Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 jul 2025 09:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg spekulerede bare lige på om man i grunden ikke får dårligere hukommelse, intelligens osv. ved regelmæssig brug af GHB? Hvis det virker på GABA receptorerne vil der vel ikke blive frigivet acetylcholine fra neurotransmitteren og hvis den så påvirkes tit, måske permanent skade? Eller vil der så ske en eller anden form for negativ feedback? Man kan jo forøge hjerne aktiviteten med choline eller lecitin som er agonister på GABA. Tænker bare på om GHB (mis)brugere får forværret deres skolegang f.eks. i forhold til folk der ikke gør. Nogen der ved lidt om det? Evt. langtidseffekter? Eller om det kun er i de 4-8 timer man er bøvet og uinteligent :-)

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg vil tro det er med GHB som det er med alkohol der begge virker på GABA. Hvis du er stor(mis)bruger af GHB ryger der nok en del hukommelse mens du er påvirket. Men hvis det kun er lejlighedsvis at du benytter det, er der ingen grund til bekymring.

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Vel ikke mindre grund end ved tilsvarende forbrug af alkohol?
F.eks. et fredag/lørdags forbrug? Det fucker imo ens indlæringsevne gevaldigt op, hvad angår alkohol.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
sorry men tror du har misforstået noget.... GHB er en GABA metabolit og binder sig derfor til GABA receptorene og kan desuden 16 doble hgh og forøge prolactin niveauet hvilket let fixes med en dopamin agonist... Desuden ER acetylcholine en neurotransmitter i sig selv!!!

Choline eller lecitin er forstadier til neurotransmitteren acetylcholine så tror ikke direkte at den blir påvirket negativt af GHB

BTW. Fanny... hukommelsen ryger ikke, den blir nok bare placeret mere ustruktureret i de mere ubevidste lag således at de er sværere at hente frem :) Hjernen husker meget mere end folk tror, der hvor folks svaghed er er trods alt i struktureringen og derfor deres opmærksomhed og derved mulighed for at sætte dataen i harddisken i system :)

read: http://en.wikipedia.org/wiki/Gamma-aminobutyric_acid

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Astral is back again wiie :mrgreen:

Medlem

Geografisk sted: Fyn er fin
De fleste studier finder ingen langvarige skader selv efter længere tids brug af GHB, det findes naturligt i kroppen i små mængder og ser umiddelbart ud til at være langt sundere at indtage end alkohol men der er dog nogle farer. Blandet med alkohol kan det være farligt, der er flere konstaterede dødsfald af denne cocktail.

Afhængighedspotentialet er stort, og efter et stykke tid med fast brug får man alvorlige abstinenser hvis man stopper, symptomer der svarer til delirium tremens for alkoholikere kan opstå og det kan endda være livstruende at stoppe kold tyrker hvis man har været hardcore bruger. Sidst men ikke mindst kan det være svært at dosere endda selvom man kender opløsningens indhold, hvis man lige har spist kan man feks tåle langt mere end på tom mave og hvis man får for meget går man i en koma lignende søvn evt med opkast også så man kan blive kvalt i sit bræk hvis ingen holder øje med en.

Personligt tror jeg at det måske godt kan have en varig indflydelse på hjernen som jeg også tror mange andre stoffer har, de første mange gange jeg prøvede det havde jeg en god eufori under trippet indtil en dag jeg begyndte at bruge det for tit, så forsvandt euforien og selv efter et års pause er den ikke kommet tilbage og jeg tror aldrig den kommer tilbage igen. Jeg har hørt folk rapportere det samme for andre stoffer, ketamin feks. der er en del der siger at man har et bestemt antal ketamin trips til rådighed, derefter forsvinder magien for altid, selvfølgelig er der andre følelser involveret de første par gange man prøver et nyt trip bare fordi det er nyt men jeg havde euforien i langt tid, så nyhedsværdien var gået af på det tidspunkt. Har også oplevet lidt det samme med DXM.

Min teori er at nogle, måske ellers mere eller mindre ubetydelige receptorer får en overdosis og hjernen nedregulerer derfor deres aktivitet (tolerance) og for en stor del af receptorernes vedkomne er denne effekt reversibel men nogle bestemte receptorer bliver ikke justeret tilbage når overdosisen forsvinder og vil derfor fortsætte på et nedjusteret niveau selvom man aldrig tager stoffet igen. Man kan vel godt kalde det en form for hjerneskade men hvis nu de receptorer kun havde den funktion at man følte eufori ved meget stor GHB koncentration eller de styrede noget vi alligevel aldrig normalt bruger til hverdag, så er det vel en hjerneskade der er lidt ligegyldig da den højst koster dig lidt nedsat glæde i dit næste GHB trip. Hvis de derimod har en funktion som vi ikke har fundet ud af endnu, så er det måske skidt at de er nedjusteret (depression, psykiske sygdomme, parkinson, demens og lign.)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]