge dem, netop får sig en uddannelse hvor de kan bruge dem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 okt 2008 09:30 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2080
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Syntes det virker som om at denne tråd er røget mere over i "Skænderi".
Skal vi ikke lige prøve at fokusere på emnet og ikke disse hinanden med forskellige argumenter. For i begge to er kommet med fantastiske bud på det, så det finno :D

Jeg tror også sagtens at hvis man sætter sig ind i det og tror på det, hvorfor skulle stenene så ikke kunne hjælpe lige så meget som en nikkende psykolog?

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 okt 2008 11:10 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 mar 2007 10:24
Indlæg: 576
Jeg ville få fat i noget lysterapi og ellers sørge for at få alle de lyse timer med, det virker.

fandt ved første søgning dette :
http://www.sundhedsguiden.dk/article.as ... ticle=9648


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 okt 2008 23:09 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 sep 2003 01:01
Indlæg: 3460
Geografisk sted: Nord for københavn
Kære Gudinde, her på boardet taler vi pænt til hinanden selvom vi får kritik. Det er dig som bruger de grimme ord, så lad venligst være med det.

Og til trådstarter: Jeg kan ikke lade være med at trække på smilebåndet over, at vi knap er nået 14 dage over på den anden side af efterårsjævndøgn før nogen begynder at råbe op om "vinterdepression". Helt ærligt! Der er masser af solskin derude endnu, så gå dig en tur og nyd de smukke farver på træerne og den klare luft.
Jeg tror personligt at der er gået lidt "mode" i at give mørket skyld for sit tungsind. Se det positive i mørket istedet. Vi har sku brug for mørket såvel som lyset. Mørket er godt at hygge sig i, mørket kalder historierne, bøgerne, meditation og ild i pejsen frem, Mørket er dejligt at bevæge sig ud og gå tur i, mørket gør at man kan se alle stjernerne, osv. Jeg elsker den mørke tid, såvel som den lyse, og tror mere at en vinterdepression handler om hvilken indstilling man har til mørket.

Hilsen Fanny

_________________
Carpe Diem ~ Memento Mori
Mere rugbrød - mindre LSD! - Velmendende råd til psykedelisk ekstremsportspiller


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team