Hej Mads,
Jeg tror ikke du har det lige så slemt om 10 år, når du allerede er så afklaret omkring din sociale fobi. Mit eneste råd jeg kan give dig, er at aksepterer at angsten er der, så du ikke "hamrer" dig oven i hovedet hvergang den sætter ind. Dette er et ondt angst-loop, som bare forværrer tingene. Istedet så aksepter dit bankende hjerte, tilgiv dig selv for at reagerer så voldsomt, men bliv ved med at opsøge mennesker (altså ikke hele tiden! Nogen gange er det godt at være alene

). Så tror jeg at du langsomt får integreret din angst, så den tilsidst kun vil være lille bitte.
Vi kan alle have lidt angst i forbindelse med social kontakt. Dette er helt naturligt og varierer alt efter ens humør. Men fokuseres der negativt på angsten fordi man ønsker at slukke den, bliver den paradoksalt nok forstærket pga. at man ønsker den stoppet. Start derfor istedet med at aksepter dit væsen nu og her, med alle dets "fejl" og strittende følelser. Se angsten som en naturlig reaktion på en stresset situation der tog overhånd på et tidligere tidspunkt i dit liv (amfetaminpsykosen), og begynd så stille og roligt at behandle dig selv kærligt og medfølende. Angsten er som et lille skrigende barn inde i dig, og små skrigende børn standser man ikke ved at skælde ud og true! Man standser dem ved at vugge dem blidt og tale dem til ro, mens man giver dem forståelse og kærlighed. Sådan gør du

Så slapper det væsen af inde i dig, som er angst fordi din opmærksomhed endelig trænger ind i smertens centrum og forløser det i forståelse og tilgivelse.
Hilsen Fanny